Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsalihasten erkauma

Vierailija
09.05.2018 |

Eipä meikäläisen kohdalla ole erkauma palautunut ollenkaan ja synnytyksestä aikaa kohta 5 kk.
Jumpannut olen ja teen pitkiä lenkkejä joka päivä. Tarkkailen syömisiäni, juon paljon vettä. Ja yhä on vatsa sen näköinen kuin olisin raskaana.
Ja alavatsa roikkuu. Ahdistaa.

Auttaisiko jokin korsetti saamaan erkauman umpeen?

Tuntuu että kaikki keinot alkavat olla aivan loppu ja olo on todella turhautunut.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus?

Vierailija
2/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.google.fi/amp/s/breakingmuscle.com/amp/workouts/12-weeks-of… Tällä harjotusohjelmalla mun erkauma pieneni neljästä sentistä alle yhteen. Ja kuopuksen syntymästä oli tuolloin kulunut 10 vuotta :D Suosittelen lämpimästi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erkauma palautuu spontaanisti muistaakseni vuoteen asti, vaikka tokihan palautuminen on nopeinta ensimmäisinä kuukausina. Onko sinulle joku näyttänyt liikkeet ja katsonut että menee oikein? Jos ei, niin suosittelen kääntymään ammattilaisen puoleen. Helposti sitä tekee väärin, vaikka kuvittelee tekevänsä oikein. 

Vierailija
4/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kk on lyhyt aika. Jossain oli että vuoden kestäisi kokonaisuudessaan palautua synnytyksestä. Etsi jumppaohjeita juuri erkauman hoitoon. Suoria vatsalihaksia ei pitäisi tehdä vaan niitä syviä vatsalihaksia ja lankutukset pahentavat tilannetta. Julkiselta voi pyytää apua jos omatoimisesta ei ole apua, ensisijaisesti fysiota ja sitten vasta leikkaus. leikkausta voi olla julkiselta vaikea saada jos meinaa vielä lisää lapsia saada.( venähtää uudelleen ja leikkaus joutuu uusimaan, iso leikkaus kuitenkin. Yksityisiä fysioterapeutteja on jotka on erikoistunut erkauman hoitoon.

Vierailija
5/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tuollainen erkaumapömppis jo 17 vuotta. Eipä haittaa, peitän vaatteilla.

Vierailija
6/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään korsetti ei poista erkaumaa, mutta voi auttaa selkäkipuihin väliaikaisesti. Pidemmän päälle tukikorsetti ei ole hyvä jos niitä muitakaan vatsalihaksia ei sitten käytä. Tuo erkauma on lihaksien välinen kalvo ja kun vatsalihakset ovat venyneet raskaudessa on kalvo myös venynyt. Kun syvät vatsalihakset palautuu ja harjoitellaan niin kalvokin vähitellen kapenee. Jos niin ei käy tarvitaan leikkaus sillä pidemmän päälle voi tulla ryhti ja selkävaivoja.

Vierailija
7/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset vinkeistä. Syviä lihaksia olen harjoittanutkin ja luinkin ettei perinteiset rutistukset ja lankutus tee muuta kuin hallaa.

En tee enempää lapsia. Kyllä kiintiö on nyt täynnä.

Tulisipa kylmä kesä, niin voin piilottaa kamalan vartaloni pilkkihaalariin :/

AP

Vierailija
8/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös erkaumaa. Nuorempi 4v8kk. "Normi" vatsalihasliikkeitä ei saa lainkaan tehdä, pahentavat vain. Välttämättä ei auta kuin leikkaus :(

Vierailija
9/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä ammattilaisen vastaanotolle ennenkuin jatkat jumppaamista ja lenkkejä. Siellä kokeillaan, että mitkä liikkeet sopii just sulle. Esim. itse en saa tehdä lankkuja, joita yleensä suositellaan. Ja osa salitreenistä meni lopullisesti pannaan. Esim. kyykätessä mulla erkauma aina vaan pullistuu, vaikka kuinka olen saanut erkaumaa kurottua kiinni ja parannettua keskivartalon hallintaa. Juoksu piti myös laittaa joksikin aikaa paussille, mutta siihen onneksi pääsin myöhemmin palaamaan. Suosittelen myös erittäin lämpimästi pilatesta.

Erkauma kannattaa ottaa vakavasti. Eikä pelkästään esteettiseltä kannalta. Aiheuttaa mm.  selkäkipuja ja virtsankarkailua. Jos ei nyt vielä, niin saatta alkaa vaivata myöhemmällä iällä tai jos erkauma jossain tilanteessa retkahtaa suuremmaksi.

Vierailija
10/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitokset vinkeistä. Syviä lihaksia olen harjoittanutkin ja luinkin ettei perinteiset rutistukset ja lankutus tee muuta kuin hallaa.

AP

Tämän täytyy olla trolli-mies koska kukaan äiti ei ajattelisi noin. Äiti ajattelisi ensisijaisesti lapsiaan ja heidän hyvinvointia eikä sitä kuinka timmiltä vatsa näyttää kesähelteillä.

Vierailija
11/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

T  y  r  ä  ! ! !

Vierailija
12/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsalihasten erkaumaa turvallisesti korjaa hypopressive liikesarja joka perustuu alipaineen hyödyntämiseen, aika uusi tekniikka vielä Suomessa mutta esim Espanjassa tosi suosittu. Tekniikan opittua 20min 3 kertaa viikossa riittää korsetin kuntouttamiseen ja ylläpitämiseen. Olen alkuvuodesta treenannut tätä ja ryhti on parantunut, tuntumaa vatsalihaksissa ihan eri tavalla kuin koskaan ennen. Alunperin fysioterapeuttini suositteli ja opetti liikkeet ja kävin myös introtunnilla jonka piti Suvi-Maria Helin. (Hypopressive.fi). Ja minulla siis vuosi synnytyksestä ja erkaumaa edelleen mutta jo parempi.

Vierailija
13/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko erkaumaa jotenkin ennaltaehkäistä tai yrittää pelastaa tilannetta mahdolliselta katastrofilta sen suhteen? Olen nyt vähän yli puolen välin raskaudessa. Vatsalihasten teon lopetin alkuraskaudessa, ylipäänsä treenaaminen on jäänyt aika vähälle hankalan raskauden myötä..

Vierailija
14/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteeko erkauman sormilla tms?

Vierailija
15/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Tämän täytyy olla trolli-mies koska kukaan äiti ei ajattelisi noin. Äiti ajattelisi ensisijaisesti lapsiaan ja heidän hyvinvointia eikä sitä kuinka timmiltä vatsa näyttää kesähelteillä.

Kyllä mua ainakin naisena raivostuttaisi roikkuva maha mikä pitäisi jotenkin muka saada jumpalla kuntoon! Jatkuva tuskailu vaatteiden kanssa, eikä mua kiinnosta miltä muiden silmissä näytän vaan omissa silmissäni! Eihän pahaan erkanemiseen auta mikään muu kuin leikkaus.

Ja riittää jo "uhraa itsesi ja kaikkesi lapsillesi, sitä varten vaan oot olemassa"-potaska. Nainen on tuhat muutakin asiaa kuin äiti.

Vierailija
16/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sen tietää, että paljonko sitä erkaumaa on? Näiden raskauskilojen alta ei tunnu kyllä mitään! Yksityiset fyssarit niitä kai tsekkaa, mutta nyt on sen verran tiukassa hillot, että ei pysty sellaiselle menemään. Tietääkö joku jtn kotikonsteja?

Vierailija
17/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettamalla löytyy videoitakin:

Näin tunnistat erkauman

Asetu selinmakuulle. Tee vatsarutistus eli nosta pää ja hartiat irti alustasta. Tunnustele vatsan keskilinjaa: tuntuuko se pehmeältä, uppoavatko sormet vatsaan? Jos vatsalihasten väliin jää yli kahden sormen levyinen rako, kyse on erkaumasta.

Jos vatsaa rutistaessa vatsa nousee pullottamaan vatsalihasten välistä eikä tämä “kukkula” katoa muutamassa kuukaudessa synnytyksestä, erkauma ei ole palautunut. Asiasta kannattaa keskustella fysioterapeutin tai lääkärin kanssa.

Vierailija
18/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan fyssari katsoo, monissa kunniasafysioterapiaan pääseeilman lähetettä sen kun soittaa vaan ajan.

Mutta...leikkaukseen ei sit pääsekään. Olen ollut ikäni himotreenaaja, mutta nyt kaksosraskaus teki pahan erkauman. 8kk synnytyksestä se on sellainen 7cm eli kolme sormenleveyttä. Eivät leikkaa vaan pitää jumpata (jota tehty 8kk tuloksetta). Sali kielletty, raskaat attackit/combatit kielletty. Mitkään housut ei mahdu enkä voi pitää kuin kuminauhahousuja, farkun nappi painuu railoon sisään ja sattuu hitosti. Erkauma on siis auki, vain iho ja kalvo edessä ja alla suolisto joka voi pullahtaa ulos tyränä.

Vyötärö nyt lähes 20cm isompi kuin ennen, ennen 69cm nyt 88cm. Muuten oon jo hoikka mutta erkauman takia vatsa on jäätävä!

Vierailija
19/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnan fyssari katsoo, monissa kunniasafysioterapiaan pääseeilman lähetettä sen kun soittaa vaan ajan.

Mutta...leikkaukseen ei sit pääsekään. Olen ollut ikäni himotreenaaja, mutta nyt kaksosraskaus teki pahan erkauman. 8kk synnytyksestä se on sellainen 7cm eli kolme sormenleveyttä. Eivät leikkaa vaan pitää jumpata (jota tehty 8kk tuloksetta). Sali kielletty, raskaat attackit/combatit kielletty. Mitkään housut ei mahdu enkä voi pitää kuin kuminauhahousuja, farkun nappi painuu railoon sisään ja sattuu hitosti. Erkauma on siis auki, vain iho ja kalvo edessä ja alla suolisto joka voi pullahtaa ulos tyränä.

Vyötärö nyt lähes 20cm isompi kuin ennen, ennen 69cm nyt 88cm. Muuten oon jo hoikka mutta erkauman takia vatsa on jäätävä!

Hae yksityiseltä lähete leikkaukseen.

Vierailija
20/74 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla kovilla punttimiehillä on se. Minä sain sen nyrkkeilyssä kun pidättelin henkeä lyöntejen ja painonnnoston aikana. Yleensä pääsee iso haiseva ummehtunut pieru.

Selvästi tulee ulos painonnoston aikana noin biljardipallon kokoinen kimpale erkaumasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi