Aikuiset kaverit jättivät porukasta, mitä tehdä?
Arvoisat av-mammat, osaisitteko auttaa? Meillä on sellainen nyt jo keski-ikäisten vanhojen opiskelukavereiden porukka, joka on vuosia pitänyt yhtä. Työelämään on menty, perheitä on perustettu, lapsia on kasvatettu näiden vuosien aikana.
Nyt minulle selvisi, että tämä porukka pitää yhtä myös ilman minua. Näin facebookissa videon, jossa muut ovat pitämässä hauskaa. Minua ainoana ei ole kutsuttu mukaan.
Koska emme tiedä, miksi minua ei kutsuttu, niin meidän on ehkä turha arvailla sitä. Mutta kysyn nyt, että pitääkö minun tehdä jotain tälle? Annanko olla vai kysynkö suoraan, miksi ei kutsuttu? Loukkaannunko ja panenko kaikki välit poikki?
Loukkaantuisitko sinä?
Kommentit (711)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää kuka tuon reissun pääjärjestäjä on ollut. Tämä henkilö ei kaipaa seuraasi, koska muiden järjestämiin juttuihin kelpaat. Muita ehkä oli neuvottu vaan pitämään suu kiinni ja ryhmäpainostuksen takia tehnyt niin. Ettei itse ole seuraava eristetty. Ehkä kyseessä oli siis vain yksi savustaja.Ota yhteyttä sellaiseen jonka kanssa olet olet joskus kahdestaan yhteydessä tämän henkilön puolesta ja kysy.
Totta, voi olla, että siellä on joku, jonka kanssa olen porukan ulkopuolella vähemmän läheinen ja joka ei halunut minua syystä tai toisesta mukaan. Mutta onhan siellä pari erittäin läheistäkin ystävää. Ja se on iso porukka, ei siellä kaikkien tarvitsekaan olla bestiksiä keskenään.
Ja ollaanko me lapsia vai aikuisia? Kuuluuko tällainen "me ei leikitä sun kanssa" aikuisten elämään?
ap
Kuuluu aikuisten elämään. Ihmissuhteita päättyy välillä mitä erikoisemmista syistä. Yleensä niistä ei hirveästi keskustella.
Kysymys varmaan kuuluukin, että tarkoittaako tämä sitä, että meidän ystävyys on nyt sitten päättynyt? Ja jos ei ole päättynyt, niin onko minulla mitään luottamusta kehenkään enää tämän jälkeen?
En tiedä. Harmittaa se, että asia ylipäänsä vaivaa. Mikä varmaan kertoo siitä, ettei tämä ole täysin yhdentekevää.
ap
Ymmärrettävää! Harmittaisi minuakin. Todennäköisesti asiasta kysyttäessä saat vain jonkin puolivillaisen selityksen / selityksiä. En päättäisi läheisiä kahdenkeskisiä ystävyyssuhteita (jos sinuun otetaan yhteyttä) yksittäisen jutun takia, mutta luottamukseni näihin ihmisiin silti heikkenisi.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ihan tyhmää käydä heittämässä päivityksen kommentteihin jotakin "näyttää kivalta" tai jotakin muuta. En tiedä. Olen keski-ikäinen nainen ja tuo tuntuu tietty paitsi lapselliselta (siis tuo oman ehdotukseni), mutta silti sellaiselta, että todennäköisesti tekisin sen. Tai vaan likettämässä videota - kaipa ne siitäkin jotakin tajuavat.
Olisi, koska näyttäytyisit vain marttyyriltä. Jos haluat kirjoittaa jotain, niin kysy sitten ihan suoraan. Iloitse , että heillä on ollut hauskaa, mutta ihmettelet heidän käytöstään, koska uskoit, että he kyllä tiesivät, että sinustakin olisi ollut kiva olla mukana reisussa. Toivoisit, että joku ottaisi yhteyttä privana ja selittäisi asian sinulle ja mistä on kyse, koska tämän tyyppinen seläntakana toimiminen tuntuu pahalta ja olisi kiva saada vastauksia asiaan, Sano, että sinulla on ollut aina hauskaa heidän kanssaan ja siksi tuntuisi pahalta jos juttu loppuisikin vaan ihan väärinkäsityksiin.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ihan tyhmää käydä heittämässä päivityksen kommentteihin jotakin "näyttää kivalta" tai jotakin muuta. En tiedä. Olen keski-ikäinen nainen ja tuo tuntuu tietty paitsi lapselliselta (siis tuo oman ehdotukseni), mutta silti sellaiselta, että todennäköisesti tekisin sen. Tai vaan likettämässä videota - kaipa ne siitäkin jotakin tajuavat.
Eivät tajua. Ihmiset ovat sen verran itsekeskeisiä, ettei tuota kukaan jää sen ihmeemmin pohtimaan.
Naiset tykkäävät tunnetusti kiusata toisiaan, varsinkin niitä joille he ovat kateellisia. Ota selvää kuka tässä porukassa on se, jolla on jotain sinua vastaan. Kaikkia tuskin voi asiasta syyttää, vaan siellä on joku joka on ehdottanut että sinua ei kutsuta mukaan. Ihan selkeää kiusaamistahan tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi, koska näyttäytyisit vain marttyyriltä. Jos haluat kirjoittaa jotain, niin kysy sitten ihan suoraan. Iloitse , että heillä on ollut hauskaa, mutta ihmettelet heidän käytöstään, koska uskoit, että he kyllä tiesivät, että sinustakin olisi ollut kiva olla mukana reisussa. Toivoisit, että joku ottaisi yhteyttä privana ja selittäisi asian sinulle ja mistä on kyse, koska tämän tyyppinen seläntakana toimiminen tuntuu pahalta ja olisi kiva saada vastauksia asiaan, Sano, että sinulla on ollut aina hauskaa heidän kanssaan ja siksi tuntuisi pahalta jos juttu loppuisikin vaan ihan väärinkäsityksiin.
Joo, en lähde kommentoimaan facessa. En edes peukuta sitä videota.
En oikeasti edes halua joutua kysymään asiasta. Olisi ollut parempi, että en olisi saanut tietää. Oltaisiin voitu jatkossakin olla porukalla kavereita ja olisin vaan ollut täysin tietämätön.
Nyt tämä väistämättä tulee meidän väliin, siitä riippumatta, annanko asian olla vai teenkö jotain.
ap
Vierailija kirjoitti:
Naiset tykkäävät tunnetusti kiusata toisiaan, varsinkin niitä joille he ovat kateellisia. Ota selvää kuka tässä porukassa on se, jolla on jotain sinua vastaan. Kaikkia tuskin voi asiasta syyttää, vaan siellä on joku joka on ehdottanut että sinua ei kutsuta mukaan. Ihan selkeää kiusaamistahan tuo on.
Ymmärrän ja tunnistan tuollaiset naiset. :)
Mutta minun kaverini eivät ole tuollaisia naisia! Me ollaan tunnettu toisemme 25 vuotta.
ap
Itsellenikin päättyi 15 vuoden takainen kaveruus muutamalla viestillä, koska toisella osapuolella ei ollut pokkaa selvittää kasvokkain. Sen jälkeen muutin pois paikkakunnalta eikä olla nähty. Näin se vaan aikuisilla ihmisilläkin menee.
Olit tämän porukan kanssa viimeksi vappuna. Sehän oli ihan vasta. Eikö teillä kellään ole lapsia tai vuorotyötä? Onko kokoonpano aina ja ikuisesti ollut saman tyypit?
Itsellä vähän samanlainen kaveeipiiri joka koostuu lapsuusystävistä. Kyllä siellä on tapahtunut elämistä millä kokoonpanoilla on nähty. Voisiko olla, että tämän reissun järjestäjä ei olisi sinun kanssa niin läheinen. Olisi tapahtunut joku inhimillinen unohdus tai tämä reissu on suunniteltu akaisemmin pienemmällä porukalla ja muut on tulleet mukaan myöhemmin ja sinulta on jäänyt kysymättä. Jos nämä ihmiset ovat oikeasti sinun ystäviä voisit mielestäni kysyä vaikka niiltä läheisiltä suoraan. Kyllä omassa kaveripiirissä esim. Runsaammin alkoholia käyttävät istuu iltaa keskenään.
Kysy suoraan joltakulta johon luotat porukasta eniten. Kurjaa, jos sinut on tietoisesti jätetty ulkopuolelle! Mutta voi olla, että asiassa on jokin väärinkäsitys ja siksikin olisi mukava kuulla mistä on kyse.
Ihan eri asia, mutta en saanut kutsua hyvän ystäväni polttareihin. Näin jälkeenpäin, että sellaiset oli järjestetty (häiden jälkeen, häissä ei ollut vieraita, joten en osannut olla edes ”kuulolla”) ja paikalla oli mielestäni minua kaukaisempia ystäviä. Haudoin asiaa vain mielessäni, olin loukkaantunut, mutten kysynyt mitään. Puolen vuoden päästä ystäväni kauhuissaan soitti minulle, että hän oli antanut polttareiden nimilistan, mutta polttareihin oli vahingossa kutsuttu väärä, lähes samanniminen tuttava. Tämä ei päässyt paikalle, joten ystäväni ei tajunnut tätä asiaa aiemmin vaan luuli etten päässyt paikalle jostain syystä.
Asialle voi siis olla selitys.
Oletteko kaikki parisuhteissa? Miehet mukana vappujuhlissa?
Vierailija kirjoitti:
Kysy suoraan joltakulta johon luotat porukasta eniten. Kurjaa, jos sinut on tietoisesti jätetty ulkopuolelle! Mutta voi olla, että asiassa on jokin väärinkäsitys ja siksikin olisi mukava kuulla mistä on kyse.
Ihan eri asia, mutta en saanut kutsua hyvän ystäväni polttareihin. Näin jälkeenpäin, että sellaiset oli järjestetty (häiden jälkeen, häissä ei ollut vieraita, joten en osannut olla edes ”kuulolla”) ja paikalla oli mielestäni minua kaukaisempia ystäviä. Haudoin asiaa vain mielessäni, olin loukkaantunut, mutten kysynyt mitään. Puolen vuoden päästä ystäväni kauhuissaan soitti minulle, että hän oli antanut polttareiden nimilistan, mutta polttareihin oli vahingossa kutsuttu väärä, lähes samanniminen tuttava. Tämä ei päässyt paikalle, joten ystäväni ei tajunnut tätä asiaa aiemmin vaan luuli etten päässyt paikalle jostain syystä.
Asialle voi siis olla selitys.
Ymmärrän! :)
Mutta me siis nähtiin vasta tällä viikolla eikä kukaan sanonut mitään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et arvuutellut syytä, miksi sinua ei kutsuttu mukaan, joten eipä sitten arvuutella. Kuitenkin joku syy asialle on eikä se syy sillä katoa, että ryhdyt inttämään, että nyt ette ole minulle kivoja, minulla on oikeus tulla mukaan, koska minä tahdon. Teillä ei saa olla hauskaa ilman minua!
En keksi yhtäkään syytä sille, että sinun pitäisi tehdä asialle jotain, koska kavereittesi elämä ilman sinua ei kuulu sinulle! Voit toki kysyä syytä ja saat jonkun ympäripyöreän vastauksen ja todennäköisesti sinut jätetään entistä useammin kutsumatta mukaan, koska kuka haluaa olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka kuvittelee omistavansa toisten elämän.
Sinulla ei taida olla ystäviä. Jos olisi, ymmärtäisit kyllä.
Minulla on ystäviä, mutta ei tulisi mieleenkään kysellä, että miksi en pääse mukaanne Prahaan tai miksi en saanut kutsua Lissun mökille. En oleta, että jokaisella on yksi ainoa kaveriporukka, joka pysy yhtenäisenä koko ajan. Tiedän, että porukat vaihtuvat ja joskus käy niin kuin ap:lle, että hän on oikeastaan ulkokehällä eli ei juuri sen porukan ytimessä lainkaan.
Kukaan ei halua sellaista ystävää, joka yrittää kahlehtia muita ja kieltää tutustumasta uusiin ihmisiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ja tunnistan tuollaiset naiset. :)
Mutta minun kaverini eivät ole tuollaisia naisia! Me ollaan tunnettu toisemme 25 vuotta.
ap
No näinhän se ei ole, koska sinua ilmiselvästi jätetään porukasta. Eli joku siellä nyt kiusaa sinua. Avaa silmäsi, ja selvitä kuka se on. Ei ole sattumaa, että kaikki muut paitsi sinä on kutsuttu. Kiusaaminen liittyy useasti juuri kateellisuuteen. Tai jollain on jotain muuta sinua vastaan. Kysy niiltä, jotka ovat läheisimpiä kavereitasi, että kuka kutsui ja järkesti sen reissun, ja miksi sinua ei kutsuttu mukaan. Jos he eivät osaa sanoa mitään,tai alkavat syyttää sinua että liioittelet tms, niin tiedät että heidät on vedetty kiusaamiseen mukaan.
Minulla on ollut samanlainen tilanne, ja koska mieluummin väistelen konflikteja kuin tekisin numeron siitä että miksi minua ei kutsuttu, niin annoin olla. En väkisin kutsu itse itseäni muiden menoihin, vaan saatan sitten itse ehdottaa jotain tekemistä, mutta jos siihen ei kukaan tartu, niin teen yksin.
Ystäviä on jäänyt matkan varrelle, mutta onneksi aina on sitten tullut uusia tilalle, enkä pelkää enää yksin olemistakaan. Jos nyt saan tietää että minut on jätetty ulkopuolelle niin en jää murehtimaan vaan keksin jotakin millä piristää itseäni ja yritän kääntää ajatukset positiivisempaan suuntaan.
Ap taitaa olla yksi kaveriporukastamme ja se ainoa, jolla ei ole muita ystäviä kuin me. Kävin Tallinnassa ammattiliiton risteilyllä ja kaveripiiristä iso osa on saman liiton jäseniä. Tämä yksi ei ole. Eipä tajuttu, että hän vetää hernettä nenään siksi, että pitää liittoon kuulumista jotenkin vanhanaikaisena.
Vierailija kirjoitti:
Itsellenikin päättyi 15 vuoden takainen kaveruus muutamalla viestillä, koska toisella osapuolella ei ollut pokkaa selvittää kasvokkain. Sen jälkeen muutin pois paikkakunnalta eikä olla nähty. Näin se vaan aikuisilla ihmisilläkin menee.
Juu näin kävi myös minulle. Eihän kiusaajat halua kasvotusten selvittää asiaa, vaan asia painetaan villaisella. Aikuista meininkiä? Ei.
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla yksi kaveriporukastamme ja se ainoa, jolla ei ole muita ystäviä kuin me. Kävin Tallinnassa ammattiliiton risteilyllä ja kaveripiiristä iso osa on saman liiton jäseniä. Tämä yksi ei ole. Eipä tajuttu, että hän vetää hernettä nenään siksi, että pitää liittoon kuulumista jotenkin vanhanaikaisena.
Ahaa, yksi kiusaaja linjoilla. Tulet vielä tänne piruilemaan asiasta? Onpa sulla pokkaa. Ap, unohda nämä "ystävät". Eivät ole sinun ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut samanlainen tilanne, ja koska mieluummin väistelen konflikteja kuin tekisin numeron siitä että miksi minua ei kutsuttu, niin annoin olla. En väkisin kutsu itse itseäni muiden menoihin, vaan saatan sitten itse ehdottaa jotain tekemistä, mutta jos siihen ei kukaan tartu, niin teen yksin.
Ystäviä on jäänyt matkan varrelle, mutta onneksi aina on sitten tullut uusia tilalle, enkä pelkää enää yksin olemistakaan. Jos nyt saan tietää että minut on jätetty ulkopuolelle niin en jää murehtimaan vaan keksin jotakin millä piristää itseäni ja yritän kääntää ajatukset positiivisempaan suuntaan.
Joo, en missään nimessä ole väkisin kenenkään kaveri enkä työnnä itseäni porukkaan, jos tiedän, että en ole tervetullut. Minulla on paljon muitakin kavereita kuin vanhat opiskelukaverit. Kyse ei ole siitä.
Mutta laitoin nyt asiasta viestin hyvälle ystävälle ja kerroin, että olen ennen kaikkea hämmentynyt siitä videosta. Luotan siihen, että ystäväni ovat fiksuja naisia ja niiden kanssa voi asioista puhua suoraan. Me ollaan vuosien varrella jaettu paljon vaikeampiakin asioita.
ap
Turha sitä vastaan on taistella. Jos eivät halua mukaan, eivät halua - et voi pakottaa heitä mihinkään. Itselle kävi aikanaan samalla tavalla ja yritin kyllä kovasti saada asialle selitystä ja päästä takaisin mukaan, mutta lopulta ymmärsin että seurani ei ollut heille niin tärkeää, joten annoin olla. Se oli parempi niin jo ihan itsekunnioituksenkin kannalta.
Meilläkin on porukassa tällainen mielensä pahoittaja. Aina jos ei saa kutsua johonkin, alkaa oman elämänsä tekemisen puutteen itkeminen. Tiettyihin tilanteisiin ei voi aina kaikkia kutsua. Varsinkaan sellaisia, jotka kutsuvat porukkaa myös omin lupinensa, koska "isolla porukalla on aina mukavampaa".