Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle tuli kesätehtäväksi kasvion kerääminen, määrä 40 kasvia

Vierailija
05.05.2018 |

Voi kiesus mikä urakka. Ihan oikeesti, onko mitään järkeä, voi ne kasvit muutenkin opetella.

Laitoin kouluun viestin, ensinnäkin kysyin kuka maksaa kasvion keräämisen materiaalit. Peruskoulu on maksuton.

Kommentit (451)

Vierailija
201/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 mitä tahansa kasvia olisi helppo tehtävä mutta 40 nimettyä ei välttämättä enää olekaan. Vaikka lapsi olisi tottunutkin liikkumaan luonnossa niin tuntemattomien kasvien löytäminen on kyllä alakouluikäiselle varsin haastava tehtävä. Kaikilla ei ole vanhempaa, joka olisi valmis näkemään vaivaa lapsensa koulutyön eteen. Lapsen pitäisi siis yksin pyöräillä tai kävellä ympäri kaupunkia, jotta saisi tehtävän suoritettua.

Olen tässä kyllä samaa mieltä. Eikö useammille tule tämä tehtävä jo alakoulussa? Ap:n lapsi on seiskalla, luulisi pärjäävän ilman äidin apua. Mutta kyllä alakoululainen tarvitsee tällaiseen tehtävään vanhempien apua, ja se on epäreilua. Ja luuletteko oikeasti että alakoululainen prässäilee niitä kasveja itse? Ei , kyllä se menee äidin tehtäväksi. Siksi ihmetyttääkin että miksi koulussa annetaan näin vaativia tehväviä, joista ei pysty selviytymään yksin? Jo se, että löytää jonkun harvinaisen lajin yksin, joka kukkii vain tiettynä aikana, on jo aika haastavaa. Kesäloma pitäisi saattaa viettää rennosti, tuo tehtävä tuo varmasti monille perheille stressiä. Mutta tämä oli vaan minun mielipiteeni. Mielestäni mikään pakottaminen ei auta lasta oppimaan, päinvastoin. Vastustus koulunkäyntiä kohtaan vain kasvaa. Kesälomalla pitäisi saada lomailla, eikä kerätä jotain kasviota. Ihan kuin nykyajan lapset eivät olisi ihan tarpeeksi kuormitettuja jo koulussa, metelin ja isojen luokkien takia.

Minä keräsin kymmenisen vuotta sitten ala-asteella kasvion. Eniten ärsytti se, kun piti kesälomalla sitä tehdä, mutta aika pieni homma oli enkä tarvinnut kyllä kenenkään apua siihen? Ettei ap:lla olisi sama ongelma kuin omalla äidilläni, joka ei koskaan tikkua ristiin laittanut kouluni suhteen, vaikka olisi ollut mikä tehtävä tai projekti, johon nimenomaan piti vanhemman osallistua. Minun äidilläni se oli liika alkoholi, aivan yhtä haluton oli osallistumaan mihinkään kuin ap.

Vierailija
202/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai paljonko maksaa vihko?

Miten tähän liittyy vihko? Pitää olla paksua kartonkia, kontaktimuovia yms. välineitä. Tai vaihtoehtoisesti kamera jolla kuvata. lapsen puhelimen kamera ei toimi. Ostanko nyt sitte uuden puhelimen kasvion takia? Minulla ei ole älykännykkää.

ap

Ei tarvitse olla itse hankittuja kartonkeja ym. Voit itse tarkistaa tämän kuntasi sivistysjohtajalta. Kuten moneen kertaan on sanottu, PERUSKOULU ON ILMAINEN.

Jos et usko, niin pyydä opettajalta kaikki kasvien keräämiseen tarvittavat välineet ja materiaalit Perusopetuslain (628/1998) 31§:n perusteella. Jos et saa niitä, tee valitus sivistys- / koululautakunnalle.

Löysin googlehaulla muutamia luetteloja, ja niissä oli kyllä valinnanvaraa. Oli siis pitempi luettelo, mistä sai valita. Jossakin kasvit piti laittaa muovitaskuun, joten he saivat taskut koulusta. Vaihtoehtona oli kuvaaminen, mutta en usko yhdenkään koulun järjestävän oppilailla kameroita. Tai mistä minä tiedän, ehkä hyvinkin voivat lainata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö te ollenkaan kuka ne opetussuunnitelman perusteet on tehny? Selvästikään ette. Ihan tavan ope ei voi päättää kaikesta, mitä oppilailtaan vaatii ja mitä ei. Opetusuunnitelman perusteet tulevat Opetushallituksesta ja sitä on kuulkaa vain on vain noudatettava.

Kasvio ei ole opetussuunnitelmassa😂 ja vaikka olisikin, Suomessa opettajat on poikjeuksellisen autonomisia, joten he voivat hyvin itsenäisesti päättää, millaista kasviota vaativat.

T. Yläkoulun ope

Nyt meni pieleen. Valtakunnallista opetussuunnitelmaa on todellakin pakko noudattaa. Opetusmenetelmät opettaja saa kyllä valita, mutta laki edellyttää, että opetuksen sisältö ja tavoitteet ovat opsin mukaisia. Ja näin sanotaan yläkoulun bilsan opsissa: ”Oppilas osaa koostaa ohjeiden mukaisesti perinteisen tai digitaalisen kasvikokoelman tai muun digitaalisen eliökokoelman.”

”Osaa koostaa” on eri asia kuin ”pitää yksin kerätä kasvio”. Eli tuon teettämistapa on täysin opettajasta kiinni.

Riippuu sitten kunnan ja koulun opetussuunnitelmasta, ei yksittäisestä opettajasta. Joka tapauksessa tämä taito edellytetään päättötodistuksen arvosanaan 8. Jollain tavalla oppilaan täytyy se taito myös osoittaa.

Ei riipu. Kyllä se on se opettaja joka sen päättää. Koska kenen luulet siellä yläkoulussa olevan se biologian asiantuntija? No se bilsan ope/opet.

Ja eri kunnankin alueella eri kouluissa voi olla aivan erilaiset systeemit. Esim Helsingissä Sykissä kasviota kootaan jo alakoulusta lähtien kymmenen kasvia per kesä. Jossain toisessa koulussa vaaditaan oikea kasvio ja aivan tietyt kasvit, jossain toisessa digi riittää ja vaihtoehtoja on paljon.

Ja kasillahan ei tee mitään, kun kunnon lukioihin alin pääsyraja on jo se 9,00.

No nimenomaan eri kouluissa on erilaiset tarkennukset valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan, ja niitä on opettajan siinä koulussa noudatettava. Hyvän osaamisen kriteerit on kirjattu vain arvosanalle 8, ei erikseen ysille tai kympille. Jos siis haluaa edes sen kasin, täytyy osoittaa mm. kasvion kokoamisen taito. Kyllä kai sinä yläkoulun opettajana nämä sentään tiedät.

En opeta biologiaa, mutta ”osata koostaa” ei edes tarkalleen ottaen tarkoita kasvion kokoamista. Tiedän opettajia jotka teettää pelkän kuvakokoelman ja senkin ryhmätyönä. Se on edelleen ”koostamisen osaamista”.

Opetussuunnitelmat on erittäin ympäripyöreitä. Ja kuntatasollakin voidaan samalla ympäripyöreydellä venkoilla eroon kaikenlaisesta, esim pakollisista oppikirjoista. Itsekin olen joutunut ostamaan lapsilleni peruskoulun kirjoja.

Vierailija
204/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko määritelty jotain tiettyjä kasveja, joita on vaikea löytää, vai mikä tuossa kovalta urakalta tuntuu?

Kasvit on nimetty, 40 kpl. esim. näsiä. Mistä hitosta sellaisen löytää?? Kukkiiko juuri nyt? Miten ihmeessä me 1970-luvun lapset opittiin tunnistusta kun ei tarvinnut kerätä kasviota.

ap

Ette näköjään oppineet, kun et tiedä mistä sellaisen löytää.

Vierailija
205/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin teinit keräsi yläasteella kasviot. Listassa oli varmaan sata kasvia, 40 niistä piti kerätä, tietty määrä aina tietyntyyppisestä maastosta. Koululta sai kartongin ja teippiä, kynä piti olla omasta takaa samoin kuin sanomalehdet kuivaamiseen. Kävellen ja pyörällä lähimaastoista (10 km säteeltä) haettiin kasvit, osassa reissuja olin mukana, osan keräsivät yksin. Ilmaisjakelulehtien välissä kuivattiin. Kulut tasan 0 euroa. En usko ap:ta noiden vaarimusten suhteen. Yhteydenotto opettajaan selkiyttäisi asian.

Miksi joku alapeukutti tätäkin viestiä?

Ei kukaan määrää, että kasveja ei saisi kerätä jo kouluaikana vaan nimenomaan lomalla. Pohjoisessa se on vähän vaikeaa, kun toukokuussa ei kasva oikeastaan mitään, mutta Etelä-Suomessa voi vallan hyvin kerätä kevätkukat toukokuussa ja heinät, sammalet, puut ja myöhemmin kukkivat elokuussa, kun koulu on jo alkanut.

Vierailija
206/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö te ollenkaan kuka ne opetussuunnitelman perusteet on tehny? Selvästikään ette. Ihan tavan ope ei voi päättää kaikesta, mitä oppilailtaan vaatii ja mitä ei. Opetusuunnitelman perusteet tulevat Opetushallituksesta ja sitä on kuulkaa vain on vain noudatettava.

Kasvio ei ole opetussuunnitelmassa😂 ja vaikka olisikin, Suomessa opettajat on poikjeuksellisen autonomisia, joten he voivat hyvin itsenäisesti päättää, millaista kasviota vaativat.

T. Yläkoulun ope

Nyt meni pieleen. Valtakunnallista opetussuunnitelmaa on todellakin pakko noudattaa. Opetusmenetelmät opettaja saa kyllä valita, mutta laki edellyttää, että opetuksen sisältö ja tavoitteet ovat opsin mukaisia. Ja näin sanotaan yläkoulun bilsan opsissa: ”Oppilas osaa koostaa ohjeiden mukaisesti perinteisen tai digitaalisen kasvikokoelman tai muun digitaalisen eliökokoelman.”

”Osaa koostaa” on eri asia kuin ”pitää yksin kerätä kasvio”. Eli tuon teettämistapa on täysin opettajasta kiinni.

Riippuu sitten kunnan ja koulun opetussuunnitelmasta, ei yksittäisestä opettajasta. Joka tapauksessa tämä taito edellytetään päättötodistuksen arvosanaan 8. Jollain tavalla oppilaan täytyy se taito myös osoittaa.

Ei riipu. Kyllä se on se opettaja joka sen päättää. Koska kenen luulet siellä yläkoulussa olevan se biologian asiantuntija? No se bilsan ope/opet.

Ja eri kunnankin alueella eri kouluissa voi olla aivan erilaiset systeemit. Esim Helsingissä Sykissä kasviota kootaan jo alakoulusta lähtien kymmenen kasvia per kesä. Jossain toisessa koulussa vaaditaan oikea kasvio ja aivan tietyt kasvit, jossain toisessa digi riittää ja vaihtoehtoja on paljon.

Sykin opetussuunnitelmassa lukeekin ohjattu kasvien kerääminen jo alemmilla luokilla. Ei opettaja siellä voi päättää, että enpäs nyt teekään sitä näitten oppilaitten kanssa. Päättöarviointi on se, jossa tätä viimeistään tarkastellaan.

Vierailija
207/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle ja muille kasien keräämistä murehtiville vinkkejä. Googlaa Suomalainen kirjakauppa ,jos sattuu olemaan paikkakunnallasi,sieltä KASVIEN KERÄILYKANSIO n 9.90e+ välilehdet (ovat ryhdikkäitä) 20 kpl ja nimilaput 3.95e.Voi olla ,että kansien välissä oli jo valmiina 20kpl ,kun ostimme viime vuonna.Siis kustannukset yht n 14-18 e.

Lisäksi ostat sellaista huomaamatonta matta teippiä. Kustannukset on pienet,mutta vaivan näkö suurempi.

Äläkä missään tapauksessa ala laittamaan kontaktimuovia kaslien päälle,menee ruttuu ja kasvit helposti rikki.Me laitettiin sillä teipillä joistakin kohtaa.Pysyivät loistavasti ja kannet sitoo ne lehdet napakasti ,eivät pääse heilumaan.

Jokainen tietää,että eteläsuomessa voi löytää kukkasi jo toukokuussa ja keski-pohjoisosissa kesäkuun puolivälistä alkaen.

Parhaiten löytyy teiden varsilta ,metsän reunoilta, niityltä kaupunkialueella,missä ruohoa leikata jne. Itse lenkkeillessämme tyttö nappaili niitä sieltä täältä aina ja kännykuvista varmisti kasvin. ja sitten EIKUN ILMAN JUURIA SANOMALEHDEN VÄLIIN LEHDET JA KUKKA SUORISTETTUNA, seuaavana päivänä voi suorista ,jos on rutussa.Hyvä paino on painava halkokori ,jonka alla voi olla paljonkin kasveja tarpeeksi sanomaleheä välissä,jos ei ole koria ,laita vaikka ikean kassiin jotain painavaa ja se painoksi .Loppuviimein,kun kaikki 40 on koossa ,levitätte lehdet putaan huoneen lattialle ja pöydille ja eikun kasvit teipataanja nimilaput kirjoitetaan (siinä meni 3 tuntia) Koulukas kirjoitti laput ja minä teippailin.

Kyllä siinä hommaa on ,mutta oppiituntemaan palkon kasveja.Mun aikana piti kerätä n 100kasvia 60-luvulla ,ja samalla systeemillä laitettiin. Jos unohtuu millin ja mistä kasvin otti,voi taas googlailla milloin kukkii ja missä kasvaa,kyllä siinäkin oppii.

Vierailija
208/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis voiko tämäkin ollla joillekin perheille ylitsepääsemätön tehtävä. Kertoo kyllä enemmän kyseisestä perheestä, heidän elämänhallinnan taidoistaan ja yleisestä asenteestaan elämään. Ei taida näistä lapsista tulla isona mitään kun yhden kasvion kerääminen on noin vaikeaa. Ei ole mitenkään mahdotonta tehdä itselleen vaikka jääkapin oveen muistutusta että mitkä kukat kukkivat milloinkin ja sitten sen mukaan käydä keräämässä ne. Mutta tosiaan, ne elämänhallintataidot....

Jos ei satu asumaan vähäravinteisella suolla lehtomaisemassa Ahvenanmaalla ja mökkeile Kuusamossa, se niiden kerääminen ei ole ihan noin yksinkertaista.

Ja sinä tai lapsesi ette osanneet laittaa opettajalle viestiä, että opettaja hyvä, mutta tänä kesänä emme matkusta Ahvenanmaalle emmekä Kuusamoon, joten olisiko jotain muuta näiden kasvien tilalle vai voiko jättää vain keräämättä sen vaikuttamatta arvosteluun?

Eli sitä kasviota ei siis sinunkaan mielestäsi pysty keräämään ilman sekä vanhemman että opettajan osallistumista?

Anteeksi, mutta en nyt ymmärrä sun ongelmaa?

Niin. Sinusta siis ainoa keino on vanhemman kuskailla lasta kautta valtion tai sitten käydä Wilma-keskustelua opettajan kanssa keksellä kesää. Eli lapsi yksin ei sinsutakaan kykene sitä kasviota keräämään.

Lista on varmaan saatu joskus keväällä? Kun sen käy läpi (itse olen kyllä lasten koulun käynnistä kiinnostunut vaikken heidän tehtäviään teekään) ja toteaa, että näitä kasveja löytyy vain Kuusamosta ja Ahvenanmaalta, lapsi voi varmasti ensin itse keskustella opettajan kanssa, että näitä hänen on mahdotonta kerätä. Jos opettaja on sitä mieltä että voi voi, elämä on, niin siinä kohtaa itse ottaisin opettajaan yhteyttä. Vaihtoehto ei todellakaan ole ympäri valtiota kuskailu, vaan se keskustelu opettajan kanssa.

Minusta lapsi kykenee keräämään kasvion yksin, mutta koska itsekin liikun mielellään luonnossa ja tunnen kasvit hyvin, niin ihan mielelläni vien lapsen lähiluontoon retkelle etsimään niitä kasveja joita ei kotikorttelin pusikoista ja pihoista löydy.

Lista saatiin toukokuunn viimeisellä viikolla, jolloin lapsella todella kiivas tahti muutenkin. Oli mm ulkomaalainen leirikouludelegaatio Suomessa, yksi asui meillä ja joka illalle ohjelmaa sen takia.

Ja jos listassa on sata kasvia, ei todellakaan ehdi normikoulunkäynnin päälle tutkia jokaisen tarkkaa esiintymistä.

No on teillä ollut kerrassaan surkea mäihä! 😢

Vierailija
209/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tehtiin viime kesänä juniorin kanssa tämä. Ihan kännykällä kuvattiin kasvit. Tietty yleiskuvan oli vähän huonompia, mutta kasvista sai hyvät kuvat kännykällä.

Isoin homma oli kasata ne yhdeksi tiedostoksi ja siinä järjestyksessä mikä oli annettu. Poika itse otti homman haltuun ja pyysi minua aina mukaan kuvailemaan. Oli mukavaa hommaa yhdessä. Autoin myös kokoamisessa, sillä minulla oli päivät ja paikkatiedon tallessa. Meillä piti kuvata 50 kasvia, otimme ylimääräisiä joista valitsimme parhaat otokset ( pojan mielestä). Täysi kymppi tuli, vaikka ei ihan äidin silmissä ollut kaikki kuvat hyviä 😁

Vierailija
210/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöllä ei listassa ole yhtään valinnanvaara jos haluaa kympin. Ysiin saa jättää muutaman vaikeimman kasvin pois, mutta muuten kasvit pitää sitten olla täydellisesti kuvattuna (mm. sekä marja-että kukkavaiheessa).

Vierailija
211/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yläkoulun ope

No nimenomaan eri kouluissa on erilaiset tarkennukset valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan, ja niitä on opettajan siinä koulussa noudatettava. Hyvän osaamisen kriteerit on kirjattu vain arvosanalle 8, ei erikseen ysille tai kympille. Jos siis haluaa edes sen kasin, täytyy osoittaa mm. kasvion kokoamisen taito. Kyllä kai sinä yläkoulun opettajana nämä sentään tiedät.

En opeta biologiaa, mutta ”osata koostaa” ei edes tarkalleen ottaen tarkoita kasvion kokoamista. Tiedän opettajia jotka teettää pelkän kuvakokoelman ja senkin ryhmätyönä. Se on edelleen ”koostamisen osaamista”.

Opetussuunnitelmat on erittäin ympäripyöreitä. Ja kuntatasollakin voidaan samalla ympäripyöreydellä venkoilla eroon kaikenlaisesta, esim pakollisista oppikirjoista. Itsekin olen joutunut ostamaan lapsilleni peruskoulun kirjoja.

Ei tarkoita ei, mutta tuon taidon pitää olla osoitettuna arvosanaan 8 ysiluokalla. Varmasti se taito voidaan osoittaa muutenkin kuin tekemällä se kasvio, mutta se nyt vaan on yleensä tarkoituksenmukaisin tapa. Tuo on valtakunnallisen Opsin vaatimus, ja kunnat ja yksittäiset koulut voivat laatia sen alle omia tarkentavia suunnitelmia esimerkiksi tietyistä kasveista tms. Tuota valtakunnallisen Opsin tavoitetta ei kuitenkaan saa ohittaa, koska tuo on päättöarvioinnin kriteeri.

Pakollisia oppikirjoja ei taida olla olemassakaan. Opetusmateriaalin saa koulu ja opettajat kyllä päättää.

Vierailija
212/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa hämmentää se miten joku voi olla niin laiska. Luonnossa olo ei tee kenellekään pahaa. Voi kerätä vaikka kasvin per päivä jos tuntuu liian rankalle.

Ja miten ei 13-vuotias muka yksin osaisi kerätä kasveja?! Itse tein kyllä kasvioni itse tuossa iässä, eikä ollut mitään ongelmaa. Ei tuonikäinen ole enää mikään vauva, joka ei voisi itse nähdä vaivaa koulutehtäviensä eteen.

Todella surullista jos apn lapsi ei saa 10 euroa koko kesänä omalta äidiltään koulutehtävän tekoa varten. Ap osoittaa ettei lapsi kiinnosta pätkääkään.

Saako lapsi edes tarpeeksi ruokaa, muutakin kuin makaroonia?

Ymmärrätkö mikä on periaate? En laita lapsen kouluun rahaa, koska koulun pitää Suomessa olla ilmainen kaikille.

Koulun vaatimuksia ovat jo sukset, luistimet, sisäpelikengät, polkupyörä ja nyt tämä kasvio. Aika kohtuutonta.

ohis

Miksi sinulla on tuollainen periaate? Yleensä periaatteen ihmiset ovat pahimpia änkyröitä. Asennemuutos tekisi hyvää. Minusta kasvioon menevä rahasumma on pieni. Lapsi oppii tunnistamaan itse kasveja!

*Minun lapsenihan ei opi tunnistamaan kasveja itse, koska minulla on periaate!!* *Minähän vielä keskustelen opettajan kanssa että minun lapseni ei kasviota tee, koska minulla on periaate!*

En ymmärrä ollenkaan tuollaista. Laita opettajalle viestiä ja pyydä materiaalit. Älä estä lapsesi oppimista, vain koska sinulla on periaate. Kun vähän rikkoo välillä omia periaatteitaan, voi jopa oppia tai ymmärtää jotain uutta :)

Vierailija
213/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa hämmentää se miten joku voi olla niin laiska. Luonnossa olo ei tee kenellekään pahaa. Voi kerätä vaikka kasvin per päivä jos tuntuu liian rankalle.

Ja miten ei 13-vuotias muka yksin osaisi kerätä kasveja?! Itse tein kyllä kasvioni itse tuossa iässä, eikä ollut mitään ongelmaa. Ei tuonikäinen ole enää mikään vauva, joka ei voisi itse nähdä vaivaa koulutehtäviensä eteen.

Todella surullista jos apn lapsi ei saa 10 euroa koko kesänä omalta äidiltään koulutehtävän tekoa varten. Ap osoittaa ettei lapsi kiinnosta pätkääkään.

Saako lapsi edes tarpeeksi ruokaa, muutakin kuin makaroonia?

Ymmärrätkö mikä on periaate? En laita lapsen kouluun rahaa, koska koulun pitää Suomessa olla ilmainen kaikille.

Koulun vaatimuksia ovat jo sukset, luistimet, sisäpelikengät, polkupyörä ja nyt tämä kasvio. Aika kohtuutonta.

ohis

Koulu ei voi vaatia noita, koulu voi esittää toiveita.

Vierailija
214/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla provo koska pitää kerätä rauhoitettuja ja myrkyllisiä kasveja.

Tuskin on provo. Meidän lapsen listalla oli myös noita kasveja. Osa myrkyllisiä. Osa rauhoitettuja.

Itsekin olet provo. Rauhoitettuja kasveja ei saa keräillä, ei kukkamaljakkoon eikä kasvioon.

Vierailija
215/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ihan surkeaa valittamista. Myönnä pois, ettei vähempää voi kiinnostaa. Et vaan jaksa. Ei ole kameraa, ei ole pahvia, ei ole kasveja... Harmi, kun tuli se lapsi tehtyä, nyt pitää sitten tällaistakin tehdä.

Ryhdistäydy!

Vierailija
216/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan lapsen kannattaa tehdä yhtä hyvä kasvio kuin meidän mukula teki aikoinaan. Opettaja osti sen lapselta. Saimme sijoittamamme rahat takaisin.

Vierailija
217/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani on teetetty kaksi kasviota, toinen alakoulussa, toinen yläkoulussa. Eikä tullut mieleen valittaa.

Vierailija
218/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko määritelty jotain tiettyjä kasveja, joita on vaikea löytää, vai mikä tuossa kovalta urakalta tuntuu?

Kasvit on nimetty, 40 kpl. esim. näsiä. Mistä hitosta sellaisen löytää?? Kukkiiko juuri nyt? Miten ihmeessä me 1970-luvun lapset opittiin tunnistusta kun ei tarvinnut kerätä kasviota.

ap

Ei me näköjään opittu, muuten sinäkin tietäisit mistä ja milloin niitä löytää ja tämä ei tuntuisi sinustakaan ollenkaan noin vaikealta. 😊

Sinulla on käytössäsi netti. Avaa vaikka Luontoportti tai laita hakuun näsiä.

On harvinainen, mutta yksi Suomen kauneimmista kukkivista kasveista.

Vierailija
219/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kuulostaa hauskalta tehtävältä. Mutta sitä kyllä ihmettelen, että miksi kesäksi? Ei meidän koulussa ainakaan koskaan annettu kesälomaksi mitään tehtäviä. 

Tietty kesällä löytyy eniten kasveja, mutta olisi niitä toukokuussa tai alkusyksylläkin.

Vierailija
220/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla provo koska pitää kerätä rauhoitettuja ja myrkyllisiä kasveja.

Tuskin on provo. Meidän lapsen listalla oli myös noita kasveja. Osa myrkyllisiä. Osa rauhoitettuja.

Itsekin olet provo. Rauhoitettuja kasveja ei saa keräillä, ei kukkamaljakkoon eikä kasvioon.

Jos oikeasti on rauhoitettuja, ne kuvataan ja edellä mainitun perusopetuslain 31. pykälän mukaan kuvausvehkeet saa koululta lainaan.

Näsiää kannattaa etsiä hyvin aikaisin keväällä, jos aikoo löytää kukkivana. Toki sen voi kuvata myös syksyllä, kun marjat ovat kypsiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi