Lapsen jatkuva huomiontarve
Minulla juuri 3v täyttänyt lapsi. Hän on ihan pienestä saakka ollut aika samanlainen; haluaa koko ajan olla aikuisen huomion keskipiste. Etenkin viime aikoina on alkanut hakemaan sen huomion myös negatiivisesti, eli tekee kaikki pahat huomiota saadakseen. Ei osaa oikein leikkiä yksin eikä ota hirveästi kontaktia muihin lapsiin. Hän saa paljon huomiota, mutta siinä missä toinen lapseni raihoittuu omiin puuhiinsa yhteisten juttujen jälkeen, tämä takiainen muuttuu entistä takertuvammaksi. Jos koitan auttaa jonkun leikin alkuun ja siirtyä sitten sivummalle,lapsi lopettaa leikin heti.
Asia on myös päiväkodissa huomattu ja olen saanut siitä hoitajilta "palautetta".
Muuten lapsi on hyvin kehittynyt, jopa edellä ikäisiään monissa taidoissa (esim. puhe). Nyt on vielä alle 3-vuotiaiden ryhmässä jossa ehkä vähän turhautuukin ja haaveilee jatkuvasti isosiskon ryhmän aktiviteeteista. On ehkä vähän sellaista tulevan pikkuvanhan vibaa hänessä... 😅
Miten voisin tukea lasta sosiaalisissa suhteissa toisiin lapsiin ja miten kannustaa häntä tekemään asioita myös itsekseen??
Kommentit (2)
Kuulostaa omalta lapsellani joka on nyt 4v. Mietin mitä olen tehnyt väärin kun lapsi on niin hankala???
up