Tietotekniikka experttejä tai miehiä paikalla (virus asiaa)?
Juu olen nyt seksisti koska täällä aika nihkeästi saa apua tietokone ongelmiin, jos on pelkkiä naisia paikalla. Eli minulla on tällainen sitkeä Adware koneella. Olen käynyt koneen läpi Malwarebytesillä, F-securella sekä Superantispywarella (ei toiminut) sekä yritin BlockSitellä selaimessa blokata tuon mainoksissa mainitun sivuston, käynyt läpi laajennukset että mitään ei ole asentunut itsekseen, uudelleen asentanut koko systeemin restore pointista sekä manuaalisesti kansioista etsiä ongelmaa, mutta kun ei niin ei. P*rkele! Erikoista sinänsä että näen ne ainoastaan jos minulla on chrome auki tai avaan sen. Firefoxilla ne ei näy tosin en tiedä blokkaako siinä oleva mainostenesto ohjelma nuo paremmin vai onko kyseessä selainkohtainen ongelma. Muita en ole kokeillut. Ei tiedä mitä tässä nyt vielä tekisi...
Kommentit (39)
Alfasonni kirjoitti:
En ole tietokone Expertti mutta olen mies. Tietokoneasiaan en osaa sanoa mitään mut annaks pimpsaa?
Lupaan että tietokoneen näppäryys unohtuu.
Hep, tässä ap! Ei tarvittu edes Tinderiä, hienoa!
Palko nenässä kirjoitti:
Ärsyttävää. Toisaalta haluaisin auttaa, koska nautin just tällasista haasteista ja näitä on tullut ratkottua kerran jos toisenkin. Mutta sitten taas toisaalta... En ole mies, joten, noh, toivottavasti joku muu auttaa.
N32, ICT-asiantuntija
Sinkku?
Vierailija kirjoitti:
Osaatko sanoa mistä adwarestä on kyse? Monet tulevat jonkin tietyn sovelluksen kylkiäisinä, joten voisi helpottaa paikallistamaan mistä sovelluksesta on kyse.
Lisäksi olisi fiksua antaa perustiedot: mistä koneesta kyse, onko käyttöjärjestelnä Windows, Mac cai joku muu.
Selostuksesi perusteella näyttää siltä, että adware näyttäytyy pop-uppeina kun avaat selaimen? Näkyy siis Chromella muttei Firefoxilla? Ja sulla on Chromessa mainostenesto-ohjelma lisätty laajennuksiin?
Tää tuli eräältä mainossivustolta, kun yritin päästä toiselle sivustolle. Herjasi mainoksen esto laajennuksestani joten otin sen hetkeksi pois että pääsen eteenpäin. En tiedä painoinko minä sitten jotain linkkiä tuossa vahingossa vai mitä mutta latauksissa ym. ei näy mitään. Olen kuitenkin aika varma että tuosta se tuli mukaan. Mainokset on tuollaisia randomisti ilmestyviä pieniä neliöitä näytön oikealla puolella. Ja Windows kuten sanoin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko sanoa mistä adwarestä on kyse? Monet tulevat jonkin tietyn sovelluksen kylkiäisinä, joten voisi helpottaa paikallistamaan mistä sovelluksesta on kyse.
Lisäksi olisi fiksua antaa perustiedot: mistä koneesta kyse, onko käyttöjärjestelnä Windows, Mac cai joku muu.
Selostuksesi perusteella näyttää siltä, että adware näyttäytyy pop-uppeina kun avaat selaimen? Näkyy siis Chromella muttei Firefoxilla? Ja sulla on Chromessa mainostenesto-ohjelma lisätty laajennuksiin?
Tää tuli eräältä mainossivustolta, kun yritin päästä toiselle sivustolle. Herjasi mainoksen esto laajennuksestani joten otin sen hetkeksi pois että pääsen eteenpäin. En tiedä painoinko minä sitten jotain linkkiä tuossa vahingossa vai mitä mutta latauksissa ym. ei näy mitään. Olen kuitenkin aika varma että tuosta se tuli mukaan. Mainokset on tuollaisia randomisti ilmestyviä pieniä neliöitä näytön oikealla puolella. Ja Windows kuten sanoin aikaisemmin.
Huoh.
Chrome todennäköisesti tallentaa asetukset omaan kansioon jossain sinun kotihakemistossa. Etsi se kansio, poista se ja katso mitä tapahtuu. Toinen mahdollisuus voi olla joku supercookie.
Vierailija kirjoitti:
Palko nenässä kirjoitti:
Ärsyttävää. Toisaalta haluaisin auttaa, koska nautin just tällasista haasteista ja näitä on tullut ratkottua kerran jos toisenkin. Mutta sitten taas toisaalta... En ole mies, joten, noh, toivottavasti joku muu auttaa.
N32, ICT-asiantuntija
Sinkku?
Easy boy...sulle oli jo ap. Sonni pysyy nyt vaan sillä omalla laitumella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palko nenässä kirjoitti:
N32, ICT-asiantuntija
Sinkku?
Easy boy...sulle oli jo ap. Sonni pysyy nyt vaan sillä omalla laitumella.
Jos ap käyttää Windowsia ja Chromea niin ehkä mielummin ei kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se auttas aika paljon jos kertos että mikä ad/malware on kyseessä
Mä kans ihmettelin. Jonninjoutavaa löpinää rivitolkulla, mutta tärkein jää kertomatta.
Arvon auttaja voi varmaan kertoa mitä minun pitäisi noin esimerkiksi sanoa tässä kohtaa, koska sehän tämän ketjun pointti on että täydennetään sitä mitä minä en tiedä.
On aika helvetin vaikea auttaa, kun et osaa kuvata tarkasti, mistä tiedät koneellasi olevan adwaren ja mitä se tekee. Kellään it-asiantuntijalla ei ole toimivaa kristallipalloa.
Palko nenässä kirjoitti:
N32, ICT-asiantuntija
Ei tarvi jos ei halua. Olen vain jo pariin otteeseen ärsyyntynyt kun täältä ei ole saanut asiallisella kysymyksellä vastausta - kysyin muistaakseni pari viikkoa sitten erästä toista ongelmaa ja aloitukseni oli autio kuin sahara. Huomaat itsekin että kun lisäsin provosoinnin niin muuttui heti mielenkiintoisemmaksi. Sinänsä harmi. Ap
Alfasonni kirjoitti:
En ole tietokone Expertti mutta olen mies. Tietokoneasiaan en osaa sanoa mitään mut annaks pimpsaa?
Lupaan että tietokoneen näppäryys unohtuu.
Ei sittenkään tätä ap, ettei sulla ole kohta vielä pahempi virusongelma. Tän sonnin laitumet on liian laajat. Tinderiin se on sit kuitenkin mentävä :-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
Chrome todennäköisesti tallentaa asetukset omaan kansioon jossain sinun kotihakemistossa. Etsi se kansio, poista se ja katso mitä tapahtuu. Toinen mahdollisuus voi olla joku supercookie.
Tätä minä olen yrittänyt ja yritän edelleen. Ongelma on se että olen loppujen lopuksi aika peruskäyttäjä joten saatan hyvin poistaa vahingossa väärän tai vääriä kansioita/tiedostoja :D En tiedä minkälaiseksi expertiksi minua nyt luultiin. Sarjassamme delete system32. Ap
Käynnistät koneen vikasietotilassa ja ajat sitten malwarebytesin ,ehkäpä auttaa
Kokemuksesta voin sanoa, että koneesi voi olla jo niin täynnä tota mainospaskaa ja kohta ihan killissä ettei sitä välttämättä ihan helposti saa poistettua.
Asennat windowsin ja ohjelmat uudestaan.
Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa, että koneesi voi olla jo niin täynnä tota mainospaskaa ja kohta ihan killissä ettei sitä välttämättä ihan helposti saa poistettua.
Asennat windowsin ja ohjelmat uudestaan.
Problem solved.
Asennat LINUXIN ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä voisi kyllä kokeilla. Nyt kun olen myöntänyt tyhmyyteni niin osaatko tai osaako joku sano mikä ero siinä on jos ajaa Malwaren vikasietotilassa verrattuna normiin? Ap
No hö, hiljeni sitten. Olisi kai pitänyt pitää aloituksen provokaatiota paremmin yllä. Kiitos vastauksista. Vaikeahan sitä on auttaa sieltä näytön toiselta puolelta, mutta kyllä tästä johonkin on. Jos tässä mainitut muutaman metodit eivät auta niin siirryn hönkimään tulta seuraavalle palstalle :D on sen verran ärsyttävä probleema kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli paha mainosohjelma on tarttunut sen takia, että poistit itse mainosteneston. Vetää sanattomaksi.
Mutta onhan noita ihan pelkkiä nettisivuja, joilta klikkaamatta mitään voi pahimmassa tapauksessa tarttua tuollainen inha otus. Mutta kannattaa tarkistaa olisiko haittis voinut tulla toista kautta. Eli oletko juuri ladannut jonkun ohjelman tai sovelluksen ennen kuin pop-upit alkoi pomppia ruudulla? Muistatko päivämäärän jolloin asware ilmestyi ekaa kertaa? Tarkista silloin asennuslistasta mikä ohjelma on asennettu lähellä samaa päivämäärää.
Sitten tärkeä kysymys: surffasitko netissä järjestelmänvalvojana vai rajoitetun oikeuksin toimivalla käyttäjätilillä?
Jos järjestelmänvalvojana, sitten ei voi sanoa mihin kaikkeen tuo tunkeilija on pureutunut, koska se on päässyt laitteesi järjestelmään. Siinä tapauksessa suosittelen käyttämään asiantuntijaa tai asiantuntevaa kaveria, koska tarvitset toisen (puhtaan) tietokoneen, josta voit USB-tikulle ladatulla puhtaalla Malwarebytesin tai vastavalla sovelluksella käydä läpi koneesi.
Jos käytit rajattua käyttäjätiliä, sitten luultavasti tilin poistaminen voisi poistaa ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä voisi kyllä kokeilla. Nyt kun olen myöntänyt tyhmyyteni niin osaatko tai osaako joku sano mikä ero siinä on jos ajaa Malwaren vikasietotilassa verrattuna normiin? Ap
Vikasietotila käynnistää ainoastaan ne ajurit mitä vaaditaan käynnistykseen,ohjelmat kuten chrome,virussoftat sun muut ei aktivoidu kuten ei sitten aktivoidu virukset ja muukaan roska,virusten ollessa aktiivisia niin niitä ei välttämättä pysty poistamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vikasietotila käynnistää ainoastaan ne ajurit mitä vaaditaan käynnistykseen,ohjelmat kuten chrome,virussoftat sun muut ei aktivoidu kuten ei sitten aktivoidu virukset ja muukaan roska,virusten ollessa aktiivisia niin niitä ei välttämättä pysty poistamaan
Kiitos vastauksesta. Yritin nyt vikasietotilassa pyörittää tuota malwarebytesiä, mutta se jää kokoajan jumiin. Olen nyt kahden vaiheilla että haenko sitten tuon "puhtaan" malwarebytesin muualta vai jyräänkö koko käyttiksen ym. uusiksi. Tuo viimeinen vaihtoehto alkaa olla aika houkutteleva, koska olen tosiaan ollut kokoajan järjestelmänvalvojana, vaikka tiedän riskit. Eli kone saattaa muutenkin olla ihan sökönä. Chromekin saa ehkä lentää huitsin huppuraan samalla. Ap
N32, ICT-asiantuntija