Vatsalihasten erkauma
Eipä meikäläisen kohdalla ole erkauma palautunut ollenkaan ja synnytyksestä aikaa kohta 5 kk.
Jumpannut olen ja teen pitkiä lenkkejä joka päivä. Tarkkailen syömisiäni, juon paljon vettä. Ja yhä on vatsa sen näköinen kuin olisin raskaana.
Ja alavatsa roikkuu. Ahdistaa.
Auttaisiko jokin korsetti saamaan erkauman umpeen?
Tuntuu että kaikki keinot alkavat olla aivan loppu ja olo on todella turhautunut.
Kommentit (74)
5 kuukautta on lyhyt aika. Itselläni meni toisesta raskaudesta toipumiseen n. 3 vuotta. (Siis siihen että saavutin kivuttoman tilan). Jotain juttuja jäi silti pysyväksi.
Erkaumaa olen alkanut kuntouttaa ja nyt tilanne on jo aika hyvä. Rohkaisuksi muillekin asiasta kärsiville: aloitin fysioterapian vasta lapsen ollessa 4 ja tilanne on mennyt nopeasti parempaan suuntaan. Tarvittiin vai asiaan perehtynyt ammattilainen.
Etsi lähin äitiysfysioterapeutti. Ja kärsivällisyyttä, on mennyt vasta vähän aikaa ja kehosi ei ole vielä palautunut.
Jotain ihan uutta! Ei tuollaisesta kukaan edes puhunut kymmenisen vuotta sitten. Mistä tällainen uusi ilmiö on tullut?
Vai ovatko äidit nykyään niin paljon ylipainoisempia kuin ennen? Ei se oikein voi sitäkään olla, koska lähtöpainoni 54 kg muuttui raskauden aikana toksemian takia 85 kiloon, eikä minulle tullut mitään erkaumaa.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin eilen yks. plastiikkakirurgilta. 6000 euroa maksaa Treella. Ei ole rahaa itsellä teettää.
Eikö näihin leikkauksiin ole jonkunlainen maksujärjestelmä? Joka kuussa niin ja niin paljon? Ymmärrän kyllä, 6000 on paljon vaikka millä tavalla maksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Jotain ihan uutta! Ei tuollaisesta kukaan edes puhunut kymmenisen vuotta sitten. Mistä tällainen uusi ilmiö on tullut?
Vai ovatko äidit nykyään niin paljon ylipainoisempia kuin ennen? Ei se oikein voi sitäkään olla, koska lähtöpainoni 54 kg muuttui raskauden aikana toksemian takia 85 kiloon, eikä minulle tullut mitään erkaumaa.
Ihan tavallista on valitettavasti. Ja tällaisiin korjauksiin pitäisi kyllä mielestäni saada korvausta, kyseessä ei ole mikään pelkkä kauneusleikkaus.
Kannattaa antaa palautumiselle ainakin pari vuotta aikaa. Fysioterapialla kannattaa ensin hoitaa mahdollisimman hyvään kuntoon ja jos sen jälkeen vielä on ongelmaa, voi harkita leikkausta. Leikkauksissa on kuitenkin aina omat riskinsä. Jos käy huono tuuri, voi tulla isot arvet, hermovaurioita, tyrä leikkausarpeen tms. Leikkaukseen kannattaa mennä vasta kun lapsi on sen ikäinen ettei tarvitse jatkuvasti kantaa sylissä, koska leikkauksen jälkeen ei saa pitkään aikaan nostaa maitopurkkia isompaa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei ole vaan tiedetty ennen. Nykyisinkin asiaan erikoistuneet fysioterapeutit tuntevat asian paremmin kuin lääkärit.
Itselläni kyse oli juuri siitä, että olen lyhyt ja pienikokoinen ja ennen raskauksia olin treenannut paljon eli vatsalihakset olivat tiukat. Vatsalihasten välissä oleva kalvo siis venyi paljon, kun lihakset eivät antaneet periksi.
Mulla myös erkaumaa (5 kk nyt synnytyksestä) ja olen käynyt äitiysfyssarilla Fysiossa Tampereella (Finlaysonin alueella).
Olen sieltä saanut jumppaohjeet ja niillä erkaumaa pienemmmäksi. Toki sitä vieläkin vähän on ja vatsa pullottaa, mutta silti siitä on ollut iso apu. Suosittelen!
Hei! Olen suht. pieni nainen 158cm/48kg. Kolme synnytystä ja 4 kiloista lasta noin
2-kymppisenä. Vatsanpeitteet repeilivät melkoisesti. Ja kuten jo silloin sanottiin, eivät korjautuisi edes jumpalla. Ainut olisi ollut leikkaus.
Sellaiseksi vähän reppanaksi jäi tuo maha. Nuorempana sitä vähän harmittelin, vaan en enää.
Käytän uikkaria joka peittää vatsanseudun. Mies ei ole koskaan huomautellut.
Lapset ovat jo aikuisia ja olen sinut itseni kanssa.
P.S. Alapää sensijaan palautui täysin synnyttämättömään kuosiin. Aina löytyy jotain hyvääkin - lasten lisäksi!
Mulla oli neljän sentin erkauma. Synnytyksestä 10 kuukautta ja erkaumaa ei enää juurikaan ole. Harjoitin paljon syviä vatsalihaksia sekä lantionpohjalihaksia. Nyt olen uskaltanut alkaa treenaamaan vatsaa muuten kun erkauma on tuskin enää senttiäkään ja sain fyssarilta luvan siihen.
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin ap asut? Helsingissä on ainakin osaavia fyssareita. Mä en kyllä leikkaukseen menisi ihan heti! Sillä hoituu ehkä näkyvä pömppis, mutta jumpalla ne lihakset silti täytyy hermottaa ja vahvistaa.
Nyt täytyy hieman kritisoida viestiäsi. Kiva jos sinulla on sattunut osaavia kohdallesi. Noin kahdeksan kuukautta sektion jälkeen fyssari totesi kallion tervesysasemalla Hakaniemessä että erkaumaa ei ole, kaikki kunnossa, oikein napakan ja hyvän tuntuinen vatsa. Tiesin ettei kaikki ole kunnossa ja koitin siitä hänelle sanoa, jätti huomioimatta. 1,5v sektiosta lääkäri totesi selkeän erkauman (sai neljä sormea jännesauman väliin). Lähete fyssarille mutta en ole saanut apua. Iskias vaivaa kun keskivartalo on alati kasaan lyyhistynyt, ei jaksa seistä pitkiä aikoja ilman että selkälihakset on ihan liekeissä, hartiat painuneet kasaan ja rintarankaan tullut kivuliaita lukkoja. Nyt 2v kulunut sektiosta eikä erkauma näytä katoamisen merkkejä. Lapsiluku täynnä, sterilisaatio tehty.
Vierailija kirjoitti:
Kunnan fyssari katsoo, monissa kunniasafysioterapiaan pääseeilman lähetettä sen kun soittaa vaan ajan.
Mutta...leikkaukseen ei sit pääsekään. Olen ollut ikäni himotreenaaja, mutta nyt kaksosraskaus teki pahan erkauman. 8kk synnytyksestä se on sellainen 7cm eli kolme sormenleveyttä. Eivät leikkaa vaan pitää jumpata (jota tehty 8kk tuloksetta). Sali kielletty, raskaat attackit/combatit kielletty. Mitkään housut ei mahdu enkä voi pitää kuin kuminauhahousuja, farkun nappi painuu railoon sisään ja sattuu hitosti. Erkauma on siis auki, vain iho ja kalvo edessä ja alla suolisto joka voi pullahtaa ulos tyränä.
Vyötärö nyt lähes 20cm isompi kuin ennen, ennen 69cm nyt 88cm. Muuten oon jo hoikka mutta erkauman takia vatsa on jäätävä!
Miksi et pääse leikkaukseen noilla syillä? Entä yksityinen?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on viisitoista vuotta sitten tullut erkauma, ja olin todella hoikassa kunnossa. Silloin näistä ei vain puhuttu, niin kuin ei monesta muustakaan lapsen saamisen komplikaatiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin ap asut? Helsingissä on ainakin osaavia fyssareita. Mä en kyllä leikkaukseen menisi ihan heti! Sillä hoituu ehkä näkyvä pömppis, mutta jumpalla ne lihakset silti täytyy hermottaa ja vahvistaa.
Nyt täytyy hieman kritisoida viestiäsi. Kiva jos sinulla on sattunut osaavia kohdallesi. Noin kahdeksan kuukautta sektion jälkeen fyssari totesi kallion tervesysasemalla Hakaniemessä että erkaumaa ei ole, kaikki kunnossa, oikein napakan ja hyvän tuntuinen vatsa. Tiesin ettei kaikki ole kunnossa ja koitin siitä hänelle sanoa, jätti huomioimatta. 1,5v sektiosta lääkäri totesi selkeän erkauman (sai neljä sormea jännesauman väliin). Lähete fyssarille mutta en ole saanut apua. Iskias vaivaa kun keskivartalo on alati kasaan lyyhistynyt, ei jaksa seistä pitkiä aikoja ilman että selkälihakset on ihan liekeissä, hartiat painuneet kasaan ja rintarankaan tullut kivuliaita lukkoja. Nyt 2v kulunut sektiosta eikä erkauma näytä katoamisen merkkejä. Lapsiluku täynnä, sterilisaatio tehty.
Tarkoitin yksityisiä fysioterapeutteja. Kärsin erkaumasta 10 vuotta ennenkuin löysin osaavan fysioterapeutin. (Ira Rissanen, Femi Health Katajanokalla, suosittelen!) Ja ymmärtääkseni nykyisin löytyy jo muitaki. Minäkään en saanut julkiselta puolelta apua. Ei löytynyt osaamista. Lääkärikin sanoi suoraan, ettei koulutuksessa käsitellä mitenkään kyseistä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut käydä uimahallissa katsomassa aikaisempien vuosikymmenien äitejä. Aika monella on jäänyt erkanema, etenkin jos on useita lapsia. Sellaista äidin pömppömaha pidettiin vaan ennen normaalina.
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös erkaumaa (5 kk nyt synnytyksestä) ja olen käynyt äitiysfyssarilla Fysiossa Tampereella (Finlaysonin alueella).
Olen sieltä saanut jumppaohjeet ja niillä erkaumaa pienemmmäksi. Toki sitä vieläkin vähän on ja vatsa pullottaa, mutta silti siitä on ollut iso apu. Suosittelen!
Paljonko maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei puhuttu ei, kun vaiva on erittäin alidiagnosoitu tänäkin päivänä. Pidettiin/pidetään täysin normaalina että synnyttäneelle naiselle kuuluu jäädä pömppis. Ei kuulu. Itselleni neuvolan th kehoitti tekemään vatsalihaksia kuukausi sektiosta, eli suoraan sanottuna aiheuttamaan ja pahentamaan erkaumaa, näin vuonna 2015. Toki kiva et just sä et vaivaa saanut, mutta ymmärrä nyt että painonnousulla ei ole tähän(kään) vaivaan vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sieltä saanut jumppaohjeet ja niillä erkaumaa pienemmmäksi. Toki sitä vieläkin vähän on ja vatsa pullottaa, mutta silti siitä on ollut iso apu. Suosittelen!Paljonko maksaa?
73 € / kerta
Ei toki ole ilmaista, mutta on ollut tuon arvoista kyllä.
Akuutissa tms. kerrottiin, että erkauma olisi erityisesti pienten ja sirojen naisten vaiva, koska iso vauva ja iso vatsa yhdistettynä pieneen kroppaan venyttää kalvoja pahasti. Esim mulla oli sirossa kropassa yli 4 kiloinen vauva ja jäätävän kokoinen sellainen pitkän mallinen maha. Ei ole ihme, ettei tosta noin vaan palaudu, näinkun jälkiviisaana asiaa ajattelee. Olispa kiva kun olisi tiennyt asiasta eikä riuhtonut bodypumpissa ja toiminnallissa treeneissä pienemmän vatsan toivossa. Nämä todennäkoisesti tekivät vain hallaa :-(
Vielä palaan tähän viestiini, kannattaa tutustua hypopressive eli low pressure fitness- harjoitteluun. Harjoittelua voi ja pitääkin tietysti tehdä itsenäisesti, mutta alkuun pääsyyn tulisi käydä introtunnilla jotta oppii oikean tekniikan. Joitakin tunteja nyt kesälläkin on (hypopressive.fi). Kopsasin suoraan samalta sivuilta:
"Hypopressive- tekniikka on sarja hengitys- ja asentoharjoituksia, jotka on suunniteltu erityisesti harjoittamaan kehon keskustan lihaksia, aiheuttamatta vahingollista painetta vatsan seinämille ja lantionpohjalle".
Belgialainen fysioterapeutti Marcel Caufriez kehitti matalan paineen vatsalihasharjoituksiksi (Hypopressive Abdominal Exercises) kutsutun tekniikan 80-luvulla, tutkittuaan ensin vuosikausia synnytyksen jälkeistä fysioterapiaa Belgiassa. Caufriez halusi kehittää kokonaisvaltaisen tekniikan, jonka avulla kuntouttaa synnyttäneiden naisten lantionpohjan lihaksia ja vatsalihaksistoa ilman kirurgiaa, sekä parantaa toimintahäiriöitä kuten laskeumat ja virtsankarkailu. Caufriezin mielestä aiemmin käytetyt tekniikat lantiopohjan ja vatsalihasten vahvistamiseksi, omasivat riskejä ja saattoivat toimia päinvastaisella tavalla. "
Kysyin eilen yks. plastiikkakirurgilta. 6000 euroa maksaa Treella. Ei ole rahaa itsellä teettää.