Mikä on kaukaiselta sukulaiselta sopiva summa rahaa ylioppilaslahjaksi?
Kommentit (64)
Nolaanko siis itseni jos lähetän vaikka 20-30 euron lahjakortin? 50 euroa tuntuu tosi isolta summalta lähettää 1500 euron nettituloisena ihmiselle, jonka olen tavannut ehkä viisi kertaa ja joka on tyyliin serkun entisen miehen siskon lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Nolaanko siis itseni jos lähetän vaikka 20-30 euron lahjakortin? 50 euroa tuntuu tosi isolta summalta lähettää 1500 euron nettituloisena ihmiselle, jonka olen tavannut ehkä viisi kertaa ja joka on tyyliin serkun entisen miehen siskon lapsi.
Jos et ole menossa juhliin, niin tuo riittää ihan varmasti.
Joskus luin jostain etikettijutusta että sopiva lahjan arvo on se jonka arvosta olettaa saavansa tarjoilua. Siis jos tarjotaan kuppi kahvia ja kakunpala niin 20€ riittää ihan hyvin, jos monta ruokalajia niin sitten tietysti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nolaat. Jos on pakko jotain lähettää, niin pelkkä kortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kehtais antaa alle satasta ylioppilaalle enkä alle kahta sataa hääparille.
Ei kannata mennä juhliin, jos on kovin nuuka. Jos on köyhä, niin tarjoutuu tekemään jotain kivaa lahjaksi.
Ahneiden ihmisten ei pitäisi järjestää juhlia ollenkaan jos ei pienemmät muistamiset kelpaa. Itse en todellakaan tuhlaisi satasta tai edes viittäkymppiä jonkun käytännössä tuntemattoman sukulaisen lahjaan.
Ei, vaan kitupiikit pysyköön kotonaan.
Jos juhlien tarkoitus on vain saada paljon rahaa niin kannattaa sitten jo kutsussa ilmoittaa että pääsymaksu 100e, sitten jätän tulematta. Muussa tapauksessa oletan että juhlien tarkoitus on juhlia eikä syynätä lahjoja läpi ja katsoa kuka on "kitupiikki" alle satasen lahjallaan ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole menossa juhliin, niin tuo riittää ihan varmasti.
Jos ei ole menossa juhliin niin en ymmärrä miksi pitäisi lähettää yhtään mitään noin tuntemattomalle ihmiselle.
Meillä toimii nämä yhteislistat ihanasti, täällä maalla on muutenkin mukavaa.
Laitan tuttavien ja ystävien lapsille niihin, jos on vieraampi, summa on viisi euroa, jos tutumpi, kympin. Harvoin tulee kahville lähdettyä, mutta jos menen, vien ruusun.
Yhteislistalle kertyy mukavasti rahaa, nekin, jotka eivät pystyisi isompaa summaa lahjoittamaan, käyvät sinne laittamassa, summa ei näy saajalle, mutta nimi tulee korttiin ja tuttava tietää, että häntä on muistettu. Ei se raha, vaan se ajatus!
Lähisuvulle isompi summa ja pankista haettuna sekkinä. Toimii!
Jos et ole juhliin menossa niin tarviiko edes rahalla muistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kehtais antaa alle satasta ylioppilaalle enkä alle kahta sataa hääparille.
Ei kannata mennä juhliin, jos on kovin nuuka. Jos on köyhä, niin tarjoutuu tekemään jotain kivaa lahjaksi.
Ahneiden ihmisten ei pitäisi järjestää juhlia ollenkaan jos ei pienemmät muistamiset kelpaa. Itse en todellakaan tuhlaisi satasta tai edes viittäkymppiä jonkun käytännössä tuntemattoman sukulaisen lahjaan.
Jos juhlien tarkoitus on vain saada paljon rahaa niin kannattaa sitten jo kutsussa ilmoittaa että pääsymaksu 100e, sitten jätän tulematta. Muussa tapauksessa oletan että juhlien tarkoitus on juhlia eikä syynätä lahjoja läpi ja katsoa kuka on "kitupiikki" alle satasen lahjallaan ja kuka ei.
Ei ole juhlien tarkoitus kerätä rahaa, mutta pikkurahan antaminen on noloa!
Vierailija kirjoitti:
Laitan tuttavien ja ystävien lapsille niihin, jos on vieraampi, summa on viisi euroa, jos tutumpi, kympin. Harvoin tulee kahville lähdettyä, mutta jos menen, vien ruusun.
Yhteislistalle kertyy mukavasti rahaa, nekin, jotka eivät pystyisi isompaa summaa lahjoittamaan, käyvät sinne laittamassa, summa ei näy saajalle, mutta nimi tulee korttiin ja tuttava tietää, että häntä on muistettu. Ei se raha, vaan se ajatus!
Mikä ihmeen yhteislista? Onko maalla niin köyhää, että nuorille tarvii perustaa joku pikkurahankeräys?
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä juuri luin? Kyse siis ylioppilaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinusta mutta sinä tunnutkin olevan ainoa tässä ketjussa joka on sitä mieltä. Onneksi itse olen jo sen verran aikuistunut ettei tarvitse enää hävetä joka asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rahaa kannata viedä ollenkaan. Raha on tosi persoonatonta. Vie vaikka joku maljakko ennemmin. Tokmannilta esimerkiksi voi löytyä joku kiva todella edullisesti.
Mikään ei varmasti harmita ylioppilasta enemmän kuin lahjaksi saadut turhanpäiväiset maljakot ja vastaavat, ellei sitten kysymyksessä ole nimenomaan ylioppilaan toiveiden mukainen lahja. Mieluummin 20 eur rahana kuin tarpeeton koriste-esine. Opiskelemaan lähtevällä nuorella on paljon rahanreikiä, ja ylioppilaslahjarahat ovat siinä tilanteessa iso apu.
Ylioppilas ehtii tienaamaan opiskelurahat välivuosien aikana.
Läheskään kaikki eivät pidä välivuosia.
Ei varmasti olekaan tarkoituksena pitää, mutta elämä ei aina mene niin kuin itse haluaa. Moni joutuu pitämään (useita) välivuosia, koska opiskelupaikkaa ei irtoa.
20e on ihan hyvä. Meillä rippilahjaksi ja yo- lahjaksi tuli rahaa muilta paitsi kummilta. Kummi oli ostanut tosi tyylikästä muuta lahjaa .
Varakkaat antoi 100e, osa 50e, osa 20e, voi olla että jotkut vain ruusun, ei sillä niin väliä. Tavaralahjaa ei kannata tuoda.
20euroa on ihan hyvä. Kummilapselle tai läheiselle valmistuvalle voi antaa hyvinkin enemmän.
Kalliiksi tulee jos yhden lakkiaispäivän aikana on useammat juhlat ja jokaiselle pitäisi vähintään se 100euroa laittaa lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun juhlat on ohi, niin päivänsankari kerää rahat kuorista. Arvatkaa katsooko hän miten paljon kukakin on antanut, vai laskeeko vain rahat!
Ja äitinä en tarkistanut myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rahaa kannata viedä ollenkaan. Raha on tosi persoonatonta. Vie vaikka joku maljakko ennemmin. Tokmannilta esimerkiksi voi löytyä joku kiva todella edullisesti.
Mikään ei varmasti harmita ylioppilasta enemmän kuin lahjaksi saadut turhanpäiväiset maljakot ja vastaavat, ellei sitten kysymyksessä ole nimenomaan ylioppilaan toiveiden mukainen lahja. Mieluummin 20 eur rahana kuin tarpeeton koriste-esine. Opiskelemaan lähtevällä nuorella on paljon rahanreikiä, ja ylioppilaslahjarahat ovat siinä tilanteessa iso apu.
Ei varmasti olekaan tarkoituksena pitää, mutta elämä ei aina mene niin kuin itse haluaa. Moni joutuu pitämään (useita) välivuosia, koska opiskelupaikkaa ei irtoa.
Niin mutta ei voi olettaa että ylioppilas voisi välivuosien aikana tienata opiskelurahat kun ei niitä välivuosia välttämättä ole. Eikä töitäkään välttämättä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta ei voi olettaa että ylioppilas voisi välivuosien aikana tienata opiskelurahat kun ei niitä välivuosia välttämättä ole. Eikä töitäkään välttämättä saa.
Ja sä todella kuvittelet, että ylioppilaat rahoittaa opintonsa ylioppilaslahjarahoilla. :D Aika h*lvetisti pitää tulla rahaa, että sillä viiden vuoden opinnot rahoittaa.
Jos ei ole töitä tai välivuosia, niin opintotuki ja -laina on keino rahoittaa opinnot, ei ylioppilaslahjarahat.
On tosi köyhää tulla isolla perheellä arvokkaaseen juhlaan jotain ruusu ja kortti lahjana.