Uusi työpaikka ja työhönottotarkastus
Olen aloittamassa koeajalla uudessa työpaikassa. Koeajalla tulee käydä työterveyslääkärillä työhönottotarkastuksessa. Olen sairastanut pari vuotta sitten keskivaikean masennuksen, saanut siihen lääkitystä ja terapiaa, nyt toipunut. Edelleen pieni lääkitys mutta työkyky siis kunnossa. Ei sairauspoissaoloja tms.
Voiko tuo aiempi sairastaminen ja nykyinen lääkitys vaikuttaa työpaikan saantiin? Kannattaako minun piilottaa kaikki tiedot kanta.fi:sta? Näkeekö työterveyslääkäri että olen piilottanut käynti- ja lääkitystietoja ja herättääkö se enemmän epäilyksiä kuin tietojen pitäminen näkyvillä?
Kommentit (6)
Työtä varten saa vain todistuksen, jossa lukee onko nykyisellä terveydentilalla sopiva henkilö työhön. Ei siinä ole mitään yksityiskohtia lääkityksistä ja menneen maailman ja nykyisistäkään vaivoista.
Näkeekö lääkäri, jos terveystietoja on Kannasta piilotettu?
Vierailija kirjoitti:
Näkeekö lääkäri, jos terveystietoja on Kannasta piilotettu?
Vaikka näkisikin, sillä ei ole merkitystä. Nykyisellä terveydentilalla ja nimenomaan sen suhteesta ko. työhön on merkitystä, ei millään muulla. Tähtäimenä on seuloa, että esim. pahasti selkävikainen ei tee työtä, joka entisestään vioittaa hänen selkäänsä lisää. Ei ole tarkoitus tehdä elämänmittaista kokonaislaatuista analyysia ihmisestä.
Kannattaa piilottaa. Miksi ottaa turha (vaikkakin pieni) riski?
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys kysytään, joten kylllähän se siinä tulee puheeksi. Valehtelemaankaan et voi alkaa. Jos todella olet työkykyinen, ei sairastetulla depressiolla ole merkitystä, eikä työpaikkaa voida sen vuoksi evätä. Työnantaja saa vain tiedon, oletko sopiva vai et, hän ei saa tietoonsa diagnooseja.
Jos sairaudella ei ole merkitystä työn tekemisen kannlata, niin siitä ei tarvi kertoa vaikka kysyttäisiin.
Yleensäkin kaikenlaisissa tarkastuksissa ja kuulusteluissa kannattaa puhua mahdollisimman vähän ja vasta lyhyesti vain siihen mistä kysytään.
Näillä on yleensä tapana yrittää luoda rento ilmapiiri ja saada asiakas kertomaan asioita oma-alotteisesti, sitten niitä voi kirjailla muistiin, eikä lakia ole rikottu, kun asiaa ei ole suoraan kysytty.
Lääkitys kysytään, joten kylllähän se siinä tulee puheeksi. Valehtelemaankaan et voi alkaa. Jos todella olet työkykyinen, ei sairastetulla depressiolla ole merkitystä, eikä työpaikkaa voida sen vuoksi evätä. Työnantaja saa vain tiedon, oletko sopiva vai et, hän ei saa tietoonsa diagnooseja.