7-vuotta, 200 sijaislasta ja vuodessa 21-päivää lomaa.
Mikä meidän päättäjiä vaivaa, kun sijaisvanhemmuutta ei arvosteta? Itse teen töitä 24/7 344vrk/v, koska päättäjien mielestä en ole ansainnut enempää lomaa. Päivystän vuodesta n. 8kk, jolloin minun tulee olla 30min. Säteellä kodistani.
Meillä on ollut seitsemässä vuodessa tosiaan 200 lasta. Näihin lapsiin on mahtunut laitoskuntoista ja adoptioon meneviä vauvoja. Kakalla on tuhrittu kotia, ruokalautasia heitelty ja oireiltu kuka mitenkin. Mutta onhan tuo 21vrk ihan pirun paljon lomaa!
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkalainen palkkaus on?
En ole ap, mutta tietääkseni se on 2000 e/kk. Olla varalla siis.
Suomessa on paljon ihmisiä, jotka saavat 1500 €/kuukaudessa työstä palkkaa ja jotkut vähemmän puolisona. Eläkeläiset vielä vähemmän. Kannattaa suuntautua jollekin muulle alalle, kuin lasten hyvinvointia tukeviin, jos vapaapäivät ja palkka rasittavat mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkalainen palkkaus on?
En ole ap, mutta tietääkseni se on 2000 e/kk. Olla varalla siis.
Riippuu kunnasta. Keskiarvo hoidosta 1500€/kk ja mahdollinen päivystyskorvaus 500€. Päälle kulukorvaus, joka on täysin kuntakohtainen.
Ehkä se laitos on näissä lyhyissä parempi, silloin henkilökuntaa on enemmän, jolloin yhden ihmisen käytös ei vaikuta pelkästään lapsen elämään. Lapsi vaatii aikaa ollakseen osa perhettä, ei 3kk siihen riitä. Vanhempien vierailut onnistuu laitoksissa, ja nämä ovat niitä tärkeimpiä tekijöitä jatkon kannalta. Lisäksi enemmän pitäisi panostaa perheen yhdistämiseen, jolloin laitos malli voi olla hyvinkin toimiva, jos vaikka tarjolla on ns.
äiti-lapsi paikkoja. En pidä lainkaan hyvänä maallina työskenellä noin ja vielä haukkua lapsia, jolloin haista paska-palstalla, ei anna hyvää kuvaa toiminnasta. Täkkäiseen käytökseen kuuluisi viranomaisten puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiirrellisistä sijoituksistahan ap puhuikin.
Varsinkaan heitä ei sijoitetaan noin montaa yhden kuukauden aikana samaan perheeseen. Toki määrällisesti sijoitus pienenisi myös jos sijoitus ajat olisi pidempiä kuin mitä ne usein hätäsijotuksissa ovat.
Riippuu kunnasta, miten sijoitetaan. Esim. Espoossa paikat on koko ajan ihan täynnä ja kierto nopeaa. Eikä se johdu perheestä, vaan sijoittavasta tahosta.
Vastaanottoperheet vastaavat työltään laitoksessa työskentelyä. Pitkäaikaisissa perheissä lapsi on perheenjäsen, vastaanottoperheessä lapsi on enemmänkin kuin hoidossa. Lapset näkevät vanhempiaan monta kertaa viikossa ja lisäksi lapsen palavereita yms. On usein.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole koskaan sijaislapsi. Se on ihan ensimmäinen asia, joka pride valmennuksessa selviää. Itse olen sijaisvanhempi lapsille, jotka ovat meillä ihan koko ajan. En ole käyttänyt yhtään lainmukaista vapaapäivää.
En voi mitenkään ymmärtää, että sijaislapsia ottaneilla on jotkut palkka- tai vapaapäivät päällimmäisenä mielessä. Jos lapsen sijaisvanhemmaksi alkaa, silloin ollaan kuin vanhempia, kuten sinulla on tunne. Onko sijaislapsiperheissä enemmänkin palkka- ja hyötynäkökulmasta ajatettelevia vanhempia, kuin mitä on yleisesti esiin tuotu. Lapsista olen saanut kuvan, ettei kaikissa sijaiskoideissa ole ollenkaan hyvä olla, tuntevat olevansa rahalla ostettujen palvelun välineitä. Lasten ääni on kuultu.
Miten tuo päivystys toimii? Voiko itse sanoa, milloin voi päivystää? Onhan ihmisillä kuitenkin menojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole koskaan sijaislapsi. Se on ihan ensimmäinen asia, joka pride valmennuksessa selviää. Itse olen sijaisvanhempi lapsille, jotka ovat meillä ihan koko ajan. En ole käyttänyt yhtään lainmukaista vapaapäivää.
En voi mitenkään ymmärtää, että sijaislapsia ottaneilla on jotkut palkka- tai vapaapäivät päällimmäisenä mielessä. Jos lapsen sijaisvanhemmaksi alkaa, silloin ollaan kuin vanhempia, kuten sinulla on tunne. Onko sijaislapsiperheissä enemmänkin palkka- ja hyötynäkökulmasta ajatettelevia vanhempia, kuin mitä on yleisesti esiin tuotu. Lapsista olen saanut kuvan, ettei kaikissa sijaiskoideissa ole ollenkaan hyvä olla, tuntevat olevansa rahalla ostettujen palvelun välineitä. Lasten ääni on kuultu.
Sinä olet varmaan myös sitä mieltä, että kun uusperhe muodostetaan, on se heti ”perhe” ja naisen pitää huolehtia puolison lapsista.
Jos sijaisvanhempien palkkiot aiheuttavat kateutta, olisi syytä varmaan itse harkita sijaisvanhemmuutta. Jostain syystä halukkaita ei juuri ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet varmaan myös sitä mieltä, että kun uusperhe muodostetaan, on se heti ”perhe” ja naisen pitää huolehtia puolison lapsista.
Toivottavasti et ole sijaisperheen "äiti". Miksi muodostat tuollaisen kuvan? Jos sijaisperheessä on vanhempien välillä ongelmia, ei sijaisvanhemmiksi voi lähteä, edes moraalisesti, eikö? Jos lapsi on kärsinyt omassa biologisessa perheessään vanhempien ongelmista, silloin varmaan jokainen ymmärtää, että lapselle haetaan terveempää kasvuympäristöä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo päivystys toimii? Voiko itse sanoa, milloin voi päivystää? Onhan ihmisillä kuitenkin menojakin.
Isoissa kaupungeissa saattaa joutua päivystämään aina, kun paikka tyhjenee. Vielä jos on jotain erityisosaamista, sisaruspaikkoja tms. Saattavat paikat olla kysyttyjä. Joissain kunnissa sosiaalityöntekijä päättää mihin perheeseen lapsi menee, jolloin kokeneet perheet ovat usein etusijalla. Lapsi voi tulla mihin vuorokaudenaikaan tahansa ja usein pelkässä yökkärissä.
Jokainen voi miettiä, olisiko valmis ottamaan kotiinsa puolen tunnin varoitusajalla traumatisoituneen lapsen, joka viipyy ehkä yhden yön tai ehkä joitakin kuukausia. Etukäteen ei voi tietää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin olen sitä mieltä, että meidän uusperhe todellakin on perhe, vaikka meillä on mun, miehen ja yhteiset lapset. Jos meille tulisi sijoituslapsi (ei tule), hän olisi osa perhettä.
Sama maatalousyrittäjillä, 200 eläintä, 21 lomapäivää vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan koskaan puhu sijaislapsista. Eikä sitä termiä pitäisi ihan suositusten mukaan käyttää. Meillä lapset ovat perheenjäseniä. Tietenkin palkkio on tärkeä asia myös, mutta se ei ole pääasia. Omista lapistakaan en halua säännöllisesti vapaapäiviä joten en sijoitetuistakaan. Jos joku sukulainen tms. satunnaisesti joskus alkaa lapsenvahdiksi se on mukava juttu. Mutta en ole käyttänyt lakisääteisiä vapaapäiviä sijoitetuista lapsista enkä edes tiedä minkä verran sellaisia olisi mahdollisuus saada.
Tässä ketjussa kommentoijat voisivat myös aina mainita, onko oma lapsi sijoitettu... Saattaisi ymmärtää joitakin kommentteja paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi miettiä, olisiko valmis ottamaan kotiinsa puolen tunnin varoitusajalla traumatisoituneen lapsen, joka viipyy ehkä yhden yön tai ehkä joitakin kuukausia. Etukäteen ei voi tietää
Toivottaisin traumatisoituneen lapsen tervetulleeksi meille pieneen asuntoon. Miksi, siksi koska ymmärrän itse saman kokeneena, millainen taivas on, jos pääsisi edes yhdeksi yöksi ihmistä arvostavaan ja normaalisti hänen kanssaan toimivaan perheeseen.
Ei tuo kuulosta kovin hyvältä hommalta. Tuolla tahdilla pitäisi olla laitos. Miten ap jaksaa paneutua kahden viikon välein uuteen traumatisoituneeseen lapseen ilman lomia ja vapaapäiviä, vaikka palkka olisi kymppitonnin kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se laitos on näissä lyhyissä parempi, silloin henkilökuntaa on enemmän, jolloin yhden ihmisen käytös ei vaikuta pelkästään lapsen elämään. Lapsi vaatii aikaa ollakseen osa perhettä, ei 3kk siihen riitä. Vanhempien vierailut onnistuu laitoksissa, ja nämä ovat niitä tärkeimpiä tekijöitä jatkon kannalta. Lisäksi enemmän pitäisi panostaa perheen yhdistämiseen, jolloin laitos malli voi olla hyvinkin toimiva, jos vaikka tarjolla on ns.
äiti-lapsi paikkoja. En pidä lainkaan hyvänä maallina työskenellä noin ja vielä haukkua lapsia, jolloin haista paska-palstalla, ei anna hyvää kuvaa toiminnasta. Täkkäiseen käytökseen kuuluisi viranomaisten puuttua.
Käyväthän vanhemmat tapaamassa lapsiaan myös kriisiperheissä. Ottaisitko itse omaan kotiisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottaisin traumatisoituneen lapsen tervetulleeksi meille pieneen asuntoon. Miksi, siksi koska ymmärrän itse saman kokeneena, millainen taivas on, jos pääsisi edes yhdeksi yöksi ihmistä arvostavaan ja normaalisti hänen kanssaan toimivaan perheeseen.
Miksi et sitten ota lasta luoksesi? Sijaisperheistä on kova pula.