Miten Mirena kierukka voi olla laillinen???
Luinpa juuri että käyttäjällä 73% riski rintasyöpään!!
Kommentit (32)
Englanniksi löytyy tietoa ainakin.
Prosenttimäärä ei taida olla oikea, mutta totta toinen puoli.
Minulle suositeltiin kierukan käyttämistä vielä vaihdevuosien jälkeen ja sitten voidemaista estorgeenia hikoiluun ym. vaihdevuosioireisiin.
Sain sitten rintasyövän ja tulipa kiire lääkäreille poistaa se kierukka.
Ne hormonit olivat ainoa syövän riksitekijä.
Onneksi itse löysin syövän, vaikka muutama kuukausi aikaisemmin tehty mammografia ei sitä havainnut.
Olkaa naiset tarkkoina.
Se, että rintasyöpäriski kasvaa 73 prosenttia, ei onneksi tarkoita, että käyttäjistä 73 prosenttia sairastuisi.
Itsehän olen kieltäytynyt hormonikierukasta ja muustakin hormonaalisesta ehkäisystä, koska suvussa on paljon rintasyöpää. Mutta moni muu päätyy toisenlaiseen ratkaisuun.
Tässä on taustalla myös se, että hormonikierukka on suomalainen innovaatio, jota halutaan viedä kehitysmaihin. Siksi sille on hyvää mainosta, että suomalaiset naiset, seksuaaliterveyden mallimaan kansalaiset, käyttävät sankoin joukoin hormonikierukkaa. Ja kehitysmaassahan kierukka on kuin taivaan lahja, verrattuna siihen, että pukkaisi lapsia teini-ikäisestä saakka, vailla koulutusta tai työtä.
Kuinka moni otattanut kierukan pois tämän takia?
Jos miljoonasosan riski kasvaa kahteen miljoonasosaan niin se on 100 % riskin kasvu!
Lotossakaan voitto ei varmistu sillä, että ostaa toisenkin lapun.
Syöpää en kai (mistä sen teitää, jos vuosien päästä löydetään jotain) sentään saanut Mirenasta, mutta 6 kk olin kuumeessa ja kaulan imusolmukkeet turposivat, olin tosi huonossa kunnossa kunnes poistettiin. Lääkäri ei suostunut myöntämään että johtui kierukasta, oikein naurahti, lääketieteen opiskelijoiden läsnäollessa, ettei Mirena todellakaan aiheuta MITÄÄN sivuoireita! Pysykää ihmiset hyvät erossa siitä härvelistä!
Ranskassa Mirenan sivuvaikutuksista on raportoitu ainakin tuhannen naisen osalta.Itse en missään olosuhteissa suostuisi hormonaaliseen ehkäisyyn.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa Mirenan sivuvaikutuksista on raportoitu ainakin tuhannen naisen osalta.Itse en missään olosuhteissa suostuisi hormonaaliseen ehkäisyyn.
Ai tuhannelle tullut syöpä?
En ymmärrä muutenkaan hormonaalista ehkäisyä. Itse käytän kuparikierukkaa.
Kyllähän tuo mahdollinen rintasyövän riski on ilmoitettu jo pakkausselosteen mahdolliset haittavaikutukset kohdassa, epämääräisesti tosin:
"Lisäksi on raportoitu rintasyöpätapauksia (esiintymistiheys ei ole tiedossa)."
Suomessa sairastuu vuosittain yli 5000 naista rintasyöpään. En lähtisi kasvattamaan riskiä millään tavoin itse enempää jo siitä mikä se on valmiiksi. Syöpä on varsin yleinen sairaus kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Syöpää en kai (mistä sen teitää, jos vuosien päästä löydetään jotain) sentään saanut Mirenasta, mutta 6 kk olin kuumeessa ja kaulan imusolmukkeet turposivat, olin tosi huonossa kunnossa kunnes poistettiin. Lääkäri ei suostunut myöntämään että johtui kierukasta, oikein naurahti, lääketieteen opiskelijoiden läsnäollessa, ettei Mirena todellakaan aiheuta MITÄÄN sivuoireita! Pysykää ihmiset hyvät erossa siitä härvelistä!
Minulla ei ole aiheuttanut yhtäkään sivuoiretta, päinvastoin.
Mistä sivustolta löysit tuollaisen tiedon? Täytyyhän tuossa olla virhe. Jos käyttäjillä olisi 73% riski rintasyöpään, niin Mirenahan kiellettäisiin pois markkinoilta.
Mirenaa käytetään hoitona naisille, joilla on estrogeenidominanssista johtuvia/siihen liittyviä oireita ja tiloja kuten kohdun limakalvon liikakasvu, vuotohäiriöt, ylipaino jne. Rintasyövän riski on siis suurentunut jo ENNEN hormonikierukan asentamista. Syy-seuraussuhteet ovat monesti monimutkaisia, se kannattaa aina muistaa.
Mulla oli syöpä vaikken ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä
Vierailija kirjoitti:
Mirenaa käytetään hoitona naisille, joilla on estrogeenidominanssista johtuvia/siihen liittyviä oireita ja tiloja kuten kohdun limakalvon liikakasvu, vuotohäiriöt, ylipaino jne. Rintasyövän riski on siis suurentunut jo ENNEN hormonikierukan asentamista. Syy-seuraussuhteet ovat monesti monimutkaisia, se kannattaa aina muistaa.
Mistä tietää, onko estrogeenidominanssia?
Höpö höpö. 0/5