Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö miten tulisi syödä

Vierailija
09.05.2018 |

Lueskeltuani läpi ketjua "onko lihavuus ihmisen omaa syytä", ryhdyin pohtimaan kuinka paljon ylipaino-ongelmista selittyy sillä etteivät ihmiset edes tiedä miten tulisi syödä jotta elimistö voisi hyvin.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tiedän. Syön siten, että voin hyvin. En ulkopuolisten ohjeiden mukaan.

Normaalipaino lienee selkein merkki siitä että syöt oikein.

Olen kyllä normaalipainoinen, mutta ei normipaino tarkoita, että syö oikein. Kyllä ruoka vaikuttaa myös terveyteen ja hyvinvointiin.

Ylipaino on merkki siitä että syö varmuuudella väärin.

En ryhtyisi syyttelemään normaalipainoista vääristä syömätavoista.

Normaalipainoinen voi olla laihaläski, voi olla hivenainepuutosta, voi olla rasvamaksa, kalkkeutuneet verisuonet. Ei vain se vaa'an lukema ja ulkonäkö, vaan se mitä sisällä on.

Totta tuokin.

Ylipaino on kuitenkin selkein ulkoinen merkki siitä että ihminen syö väärin.

No tarkalleen ottaen siitä voi vain päätellä, että ihminen on ainakin aiemmin syönyt väärin. Olen laihtunut tämän vuoden aikana 20kg. Edelleen olen silti huomattavan ylipainoinen. Ylipainostani ei voi päätellä miten syön tällä hetkellä. AP:n kysymykseen viitaten taas: kyllä - tiesin kyllä ennenkin miten minun olisi PITÄNYT syödä, mutta en toiminut sen tiedon mukaan.

Olet tiennyt lihomisesi ajan syöväsi väärin?

Mikä saa uhmisen syömään väärin (=lihottavasti) vaikka tietää kuinka pitäisi syödä?

Henkisen puolen ongelmat + addiktio jonka aivot kehittävät.  

Mikä saa ihmisen käyttämään liikaa alkoholia vaikka tietää ettei se ole hyväksi?

Mikä saa ihmisen jättämään syömättä vaikka on nälkä, ja tietää että syödä pitää että pysyy hengissä, mutta on se tunne että ruoka oksettaa, eikä pysty?

Mikä saa ihmisen polttamaan tupakkaa tai käyttämään huumeita vaikka tietää sen seuraukset?

Mikä saa ihmisen shoppailemaan vaikka tietää ettei tarvitse oikeasti yhtään lisää roinaa ja rahoille olisi parempaakin käyttöä?

Mikä saa harrastamaan irtosuhteita vaikka tietää että morkkis siitä jälkikäteen tulee, eli ei pitäisi?

Mikä saa siivoamaan asuntoa päivittäin monta tuntia vaikka järjellä tietää ettei siellä ole likaista, mutta tuntuu silti että on ja että on pakko siivota tai ei saa unta?

Mikä pakottaa ihmisen juoksemaan pitkiä matkoja päivittäin, vaikka aina ei jaksaisi ja ehtisi, mutta on tunne että on pakko?

Otetaan lasi/pullo viiniä rentoutumiseen, hermosauhut samaan vaivaan... ihminen yrittää kaikin tavoin lääkitä jollain henkistä pahaa oloaan. Vaikka sitä ei tiedostaisi, niin taustalla voi olla joku trauma, hylkäämisen tunne, henkinen väkivalta, läheisen menetys, hyväksikäyttö... jne.

Vierailija
42/46 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä vastuunpakoilua! Jos et voi hyvin ja olet lihava, syöt VÄÄRIN! Todella simppeliä.

Itse voin ihan hyvin noin 30-vuotiaaksi asti, sitten rupesi tulemaan vaivoja ja painoa. Urheilin tosin aika säännöllisesti ja rankka työ kompensoi.

Nyt olen jättänyt hiilarit lähes kokonaan, maidon ja myös sokerin, ja vähintään tuplannut kasvisten määrän. Enää ei tarvitse edes liikkua yhtä paljon kuin ennen, ja olo on loistava! Paino on sama kuin 25-vuotiaana eikä tule edes satunnaisia finnejä mihinkään. Ehkä se on monella vaikeampaa kuin minulla, koska en ole ikinä pitänyt makeasta erikoisemmin.

m36

Joo, mullakin on tosi helppoa olla juomatta alkoholia ja kahvia ja polttamatta tupakkaa... tosin en tykkää niistä yhtään...

Kyllä jokainen lihava ja moni laihakin tietää syövänsä väärin. Ei ihmiset niin tyhmiä ole, joka tuutista tulee tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä normaalipainoinen, mutta ei normipaino tarkoita, että syö oikein. Kyllä ruoka vaikuttaa myös terveyteen ja hyvinvointiin.

Tarkoitatko että ihminen voi syödä oikein vaikka olisi lihottanut itsensä varttitonnariksi?

Varttitonnari? Siis 250kg? Niitä ei montaa Suomessa ole, joten ymmärrät varmaan että heillä on ihan eri kaliiperin ongelmat kuin sellaisella joka on vähän tukeva tai pulska.

Vierailija
44/46 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä vastuunpakoilua! Jos et voi hyvin ja olet lihava, syöt VÄÄRIN! Todella simppeliä.

Itse voin ihan hyvin noin 30-vuotiaaksi asti, sitten rupesi tulemaan vaivoja ja painoa. Urheilin tosin aika säännöllisesti ja rankka työ kompensoi.

Nyt olen jättänyt hiilarit lähes kokonaan, maidon ja myös sokerin, ja vähintään tuplannut kasvisten määrän. Enää ei tarvitse edes liikkua yhtä paljon kuin ennen, ja olo on loistava! Paino on sama kuin 25-vuotiaana eikä tule edes satunnaisia finnejä mihinkään. Ehkä se on monella vaikeampaa kuin minulla, koska en ole ikinä pitänyt makeasta erikoisemmin.

m36

Joo, mullakin on tosi helppoa olla juomatta alkoholia ja kahvia ja polttamatta tupakkaa... tosin en tykkää niistä yhtään...

Kyllä jokainen lihava ja moni laihakin tietää syövänsä väärin. Ei ihmiset niin tyhmiä ole, joka tuutista tulee tietoa.

Kyllä ihmiset oikeasti on juuri niin tyhmiä etteivät tiedä perusasioita.

Kun katsoo kaupassa ylipainoisten ihmisten ostoskärryjä, niin syyt ylipainolle näkee heti. Ihminen joka ostaa lihottavia ruokia, ei tiedä miten tulisi syödä.

Vierailija
45/46 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on merkki siitä että syö varmuuudella väärin.

En ryhtyisi syyttelemään normaalipainoista vääristä syömätavoista.

Normaalipainoinen voi olla laihaläski, voi olla hivenainepuutosta, voi olla rasvamaksa, kalkkeutuneet verisuonet. Ei vain se vaa'an lukema ja ulkonäkö, vaan se mitä sisällä on.

Totta tuokin.

Ylipaino on kuitenkin selkein ulkoinen merkki siitä että ihminen syö väärin.

No tarkalleen ottaen siitä voi vain päätellä, että ihminen on ainakin aiemmin syönyt väärin. Olen laihtunut tämän vuoden aikana 20kg. Edelleen olen silti huomattavan ylipainoinen. Ylipainostani ei voi päätellä miten syön tällä hetkellä. AP:n kysymykseen viitaten taas: kyllä - tiesin kyllä ennenkin miten minun olisi PITÄNYT syödä, mutta en toiminut sen tiedon mukaan.

Olet tiennyt lihomisesi ajan syöväsi väärin?

Mikä saa uhmisen syömään väärin (=lihottavasti) vaikka tietää kuinka pitäisi syödä?

Oletko tähän asti luullut, että ylipainon syy on yleensä vain tiedon puutteessa?

Vierailija
46/46 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei ainakaan mikään ruokavalio kelpaa! Ei ole vielä sellaista esimerkkiä syömisistä täällä annettu, ettei olisi tullut vino pino alapeukkuja ja hirveitä haukkuja, vaikka minun mielestäni ruokavaliossa ei ole ollut mitään vikaa. Ihminen, joka syö täydellisesti on sairas: hänellä on ortoreksia. Toisaalta lienee vielä niitäkin, jotka uskovat syövänsä "terveellistä kotiruokaa", kun vetävät lähinnä perunaa ja makkaroita. Mutta voi ihminen niitäkin syödä, vaikkapa kerran viikossa. Ei se niin vakavaa ole.

Olen pistänyt saman merkille.

Eniten olen ällistynyt sellaisista ajatusmalleista, että lihominen on psykologinen tila ja oikeillakin ruokavalioilla voi lihoa. Mielestäni ruokavalio on vasta silloin kohdillaan, kun ihmisellä ei ole syömähimoa joka johtaisi ylensyöntiin ja sitä kautta lihomiseen. Tottakai terveelliset ruokailutottumukset näkyvät myös hyvänolon tunteena.

Kyllä ihmisen "psykologinen tila" vaikuttaa siihen miten ihminen syö, kun on masennusta, stressiä ja ahdistusta, jotkut lakkaa syömästä lähes kokonaan, eivät pysty syömään kun ahdistaa, toiset taas lohduttautuvat jollain ruualla josta tulee parempi mieli. Jos on "oikea ruokavalio" se tarkoittaa sitä että saa kaikki vitamiinit, hivenaineet, kuidut jne. mutta ei liikaa kaloreita omaan kulutukseen nähden, ja sillähän ei sitten mitenkään voi lihoa.

Siihen että kuka lihoo tai laihtuu minkäkinlaisella ruokavaliolla ja kalorimäärillä, on täysin yksilöllistä, siihen vaikuttaa vahvasti fyysiset asiat, kuten suoliston bakteerikanta. Tutkitusti jotkut ihmiset lihovat helpommin samoilla kalorimäärillä kuin toiset. Niin se vaan on, vaikka hoikat eivät sitä suostu myöntämään että kaikki heidän hoikkuutensa ei johdu heidän ylivertaisesta älykkyydestään osata syödä juuri oikein ja tietysti rautaisesta mielenlujuudesta olla koskaan syömättä sellaista mitä ei saisi. Osaksi se on hyvää tuuria ja hoikkana pysymiselle otolliset geenit. Me kaikki tunnemme niitä hoikkia ihmisiä jotka syövät kuin hevonen, isoja annoksia roskaruokaa, mutta eivät silti liho, he sanovat aina että minä saan syödä mitä huvittaa lihomatta.

Onhan se helppo mussuttaa pullaa suruunsa ja särpiä samalla cokista kun on lihottavassa psykoosissa.

C'moon, ei mikään fysiologinen tai psykologinen tila tahi edes suolistofloora pakota ihmistä lihottamaan itseään. Se on oma päätös.

Olen itsekin joutunut laihduttamaan ja opettelemaan syömään oikein l. niin että paino pysyy kurissa.