Tiedätkö miten tulisi syödä
Lueskeltuani läpi ketjua "onko lihavuus ihmisen omaa syytä", ryhdyin pohtimaan kuinka paljon ylipaino-ongelmista selittyy sillä etteivät ihmiset edes tiedä miten tulisi syödä jotta elimistö voisi hyvin.
Kommentit (46)
Ihmeellistä vastuunpakoilua! Jos et voi hyvin ja olet lihava, syöt VÄÄRIN! Todella simppeliä.
Itse voin ihan hyvin noin 30-vuotiaaksi asti, sitten rupesi tulemaan vaivoja ja painoa. Urheilin tosin aika säännöllisesti ja rankka työ kompensoi.
Nyt olen jättänyt hiilarit lähes kokonaan, maidon ja myös sokerin, ja vähintään tuplannut kasvisten määrän. Enää ei tarvitse edes liikkua yhtä paljon kuin ennen, ja olo on loistava! Paino on sama kuin 25-vuotiaana eikä tule edes satunnaisia finnejä mihinkään. Ehkä se on monella vaikeampaa kuin minulla, koska en ole ikinä pitänyt makeasta erikoisemmin.
m36
Vierailija kirjoitti:
Tunnen viralliset ravitsemussuositukset (olen opiskellut ravitsemustieteen perusopinnot avoimessa yliopistossa) ja aika pitkälti uskon niihin itsekin. Eli vastaukseni kysymykseesi on, että tiedän, miten tulisi syödä.
BMI 33
Ilmeisesti syöt silti vastoin suosituksia?
Olen ajatellut että ihmiset lihovat ymmärtämättömyyttään, mutta ilmeisesti se ei ole lihomisen taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen viralliset ravitsemussuositukset (olen opiskellut ravitsemustieteen perusopinnot avoimessa yliopistossa) ja aika pitkälti uskon niihin itsekin. Eli vastaukseni kysymykseesi on, että tiedän, miten tulisi syödä.
BMI 33
Olen ajatellut että ihmiset lihovat ymmärtämättömyyttään, mutta ilmeisesti se ei ole lihomisen taustalla.
Ihmisillä on vaikka mitä heikkouksia, ruoka on aika yleinen :D
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä vastuunpakoilua! Jos et voi hyvin ja olet lihava, syöt VÄÄRIN! Todella simppeliä.
Itse voin ihan hyvin noin 30-vuotiaaksi asti, sitten rupesi tulemaan vaivoja ja painoa. Urheilin tosin aika säännöllisesti ja rankka työ kompensoi.
Nyt olen jättänyt hiilarit lähes kokonaan, maidon ja myös sokerin, ja vähintään tuplannut kasvisten määrän. Enää ei tarvitse edes liikkua yhtä paljon kuin ennen, ja olo on loistava! Paino on sama kuin 25-vuotiaana eikä tule edes satunnaisia finnejä mihinkään. Ehkä se on monella vaikeampaa kuin minulla, koska en ole ikinä pitänyt makeasta erikoisemmin.
m36
Samaa mieltä, jos et voi hyvin ja lihot, niin syöt väärin. Itsekin laihdutin samantyylisillä metodeilla; maito pois, hiilarit minimiin (mehut+limut kokonaan pois) ja korvasin osan eläinrasvoista kertatyydyttymättömillä rasvoilla. Kasviksia ruokavalioon ja kevyt liikunta tuli myös mukaan.
Pysyvä painonhallinta vaatii lihaksia, muutoin ollaan koko ajan riskiryhmässä. Itse en lähtenyt punttisalille vaan tyydyin kehonpainotreeniin joka riittää ihan hyvin varsiinkin kun nuoruuden urheiluharrastuksesta on vielä jotakin lihaksista jäljellä.
Itse olen vielä normaalipainoinen, mutta siltikin viisi kiloa pois olisi ihan hyvä tulos jo tässä vaiheessa, koska ei se mene niin, että sen maagisen BMI-rajan ylitettyäsi tulee joku blim, olet lihava. Liikkunut olen aina sopivasti.
Minulla on kuitenkin vaikeuksia luottaa mihinkään muotisuosituksiin tai muotidieetteihin jotka kumotaan asiantuntijoiden mielenmuutoksilla nopeammin kuin alkuun ehtii päästä, ja taas toisaalta ei vakuuta kaikki lautasmallit, joissa on ihan hirveästi hiilareita (1/4 lautasesta perunaa ja lisäksi leipä). Nälkärääkki ja yksipuolinen pussikeittoshow taas ei ole hyväksi kenellekään. Ja tietenkään ei edes ole mahdollista määrittää universaalia "terveellistä dieettiruokavaliota", joka sopisi kaikille, vaan eri ihmiset saavat eri ruokavalioista erilaisia tuloksia sen mukaan, miten oma kroppa toimii. Suoraan sanottuna tässä hommassa on vain liian vaikeaa navigoida, koska alkua pidemmälle sinua ei kukaan ulkopuolinen voi auttaa (vastoin kaikkien fitnessravintoneuvojien markkinointipuheita), vaan vain sinä itse voit kokeilla pitkällisellä prosessilla, mikä toimii ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI 33
Kyllä se aika paljon on ymmärtämättömyyttä. Luullaan suositusruuan olevan se, jonka mukaan pitäisi jokaisen syödä. Ei ole ymmärtämystä kokeilla, mikä itselle parhaiten sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI 33
Kyllä se aika paljon on ymmärtämättömyyttä. Luullaan suositusruuan olevan se, jonka mukaan pitäisi jokaisen syödä. Ei ole ymmärtämystä kokeilla, mikä itselle parhaiten sopii.
Minä lihoin syömällä eineksiä. Luulen että se on idioottivarmin tapa lihoa.
Suositusruualla olen onnistunut pysymään kondiksessa kun sain painon normaaliksi. Hiilareissa säästän silloin kun en liiku ja energiankulutus on alempana.
Täällä ei ainakaan mikään ruokavalio kelpaa! Ei ole vielä sellaista esimerkkiä syömisistä täällä annettu, ettei olisi tullut vino pino alapeukkuja ja hirveitä haukkuja, vaikka minun mielestäni ruokavaliossa ei ole ollut mitään vikaa. Ihminen, joka syö täydellisesti on sairas: hänellä on ortoreksia. Toisaalta lienee vielä niitäkin, jotka uskovat syövänsä "terveellistä kotiruokaa", kun vetävät lähinnä perunaa ja makkaroita. Mutta voi ihminen niitäkin syödä, vaikkapa kerran viikossa. Ei se niin vakavaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vielä normaalipainoinen, mutta siltikin viisi kiloa pois olisi ihan hyvä tulos jo tässä vaiheessa, koska ei se mene niin, että sen maagisen BMI-rajan ylitettyäsi tulee joku blim, olet lihava. Liikkunut olen aina sopivasti.
Minulla on kuitenkin vaikeuksia luottaa mihinkään muotisuosituksiin tai muotidieetteihin jotka kumotaan asiantuntijoiden mielenmuutoksilla nopeammin kuin alkuun ehtii päästä, ja taas toisaalta ei vakuuta kaikki lautasmallit, joissa on ihan hirveästi hiilareita (1/4 lautasesta perunaa ja lisäksi leipä). Nälkärääkki ja yksipuolinen pussikeittoshow taas ei ole hyväksi kenellekään. Ja tietenkään ei edes ole mahdollista määrittää universaalia "terveellistä dieettiruokavaliota", joka sopisi kaikille, vaan eri ihmiset saavat eri ruokavalioista erilaisia tuloksia sen mukaan, miten oma kroppa toimii. Suoraan sanottuna tässä hommassa on vain liian vaikeaa navigoida, koska alkua pidemmälle sinua ei kukaan ulkopuolinen voi auttaa (vastoin kaikkien fitnessravintoneuvojien markkinointipuheita), vaan vain sinä itse voit kokeilla pitkällisellä prosessilla, mikä toimii ja mikä ei.
Minä olen ottanut ohjenuoraksi laskea (arvioida) vain syömäni proteiinit ja rasvat, hiilihydraattien syönti asettuu sen jälkeen automaattisesti oikealle tasolle.
Ideana tuossa on se, että proteiinit ja rasvat pitävät paremmin kylläisenä eikä syömähimoa tule niin herkästi. Jos kuitenkin sorrun nopeisiin hiilareihin, niin sitten olen taas lähtöruudussa, eli hiilihydraattien lähdekin on yhtä tärkeä vaikkei niitä tarvitse laskeakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI 33
Oikeasti? Minulle ei ole kyllä koskaan ollut epäselvää, miksi lihon. Siksi, että syön liian suuria annoksia ja pidän ihan liian paljon oluesta.
BMI 33
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ainakaan mikään ruokavalio kelpaa! Ei ole vielä sellaista esimerkkiä syömisistä täällä annettu, ettei olisi tullut vino pino alapeukkuja ja hirveitä haukkuja, vaikka minun mielestäni ruokavaliossa ei ole ollut mitään vikaa. Ihminen, joka syö täydellisesti on sairas: hänellä on ortoreksia. Toisaalta lienee vielä niitäkin, jotka uskovat syövänsä "terveellistä kotiruokaa", kun vetävät lähinnä perunaa ja makkaroita. Mutta voi ihminen niitäkin syödä, vaikkapa kerran viikossa. Ei se niin vakavaa ole.
Olen pistänyt saman merkille.
Eniten olen ällistynyt sellaisista ajatusmalleista, että lihominen on psykologinen tila ja oikeillakin ruokavalioilla voi lihoa. Mielestäni ruokavalio on vasta silloin kohdillaan, kun ihmisellä ei ole syömähimoa joka johtaisi ylensyöntiin ja sitä kautta lihomiseen. Tottakai terveelliset ruokailutottumukset näkyvät myös hyvänolon tunteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI 33
Oikeasti? Minulle ei ole kyllä koskaan ollut epäselvää, miksi lihon. Siksi, että syön liian suuria annoksia ja pidän ihan liian paljon oluesta.
BMI 33
Oletko koskaan pohtinut ettei syy ylensyöntiin ehkä olekaan psykologia tai taipumus ylensyödä, vaan väärä ruokavalio ja ehkä liian harva ateriointitiheys?
On nimittäin tutkistietoa siitä, että korkeahiilihydraattinen ruokavalio altistaa lihomiselle. Syynä pidetään yksinkertaisesti sitä, että hiilihydraatit eivät pidä kylläisyydentunnetta yhtä hyvin kuin proteiinit ja rasvat ja se johtaa ylensyöntiin. Tyypillinen ylipainoinen syö liian vähän proteiineja ja joskus myös rasvoja, sekä liikaa hiilihydraatteja.
Runsas rasva ja paljon hiilihydraatteja on taas hautausurakoitijan unelmaruokavalio. Noiden kohdalla polttohautaus tulisi määrätä lakisääteiseksi.
Olen tutustunut monenlaiseen tietoon ravitsemuksesta ja kieltämättä itsevarmuus on karissut: miten tässä yksittäisten tutkimustulosten ja mielipiteiden viidakossa voi maallikkona tehdä muuta johtopäätöstä kuin että kasviksia pitäisi syödä paljon, ja vettä juoda suht' runsaasti?
Vierailija kirjoitti:
Olen tutustunut monenlaiseen tietoon ravitsemuksesta ja kieltämättä itsevarmuus on karissut: miten tässä yksittäisten tutkimustulosten ja mielipiteiden viidakossa voi maallikkona tehdä muuta johtopäätöstä kuin että kasviksia pitäisi syödä paljon, ja vettä juoda suht' runsaasti?
Olen tuosta täysin samaa mieltä, yksittäisten tutkimustulosten väliltä löytyy aika paljon ristiriitaisuuksia.
Ruokailu on lähtenyt väärille urille alkujaan ruokateollisuuden kehittymisen myötä, ja siltä alalta en ole löytänyt kuin yhden tuotteen jossa makroravinteet on siinä määrin oikeassa suhteessa keskenään, että tuotetta voisi pitää terveydelle haitattomana. Puhun säilykehernekeitosta, niissä proteiinit, rasvat ja hiilihydraatit ovat jotensakin oikeassa suhteessa. Toki eri valmistajien kesken voi olla huomattavia eroja.
Ruokateolllisuuden lisäksi ongelmia tuottaa eläintensuojelu joka lobbaa lähes proteiinitonta ruokavaliota, tai tehotuotettua soijaa proteiininlähteeksi. Proteiini on kuitenkin tärkeä rakennusaine esim. lihaksille, ja lihasmassan vähyys johtaa aikalailla automaattisesti alttiuteen lihoa. Soijaa en syöttäisi anopillekaan, ainakaan päivittäin.
Rasvojen osuudesta on myös kiistelty paljon ja sillä saralla taitaa olla eniten ristiriitaisuuksia. Tämän hetkisen tiedon valossa ihmisen tulisi tyydyyttää n. 30 prosenttia päivittäisestä energiantarpeestaan rasvoilla eli minulla tuo määrä on noin 85g/päivä. Käytän päivittäin kertatyydyttymättömiä rasvoja ja tyydyttyneitä rasvoja suhteessa 70/30 prosenttia, ja kertatyydyttymättömiä siis enemmän. 2-3 kertaa viikossa sitten rasvaisia kaloja joista saan monityydyttymättömiä rasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän. Syön siten, että voin hyvin. En ulkopuolisten ohjeiden mukaan.
Normaalipaino lienee selkein merkki siitä että syöt oikein.
Olen kyllä normaalipainoinen, mutta ei normipaino tarkoita, että syö oikein. Kyllä ruoka vaikuttaa myös terveyteen ja hyvinvointiin.
Aika surkeasti pitää syödä että se vaikuttaisi terveyteen ja hyvinvointiin, ainakaan lyhyellä tähtäimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI 33
en ole edellinen mutta vastaan silti: tiedän ihan tarkalleen, miten minun pitäisi syödä, että pysyisin hoikana, vatsavaivattomana ja virkeänä. Aina en jaksa, ehdi enkä viitsi. Sitten tulee syötyä mitä sattuu ja vatsa turpoaa, väsyttää ja kiloja kertyy. Sellainen heikko ihminen kun olen näissä ruoka-asioissa.
Eikös tutkimusten mukaan hiukan ylipainoiset ole terveimpiä?
Minä olen lihava ollut koko aikuiselämäni, ja tottakai tiedän miten pitäisi syödä, montakin erilaista tapaa, en ole tyhmä. Ihan samalla tavalla tupakoitsija tietää että ei pitäisi, silti jopa sairaalan henkilökunta tupakoi vaikka ovat varmaan nähneet mitä se tekee keuhkoilla ym. Eikä varmaan alkoholistitkaan ole niin tyhmiä etteikö tietäisi että ei ole elimistölle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pistänyt saman merkille.
Eniten olen ällistynyt sellaisista ajatusmalleista, että lihominen on psykologinen tila ja oikeillakin ruokavalioilla voi lihoa. Mielestäni ruokavalio on vasta silloin kohdillaan, kun ihmisellä ei ole syömähimoa joka johtaisi ylensyöntiin ja sitä kautta lihomiseen. Tottakai terveelliset ruokailutottumukset näkyvät myös hyvänolon tunteena.
Kyllä ihmisen "psykologinen tila" vaikuttaa siihen miten ihminen syö, kun on masennusta, stressiä ja ahdistusta, jotkut lakkaa syömästä lähes kokonaan, eivät pysty syömään kun ahdistaa, toiset taas lohduttautuvat jollain ruualla josta tulee parempi mieli. Jos on "oikea ruokavalio" se tarkoittaa sitä että saa kaikki vitamiinit, hivenaineet, kuidut jne. mutta ei liikaa kaloreita omaan kulutukseen nähden, ja sillähän ei sitten mitenkään voi lihoa.
Siihen että kuka lihoo tai laihtuu minkäkinlaisella ruokavaliolla ja kalorimäärillä, on täysin yksilöllistä, siihen vaikuttaa vahvasti fyysiset asiat, kuten suoliston bakteerikanta. Tutkitusti jotkut ihmiset lihovat helpommin samoilla kalorimäärillä kuin toiset. Niin se vaan on, vaikka hoikat eivät sitä suostu myöntämään että kaikki heidän hoikkuutensa ei johdu heidän ylivertaisesta älykkyydestään osata syödä juuri oikein ja tietysti rautaisesta mielenlujuudesta olla koskaan syömättä sellaista mitä ei saisi. Osaksi se on hyvää tuuria ja hoikkana pysymiselle otolliset geenit. Me kaikki tunnemme niitä hoikkia ihmisiä jotka syövät kuin hevonen, isoja annoksia roskaruokaa, mutta eivät silti liho, he sanovat aina että minä saan syödä mitä huvittaa lihomatta.
Olet tiennyt lihomisesi ajan syöväsi väärin?
Mikä saa uhmisen syömään väärin (=lihottavasti) vaikka tietää kuinka pitäisi syödä?