Vatsalihasten erkauma
Eipä meikäläisen kohdalla ole erkauma palautunut ollenkaan ja synnytyksestä aikaa kohta 5 kk.
Jumpannut olen ja teen pitkiä lenkkejä joka päivä. Tarkkailen syömisiäni, juon paljon vettä. Ja yhä on vatsa sen näköinen kuin olisin raskaana.
Ja alavatsa roikkuu. Ahdistaa.
Auttaisiko jokin korsetti saamaan erkauman umpeen?
Tuntuu että kaikki keinot alkavat olla aivan loppu ja olo on todella turhautunut.
Kommentit (74)
Viime vuosina on uskallettu puhua raskauden, synnytyksen ja imetyksen aiheuttamista vartalon muutoksista. Ennen niistä puhumista olisi pidetty törkeänä ja turhamaisena: lapsen piti korvata kaikki ja lapsen takia piti kestää mitä vain.
Uskon, että kukaan nainen ei vaadikaan, että näyttää lapsenteon jälkeen täysin samalta kuin ennen. On jokin raja, mitkä muutokset voi helposti hyväksyä ja mitkä ovat katkera paikka. Toiset muuttuvat enemmän ja toiset vähemmän. Joillakin on itse tehtävissä paljon asioiden parantamiseksi (jumpat ym), toisilla muutoksille ei oikein voi mitään.
Jos jotain muutosta on todella vaikea hyväksyä eikä omin konstein siihen apua saa, minusta kannattaa hakea apua kirurgiasta, oli sitten kyse vaginasta, rinnoista tai vatsalihaksista. Jos leikkaus tehdään Suomessa, komplikaatiot on yleensä hoidettavissa. Muualle en kyllä menisi leikattavaksi. Elämänlaadun parantumiseen suhteutettuna riskit on todella pienet.
Sillä, että äiti oikeasti (ei vain teeskentele) on tyytyväinen itseensä, on valtavan myönteinen merkitys lapselle. Katkera ja varsinkin oman katkeruutensa kieltävä äiti ei ole hyvä kasvualusta.
Hoh. Aloitukseen. Itse olen kyllä vähän sitä mieltä, että kyllä vatsan sitominen voi auttaakin. Sitä harrastetaan maailmalla. ja väittvät sen tehoavan hyvin. Todettu ja todistettu pitäisi olla.. ...Asiasta on myos joskus ollut jotakin keskustelua suomessa... .
- Itse jos olisin oikein uskalias ja omapäinen. Hmmm
Niin että vaikka korsettti ei ole aivan sama asia, niin olen kyllä sitä mieltä, etta jos jostain löydät melko lyhyen ja kivan selästä nyöritettävan vyötärökorsetin, niin siitä vaan. Voihan sitä pitää hiekkalaatikolla, jos pokka vain pitää, ja miksei pitäisi.
Joko tämä on ohi.
Kenelläkään lisää
Belly bindingista voi olla apua heti synnytyksen jälkeen palautumisen avuksi, mutta siinä kohtaa kun erkauma on jäänyt pysyväksi, niin tuskin on mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset vinkeistä. Syviä lihaksia olen harjoittanutkin ja luinkin ettei perinteiset rutistukset ja lankutus tee muuta kuin hallaa.
En tee enempää lapsia. Kyllä kiintiö on nyt täynnä.
Tulisipa kylmä kesä, niin voin piilottaa kamalan vartaloni pilkkihaalariin :/
AP
Tämän täytyy olla trolli-mies koska kukaan äiti ei ajattelisi noin. Äiti ajattelisi ensisijaisesti lapsiaan ja heidän hyvinvointia eikä sitä kuinka timmiltä vatsa näyttää kesähelteillä.
Kyllä mua ainakin naisena raivostuttaisi roikkuva maha mikä pitäisi jotenkin muka saada jumpalla kuntoon! Jatkuva tuskailu vaatteiden kanssa, eikä mua kiinnosta miltä muiden silmissä näytän vaan omissa silmissäni! Eihän pahaan erkanemiseen auta mikään muu kuin leikkaus.
Ja riittää jo "uhraa itsesi ja kaikkesi lapsillesi, sitä varten vaan oot olemassa"-potaska. Nainen on tuhat muutakin asiaa kuin äiti.
Kyseessä saattaa todella olla trolli, mutta kukapa tuosta lopulta pahastuu...Tosi äipälle ja perheelle ovat lapset lopulta tärkeimpiä. Ja kyllä se pömppämaha treenitkin kestää.
Äitiysfysioterapia ja vatsan sitominen aluksi konsertilla tai pitämällä selkätukea väärin päin.
Itsellä 1,5v vatsan harjoittamista fyssarin neuvoilla ja lähellä alkaa olla jo normaalia toimintakykyä. Lähtötilanne oli epätoivoinen. Mutta ehdottomasti koulutettu äitiysfyssari. Sitten jos ei auta niin voi harkita leikkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain ihan uutta! Ei tuollaisesta kukaan edes puhunut kymmenisen vuotta sitten. Mistä tällainen uusi ilmiö on tullut?
Vai ovatko äidit nykyään niin paljon ylipainoisempia kuin ennen? Ei se oikein voi sitäkään olla, koska lähtöpainoni 54 kg muuttui raskauden aikana toksemian takia 85 kiloon, eikä minulle tullut mitään erkaumaa.
Et ole tainnut käydä uimahallissa katsomassa aikaisempien vuosikymmenien äitejä. Aika monella on jäänyt erkanema, etenkin jos on useita lapsia. Sellaista äidin pömppömaha pidettiin vaan ennen normaalina.
Erkauma, laskeumat ja virtsankarkailu ovat naisilla myös sellaista perussettiä, että esim. iäkkäämmillä naisilla ei ole oikeutta ilmaisiin vaippoihin, koska pissat ja kakat nyt vaan karkailee, jos synnyttänyt nainen. Nämä on ikiaikaiset, mutta näistä ei puhuta, koska aiheeseen liittyy häpeää.
http://www.theseus.fi/handle/10024/131802 Oppari aiheesta ja theseuksesta voi etsiä lisää luotettavaa tietoa jos tarvii!
Minulla operoitiin puolitoista vuotta sitten yksityisessä sairaalassa 10,5 cm erkauma. Olen 35v, neljä lasta, kooltani hoikkarakenteinen, treenannut paljon aina.
Lopputulos on uskomattoman hyvä. 6000€ sijoitus todella kannatti
Nosto, koska ketju on 7v vanha.. Eli onkos kukaan käynyt esim. erkauma leikkauksessa tai löytänyt mitään muuta apua kyseiseen vaivaan?
Tällä bloggaajalla on 20 sentin erkauma ensimmäisen raskauden jälkeen ja hän jakaa siitä tietoa instassaan. Nyt hänellä on muutaman kuukauden ikäiset kaksoset.
https://www.instagram.com/stories/highlights/18395313901100716/?hl=fi
Minulle jäi niin iso vatsa vauvan jälkeen että juhlissa minulle annettiin tuoli ja sanottiin että miten noin nopsaan teet toisen lapsen. Hävetti. Minua ja kysyjää.
Neuvolan täti kehoitti menemään vatsan kiristysleikkaukseen jos vaan lompakko sallii. Vatsa siis lepäsi istuessa reisien päällä. Maksoi juuri jotain 6000€. Hyvä tuli ja vaatteet istuu hienosti enkä näytä D-kirjaimelta.
Ei vartalon korjaus ole pois lapsilta eikä äitiydestä. Mieskin tykkää.
Itselläni juurikin tämä. Ei kipuile mutta äärimmäisen kiusallista näyttää viimeisillään raskaana olevalta. Kyseessä siis todellakin iso tyrä.