Miten roskaamista voisi vähentää? Onko roskaaminen lisääntynyt?
Minun mielestäni on, mutta toisaalta omiin muistoihin ei oikein voi luottaa: kyse on myös siitä, mihin kiinnittää huomiota.
Mutta miten sitä voisi vähentää? Olen syntynyt v. 1980, ja muistaakseni joskus lapsuudessani oli jotain kampanjoita, joissa puhuttiin roskaamisesta. Sen ainakin tiedän, että minulle ajatus roskien heittämisestä maahan oli lapsena ja on edelleen vieras. Kaikkein kummallisinta on roskien heittäminen autosta. Asun haja-asutusalueella sellaisen tien varrella, jota pitkin kuljetaan lähinnä kotiin – tämä ei siis ole läpikulkutie (tätä pitkin pääsee toiselle paikkakunnalle, mutta tämä muuttuu alle 10 km päässä soratieksi, joten ei ole se yleisin reittivalinta) – ja tien vierillä on todella paljon autoilijoiden kylvämää roskaa (esim. niitä helkkarin pahvimukeja, joista Ylen uutisissa viime viikolla puhuttiin).
Kommentit (3)
Mieluusti jotkut roskaavat. Pian saan taas roskia viedessäni nostaa tuulen tuoman roskan pihaani sotkemasta.
Eipä tule kyllä roskia heiteltyä, kun ne voi laittaa roskiinkin.
Eilenkin maassamme vierailulla olleet edessäni tiputtivat roskat kävellessään. Itse kannoin roskani kotiin asti, kun ei roska-astiaa sattunut matkalle.
Ilmeisesti joissain maissa roskaaminen on vaurauden merkki.
Onneksi joissain maissa roskaamisesta on säädetty todella tuntuva uhkasakko. Saisi sen ottaa täällä meilläkin käyttöön. Samalla tavalla kuin ulkona tarpeidensa tekemisestä myös sama koiranomistajillekin.
Tämä on asia johon kiinnittää huomiota ulkomailla käydessä. Suomessa on todella siistiä!