Mikä on kaukaiselta sukulaiselta sopiva summa rahaa ylioppilaslahjaksi?
Kommentit (64)
Kaukainen sukulainen voi jättää juhlat väliin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Nolaanko siis itseni jos lähetän vaikka 20-30 euron lahjakortin? 50 euroa tuntuu tosi isolta summalta lähettää 1500 euron nettituloisena ihmiselle, jonka olen tavannut ehkä viisi kertaa ja joka on tyyliin serkun entisen miehen siskon lapsi.
Mä en tajua, miksi pitää lähettää mitään. Enintään kortti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kehtais antaa alle satasta ylioppilaalle enkä alle kahta sataa hääparille.
Ei kannata mennä juhliin, jos on kovin nuuka. Jos on köyhä, niin tarjoutuu tekemään jotain kivaa lahjaksi.
Sinä kuulutkin hyviin pieneen hyvätuloisten joukkoon ja suurin osa suomalaisista palkansaajista saa käteen alle 2000€ ( brutto 3000€/kk).
Ja yleensä keväällä on useammat ylioppilas- ja valmistujaisjuhlat ja jos antaa satasen kaikille, puolet tai ainakin neljännes hupenee palkasta lahjoihin - millä maksat sitten vuokrat, ruuat jne.
Jotain tolkkua ja suhteellusuudentajua pitäisi saada lahjoihin.
Riittäisi, vaikka menisit juhliin. On karannut ihan käsistä tämä touhu. Kuka juhlat järjestää, järjestäkööt ne omaan budjettiinsa sopivaksi, eikä niin että vieraan pitää "maksaa" oma osuutensa.
Käännetään toisin päin. Menet juhliin vaikka 150 € lahjakortin kanssa. Tarjolla on hernaria, kaupasta ostettuja pipareita, täytekakku. Pyydetäänkö silloin vaihtorahaa takaisin?
Itse järjestin juuri synttärit. Järjestelyihin meni arviolta rahaa 60 €/kutsuttu henkilö. Silti oli ihan ok, vaikka sain lahjaksi esim. kukkapuskan. Järjestin sellaiset juhlat kuin halusin, ja sellaisella summa kuin halusin.