Omituisimpia itse kokemiasi nettikirppistapauksia?
Minulla fb-kirppiksellä:
1. Olin myymässä 4 eurolla lasten takkia. Ostaja sanoi ensin, ettei pysty tarkalleen sanomaan, mihin kellonaikaan käy hakemassa seuraavana päivänä. Odotettiin koko päivä kotona. Klo 20 ilmoitin, että mennään nyt nukkumaan, oletan, että ostaja ei ole tulossa. Hän vastasi olevansa meillä 10 min. päästä. Osti 4 euron ostoksensa, ja tuhlasi kaikkien aikaa siihen koko päivän.
2. Myyjä oli myymässä muumimukeja. Vastasin sähköpostilla, että voin ostaa, ja maksan pyyntihinnan 15€. Myyjä vastasi viikon päästä, että on ollut matkoilla, mutta ei myy sillä hinnalla. Vastasin vihaisena, että jos hän itse määrittelee hinnaksi 15€, niin miksi kenenkään pitäisi maksaa enemmän. Hän vastasi, että on tutustunut huutonetin hintoihin, ja sama muki on siellä puolet kalliimpi. En vastannut enää mitään. Hän laittoi vielä yhden viestin, että jos kiinnostaa, voin tulla mukia katsomaan, on priimakuntoinen.
Kertokaa omia kokemuksianne!
Kommentit (2608)
Olin myymässä pikkuista tasoa, olisiko ollut jokin yöpöytä tms. joka oli toiminut minulla kukkapöytänä. Jotain 15 euron luokkaa pyysin hintana. Ostaja oli kielenkäytöstä päätellen aivan rakastunut pöytään ja ajatteli KANTAA sen kotiin parin kilometrin päähän, koska piti siitä niin paljon. Kirjoittelimme jonkin verran ja sovimme hakuajat yms. sopimaan molemmille.
Suunnilleen 20 min ennen sovittua hakuaikaa tämä tyyppi kysyi sitten tarkkoja mittoja, jotka annoin.
"Ai se onki vähän vääränkokonen. Sori en taidakaan ottaa mut kiitti!"
.......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikana ennen pakettiautomaatteja ja nettisovelluksia myin kaksi vanhaa sadetakkia jollekin. Pakettikortti kirjoitettiin postissa käsin. Paketit luovutti aina joku ihminen.
Takkien materiaalista ja valmistusvuodesta ym. viestiteltiin monta kertaa, oli tarkkaa. Lisäksi ostaja painotti, etten missään nimessä saa kirjoittaa sisältöä pakettikorttiin. Vieläkään en keksi miksi sana ”sadetakki” paketin päällä olisi ollut hirveä.No, sitä on kaikenlaisia perversioita. Eipä uskoisi mutta joskus kauan sitten eräällä chattipalstalla törmäsin tällaiseen sadevaatepervoon. Hän vaikutti saavan kicksejä erityisesti kurahaalareista ja sadetakeista. Sanottakoon, että kyseessä oli aikuinen henkilö.
Siis lasten kurahaalareista? (Tehdäänkö niitä edes aikuisille?) Aika outoa.
Käsittääkseni hän tarkoitti aikuisten kurahaalareita. Tai niin ainakin halusin ymmärtää. En tosiaankaan tiedä tehdäänkö niitä aikuisille. Huh... Minun kai niitä olisi pitänyt pitää ja olin kyllä aikuinen. En jäänyt ottamaan tarkemmin selvää asiasta.
Juu, itseäni nauratti tässä keskustelussa mainittu tinkimisyritys, "kun ei jaksais maksaa". Tinkiminen on mielestäni täysin ok, mut kuka tuollaiselle jaksaa myydä? Tai edes vastata?
Nyt ei varmaan "saisi" ajatella muuta kuin koronaa, mutta olen kurkkuani myöten täynnä Toria ja siirtynyt takaisin Huuto.nettiin. En käytä Toria siis paikallisiin ostoksiin kuten huonekaluihin, missä se varmaan toimii ihan hyvin, vaan ostan yleensä vaatteita yms. pienempiä tavaroita postitettuna.
Ostelin nyt parin viikon ajan molemmista, ja Torin puolella noin 75% ostoksista on ollut jotain ongelmaa. Olen saanut rikkinäisiä vaatteita ("erinomaisessa kunnossa" => koinreikiä) ja kohdannut hankalia myyjiä, nyt viimeisimpänä olin maksamassa mekkoa jonka luulin ostaneeni, kyselin toistamiseen luvattuja tilitietoja ja vastauksena tuli "sori, päätin myydä sen nyt yhdelle toiselle".
Huuto.netistä olen nyt saanut 100% hyviä kokemuksia, mikä yllätti itsenikin. Ostamani tavarat ovat olleet jopa kuvia paremmassa kunnossa, eikä kenenkään myyjän kanssa ole ollut ongelmaa, kun olen tutkinut palautteet ensin.
Toivottavasti myyjät alkavat taas käyttää Huutista entistä enemmän, sillä itse en ainakaan aio ostaa Torista enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei varmaan "saisi" ajatella muuta kuin koronaa, mutta olen kurkkuani myöten täynnä Toria ja siirtynyt takaisin Huuto.nettiin. En käytä Toria siis paikallisiin ostoksiin kuten huonekaluihin, missä se varmaan toimii ihan hyvin, vaan ostan yleensä vaatteita yms. pienempiä tavaroita postitettuna.
Ostelin nyt parin viikon ajan molemmista, ja Torin puolella noin 75% ostoksista on ollut jotain ongelmaa. Olen saanut rikkinäisiä vaatteita ("erinomaisessa kunnossa" => koinreikiä) ja kohdannut hankalia myyjiä, nyt viimeisimpänä olin maksamassa mekkoa jonka luulin ostaneeni, kyselin toistamiseen luvattuja tilitietoja ja vastauksena tuli "sori, päätin myydä sen nyt yhdelle toiselle".
Huuto.netistä olen nyt saanut 100% hyviä kokemuksia, mikä yllätti itsenikin. Ostamani tavarat ovat olleet jopa kuvia paremmassa kunnossa, eikä kenenkään myyjän kanssa ole ollut ongelmaa, kun olen tutkinut palautteet ensin.
Toivottavasti myyjät alkavat taas käyttää Huutista entistä enemmän, sillä itse en ainakaan aio ostaa Torista enää mitään.
Minäkin ostan pelkästään huuto.netistä. Ei säätämistä, usein ei tarvitse edes yhtä sähköpostiviestiä lähettää, ja palautteista näkee jo ennakkoon onko myyjä luotettava. Olen tehnyt satoja kauppoja tuolla, eikä huonoja kokemuksia ole kuin kaksi, niistäkään ei kumpikaan mitään verrattuna tämän ketjun kauhutarinoihin.
FB-kirppiksellä ärsyttää syystä se sääntö., että ei saa myydä ensimmäisen av:n ohi sellaiselle, joka voisi tulla heti ostamaan tuotteen, ja se eka av pyytää lisäaikaa ja on jo kuuluisa hupivaraaja. Minä en siitä säännöstä välitä, vaan laitan ilmoituksiini aina tämän: "Myyn nopeimmalle ostajalle". En ole saanut mitään tukkapöllyä sen takia. Aiemmin oikeasti kiinnostuneet, jonossa olleet varaajat, joutuivat odottelemaan näiden nopeiden turhaan varanneiden takia.
Myin joskus beigen, 3 vuotta käytössä olleen virheettömän kangassohvan naiselle torissa muistaakseni 200€:lla. Noin kuukausi kauppojen tämä nainen otti minuun yhteyttä kuvien kera pyytäen kauppojen purkua sohvassa olleiden tahrojen takia. Kuvissa näkyi sohva jonka selkänojaan ja istuintyynylle joku oli selvästi kaatanut kupillisen mustikkakeittoa tai vastaavaa.
Kun ilmoitin että eiväthän nuo tahrat olleet tuossa kun hait sohvan enkä todellakaan ala mitään kauppoja purkaa niin hän vastasi että kyllä tuollaisen tuotteen pitäisi kestää kauemmin kuin kuukauden ja kuuluu hyvään kauppatapaan korvata viallinen tuote. Kun edelleen kieltäydyin niin hän sanoi ottavansa yhteyttä kuluttajasuoja-asiamieheen. Niillä on varmaan hauska duuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikana ennen pakettiautomaatteja ja nettisovelluksia myin kaksi vanhaa sadetakkia jollekin. Pakettikortti kirjoitettiin postissa käsin. Paketit luovutti aina joku ihminen.
Takkien materiaalista ja valmistusvuodesta ym. viestiteltiin monta kertaa, oli tarkkaa. Lisäksi ostaja painotti, etten missään nimessä saa kirjoittaa sisältöä pakettikorttiin. Vieläkään en keksi miksi sana ”sadetakki” paketin päällä olisi ollut hirveä.No, sitä on kaikenlaisia perversioita. Eipä uskoisi mutta joskus kauan sitten eräällä chattipalstalla törmäsin tällaiseen sadevaatepervoon. Hän vaikutti saavan kicksejä erityisesti kurahaalareista ja sadetakeista. Sanottakoon, että kyseessä oli aikuinen henkilö.
Tehdään, joidenkin meidän täytyy tehdä töitä ulkona sateella.
Näitä lukiessa tuli mieleeni, että meillä mies harrastaa spesifiä musiikkityyliä johon liittyy elektroniikkaa ja pienenkokoiset viidestäkympistä tonneihin maksavat osat, joita hän keräilee.
Myy, ostaa ja vaihtaa niitä härpäkkeitä muiden harrastajien kanssa, todella kivuttoman tuntuisia kauppoja ollut.
Näkevät paikassa a ja tavara sekä raha vaihtaa omistajaa ja postituksissakaan ei ole ollut ongelmia.
Muusikot kai osaa tämänkin paremmin.
Olin myymässä isokokoisia naisten kenkiä (42) ja joku mies kiinnostui niistä kovasti. Halusi ensin lisää kuvia ja sitten alkoi vielä vänkäämään lisätietoja. Mulle tuli niin inhottava olo siitä, että poistin kengät myynnistä enkä enää vastannut viestiin.
Laitoin toriin myyntiin erikokoiset silikonikannet ja sain yhteydenoton eräältä naiselta joka sanoi että ostaa tuotteet jos ne ei haise ruoalle. Sain outoja viboja tästä viestistä, kannet tietysti ehjät ja puhtaat, ei ole käytetty enää kuukausiin ja säilytetty lämpimässä. No kuitenkin vastasin ja sovimme kaupat, kerroin osoitteeni. Iso virhe. Vein kannet sisäpihalle, vanhempi naishenkilö katsoi ja nuuhki kannet, totesi niiden olevaan kunnossa, maksoi 4 euroa ja lähti. Parin päivän päästä hän otti yhteyttä ja sanoi että ”koko asuntoni on ummehtuneen muovin hajussa” ja että tulee illalla sisäpihalle palauttamaan ne. Apua. Vastasin ”ei palautusoikeutta” ja estin käyttäjän. Mutta. Nyt pelottaa mennä ulos. Olisiko kannattanut suostua palautukseen ja olla sitten rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Olin myymässä pikkuista tasoa, olisiko ollut jokin yöpöytä tms. joka oli toiminut minulla kukkapöytänä. Jotain 15 euron luokkaa pyysin hintana. Ostaja oli kielenkäytöstä päätellen aivan rakastunut pöytään ja ajatteli KANTAA sen kotiin parin kilometrin päähän, koska piti siitä niin paljon. Kirjoittelimme jonkin verran ja sovimme hakuajat yms. sopimaan molemmille.
Suunnilleen 20 min ennen sovittua hakuaikaa tämä tyyppi kysyi sitten tarkkoja mittoja, jotka annoin.
"Ai se onki vähän vääränkokonen. Sori en taidakaan ottaa mut kiitti!".......
Oliko siinä ilmoituksessa minkäänlaisia mittoja? Mä oon ostanut jonkun verran kalusteita Torista ja Huudosta ja aina alkaa ketuttaa, kun näkee ilmoituksia, joissa ei ole kerrottu mööpelin mittoja. Aika oleellinen tieto esim. ruokapöydästä. Yleensä näissä ilmoituksissa on vielä otsikkona joku "Ihana sohvapöytä!" tai "Tosi kiva sohva", mutta musta se on kyllä ostaja, joka sen ihanuuden määrittää. En tiedä onko mittojen puuttumisen tarkoitus olla joku keino "herättää lisäkysymyksiä myytävästä tavarasta" tai sitten myyjällä ei ole mittanauhaa tai ehkä pöydän ihanuuden on tarkoitus korvata väärä koko, mutta kyllä jonkun arvion luulisi voivan heittää.
Tää ostaja on tietysti todennäköinen hupihuutelijalta, olisi niitä mittoja kysellyt, jos tuote olisi oikeasti kiinnostanut.
Mulla yksi nainen tuli pulkalla hakemaan lipastoa jonka halusin vaan antaa pois tieltä. Ikkunasta katsoin pitkää pihatietämme kun nainen tarpoi kunnon lumituiskussa että ei helkatti tuoko sitä on tulossa hakemaan ja tuollako meinaa raahata kotiin :D Kysyin naiselta missä asuu ja tarjouduin pakullani viemään lipaston, pulkan ja naisen kotio kun asui muutaman kilsan päässä. Olin jokatapauksessa menossa kauppaan samaan suuntaan. Oli siinä kyllä sinnikäs "ostaja" ja yksi niistä harvoista joka sovittuun aikaan oli paikalla.
Mua sekä myyjänä että ostajana ihmetyttää ne myyjät, jotka eivät kerro tuotteesta ilmoituksessa mitään. Esimerkiksi huonekalua myytäessä kannattaisi AINA ilmoittaa huonekalun mitat. Myös vaatteissa koko kannattaa ilmoittaa myös sentteinä (esin. vyötärön- ja rinnanympärys), sillä 2000-luvun henkkamaukan ja 60-luvun hameen koko 36 ovat aika kaukana toisistaan. Jos tuotteesta kertoo kaiken olennaisen ilmoituksessa, ei turhia kysymyksiäkään pitäisi pahemmin tulla. Lisäksi kaikki ne "ihana mekko/tuoli" -otsikot kannattaisi unohtaa, ne ovat vähän hölmöjä.
Olen tehnyt paljon kauppoja sekä Torissa että Huuto.netissä, ja mitään kummallista ei ole koskaan sattunut. Suurin osa myyjistä ja ostajista on ollut asiallisia ja noudot ja postitukset ovat sujuneet hyvin. Yksi huijari kerran tuli vastaan Huuto.netissä (kyse oli onneksi vain alle 3 euron tuotteesta, maksoin sen eikä tuotetta koskaan näkynyt) ja yksi myyjä vahingossa lähetti maksamani tuotteen väärään osoitteeseen. Onneksi se kuitenkin tuli lopulta perille, ja myyjä oli asiasta hirveän pahoillaan koska virhe oli täysin hänen.
Torissa myin pientä pöytää ja sanoin ostajalle, että voi tulla samana päivänä, mutta viimeistään kellonaikaan x, koska minulla on sovittua menoa josta en voi myöhästyä.
No 10min ennen kuin ostajan piti olla paikalla, hän soittaa ja alkaa kysellä ajo-ohjeita, on kuulemma ihan lähistöllä, ajoi kuitenkin väärään suuntaan/ohi jne. Hän puhui venäjän tai viron aksentilla, eikä ilmeisesti ymmärtänyt kaikkia antamiani ohjeita. Minulla ei olisi edes ollut aikaa tällaiseen säätöön kun piti tehdä samalla muutakin, ja lopulta kello oli niin paljon että mun piti lähteä kotoa siihen menoon joka oli sovittu. No tämän siivittämänä alkoi satelemaan ihan hullun aggressiivisia viestejä tuolta naiselta. Sanoin hänelle että myyn pöydän seuraavalle ja että katsoo ens kerralla kartasta etukäteen minne on menossa, tämän jälkeen estin joka paikassa.
En enää koskaan laita puhelinnumeroni mihinkään ilmoitukseen. Ihan älytön aloittelijan virhe.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti tämä kauppa, jota yritin sopia eilen. Joku otti yhteyttä torissa, että hän haluaa ostaa minulta pelin. Piti lypsää hänestä jokainen tieto...
Siis tämä tietojen lypsäminen! Tuote myynnissä ja tulee kyselyä "onko vielä vapaana?" Jos itse ostan, kysyn tyyliin "Onko vielä vapaana, ostan jos on. Milloin sinulle sopii, minulle kävisi nouto esim. perjantaina 17.00"
Jaoin vastikää ilmaisia pistokkaita asuinalueeni FB-ryhmässä, niin eiköhän aika monelta joutunut kysymään "milloin pääsisit hakemaan?" Ja tietenkin ilmoituksessa jo oli osoite, niin melkein puolet silti kysyivät mistä pistokkaat haetaan..
Haluaisin kierrättää, mutta valitettavasti roskalavalle heittäminen on paaljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä viikonlopun aikana yrittänyt ostaa paria kirjasarjaa, mutta kukaan ei vastaa!
Ilmoituksissa on vain viesti-mahdollisuus, ei ole puhelinnumeroa. Olen kirjoittanut kaikki tarkentavat kysymykseni (esim. kunto jos ei ole mainnittu ilmoituksessa tai onnistuuko postitus jos ei mainittu) ja kysynyt mahdollisten postikulujen hintaa tai kysynyt, milloin myyjälle sopii nouto jos on ollut samassa kaupungissa.
Minua kiinnostaa kolme kirjasarjaa ja kysyin niistä kaikista perjantaina, eilen kysyin vielä useammalta myyjältä, kun myyjät eivät edes lukeneet viestejä. Vain yksi myyjä on lukenut viestini, muut eivät. Mutta tuo viestin lukenut myyjä ei vastannut mitään, eikä edes poistanut ilmoitusta, joten oletan kirjojen olevan vielä myynnissä. Miksi jotkut myyjät tekevät tätä? Onko nyt joku lomakausi jossain päin Suomea?
Torin kautta? Ne suorat viestit toimii tosi surkeasti. Monet kaupat jäänyt tekemättä sen takia.
Juu torissa. Teen itsekin paljon kauppaa torissa ja minulla on nuo viestit toimineet hyvin ainakin tähän asti. En tiedä sitten näistä, ovatko jostain syystä jääneet jumiin johonkin?
Sähköpostiin tuleva ilmoitus saapuneesta Tori-viestistä ainakin usein päätyy roskapostiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalit koskikalastajat ja luontoihmiset kyllä varmaan kurahaalareita käyttävät. No pervot on erikseen. Mutta ei kai siinäkään mitään outoa.
Ehdottomasti tämä kauppa, jota yritin sopia eilen. Joku otti yhteyttä torissa, että hän haluaa ostaa minulta pelin. Piti lypsää hänestä jokainen tieto, mikä peli kiinnostaa (ilmoituksessa useampia pelejä, ensimmäinen viestinsä oli "voisin ostaa"), pitääkö postittaa, ei kun asuu samassa kaupungissa, no milloin tulet hakemaan, eikun se pitää tuoda hänelle.
Sanoin, että tulen ehkä viikonloppuna käymään kaupungissa, pääseekö silloin, juu hän pääsee silloin. Sitten ehdotin, että voin antaa pelin mukaan miehelleni, joka menee töihin sinne, minne sovittiin nouto, mutta jo tänään. Ei kun hänelle sopii silloin viikonloppuna. Alusta asti kyllä epäilin, että näistä kaupoista ei tule mitään.
Sovittiin, että ilmoitan hänelle, kun tiedän tulenko vai enkö viikonloppuna. Eilen lopetettiin puhuminen hänen saatesanoillaan, että nopeasti sitten, vaikka olin tuomassa peliä liki hänen kotiovelleen.
Tänään sitten laittoi jo viestiä, että tulenko viikonloppuna ja vastasin, että nyt menee ikävä kyllä ensi viikolle, kun meille iski yön aikana raju flunssa koko perheeseen. "No etkö sä vois silti tulla?" En tiedä miksi, mutta selitin hänelle etten voi kun ei ole korttia, ainoa kuski on pahimmassa taudissa ja julkisia ei täältä kulje sinne ja takaisin. Hän vastasi, että tule kävellen. Laitoin hänelle viestin, että älä naurata, matkaa tulee yli 30km suuntaansa. Ja oikeasti, toinen on juuri kertonut olevansa todella kipeä? Ja vaikka minulla olisikin kortti, en tosiaan olisi lähtenyt peliä hänelle myymään tässä kunnossa.
Vastasi takaisin, että ei se haittaa, tule nyt edes hänen vuokseen. Siinä vaiheessa totesin, että kyseessä lienee hupiostelija, joka ei olisi edes tullut paikalle, epäilin sitä kyllä jo kahden ensimmäisen viestin perusteella. Laitoin hänelle viestin, että aivan yhtä hyvin hän voisi kävellä tuon matkan, mutta lopetetaan nyt tämä tähän ja etsi toiselta myyjältä peli. Ei onneksi ole vastannut siihen enää mitään, joka tosin tukee sitä, että oli hupiostelija, eikä vain sekaisin.