Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsalihasten erkauma

Vierailija
09.05.2018 |

Eipä meikäläisen kohdalla ole erkauma palautunut ollenkaan ja synnytyksestä aikaa kohta 5 kk.
Jumpannut olen ja teen pitkiä lenkkejä joka päivä. Tarkkailen syömisiäni, juon paljon vettä. Ja yhä on vatsa sen näköinen kuin olisin raskaana.
Ja alavatsa roikkuu. Ahdistaa.

Auttaisiko jokin korsetti saamaan erkauman umpeen?

Tuntuu että kaikki keinot alkavat olla aivan loppu ja olo on todella turhautunut.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitokset vinkeistä. Syviä lihaksia olen harjoittanutkin ja luinkin ettei perinteiset rutistukset ja lankutus tee muuta kuin hallaa.

En tee enempää lapsia. Kyllä kiintiö on nyt täynnä.

Tulisipa kylmä kesä, niin voin piilottaa kamalan vartaloni pilkkihaalariin :/

AP

Tämän täytyy olla trolli-mies koska kukaan äiti ei ajattelisi noin. Äiti ajattelisi ensisijaisesti lapsiaan ja heidän hyvinvointia eikä sitä kuinka timmiltä vatsa näyttää kesähelteillä.

Kyllä mua ainakin naisena raivostuttaisi roikkuva maha mikä pitäisi jotenkin muka saada jumpalla kuntoon! Jatkuva tuskailu vaatteiden kanssa, eikä mua kiinnosta miltä muiden silmissä näytän vaan omissa silmissäni! Eihän pahaan erkanemiseen auta mikään muu kuin leikkaus.

Ja riittää jo "uhraa itsesi ja kaikkesi lapsillesi, sitä varten vaan oot olemassa"-potaska. Nainen on tuhat muutakin asiaa kuin äiti.

Nimenomaan. Ei se naiseus mihinkään katoa vaikka onkin äiti. Itse olen edelleen ensisijaisesti nainen.

Kyllä sitä itsestään haluaa huolta pitää ja näyttää hyvältä omaan silmään.

Tämä vatsa on todella raivostuttava. Varsinkin kun mitään muita housuja ei voi pitää kun typeriä collareita.

Farkut eivät pysy ylhäällä, aina valuu vaikka olisi vyökin. Paidat eivät istu kunnolla, ja vihaan telttavaatteita.

Ei minusta ole tunika+leggari- pukeutujaksi, aina ollut farkkumimmi.

Ja tunikat saavat vain näyttämään siltä kuin olisi raskaana (sorry).

AP

Vierailija
22/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken huipuksi kun kaiken maailman juhlia edessä ja mitään ei päällensä löydä tuon röllykän takia :(

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi erkauman ehkäisystä... Varmasti osassa tapauksista erkaumaa voi ehkäistä core-lihaksia vaihvistamalla. Omassa tapauksessa toinen vauva oli niin suuri, että en usko, että ehkäisy olisi mitenkään auttanut.

Onko täällä kellään kokemuksia leikkauksesta? Itse olisin valmis maksamaan omasta pussista yksityisen puolen leikkauksen. Haluaisin, että sen tekee plastiikkakirurgi. Muutama tuttava on ollut Kelan korvaamassa leikkauksessa. Toisella nyt napa ihan vinkassallaan ja toisella tajuton arpi pystysuunnassa rintalastasta melkein häpyalueelle.

Vierailija
24/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös erkauma ja juhliin laitan aina juhlapuvun alle Spanxit litistämään vatsaa. Muuten arkipäivinä käytän sellaisia vaatteita, että vatsa peittyy. Korkeavyötäröiset farkut sopii itselleni parhaiten.

Leikkaus kyllä mietinnässä...

Vierailija
25/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuskailaan kans erkauman kanssa. Kuopuksen syntymästä 2kk ja nyt koitan kaikkeni että saisin korsetin kasaan. Leikkausta en haluaisi vaikka lääkärikin sitä mahdollisuutta esitteli. Enkä ole edes varma onko lapsiluku täynnä... tosin uutta raskautta en tällä olemattomalla keskivartalon tuella jaksaisi.

Vierailija
26/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä, AP! Tää on kyllä niin rasittava vaiva :( Eniten ottaa päähän se, että suurin osa treeneistä ja sellaisista urheilulajeista joista pidän, on nyt pannalistalla.

Vierailija
27/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä, AP! Tää on kyllä niin rasittava vaiva :( Eniten ottaa päähän se, että suurin osa treeneistä ja sellaisista urheilulajeista joista pidän, on nyt pannalistalla.

Kiitti.

Ei tässä todellakaan tiedä miten pitäisi liikkua ja painoa pudottaa. Pelkkä ruokavalio ei yksin riitä.

AP

Vierailija
28/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota leikkausta olen kyllä miettinyt.

Ja todellakin mieluummin plastiikkakirurgin tekemänä.

AP

Vierailija
29/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leikkauksen saa Kelan kautta, sen tekee ymmärtääkseni ihan perus kirurgi. Ystävälleni tehtiin ja leikkauksen jälkeen tuli tyrä. Ja siis eikö leikkauksen pitäisi juuri ehkäistä sitä tyrää? En sitten tiedä, rehkikö esim. liikaa eikä antanut haavan kunnolla parantua.

Kyseessä on muuten tosi iso leikkaus, josta toipumiselle pitää antaa aikaa. Itse mietin, miten se onnistuisi kun toinen lapsi vasta 1v eikä meillä ole oikein apua lastenhoidossa. Pitää varmaan odottaa, että vähän vielä kasvaa eikä tarvitse niin kovasti kanniskella. Olen ymmärtänyt, että jopa 2kk pitäisi välttää kovaa kanniskelua ja ekoina viikkona ei saa tehdä yhtään mitään.

Vierailija
30/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä tosi lyhyt aika. Itsellä oli vain pieni erkauma ja paljon kokemusta syvien vatsalihasten käytöstä jo ennen raskautta, mutta silti kesti 14 kk, eli siihen asti että lopetin imetyksen ja odotin vielä pari kk päälle, että erkauma oli täysin kadonnut. Tein toki hieman syvien vatsojen aktivointia ja lantionpohjan treeniä ja vaunulenkkejä, mutta tulimme sekä gynen että fyssarien kanssa tulokseen, että imetys piti tietynlaista hormoniboolia yllä mun kehossa joka löysytti tukikudoksia.. Eli lantionpohja ja vatsalihakset palautu sitten ihan itsekseen kun imetys loppu. Kaikilla ei toki näin ole, mutta siis toivoa on että pitkänkin ajan päästä palautuisi.

Tärkeetä olis että kävisit ammattilaisella (fyssari) tsekkaamassa kuinka iso se erkauma on ja millaisilla harjoituksilla sen sais pois. Älä tee vatsoja, opettele aktivoimaan vaan syvät vatsalihakset ja lantionpohja, käy vaikka jollakin liikunnanohjaajalla kyselemässä, sielläkin moni erikoistunut juuri synnyttäneisiin.

Toivottavasti vielä palaudut!

Vierailija
31/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi erkauman ehkäisystä... Varmasti osassa tapauksista erkaumaa voi ehkäistä core-lihaksia vaihvistamalla. Omassa tapauksessa toinen vauva oli niin suuri, että en usko, että ehkäisy olisi mitenkään auttanut.

Onko täällä kellään kokemuksia leikkauksesta? Itse olisin valmis maksamaan omasta pussista yksityisen puolen leikkauksen. Haluaisin, että sen tekee plastiikkakirurgi. Muutama tuttava on ollut Kelan korvaamassa leikkauksessa. Toisella nyt napa ihan vinkassallaan ja toisella tajuton arpi pystysuunnassa rintalastasta melkein häpyalueelle.

Mulla on leikkauksesta (yksityisellä) nyt 1kk. Toipuminen tus-kas-tut-ta-van hidasta. Mulla oli erkaumaa n. 3-4cm mutta vatsanahkaa sitäkin enemmän jota poistettiin melkein 1,5kg! Kivut vatsalihaksissa kesti yli 2 viikkoa ja edelleen yskäisyt ja aivastukset tuntuu kuin vatsan ympärillä ois tiukka panta.

Leikkauksen suoritti taitava plastiikkakirurgi ja arvet on tosi kauniit ja jää pikkareiden alle... ja napa on täydellinen entiseen verrattuna. :D

Treeniä olen vasta pikkuhiljaa aloittamassa, kävelylenkkejä olen ekan viikon jälkeen tehnyt joka päivä. Suosittelen koko sydämestäni leikkausta, kaiken kivun ja rahan arvoista! Mun maha on oikeasti SUORA (ei vielä litteä, mutta ei mikään makkaravuorikaan) ja vaatteet istuu 👌

Vierailija
32/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin ap asut? Helsingissä on ainakin osaavia fyssareita. Mä en kyllä leikkaukseen menisi ihan heti! Sillä hoituu ehkä näkyvä pömppis, mutta jumpalla ne lihakset silti täytyy hermottaa ja vahvistaa.

Vierailija
33/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta löytyy äitiysfysioterapeuttien yhteystietoja: https://www.aitiysfysioterapia.fi/aitiysfysioterapeutit/

Vierailija
34/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on leikkauksesta (yksityisellä) nyt 1kk. Toipuminen tus-kas-tut-ta-van hidasta. Mulla oli erkaumaa n. 3-4cm mutta vatsanahkaa sitäkin enemmän jota poistettiin melkein 1,5kg! Kivut vatsalihaksissa kesti yli 2 viikkoa ja edelleen yskäisyt ja aivastukset tuntuu kuin vatsan ympärillä ois tiukka panta.

Leikkauksen suoritti taitava plastiikkakirurgi ja arvet on tosi kauniit ja jää pikkareiden alle... ja napa on täydellinen entiseen verrattuna. :D

Treeniä olen vasta pikkuhiljaa aloittamassa, kävelylenkkejä olen ekan viikon jälkeen tehnyt joka päivä. Suosittelen koko sydämestäni leikkausta, kaiken kivun ja rahan arvoista! Mun maha on oikeasti SUORA (ei vielä litteä, mutta ei mikään makkaravuorikaan) ja vaatteet istuu 👌

Ihanaa kuulla näin positiivinen kokemus! Saako kysyä, missä kävit leikkauksessa? Oliko erkaumaa myös navan yläpuolella? Pitikö napa siis irrottaa ja kiinnittää uudelleen? Itselläni erkauma jatkuu nimittäin navan yläpuolellekin muutamn sentin verran. Se tässä vähän mietityttää.

Mutta kiitos vastauksesta, ja onnea toipumiseen!

Vierailija
35/74 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä löysää nahkaakin vaikka muille jakaa. Eniten ärsyttää roikkuva alavatsa. Niin jäätävä venyminen että huh huh, alkaa kyljistä saakka :(

Raskausarvet ovat vaalenneet, mutta tämä vatsa jäi isoksi. Ei puhuta mistään pienestä pömppimsestä, vaan tynnyristä. Osittain kyllä sukuvikakin, äidillä on samanlainen.

Asun Tampereella.

AP

Vierailija
36/74 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin ap asut? Helsingissä on ainakin osaavia fyssareita. Mä en kyllä leikkaukseen menisi ihan heti! Sillä hoituu ehkä näkyvä pömppis, mutta jumpalla ne lihakset silti täytyy hermottaa ja vahvistaa.

Tuntuu että tämä tynnyri on tullut jäädäkseen :/

AP

Vierailija
37/74 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alavatsa roikkuu housujen vyötärön päällä. En voi pukeutua kivasti. Piilotan itseni isoihin huppareihin, jolloin roikkuva vatsa jää piiloon. Enkä riisu vaikka olisi miten helle tahansa.

AP

Vierailija
38/74 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.plasticsurgery.fi/projektit/vatsan-muotoiluleikkaus-abdomin….

Olisikin varaa tuohon niin heti menisin.

Helpottaisi oloa ja lisäisi motivaatiota.

Nyt kun katsoo peilistä, niin motivaation tilalla on helvetillinen ahdistus :/

AP

Vierailija
39/74 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v synnytyksestä ja erkauma pienentynyt 4 sentillä. Vielä on tehtävä töitä, että pääsen alle 1,5 senttiin.

Vierailija
40/74 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahaa niin varaa aika plastiikkakirurgille ja puhu. Leikkaavat kyllä, kun maksat.

Hei eihän nyt oikeesti noita edes tee kuin plastiikkakirurgit eikö niin, julkisellakin?

Joillekin tulee arpi pystysuunnassakin kun tarvii kiristää lihaskalvot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme