Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasta on ihan hirveää auttaa läksyissä (asenne)

Vierailija
06.05.2018 |

Tiuskii, ei kuuntele, puhisee ja on kyllästynyt. Mikähän on vialla? Mistähän lähtisin ratkaisemaan? Lapsi on lisäksi todella huono ottamaan vastaan mitään palautetta, jos sanon esim että en saa käsialasta selvää tuossa kohtaa niin hän sanoo että mollaan ja saattaa alkaa jopa itkeä. Huono itseluottamus opiskelussa? Auktoriteettiongelma? En oikein tiedä, mikä olisi ongelma ja mikä ratkaisu tässä. Haluaisin auttaa, mutta en osaa ja itselläkin on nykyään kieltämättä vastentahtoinen olo tehdä läksyjä yhdessä tai tarkistaa kun siitä ei tule mitään. Ikää lapsella on yhdeksän vuotta.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskity oleelliseen äläkä käsialaan.  jos opettaja ei saa selvää niin kuulkoon koulussa siitä-

Vierailija
2/10 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten menestyy koulussa? Jos ihan hyvin, niin mitä jos saisi tehdä läksyt ihan itse? Kyllä koulusta kuuluu pian, jos on tekemättä tai koulumenestys heikkenee selvästi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tekeekin itse, mutta joskus on jotain missä tarvitsee ja tulee pyytämään apua, sitten kun autan niin autan ihan väärin. Turhautuu vaikka siitä että haluan pitää kirjaa omassa kädessä. Ap

Vierailija
4/10 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa menee aika keskinkertaisesti. Ap

Vierailija
5/10 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tasan samanlaista vääntöä samanikäisen kanssa. Koulussa menestyy välillä hyvin, välillä keskinkertaisesti.

On todella itsepäinen eikä suostu kuuntelemaan neuvoja. Raivostuu omista virheistään tai siitä, että ohjataan tekemään tiettyä asiaa mitä ei itse koe tarpeelliseksi tai ei sillä hetkellä halua tehdä.

Vierailija
6/10 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla oppimishäiriö. Kaverillani oli tuollaista vääntöä lapsena ja aikuisena vasta kävi ilmi jokin oppimishäiriön muoto.

Vierailija
7/10 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tasan samanlaista vääntöä samanikäisen kanssa. Koulussa menestyy välillä hyvin, välillä keskinkertaisesti.

On todella itsepäinen eikä suostu kuuntelemaan neuvoja. Raivostuu omista virheistään tai siitä, että ohjataan tekemään tiettyä asiaa mitä ei itse koe tarpeelliseksi tai ei sillä hetkellä halua tehdä.

Miten olette pärjänneet? Mä yleensä aluksi oon aika kärsivällinen ja sivuutan inhottavuudet keskittymällä itse asiaan, mutta sitten jos se jatkuu niin sanon että en voi auttaa jos olet tuollainen minua kohtaan, pitää jatkaa kun rauhoitut ja puhut kunnolla. Tuntuu vaan aika työläältä eikä kovin toimivalta strategialta, mutta en sitten tiedä miten sitä nyt muuttaisi paremmaksi. Ap

Vierailija
8/10 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi pyytänyt apua läksyissä? Joka ikinen päivä? Vai olisiko niin, että lapsi voisi itse tehdä läksyt?

Vierailija
9/10 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksyjen tarkastaminen on karhunpalvelus lapselle. Jos autat ja tarkistat, opettaja ei tiedä, mitä lapsi oikeasti osaa. Anna lapsen itse tehdä läksyt. Huolehdi siitä, että ne tulee tehdyksi, mutta älä tarkista niitä. T. Opettaja

Vierailija
10/10 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olette pärjänneet? Mä yleensä aluksi oon aika kärsivällinen ja sivuutan inhottavuudet keskittymällä itse asiaan, mutta sitten jos se jatkuu niin sanon että en voi auttaa jos olet tuollainen minua kohtaan, pitää jatkaa kun rauhoitut ja puhut kunnolla. Tuntuu vaan aika työläältä eikä kovin toimivalta strategialta, mutta en sitten tiedä miten sitä nyt muuttaisi paremmaksi. Ap

Välillä menee monta päivää hyvin, vaikka läksyissä olisikin ollut korjattavaa. Sitten seuraavalla viikolla räiskyy, huudetaan ja raivotaan puolin ja toisin.

Jossain vaiheessa aina laitan stopin käytökselle, mutta en anna periksi läksyjen tai kokeeseen lukemisen kanssa. Läksyt tulee tehdä, kokeisiin kannattaa lukea (viimeksi sai täydet pisteet).

Otin itse opettajaan yhteyttä alkuvuodesta, kun huolestuin, ettei läksyjen kanssa pitäisi mennä niin kauaa mitä meillä meni. Aloin itse väsyä siihen, että leijonan osa omasta illasta meni lapsen kanssa vääntämiseen. Opettaja nyt seuraa tilannetta ja lapsi on saanut tukiopetusta matikassa. Minä epäilen, ja ope myös, että tässä on nyt taustalla monta asiaa yhtä aikaa: väsyminen ylipäätään kouluun nyt keväällä, isoksi koululaiseksi kasvaminen, lapsen auktoriteettiongelma sekä ihan "vain" luonne.

Yritän auttaa lapsen oloa myös niin, että nukkumaan mennään ajoissa, ei olla tuntikausia tv:n ääressä tai pelaamassa, ulkoillaan tarpeeksi ja syödään hyvin. Itse vain yritän jaksaa, joskus tuntuu että toinen vie kaikki mehut inttämäsellä ja vääntämisellä.