Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7-vuotta, 200 sijaislasta ja vuodessa 21-päivää lomaa.

Kyllästynyt arvostuksen puutteeseen
09.05.2018 |

Mikä meidän päättäjiä vaivaa, kun sijaisvanhemmuutta ei arvosteta? Itse teen töitä 24/7 344vrk/v, koska päättäjien mielestä en ole ansainnut enempää lomaa. Päivystän vuodesta n. 8kk, jolloin minun tulee olla 30min. Säteellä kodistani.

Meillä on ollut seitsemässä vuodessa tosiaan 200 lasta. Näihin lapsiin on mahtunut laitoskuntoista ja adoptioon meneviä vauvoja. Kakalla on tuhrittu kotia, ruokalautasia heitelty ja oireiltu kuka mitenkin. Mutta onhan tuo 21vrk ihan pirun paljon lomaa!

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama maatalousyrittäjillä, 200 eläintä, 21 lomapäivää vuodessa.

Yrittäjillä aina asiakkaita ja lisäksi paperityöt, asiakkaita tuhansia vuodessa, ei lomapäiviä. Paskinta heillä.

Vierailija
42/51 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo kuulosta kovin hyvältä hommalta. Tuolla tahdilla pitäisi olla laitos. Miten ap jaksaa paneutua kahden viikon välein uuteen traumatisoituneeseen lapseen ilman lomia ja vapaapäiviä, vaikka palkka olisi kymppitonnin kuussa?

Ongelmana lienee se, että perheet vaihtuvat usein juuri tuon sitovuuden vuoksi. Uudet perheet joutuvat aloittamaan alusta, pitkään tehneillä perheillä on ihan erilainen tieto&taito arjessa selviämisestä ja traumatisoituneen lapsen kanssa toimimisesta. Jos kriisiperheet saisivat enemmän lomaa, jaksaisivat he pidempään työssään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi miettiä, olisiko valmis ottamaan kotiinsa puolen tunnin varoitusajalla traumatisoituneen lapsen, joka viipyy ehkä yhden yön tai ehkä joitakin kuukausia. Etukäteen ei voi tietää

Toivottaisin traumatisoituneen lapsen tervetulleeksi meille pieneen asuntoon. Miksi, siksi koska ymmärrän itse saman kokeneena, millainen taivas on, jos pääsisi edes yhdeksi yöksi ihmistä arvostavaan ja normaalisti hänen kanssaan toimivaan perheeseen.

Miksi et sitten ota lasta luoksesi? Sijaisperheistä on kova pula.

Ottaisin kyllä. En ole tiennyt asiasta, että normaalit taviksetkin voivat tuosta vain ottaa traumatisoituneen lapsen yökylään. Miksi tästä asiasta ei ole pidetty isompaa haloota? Mihin voi ottaa yhteyttä, että täällä on yksiössä sohva ja petivaatteet? Ja tärkeintä tarjolla, että tunteisiin vastataan.

Vierailija
44/51 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriisiperheet on tarkoitettukin lyhytaikaisiin sijoituksiin. Lasten ei kuulukaan olla kauan.

Tärkeää on valmius ottaa lapsi vastaan vaikka keskellä yötä ja huolehtia hänestä, kunnes on selvitetty, voiko lapsi palata vanhemmille tai tarvitseeko laitosta tai pitkäaikaista sijaisperhettä.

Vierailija
45/51 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten vanhemmat päivystävät lapsiaan 24/7/365. Etkö tunne olevasi vanhempi sijaislapsille? Oletko oikeasti sijaisvanhempi?

En tunne olevani vanhempi näille lapsille. Jos lapsi on meillä esim. Kaksi viikkoa ja palaa takaisin kotiin, niin miksi minä haluaisin olla lapselle äiti?

Meillä ollessa työskennellään vahvasti lasta kotiinpäin. Ei minun ole tarkoituskaan korvata äitiä/isää. Valitettavasti minulle ei ole virallisesti muita nimityksiä, kuin perhehoitaja ja sijaisäiti.

Vierailija
46/51 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan vielä palkkasi. Ei taida olla ihan pienimmästä päästä, mitä olen lukenut. Kaverini hankkii mukavat tulot niillä lapsille, oman kertomansa mukaan.

Vierailija
47/51 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten vanhemmat päivystävät lapsiaan 24/7/365. Etkö tunne olevasi vanhempi sijaislapsille? Oletko oikeasti sijaisvanhempi?

En tunne olevani vanhempi näille lapsille. Jos lapsi on meillä esim. Kaksi viikkoa ja palaa takaisin kotiin, niin miksi minä haluaisin olla lapselle äiti?

Meillä ollessa työskennellään vahvasti lasta kotiinpäin. Ei minun ole tarkoituskaan korvata äitiä/isää. Valitettavasti minulle ei ole virallisesti muita nimityksiä, kuin perhehoitaja ja sijaisäiti.

Perhehoitaja on virallinen nimitys, sijaisäiti ei.

Mitä noihin kriisiperheille maksettaviin palkkiohin tulee,  niissä näyttää olevan suuria kuntakohtaisia eroja. Vaasassa maksetaan hoitopalkkiota 968,14 €/kk ja kulukorvausta min. 551 €/kk - max. 651 €/kk, Äänekoski 1215 € /kk hoitopalkkio + kulukorvaus lapsen iän mukaan 644 € - 767 €, Punkalaidun (v. 2010) 58,36 €/vrk, Pohjois-Savo 98,58 €/vrk, josta kulukorvauksen osuus 20,08 €/vrk.

Joku oli ketjussa maininnut, että kriisiperheet ottavat lasten vanhempia koteihinsa. Itse työskentelen lastensuojelun sossuna ja kyllä perheet ovat tarkkoja, keitä ottaa kotiinsa. Luonnollisesti, sillä pitäähän lapsenkin olo siellä turvata. Tavata voi kyllä muuallakin, esimerkiksi palavereissa. On myös harvoja perheitä, jotka ottavat myös vanhemman sijoitukseen.

48/51 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon haaveillu välillä että alkaisin sijaisvanhemmaksi.. ei vaan taida yksin onnistua? Tietääkö joku?

Vierailija
49/51 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi miettiä, olisiko valmis ottamaan kotiinsa puolen tunnin varoitusajalla traumatisoituneen lapsen, joka viipyy ehkä yhden yön tai ehkä joitakin kuukausia. Etukäteen ei voi tietää

Juu, minä tiedän, että minä en olisi tuohon työhön valmis. Mutta sen verran sanon ot, että kaikki lapset eivät ole traumatisoituneita... Vaikka varmasti erittäin moni onkin.

Pienten lasten osalta näen, että lapset tulee sijoittaa perheisiin, mutta isompien lasten kohdalla voisi laittaa suoraan perhetukikeskukseen eli laitokseen, siellä on enemmän henkilökuntaa eikä työntekijöiden tarvitse ajatella puuttuvia lomia tms.

Ap:kin voisi harkita toimestaan luopumista, kun näin kokee itsensä arvottomaksi ja olevan ilman rittäviä lomia.

Vierailija
50/51 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11292 kirjoitti:

Mä oon haaveillu välillä että alkaisin sijaisvanhemmaksi.. ei vaan taida yksin onnistua? Tietääkö joku?

Kysy paikkakuntasi lastensuojelusta.

Vierailija
51/51 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vuotta ja 21 päivää. Miksi väliviiva!? Muuten kuulostat väsyneeltä hommaasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan