Omituisimpia itse kokemiasi nettikirppistapauksia?
Minulla fb-kirppiksellä:
1. Olin myymässä 4 eurolla lasten takkia. Ostaja sanoi ensin, ettei pysty tarkalleen sanomaan, mihin kellonaikaan käy hakemassa seuraavana päivänä. Odotettiin koko päivä kotona. Klo 20 ilmoitin, että mennään nyt nukkumaan, oletan, että ostaja ei ole tulossa. Hän vastasi olevansa meillä 10 min. päästä. Osti 4 euron ostoksensa, ja tuhlasi kaikkien aikaa siihen koko päivän.
2. Myyjä oli myymässä muumimukeja. Vastasin sähköpostilla, että voin ostaa, ja maksan pyyntihinnan 15€. Myyjä vastasi viikon päästä, että on ollut matkoilla, mutta ei myy sillä hinnalla. Vastasin vihaisena, että jos hän itse määrittelee hinnaksi 15€, niin miksi kenenkään pitäisi maksaa enemmän. Hän vastasi, että on tutustunut huutonetin hintoihin, ja sama muki on siellä puolet kalliimpi. En vastannut enää mitään. Hän laittoi vielä yhden viestin, että jos kiinnostaa, voin tulla mukia katsomaan, on priimakuntoinen.
Kertokaa omia kokemuksianne!
Kommentit (2608)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ilmaistavaroiden vaihto kahvipaketteihin karsii 90% hupikyselijöistä pois, ja kun joutuu itsekkin jotain antamaan niin todennäköisemmin tulevat myös hakemaan tuotteen. Moni (etenkin vanhempi) kahvinjuoja ostaa paketteja tarjouksesta, joten sellainen löytyy melkein aina kaapista valmiina.
Mikähän logiikka tuossa mielestäsi on?
En ole tuon kirjoittaja, mutta on siinä se logiikka, että täysilmaistavara herättää suht usein hieman epämääräisten ihmisten kiinnostuksen. Heti kun pitää jotain antaa vastineeksi, ilmoitus ei välttämättä ole samanlainen "hörhömagneetti".
Mua ärsyttää eniten jälkeenpäin valittajat. Viitsivät nurista jälkikäteen jostain 2€ lastenvaatteesta, vaikka pyydän aina tarkistamaan tuotteen ennen ostopäätöstä. Mahdolliset huomaamani viat mainitsen kyllä jo myyntitekstissä ja sen lisäksi pyydän tarkistamaan tuotteet läpi ennen maksamista. Mutta silti: pari ostajaa ovat vaan napanneet vaatteet matkaansa suunnilleen päivää sanomatta ja häipyneet saman tien. Hetken päästä tuleekin sitten viesti jostain nuppineulan pään kokoisesta reiästä 1,5€ maksaneen collegepaidan niskassa. Tästä syystä haluan olla itse kotona kun ostajat tulevat hakemaan tuotteita, mutta monet tulee silti kolkuttelemaan ovea kun mieheni on lasten kanssa yksin kotona, vaikka olen selkeästi sanonut ettei ko aika sovi.. muutenkin ihmisten sisälukutaito! Jos puhutaan noutoajoista, ja minä sanon että kaikki muut päivät käy paitsi tiistai, niin eikös sitä olla tiistai-iltana ovea kolkuttamassa ja kiukuttelemassa, missä ihmeessä olen... Nyt en olekaan vähään aikaan jaksanut käydä kauppaa nettikirppiksillä muuta kuin ostajan roolissa.
Itselleni kävi joku vuosi sitten Torilla kun kauppasin erästä rikkinäistä 80e laitetta otsikolla " xxx korjattavaksi jollekin kiinnostuneelle", että ostajaehdokkaita oli useita. Tein kaupat nopeimman noutajan kanssa ja kuvittelin homman olevan sillä selvä. Sitten alkoikin parin päivän päästä mahdoton puhelinrumba erään vanhan miehen kanssa, joka oli ensimmäisten joukossa sähköpostilla tarjonnut 20e ko.tuotteesta ja sanoi noutavansa sen parin viikon kuluttua. En tietenkään innostunut siitä ja jätin hänelle kokonaan vastaamatta.
Mutta hän soittikin parin päivän kuluttua, jolloin kerroin että se laite meni jo muualle. Siitä alkoi niin järjetön sättiminen ja huijariksi haukkuminen, koska hän oli omasta mielestään tehnyt kaupat sillä pilkkahintaisella tarjouksellaan. Hän huusi ja rähjäsi minulle puhelimen toisessa päässä naama punaisena, että tekee rikosilmoituksen minusta ja soittaa myös samantien Torin ylläpidolle tästä "kaupasta". Tajusin aika äkkiä, että ko.herralla on mielenterveysjuttuja ja koitin rauhoitella parhaan mukaan, mutta huonolla menestyksellä. Puhelinterrori jatkui vielä monta päivää ja hieman kyllä pelotti kun hän uhkasi tulla myös oveni taakse hakemaan sen laitteen, koska "se on minun, minä tein kaupat siitä ja nyt tulen hakemaan sen".
Tuon tapauksen jälkeen en ole pitänyt puh.numeroa enää missään näissä nettimarkkinapalstojen ilmoituksissa, pikaviestiyhteys on onneksi toiminut, sillä koskaan ei voi tietää kuinka hullu ihminen siellä toisessa päässä on.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihmetellyt näitä jotka antaa tuotteen kahvipakettia vastaan. Torilla on se annetaan-osio, mut silti pyydetään se kahvipaketti. Se on vaihtamista, ei tuote silloin ole ilmainen.
Ja itse veisin mielummin 5€ kuin lähtisin kaupasta hakemaan jotain Juhlamokka-pakettia mitä nämä aina haluaa, meillä kun ei sellaisia pyöri kotona. Olisi paljon helpompi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
annas132 kirjoitti:
Olin myymässä Ikean pöytää ja oli kaikki sovittu jo noutoa myöten, kunnes ostaja päätti kysyä kokoa ja peruuttikin viime hetkellä kaupat kun ei kuulemma ollutkaan oikeankokoinen... Kuvassa näkyi siis ihan selkeästi minkä kokoinen ja pienellä googlailullakin olisi varmasti löytynyt jos ei minulta olisi tajunnut kysyä.
Toinen klassikko on nämä, jotka varaa tuotteen, ei vastaile viesteihin ja sitten kun myyt seuraavalle niin tulevat ulisemaan kuinka "ei aina voi olla näytön äärellä vastaamassa kaikkiin viesteihin!!1". Jos oon nopeimmalle hakijalle myymässä, koska pitää vaikka sohva saada nopeasti alta pois uuden tieltä, niin ei siinä kyllä oikein viitsi odotella kahta vuorokautta pohtien, että kiinnostiko sua nyt oikeasti vai ei... :D
Ei huonekalusta voi arvioida kuvan perusteella tarkkaa kokoa. On fiksua ilmoittaa esim. pöydän mitat, helppoa myyjälle.
Tämä. Miksi alapeukut? Luuleeko joku tosissaan, että kuvasta voi päätellä mitat? Olenkin ihmetellyt, miksi esim. taulujen kokoja ei ilmoitella, mutta ilmeisesti myyjä on päättänyt, että kuvasta näkyy... ja miksi ostajan pitäisi mitat googlata, voihan olla, että tuote on muuttunut tai olet esim voinut lyhentää pöydän jalat?
Ei vaan mitat ja muut lisätiedot kysytään jos ne on tarpeellisia ja niitä ei ole ilmoituksessa ollut. Useat Ikean perushuonekalujen mitat on ihmisillä tiedossa (Malm-lipastot ym) tai sitten huonekalu tulee tilaan jossa ei ole niin sentilleen tarkkaa. Eli ei sovita kauppoja ja noutoa jos on epäilys ettei koko olekaan ok, vaan nämä kysytään ensin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, jotka tekevät outoja ja äärimmäisen ikäviä viime hetken ohareita. On ensin viestitelty, lähetetty tuotteesta kuvia, kerrottu taustaa, vaihdettu yhteystiedot, sovittu tarkka ajankohta ja paikka tapaamiselle KUNNES ostaja laittaa juuri ennen tapaamista oudon viestin tyyliin
'voi anteeksi, joudunkin perumaan kaupat, satuin puhumaan tästä kaverilleni ja selvisi että saan häneltä juuri samanlaisen tuotteen ilmaiseksi!' Näitä on PALJON.
törmännyt samanlaisiin :D aivan mahtavaa ajanhukkaa, kun ensin on tuotetta mittailtu ja kuvattu ja taas mittailtu ja kuvattu eri kulmista. Sit kun lopultakin saadan sovittua livetapaaminen, niin tyyppi laittaa h-hetkellä viestiä, että on löytänyt just samanlaisen tuotteen ilmaiseksi / halvemmalla / saanut lahjoituksena. Varsinkin Tori.fi on näitä hupivaraajia täynnä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran huuto.netissä toisen huutajan kanssa "taisteltiin" vauvanvaatepaketista. Huuto päättyi aamu neljän aikaan. Menin nukkumaan ja pistin kellon herättämään ennen neljää. Toinen huutaja oli tehnyt huutonsa yhden aikaan yöllä, ja minä tein voittavan huudon voitonriemuisena sitten siinä juuri ennen kohteen sulkeutumista.
Ei nyt ihan otsikon aiheesta, mutta kumminkin.
Et oo tarjousautomaatista kuullu?
Siitä on jo varmaan kymmenen vuotta kun viimeksi huutonettiä käytin, mutta eikös tuo tarjousautomaatti huuda samantien, kun joku muu on huutanut? Eli jos ap olisi käyttänyt tarjousautomaattia, toinen huutaja olisi heti huomannut, että hinta nousee ja nostanut itsekin hintaa. Eli mielestäni ap teki fiksusti.
Myin huuto.netissä lippiksen vuonna 2009
Kaksi kuukautta myöhemmin ostaja reglamoi, ettei halua lippistä ja haluaa paluttaa sen,
Käskin ostajan suksia pois. Tästä alkoi hyvin mielenkiintoinen tapahtumien sarja joka päättyi siihen,
että ostaja tuli vuonan 2011 kotiovelleni. Oli matkustanut Sodankylästä - Helsinkiin (935 km) karhuamaan rahojaan ja tuomaan lippistä.
Palautin naiselle tämän 1,60€ ja otin lippiksen takaisin. Tuo lippis on vieläkin
tuossa laatikossa muistuttamassa siitä, ettei nettikauppaa kannata tehdä.
___
Toisen kerran eräs äityli osti minulta tusseja. Tussien kanssa meni muuten hyvin, mutta tällä naisella kesti maksaa ne tussit monta kuukautta, noin 10 sentin osissa. ilmeisen köyhä ihminen siis kyseessä.
Iiina Kontula kirjoitti:
Myin huuto.netissä lippiksen vuonna 2009
Kaksi kuukautta myöhemmin ostaja reglamoi, ettei halua lippistä ja haluaa paluttaa sen,
Käskin ostajan suksia pois. Tästä alkoi hyvin mielenkiintoinen tapahtumien sarja joka päättyi siihen,
että ostaja tuli vuonan 2011 kotiovelleni. Oli matkustanut Sodankylästä - Helsinkiin (935 km) karhuamaan rahojaan ja tuomaan lippistä.
Palautin naiselle tämän 1,60€ ja otin lippiksen takaisin. Tuo lippis on vieläkin
tuossa laatikossa muistuttamassa siitä, ettei nettikauppaa kannata tehdä.
___
Toisen kerran eräs äityli osti minulta tusseja. Tussien kanssa meni muuten hyvin, mutta tällä naisella kesti maksaa ne tussit monta kuukautta, noin 10 sentin osissa. ilmeisen köyhä ihminen siis kyseessä.
Oisko kuitenkin reklamoi reglamoinnin sijaan. Uskomaton juttu kuitenkin,
Minusta hassuinpia on roskalavaryhmissä tyypit, jotka pyytävät tuomaan varaamansa tavarat. Jos saa jotain maksutta, niin hakekoon itse.
Vähän ohi aiheen, mutta minua ihmetyttää miksi jotkut eivät Torin ilmoituksiin laita omaa nimeään. Siis tyyliin jos myy laukkua, niin nimimerkiksi on laitettu laukku. Ymmärrän ettei välttämättä koko nimeään halua laittaa, mutta onko etunimi niin salaista tietoa, ellei nyt ihan superharvinainen ole? Jotkut tätä tekevät saattavat kuitenkin numeronsa laittaa ilmoitukseen, mikä nyt minusta ainakin on henkilökohtaisempi asia.
Joku huusi multa tuotteen X Huutonetissä. Laitoin sitten maksutiedot kohteen suljeuduttua tälle henkilölle ja sanoin, että laitan postissa kun maksu näkyy. Vastaukseksi sain "ei oo tällä hetkellä rahaa maksaa" :D
Kerran myin suksia, joista pyysin 30e. Joku ilmoitti olevansa kiinnostunut ja tulevansa huomenna hakemaan. No ostaja tulee paikan päälle ja ilmoittaa ettei voi maksaa 30e kun ei se halunnut ottaa käteistä mukaan kuin 10e. Kyllä v*tutti.
Vierailija kirjoitti:
Matoistaan eroon päässyt kirjoitti:
Itse myin facen kirpparilla mattoja, hintana kahvipaketti tai suklaalevy. Yhden kanssa sovittiin nouto. Puolen tunnin päästä kyseisestä ajasta kyselin missä on. Tunnin päästä vastaa, että venyi eikä päässyt puhelimeen. Sovitaan uusi aika. Varttin päästä kysyn missä on. Puolen tunnin päästä kerron peruvani kaupat. Seuraava ostaja hakee 2/3 osaa matoista, mutta on unohtanut kahvipaketin kotiin. Loppujen mattojen hakija ei edes tarjoa mitään. Niin vihainen itselleni, että mitä annoin! Mutta taustalla ehkä kuitenkin halu päästä eroon. Mutta itse en kyllä kehtaisi kyseisellä tavalla toimia...
Huvittavimpia olette te kahvipaketti/karkkipussi/vaippapaketti/kissanhiekka -myyjät. Eli ei riitä, että tuun sovittuna aikana sovittuun paikkaan hakemaan sulle ylimääräiset tavarat kätevästi pois, mutta että käyn vielä sulle kaupassakin. Jätän aina väliin nämä ruoka-apua kaipaavat, kun en jaksa kenellekään aikuiselle täysijärkiselle alkaa vielä kauppa-avuksi.
Mulle tulee näistä parikin vaihtoehtoa mieleen: myyjä elää toimeentuotuen varassa ja jokainen tilille tullut euro vähentää toimeentulotukea samalla summalla, eli myynnistä ei ole mitään hyötyä.
Toinen on myöskin varsin surullinen: kun saa maksuna vaippapaketin, ei puoliso vaadi sitä itselleen esim päihteisiin. Vaikka on sekin nähty, että tuore isä maksaa baarikyytinsä taksikuskille käyttämättömällä vauvan ulkoiluhaalarilla...
Minä en oo koskaan ajatellu, että kahvipaketin vaihdossa pyytäminen olis jotenkin kauppa-asioilla juoksuttamista. Jos diili ei kelpaa, niin anna olla =)
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, mutta minua ihmetyttää miksi jotkut eivät Torin ilmoituksiin laita omaa nimeään. Siis tyyliin jos myy laukkua, niin nimimerkiksi on laitettu laukku. Ymmärrän ettei välttämättä koko nimeään halua laittaa, mutta onko etunimi niin salaista tietoa, ellei nyt ihan superharvinainen ole? Jotkut tätä tekevät saattavat kuitenkin numeronsa laittaa ilmoitukseen, mikä nyt minusta ainakin on henkilökohtaisempi asia.
Ihmisillä voi olla monia syitä, enkä itse näe tuossa mitään ongelmaa? Yksi hyvä syy voi olla, ettei halua tuoda ilmi olevansa nainen, jos on ollut aiemmin jotain ikäviä kokemuksia (mies)ostajien kanssa.
Toinen voi olla, että haluaa vältellä jotain tiettyä, siinä kategoriassa aktiivista hankalaa ostajaa, josta on huonoja kokemuksia. Ei halua ostajan tunnistavan ilmoituksen perusteella.
Kolmas mahdollisuus on se, että asuu pienessä kylässä (Torihan antaa asuinalueen aika tarkkaan), eikä halua muiden paikallisten kyyläävän, että kas, Marja-Liisahan myy laukkukokoelmaansa, onkohan sillä rahahuolia.
Ihan vain äärimmilleen viety yksityisyyskin on mielestäni ihan hyväksyttävä syy moiseen. Itsekään en laittaisi edes etunimeäni nettiin, esim. tälle palstalle. Tiedän toki, ettei kukaan vauvapalstalainen minua vainoaisi etunimeni perusteella. Mutta se vain tuntuu epämukavalta.
Toki sitä en ymmärrä, miksi sitten laittaa puhelinnumeronsa näkyville. Kenties se on sillä tavalla salainen, ettei sen perusteella saa liittymän omistajan osoitetietoja?
Myin kerran Huutto.netissä risteilykupongin 2 eurolla henkilölle, joka ilmoitti olevansa anarkisti ja monen kahvilan tms. omistaja. Kahta euroa odottelin lähes kuukauden ja neuvoin useamman kerran, miten kupongin kanssa toimitaan. Hänen mielestään kaksi euroa oli niin pieni hinta, että minun olisi pitänyt kuponki hänelle lähettää ilmaiseksi.
Kun sain rahan, postitin kupongin samana päivänä. Sain neutraalin palautteen kuulemma armosta ja kaikenlaista negatiivista viestiä ja uhkailua sähköpostiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
annas132 kirjoitti:
Olin myymässä Ikean pöytää ja oli kaikki sovittu jo noutoa myöten, kunnes ostaja päätti kysyä kokoa ja peruuttikin viime hetkellä kaupat kun ei kuulemma ollutkaan oikeankokoinen... Kuvassa näkyi siis ihan selkeästi minkä kokoinen ja pienellä googlailullakin olisi varmasti löytynyt jos ei minulta olisi tajunnut kysyä.
Toinen klassikko on nämä, jotka varaa tuotteen, ei vastaile viesteihin ja sitten kun myyt seuraavalle niin tulevat ulisemaan kuinka "ei aina voi olla näytön äärellä vastaamassa kaikkiin viesteihin!!1". Jos oon nopeimmalle hakijalle myymässä, koska pitää vaikka sohva saada nopeasti alta pois uuden tieltä, niin ei siinä kyllä oikein viitsi odotella kahta vuorokautta pohtien, että kiinnostiko sua nyt oikeasti vai ei... :D
Ei huonekalusta voi arvioida kuvan perusteella tarkkaa kokoa. On fiksua ilmoittaa esim. pöydän mitat, helppoa myyjälle.
Tämä. Miksi alapeukut? Luuleeko joku tosissaan, että kuvasta voi päätellä mitat? Olenkin ihmetellyt, miksi esim. taulujen kokoja ei ilmoitella, mutta ilmeisesti myyjä on päättänyt, että kuvasta näkyy... ja miksi ostajan pitäisi mitat googlata, voihan olla, että tuote on muuttunut tai olet esim voinut lyhentää pöydän jalat?
Ei vaan mitat ja muut lisätiedot kysytään jos ne on tarpeellisia ja niitä ei ole ilmoituksessa ollut. Useat Ikean perushuonekalujen mitat on ihmisillä tiedossa (Malm-lipastot ym) tai sitten huonekalu tulee tilaan jossa ei ole niin sentilleen tarkkaa. Eli ei sovita kauppoja ja noutoa jos on epäilys ettei koko olekaan ok, vaan nämä kysytään ensin.
Mun piti kyllä nyt googlettaa mikä on Ikean Malm-lipasto. 😄 Ihan hassu oletus, että ihmisillä on Ikean kalusteet nimiä ja mittoja myöten tiedossa.
Huijausta kirjoitti:
Näin kauniin naisten rannekellon myynnissä 7 eurolla. Ajattelin että tuon voisin ostaa, kun se oli niin edullinen. Oli rahat vähän vähissä silloin. No, laitoin av ja yv ja sovittiin että menen hakemaan kellon juna-asemalta. Varmistin vielä että olihan se hinta 7€, jotta tiedän ottaa tasarahan. Myyjä sanoi että kello oli kylläkin 20€! Ei varmasti ollut, koska minulla ei olisi muuten ollut rahaa siihen, halusin sen juuri siitä syystä että se oli 7€. Yritin katsoa ilmoitusta uudelleen, mitä siinä luki nyt 20€. Myyjä oli muuttanut hinnan sen jälkeen kun olin jo varannut sen! En löytänyt mistään alkuperäistä ilmoitusta. Ja ilmoituksesta ei näe aikaa koska se on muokattu. No, onhan se tapa huijata tuokin! Sanoin etten ota kelloa. Vahingosta viisastuneena, pitäisi aina tallettaa linkki, tai ottaa kuvakaappaus.
Itse etsin lipastoa. Kaikki parhaat lipastot myytiin heti, mutta kerran onnistuin pääsemään jonoon, jossa nainen möi lipastoa 20 eurolla. Hän sanoi, että olen seuraava, mutta minun täytyy odottaa viikonloppuun, kun ensimmäinen ostajaehdokas tulee vasta silloin katsomaan lipastoa. Sanoin että tämä on ok, mutta ilmeisesti kyselyä tuli naiselle paljon, kun lipaston hinta nousi 30 euroon! No, ehdin siinä ennen viikonloppua ostamaan toisen lipaston, jonka sain 10 eurolla. Viikonlopun jälkeen nainen palasi tarjoukseen, eli olisin saanut sen kalliimman lipaston, mutta sanoin että ehdin jo saada toisen.
Vältän turhaa draamaa joten en käytä nettikirppiksiä