Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Havahduin etten tunnista ainoatakaan seks. vähemmistön edustajaa omasta koulu/lukiohistoriasta, vaikka tilastojen mukaan heitä on jopa 10%?

Vierailija
08.05.2018 |

Onko tää outoa? Eikö tilastot väitä että seks-vähemmistön edustajia pitäisi olla joka ikäluokassa jotain 10% peräti. Kun muistelin omaa koululokkalaisa en ainuttakaan tunnista. Ei kai silloi 80-90 luvuilla kai tultu ulos kaapista vai mistä tää johtuu.En tosiaan kiistä tilastoja vaan tarkoitan että PITÄISIKÖ näitä sitten olla, kaapissa? Yhtä ainoostaan vähän epäilin, mutta silläkin onkin mies nyt...Jännä juttu. Kai ne piilotteli sillon.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai silloi 80-90 luvuilla kai tultu ulos kaapista vai mistä tää johtuu.

No shit sherlokki :D Ei tultu eikä useimmat tule sinänsä vieläkään, miksi suurimmasta osasta tuntuisi tärkeältä sitä esimerkiksi koululuokalleen ilmoittaa? Ei heterotkaan pidä seksuaalisuutensa julistuspäivää tai jotain. Lisäksi suurimman osan kohdalla seksuaali-identiteettiä vielä haetaan, koitetaan määrittää ihan itsellekin ja testataan kouluikäisenä.

Vierailija
62/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienestä tuppukylästä ja meillä oli kaksi homoa. Toinen hengaili paljon meidän tyttöjen kanssa. 

Jos pani teitä, tai oli asiaan harrastusta, ei ollut homo. Mistä tiiät että oli homo? Oliko naismainen eli siis hintti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm... kirjoitti:

Itse olen kanssa ihmetellyt pitääkö tämä tilasto paikkansa. Jotenkin tuntuu että 10% väestöstä homoseksuaaleja ei pidä paikkaansa. Työpaikallani on n. 1000 henkilöä töissä lisäksi lähituttavapiiriini kuuluu varmasti ehkä n. 100 ihmistä + kaikki tutut varmasti n.1000 ihmistä jotka jollakin tasolla tiedän/tunnen. Silti en tunne yhtään homoseksuaalia. Jos 10% pitäisi paikkansa uskoisin, että homoseksuaalisuus ei olisi tabu ja ihmiset eivät joutuisi olemaan kaapissa. Tietäisin/tuntisin yli 200 homoa enkä pitäisi sitä mitenkään eksoottisena. Tällähetkellä ainoat homot, jotka tiedän olevan olemassa ovat julkisuuden henkilöitä. Tuntuu oudolta jos 10% homoja väestöstä pitää paikkansa. Tai sitten vain elelen kuplassani.

Minä tunnen omasta pienestä työporukasta 5 homoa (+itseni) ja toinen työkaverini ei tunne yhtään. Olemme samassa työporukassa. Ymmärrät varmaan mistä tämä johtuu?

Homot hakeutuu teidän siivousfirmaan?

Vierailija
64/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kyllä tuntuu, että homoseksuaalien määrä on lisääntynyt. Meitä oli yläasteella yli 30 luokalla, eikä yhtään homoa. Silloin ei tosiaan olisi voinut siitä kertoakaan, mutta kun elävät heteroina edelleen. 

Vaikuttaakohan esim. e-pillerit ja vesistöön päätyvät hormonit ja lääkejäämät? Ja hormonien kaltaiset aineet, joita on mm. muovissa.

Eli tunnet jokaisen yli 30:n koulukaverisi puolisot? Vanhemmasta ikäluokasta osa jää kaappiin loppuiäkseen tai voi esimerkiksi elää yksin puolison kuoltua/eron jälkeen. Tai sitten voi elää "kaverin" kanssa.

no en tunne henk.kohtaisesti mutta esim. facebookista olen selaillut profiilikuvia. Näissä jokaisella on lapsia, puoliso perhe..jne. Ollaan aika moni samassa fb ryhmässä.

Jos "aina moni" on samassa fb-ryhmässä, niin luultavasti juurikin ne vähemmistöön kuuluvat eivät siellä ole. On varmaan aika yleistä, että oppikirjamaista "kaksi lasta, auto ja kiva työpaikka" elämää elävät ovat hyvin aktiivisia ja julistavat kuulumisia aktiivisesti, kun taas eri syistä hieman eri polkua menevät ovat hiljaisempia.

Lisäksi todellisuus ei koskaan mukaile tarkkoja tilastoja. Vaikka 10% ihmisistä olisi vähemmistöjä, niin silti voi olla alueita ja ikäluokkia, joissa lukema on huomattavasti pienempi. Jossain muualla sitten vastaavasti suurempi. Tilastot kuitenkin tasaaantuvat vain hyvin suurilla ihmisjoukkoilla.

Vierailija
65/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän maalaiskylässä silloin ennen nettiaikaa homoista mitään tiennytkään. Vuokravideoiden tultua oppi että se oli haukkumasana, mutta merkitys pysyi hämäränä.

Vaan jälkeenpäin on tullut oivallus, että taisipa yksi ns. kaveri ollakin salaa homo. Omituinen tyyppi, kotona esitti kyllä kaveria mutta koulussa meni aina kiusaajaporukoihin mielistelemään ja puhumaan pahaa. Ilmeisesti ettei itse tulisi silmätikuksi.

Vierailija
66/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista edes kaikkien yläasteella tai lukiossa samaan aikaan minun luokallani olleiden nimiä. Olen 34-vuotias, joten onhan noista vuosista jo aikaakin.

En myöskään voi mitenkään tietää mitä ne ihmiset tekevät ja kenen kanssa seurustelevat joita en tuntenut ollenkaan yläasteella. Tiesin kyllä ulkonäöltä, että toi on luokalla 8F, mutta en edes nimeä tiedä. Mistä siis tietäisin hänen puolisostaan tai suuntautumisestaan?

Tunnen kyllä muutamia homoja omasta ikäluokastani, sekä muutamia tyyppejä jotka ovat olleet jopa naimisissa miehen kanssa mutta nykyään seurustelevat naisen kanssa. Tai toisinpäin, että on ollut yläasteella/lukiossa tyttöystäv(i)ä ja nykyään miesystävä.

itse muistan JOKA AINOAN nimeltä- Joidenkin kohdalla joutuu pinnistelemään ehkä vähän aikaa, ja sitten nimi tulee mieleen. En ole koskaan suhtautunut hiljaisiin kuin ilmaa, ehkkä siinä syy. Otan ihmsiet henkilökohtaisesti. Kukaan ei ole ollut "mitätön": Toki n. 6 vuotta jokaisen kanssa oltu samalla luokalla, joidenkin kanssa 3 vuotta. SIlti muistan. Tunnen joitain  joita ei entiset lukkakaverit kiinnosta, he on aspergerin piirteitä omaavia, kasvosokeita jne.

Vierailija
67/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin näkyy päällepäin. Itse tiesin vanhojentanssiparini olevan homo (kertoi), mutta muita en tiennyt. Eräs toinen tulikin sitten aivan yllätyksenä, kun ystäväni (nainen) alkoi seurustella tämän miehen kanssa, ja ehkä noin 2kk seurustelun jälkeen mies ei kestänyt enää, teki eroaloitteen ja tuli samalla kaapista koko ystäväpiirilleen ja tyttöystävälle. Onneksi ystävät ottivat asian rennosti, vaikka olivatkin kaikki tietääkseni heteroita.

Vierailija
68/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm... kirjoitti:

Itse olen kanssa ihmetellyt pitääkö tämä tilasto paikkansa. Jotenkin tuntuu että 10% väestöstä homoseksuaaleja ei pidä paikkaansa. Työpaikallani on n. 1000 henkilöä töissä lisäksi lähituttavapiiriini kuuluu varmasti ehkä n. 100 ihmistä + kaikki tutut varmasti n.1000 ihmistä jotka jollakin tasolla tiedän/tunnen. Silti en tunne yhtään homoseksuaalia. Jos 10% pitäisi paikkansa uskoisin, että homoseksuaalisuus ei olisi tabu ja ihmiset eivät joutuisi olemaan kaapissa. Tietäisin/tuntisin yli 200 homoa enkä pitäisi sitä mitenkään eksoottisena. Tällähetkellä ainoat homot, jotka tiedän olevan olemassa ovat julkisuuden henkilöitä. Tuntuu oudolta jos 10% homoja väestöstä pitää paikkansa. Tai sitten vain elelen kuplassani.

Minä tunnen omasta pienestä työporukasta 5 homoa (+itseni) ja toinen työkaverini ei tunne yhtään. Olemme samassa työporukassa. Ymmärrät varmaan mistä tämä johtuu?

Homot hakeutuu teidän siivousfirmaan?

Mitä oikeastaan haluat sanoa tällä kommentilla? Kommenttini tarkoitus on osoittaa että hetero ei näe homoja ympärillään. Samalla tavalla jääkiekkoilija voi sanoa että ei ole urallaan törmännyt yhteenkään homourheilijaan, vaikka todellisuudessa omassa joukkueessa pelaa kaksi homoa.

Vierailija
69/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 50-luvun lopulla keskisuuressa kaupungissa. Kyllä homoja tunnettiin ja oli jo omana keskikouluaikanani.

Olen avoin, melko suvaitsevainen, hymyileväinen ja kiinnostunut asioista ja ihmisistä ja minun on helppo luoda luottamuksellinen ilmapiiri ihmissuhteissani. Tätä kautta moni on "avautunut" ja puhunut elämästään, jolloin seksuaalnen suuntautuminen on paljastunut. Toisaalta syystä tai toisesta minua on yritetty iskeä oman sukupuoleni toimesta lukuisia kertoja, joukossa todella miehekkäitä tyyppejä (mm. upseeri, pankinjohtaja, opettajia, inssejä). Jotkut tunnistaa helposti homoksi, toisia ei mistään. Joillakin yksineläjillä on oma salattu elämänsä. Töissä (suunnittelu tekniikan alalla) oli lesboja. Muutama heteroaviossa ollut onkin vaihtanut myöhemmin homosuhteeseen.

Monien homojen elämä oli ennen niin raskasta, että homous pidettiin visusti salassa

Ehkä tuo 10% on yläkanttiin. Useimmissa tutkimuksissa se osuus on tietääkseni 2 - 4%. Ja biit siihen päälle. Heitä löytyy kavereistanikin, ovat naimisissa naisen kanssa, vaimot ei tiedä tästä.

Itse olen hetero.

Vierailija
70/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku täysikäinen ihminen voi olla niin estoinen, ettei kehtaa edes anonyymisti internetissä kirjoittaa sanaa SEKSUAALIvähemmistö?

Vierailija
71/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteaikojen ihmisiä en ole jälkikäteen juuri seurannut, mutta lukioaikojen ja myöhempien opiskeluaikojen kyllä. Lukiossa oli yksi poika, joka aikuisena vaihtoi sukupuoltaan. Oli kyllä selkeästi väärässä sukupuolessa ja hienoa, että uskalsi käydä prosessin läpi. On siis nykyään nainen ja elää miehen kanssa. Sit on nainen, joka elää miehen kanssa, joka pukeutuu jatkuvasti naiseksi. Miten tämänkin nyt sitten määrittelisi? Ehkä ei tarvii määritellä mitenkään. Sit on nainen, jolla oli nuoruuden seurustelusuhde miehen kanssa, mutta löysi onnensa naisen kanssa. Heillä on yhteisiä lapsia. Toinen nainen oli avioliitossa miehen kanssa ja heillä on kolme lasta. Sitten nainen rakastui naiseen, erosi miehestä ja elää nyt onnellisena uuden puolisonsa kanssa. Ja sit pari ihan perus miehiä, jotka tykkäävät miehistä. Ei ihan mee prosentteihin, mut enpä mä kaikkia tunnekaan.

Vierailija
72/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjumala. Luuletko oikeasti kaikkien seksuaalivähemmistöihin kuuluvien näkyvän ulospäin (vieläpä epävarmana kouluaikana) ja vastaavan mediassa esitettyjä stereotyyppisiä hahmoja? Jostain kumman syystä meitä ”tylsimyksiä” ei vaan nosteta framille. Tai ehkäpä meitä kaikkia ei vain kiinnosta olla esillä.

Minusta ei kyllä missään vaiheessa ole voinut päätellä mitään suuntautumisestani vaikka olen jo lähes kolmikymppinen. Ehkä ainut asia on se, ettei ole naisystäviä ollut, mutta siinähän ei varsinaisesti ole mitään ihmeteltävää monen nuoren kohdalla.

Vierailija
73/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin homoseksuaaleja ihmisiä ei todellakaan ole väestöstä 10% vaan selvästi alle, itse muistan nähneeni oikean tutkimuksen yhteydessä luvun 5%. Lisäksi esim. monet homomiehet eivät ole stereotyyppisen feminiinisiä, joten eivät hekään nyt mitenkään erityisesti erotu.

Itse muistan armeijasta kaverin joka oli varmasti homo, eikä se nyt hänelläkään niin ilmiselvää ollut. Toisaalta sitten yliopistossa tein hommia kaverin kanssa jolla oli aina hiukan meikkiä ja varsin cämpin otteet arjessakin.