4-vuotias reipas-ujo tyttöni
Minulla on ihana esikoistyttö, jonka samassa persoonassa on sekä reipasta temperamenttista leikinviejää, että ujoa varuillaan olevaa tyttöä. Olen yrittänyt saada mm. neuvolassa käytännön neuvoja siitä, miten rohkaista tyttöä sosiaalisissa tilanteissa (esim. sukulaiskekkereillä tai kerhossa) olemaan oma eloisa itsensä ja selviytymään isommassa porukassa sekä saada äänensä, toiveensa ja tarpeensa esiintuoduksi. Neuvolatäti on vaan todennut että 'sinulla nyt on tuollainen temperamentiltaan hieman ujo lapsi' ja that's it. Tyttöni ei esim. aina vastaa vieraille jos he kysyvät häneltä vaikka 'mitä kuuluu'. Tai sitten hän tulee pahalle mielelle jos puistossa/kerhossa joku ei leikikään hänen kanssaan. Sydäntäni särkee kun tunnistan saman ujouden olleen itsessäni varsinkin kouluaikoina ja muistan kärsineeni sekä siitä että jännittämisestä. Miten saisin lapseeni lisää itsevarmuutta ja rohkeutta kohdata muita lapsia ja aikuisia - varsinkin silloin kun en ole itse paikalla (hoidossa yms.)? Hän loukkaantuu ja pettyy herkästi jos asiat eivät mene kuin haluaisi. Perheeseemme kuuluu lisäksi pikkusisko 1v ja aviomieheni.
Kommentit (25)
Moi,
kävin luomassa sen ryhmän MSN:n ryhmiin. Eli löytyy osoitteesta: http://groups.msn.com/Ujopiima
Ryhmän laitoin suojatuksi eli vain hakemuksella pääsee sisään ja lukemaan / kirjoittamaan. Mielestäni tuon voi myös avata jälkikäteen jos tarpeellista mutta luulen ennemmin että halutaan pitää suljettuna.
täältä löytyy lisätietoja / apuja tunnuksen luontiin, ryhmän löytämiseen ja liittymiseen: http://groups.msn.com/editorial/en-us/content/features/welcome.htm. Tuo on valitettavasti enkunkielinen sivu, olen työkoneellani nyt netissä... mutta groups.msn.com -sivuilta pitäisi löytyä sama tieto myös suomenkielisenä tarvittaessa. Muuta et periaatteessa rekisteröitymiseen tarvitse kuin sähköpostiosoitteen jonka ei välttämättä tarvitse olla se hotmail-osoite. Mm. itse käytän Yahoo:n mailiosoitetta...
Yritän muistaa lukea mailejani (höh kun on kaksi Yahoo-mailia ja toista vaan tulee aktiivisesti tsekattua, sitä joka on koko nimellä) ja hyväksyä jäseniä ryhmään.
-minskuliina
minun lisäkseni jäseniä on tällä hetkellä vain 2...
Sitä odotellessa googlatkaa kaikki "highly sensitive child". Kaverini vinkkasi mulle siitä noin viikko sitten, ja tämä käsite mullisti elämäni. :D
Tosi upea juttu, että saatiin oma yhteisö!
Oletteko jatkaneet keskustelua jossain. Olisin myös kiinnostunut keskustelemaan ja jakamaan kokemuksia. Osa jutuista oli kuin olisin itse ne kirjoittanut.