Valmistun uudelle alalle 37-vuotiaana, onko auttamatta liian myöhäistä, kannattaako edes opiskella? Iskeekö ikärasismi? :(
Kaupallinen/it-ala kyseessä. Tammikuussa aloitin opinnot, motivaatio hyvä ja kaikki sujuu. Tulen olemaan 37v valmistuessani.
Nyt kuitenkin iski joku masennus asian suhteen. Ryhmässäni suurin osa nuoria miehiä, työelämässä näkyy vain nuoria. Minä löysin kiinnostukseni vasta näin myöhään, sitä ennen tein hanttihommia ja opiskelin avoimessa. Olenko kuitenkin jo myöhässä? Menevätkö nuoret ohi ja jään työttömäksi ikärasismin vuoksi? Olisinpa edes mies.
En kestänyt enää vanhoissa töissäni ja halusin tutkinnon, joten pakko oli vaihtaa alaa. Valitsin kai alan väärin, tämän ikäinen nainen ei kuulemma voi enää työllistyä kuin sote-aloille tai joillekin epäsuosituille matalapalkka-aloille esim. kaupan alalle suorittavaan työhön. Niihin minusta ei kuitenkaan ole, eikä kyllä kiinnostakaan.
Kertokaa, hieman vanhempana alaa vaihtaneet, kokemuksianne?
Kommentit (32)
Älä murehdi etukäteen. Tulevaisuuden työhaastatteluissa voit kääntää ikäsi valttikortiksi: korosta että jos saat paikan, et ole vaihtamassa sitä heti kun ruoho näyttää jossain muualla vihreämmältä. Myöskään äitiyslomien tms. ”vaaraa” ei ole näköpiirissä.
Ei ole liian myöhäistä. Käytännössä työelämää edessä vielä 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Älä murehdi etukäteen. Tulevaisuuden työhaastatteluissa voit kääntää ikäsi valttikortiksi: korosta että jos saat paikan, et ole vaihtamassa sitä heti kun ruoho näyttää jossain muualla vihreämmältä. Myöskään äitiyslomien tms. ”vaaraa” ei ole näköpiirissä.
Paitsi että haluaisimme lapsen jossain kohtaa. Ei ole tavatonta tehdä sitä nykyään hieman vanhempana. En tiedä olisiko se minun tapauksessa viisaampaa nyt opintojen aikana/loppuvaiheessa.
Tämäkin asettaa minut hieman hankalampaan asemaan. Toki eihän niitä lapsia noin vain tehdä, mutta se on jo sitten eri keskustelu
Ap
itsekkin tässä yritän uudelleen kouluttautua, mutta tuntuu siltä että nuoremmat on aina etusijalla, ärsyttää
lähtisin yrittäjäksi mutta tarviis pohjakassan ja uuden koulutuksen
No entäpä tämä tilanne. Ikää on 54 vuotta ja nykyisen työn jatkaminen näyttää hyvin vaikealta, koska se on kuluttanut kropan loppuun. Parhaillaan pitkä sairausloma meneillään ja sairausloman jatkoa katsotaan tämän jakson loputtua taas uudelleen. Lääkäri arvioinut, että työkykyä jäljellä noin 30-40 %. Päällä olevan vaivan lisäksi pahat kulumat molempien käsien ranteissa ja kaikissa sormissa.
Ehdottivat, että uudelleen koulutus. Olisin valmistuttuani noin 57-58 vuotias. Ottaako kukaan enää sen ikäistä vastavalmistunutta työhön, jos kyseessä täysin uusi ala, jota ei ole päivääkään elämässään tenyt, eli työkokemusta tasan nolla?
Eläkkeelle olisin pääsemässä 66 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottivat, että uudelleen koulutus. Olisin valmistuttuani noin 57-58 vuotias. Ottaako kukaan enää sen ikäistä vastavalmistunutta työhön, jos kyseessä täysin uusi ala, jota ei ole päivääkään elämässään tenyt, eli työkokemusta tasan nolla?
Luultavasti ei.
Palsta tuskin on paras paikka hakea tietoa, koska täällä viettää aikaa eniten ne joilla ei ole muuta (esim. työtä). Esim. IT-alan naisilla varmasti on omia someyhteisöjä, tapahtumia ym.? Et varmasti ole ainoa samassa tilanteessa vaikka nyt tuntuisi siltä.
Mä olen alanvaihtaja ja olen yli 40 valmistuttuani. Itse olen sitä mieltä, että ainakin pitää yrittää. Ei tulisi mieleenkään jäädä tässä vaan valittelemaan, koska omalta alalta ei riitä töitä. Mutta ymmärrän kyllä tuota ajoittaista masennusta ja toivon puutetta. Itsekin kamppailen samojen fiilisten kanssa ajoittain. Mutta sit taas ryhtiliike ja usko, että kyllä tästä hyvä tulee. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että haluaisimme lapsen jossain kohtaa. Ei ole tavatonta tehdä sitä nykyään hieman vanhempana. En tiedä olisiko se minun tapauksessa viisaampaa nyt opintojen aikana/loppuvaiheessa.
Tämäkin asettaa minut hieman hankalampaan asemaan. Toki eihän niitä lapsia noin vain tehdä, mutta se on jo sitten eri keskustelu
Ap
Kinkkistä kyllä. Sinuna alkaisin välittömästi lapsentekopuuhiin ja venyttelisin opintoja niin, että valmistuminen tapahtuu lapsen ollessa parivuotias. Lapsi hoitoon ja työelämään pyrkiminen heti opintojen jälkeen. Jos opintoihin liittyy harjoittelujaksoja, valitse viisaasti! Suurehko, vakavarainen yritys pystyy tarjoamaan töitä valmistuttuasi.
It-ala vaatii harrastuneisuutta. Jos tykkäät koodata huviksesi kotona ja seurata asioita, sinulla ei ole mitään hätää. Ja kesätyöt omalta alalta ja jalkaa ovenrakoon.
Samaa mietin täällä, olen 32 ja hakemassa uudelle alalle. Nykyinen työtahti on jo vienyt terveyden ja paine vain lisääntyy kun vakinaistaminen siirtyy kauemmaksi horisonttiin. Stressi on vienyt hedelmällisyydenkin. Valmistuessa olisin sen 37v ja aloittelemassa uutta työuraa niiden 24 vuotiaiden seassa. Turhauttavaa mutta, eipä ole vaihtoehtojakaan. Onneksi on edes ASP tilillä jotain säästöjä, eli jos saisi uudelta alalta vakipaikan niin ehtii vielä joskus asunnonomistajaksi. Tätäkö tämä paljon puhuttu pitkittynyt nuoruus on?
Eevee kirjoitti:
Mä olen alanvaihtaja ja olen yli 40 valmistuttuani. Itse olen sitä mieltä, että ainakin pitää yrittää. Ei tulisi mieleenkään jäädä tässä vaan valittelemaan, koska omalta alalta ei riitä töitä. Mutta ymmärrän kyllä tuota ajoittaista masennusta ja toivon puutetta. Itsekin kamppailen samojen fiilisten kanssa ajoittain. Mutta sit taas ryhtiliike ja usko, että kyllä tästä hyvä tulee. Tsemppiä!
Hyvä ja kannustava kirjoitus ♥.
Niitä täällä kaipaan enemmän!
--
Täällä myös yksi, jonka tulevaisuus on erittäin uhattuna nykyisessä työpaikassa, koska yritys todennäköisesti kaatuu.
Lähes ainoa mahdollisuus on kouluttautua uudelleen, koska oman alani töitä ei yksinkertaisesti ole kuin yrittäjänä, mutta yli kymmenvuotisen yrittäjyyshelvetin kokeneena en missään tapauksessa lähde enää sille tielle.
Se on loppuun katsottu.
Ap, 37-vuotiaana olet vielä kuitenkin alle nelikymppinen.
Ymmärrän huolesi kuten lainaamani kirjoittajakin, mutta uskon, että sinulla on erittäin hyvät mahdollisuudet työllistyä, koska et kolkuttele viidenkympin ovea, kuten esim. minä.
Tsemppiä työnhakuun ja onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
No entäpä tämä tilanne. Ikää on 54 vuotta ja nykyisen työn jatkaminen näyttää hyvin vaikealta, koska se on kuluttanut kropan loppuun. Parhaillaan pitkä sairausloma meneillään ja sairausloman jatkoa katsotaan tämän jakson loputtua taas uudelleen. Lääkäri arvioinut, että työkykyä jäljellä noin 30-40 %. Päällä olevan vaivan lisäksi pahat kulumat molempien käsien ranteissa ja kaikissa sormissa.
Työkyvyttömyyseläke sinulle kuuluisi, eikä sairauslomakierre tai varsinkaan uudelleenkoulutus. Järjetöntä, että jostain ammateista pääsee noin vaan eläkkeelle nelikymppisenä, eikä mitään uudelleenkoulutuksia vaadita vaikka fyysinen kunto olisi huippu. Sinulla on kroppa työnruntelema, ilmeisesti päänuppikin pitää kuluttaa loppuun.
Tehty nelikymppisenä kovalla motivaatiolla, kaupalliselta juridiselle alalle. Ei ollut sen väärti. Ei mitään, pienintäkään mahdollisuutta töihin. Jo laitoksen johtaja ensimmäisenä päivänä sanoi, että jos ette saa alan töitä opiskeluaikana, ette työllisty. Sen voi sitten tästä päätellä miten kävi. Ei mitään mahdollista päästä keski-ikäisenä harjoittelemaan kun rinnalla on 20v opiskelijoita, jotka verissä päin tappelee työmahdollisuuksista alalla opiskelujen aikana. Opinnot on valmiit, paperit sisällä. Jos otan ne ulos, on peli lopullisesti menetetty. Kyllä v-tuttaa niin ettei järki kulje. Ja erikoistuminen vielä juridisella alalle, jossa "on-aina-töitä" ja "opiskelijat-viedään-käsistä-viimeistään-kolmantena-vuonna"
Ja arvatkaa pääsenkö enää omiin töihin takaisin kaupalliselle alalle? No en. Miettivät että lähtee heti jos saa lakimiehen töitä.
Syvät pahoittelut. Olin itsekin tosi myönteinen, en uskonut kun itse aikoinaan luin tästä ikärasismista. Näin se on, jos ei ole pitkää kokemusta tässä vaiheessa, ainakaan juridiselle puolelle on turha räpiköidä. Täysin hukkaan heitetyt vuodet, kiitoksena työttömyys myös vanhalle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Mille alalle kouluttautuisit ja mitä työtä teet tällä hetkellä?
Minä olen myös vaihtamassa alaa, pois hoitoalalta. Saa nähdä päädynko hammaslääkäriksi vai diplomi-insinööriksi. Olen 28v kun opinnot alkaa, eli kolmenkympin yli reilusti kun ne saa päätökseen. Takana kaksi lasta, yhdet amkopinnot ja aika vähän töitä... Työttömänä en ole kuitenkaan koskaan ollut.
Uskon ja toivon, että minulle riittää töitä tulevsisuudessakin. Eipä ole pelkoa äitiyslomista, enkä sitä aio mitenkään peitellä.
Vierailija kirjoitti:
It-ala vaatii harrastuneisuutta. Jos tykkäät koodata huviksesi kotona ja seurata asioita, sinulla ei ole mitään hätää. Ja kesätyöt omalta alalta ja jalkaa ovenrakoon.
It-alalla on myös niin paljon muitakin töitä kuin koodaaminen.
Tälläkin palstalla jankutetaan päivästä toiseen, että miksei työttömät opiskele. No minäpä opiskelin ja valmistuin 49v. Ihan turha toivo näköjään saada töitä enää.
Siinäpähän jankuttajat elätätte minua ja muita kaltaisiani vuosikaudet. Ja kyllä, olen katkeroitunut.
Joku yritys menettää tässä paljon. Mulla olisi niin paljon työhaluja ja motivaatiota, myös työelämän taitoja vaikka muille jakaa. En kelpaa.
Mutta ap, sä olet vielä kuitenkin sillä tavalla nuori, että työllistyminen on ihan mahdollista. Mutta opiskele nyt, älä siirrä eteenpäin.
Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
no, ei ota :( niinhän se valitettavasti on. Ja mihin työhön noin pahat kulumat käsissä ei vaikuttaisi?
Mun mielestä kannattaa. Itse opiskelen uutta alaa ja ikää on enemmän kuin sinulla. Tosin mulla on vakituinen työ.