Kuinka päästä pois sokerikoukusta?
Olen todella pahasti koukussa sokeriin. En syö käytännössä lainkaan normaalia ruokaa, vaan kaikki syömäni on sokeripitoista, oli se sitten lättyjä, jäätelöä, kakkua, muffinsseja, keksiä, mutakakkua yms jne. Sokerinsyöntini on siis lähtenyt täysin hallinnasta. Miten pääsen siitä eroon?! Paino on noussut hurjasti, enkä hoikka ollut ennenkään.. olen allerginen lähes kaikelle terveelliselle, hedelmille, marjoille ja vihanneksille. Mitä siis nälkäisenä voisi napostella ja veisi makeanhimon pois?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Jos jätät aterioita väliin, se voi laukaista makeanhimon.
On tärkeää syödä ravintorikasta ruokaa, josta elimistö saa tarvitsemansa vitamiinit, hivenaineet, antioksidantit, fytoravinteet, välttämättömät rasvahapot, kuidun...Oletko tosiaan allerginen kaikille vihanneksille. Kaalit, tomaatit, paprikat, varsiselleri, avokado, versot, oraat, idätetyt linssit...
Entä juurekset, porkkana, lanttu, punajuuri, palsternakka...
Mantelit, siemenet, pähkinät...Onko suolistosi niin huonossa kunnossa, että olet allergisoitunut terveellisille ruoka-aineille.
Nurinkurista, kun nuo ei niin terveelliset, mielellään hyvin harvoin tai kokonaan vältettävät sopivat.
Nukuthan riittävästi. Liikunta ja vedenjuonti ovat myös tärkeitä :)Tsemppiä ja tarmoa tehdä tarvittavia muutoksia tottumuksiin 💚
Olen oikeasti kaikelle tuolle allerginen mitä luettelit, ollut jo lapsesta asti. Vanhemmiten vielä lisääntynyt allergiat. Täysin perityt allergiat, eli omalla ruokavaliolla ei ole ollut niin suurta vaikutusta.
Ja yleisesti, säännöllisten ruoka-aikojen ylläpitäminen on äärimmäisen vaikeaa koulun, töiden ja lapsen kanssa vietettävän ajan kanssa ja liian monesti käy niin että huomaan olleeni syömättä 8 h ja äkkiä jotain somerista napaan ettei energiatasot romahda. Lisähaastetta tuo krooninen kiputila johon lääkkeet ei auta ja tätä olen "hoitanut" suklaala ja muila herkuilla. Jotenkin täysinehdollitunutsikle, ettäsattuu äkkiä suklaata...
Itse aloitin aikoinaan laihduttamisen bulletproof-kahvilla aamukahvina.
Tömäkkä rasvakahvi sai unohtamaan kaiken napostelun aamupäiväksi, ja lounaaksi oikea ruoka (minisize).
2-3 tunnin välein iltaan asti vähärasvaisia ruokia (päivän rasva-annos tuli bulletproofkahvista) minikokoisina annoksina.
Ideana mulla oli se, että syön oikeaa ruokaa napostelun sijaan ja pieninä kerta-annoksina niin missään vaiheessa ei iske mässäilyhimo.
Heikkoina hetkinä rkl oliiviöljyä naamaan niin loppui se kurina mahassa jos sellainen oli tulossa päälle eikä ollut oikeaa ruokaa saatavilla.