Omituisimpia itse kokemiasi nettikirppistapauksia?
Minulla fb-kirppiksellä:
1. Olin myymässä 4 eurolla lasten takkia. Ostaja sanoi ensin, ettei pysty tarkalleen sanomaan, mihin kellonaikaan käy hakemassa seuraavana päivänä. Odotettiin koko päivä kotona. Klo 20 ilmoitin, että mennään nyt nukkumaan, oletan, että ostaja ei ole tulossa. Hän vastasi olevansa meillä 10 min. päästä. Osti 4 euron ostoksensa, ja tuhlasi kaikkien aikaa siihen koko päivän.
2. Myyjä oli myymässä muumimukeja. Vastasin sähköpostilla, että voin ostaa, ja maksan pyyntihinnan 15€. Myyjä vastasi viikon päästä, että on ollut matkoilla, mutta ei myy sillä hinnalla. Vastasin vihaisena, että jos hän itse määrittelee hinnaksi 15€, niin miksi kenenkään pitäisi maksaa enemmän. Hän vastasi, että on tutustunut huutonetin hintoihin, ja sama muki on siellä puolet kalliimpi. En vastannut enää mitään. Hän laittoi vielä yhden viestin, että jos kiinnostaa, voin tulla mukia katsomaan, on priimakuntoinen.
Kertokaa omia kokemuksianne!
Kommentit (2608)
Vähään tyytyväinen kirjoitti:
Myin ilmaisjakelusta leikatut kaksi Raxin alekuponkia Huudossa. Huutaja maksoi niistä (ilman kilpahuutajia) enemmän kuin niillä saatava alennus oli, huusi vielä kertaalleen kilpaa itsensä kanssa ja tuotteen saatuaa antoi positiivisen palautteen ja kehut hyvin sujuneesta kaupasta.
Oli varmaan vähän yksinkertainen tyyppi, ja tajusi, että kupongeilla saisi annoksia kokonaan ilmaiseksi, tarvitsematta maksaa kassalla mitään... :'(
Yritin myydä netissä mekkoa ja laitoin ilmoitukseen myös yhden sellaisen kuvan, jossa mulla oli mekko päälläni (kasvot olin tietysti leikannu kuvasta pois). Sain joltain mieheltä soiton, että hän haluaisi tulla ostamaan sen mekon. Olin vähän ihmeissäni, mutta aattelin suvaitsevaisesti, että no mikäs siinä. Sitten mies kysyi, että olenko minä siinä kuvassa ja olenko edelleen samoissa mitoissa.
Ei tullu kauppoja. Karmaiseva tapaus.
Myin netissä verhoja. Yksi nainen oli kiinnostunut niistä, kyseli paljon ja pyysi lisäkuvia. Naisen vastauksissa oli välillä useamman päivän viiveitä. Pysyin kärsivällisenä, koska halukkaita ostajia oli vähän. Sitten tämä nainen laittoi suurinpiirtein tällaisen viestin "ollaan joskus parin viikon päästä tulossa sinne paikkakunnalle ostoksille, voisitko silloin tuoda ne verhot keskustaan?". Vastasin, että en, en ole silloin edes paikkakunnalla. Asia jäi tähän, kului aikaa, sain verhot myytyä toiselle henkilölle ja poistin ilmoituksen. Kunnes kolmen kuukauden päästä tämä samainen nainen laittaa viestiä "Vieläkö sulla on ne verhot? ". Ilmeisesti ajatteli, että varaan niitä hänelle kuukausia.
Mulle on sattunut useamman kerran, että ostaja tulee hakemaan euron tai parin tavaraa. Ollaan sovittu aika sähköpostitse, ja osoite on tiedossa. Sitten tulee viesti, että hän on tulossa sovittuna aikana, onko ok? No on. Sitten tulee viesti, että on ruuhkassa ja myöhästyy muutaman minuutin, haittaako? Ei haittaa. Siellä letkassa jumittaessa sit keksii kysyä, että olihan se hinta euron? Oli, oli. Seuraavassa viestissä ostaja ihmettelee kun navigaattori ei löydä pientä katuamme: "Olen nyt Kustaankujalla, onko Lötönpolku tässä lähellä vai olenko ajanut ohi?" - Olet, aikoja sitten. Yritän neuvoa tien. - Asiakas on sitten vihdoinkin lähellä kotiamme, mutta pyörii neuvottomana lähikaupan parkkipaikalla ja viestittää taas. Soitan takaisin ja sanon tuovani tavaran sinne. Puhelinmaksuihin on tässä vaiheessa kulunut puolet hinnasta...
Yleensä ottaen kokemukset ovat olleet hyviä, mutta enimmäkseen olen ollut ostajan roolissa. Pari vuotta sitten joulun alla kävi yksi veemäinen tapaus. Bongasin torilta uudenveroiseksi kehutun tuotteen, jonka tiesin mieluisaksi tyttärelleni. Ajattelin sitä hänelle sitten joululahjaksi ja sovin myyjän kanssa hinnan ja noudon. Menin sovittuna aikana kolmen alle kouluikäisen lapsen kanssa räntäsateessa sovittuun paikkaan odottamaan, olin myös aika viimeisillään raskaana tuolloin. Eipä alkanut myyjää kuulua. Laittelin viimein viestiä, johon vastasi ettei voikaan myydä tuotetta minulle. Ei selitystä, ei pahoitteluja. Harmitti kovasti hukkaan kulunut aika ja lähetin jonkun ajan päästä vihaisen viestin jossa komensin lopettamaan ihmisten huijauksen ja sanoin tekeväni hänestä ilmoituksen nettikirpun ylläpitoon. Tuli vastaus, jossa sanottiin, että ei kannata ilmoittaa mitään sillä tuote on rikki. No ei v*ttu voinut millään mulle siitä ilmoittaa aikaisemmin? Hätävalheelta kuulosti ja tuntui huijausyritykseltä, josta myyjä sitten viime tingassa jänisti. Olikin nopeasti poistanut kaikki myynti-ilmoituksensa tämän jälkeen. Jäi p*skan maku suuhun tästä, mutta onneksi löysin pian toisen vastaavan tuotteen josta kaupat onnistuneesti tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli Torissa myynnissä eräs edullinen tuote, hinta 5 euroa. Ilmoitukseen oli kirjoitettu selkeästi "nouto käteistä vastaan".
Nainen otti yhteyttä ja halusi ostaa tuotteen. Sanoin, että ok, ja sovimme noutoajan parin päivän päähän ja lähetin hänelle omakotitalomme osoitteen.
Noutopäivänä naiselta alkoi tulla tekstareita ja hän kyseli, että mikä on kotiani lähin bussipysäkki kun hän tulee bussilla. Kerroin pysäkin. Pysäkki sijaitsee noin 200 metriä kotoamme eli lähes näköetäisyydellä.
Hetken päästä naiselta tuli taas viesti ja hän kysyi voinko tuoda tuotteen hänelle sinne busiipysäkille klo x, jolloin bussi ehkä olisi pysäkillä. Sanoin, että en tuo tuotetta, ilmoituksessa lukee selkeästi että "nouto käteistä vastaan". Sen jälkeen naiselta tuli vastaus että "perun kaupat, en ala rattaiden kanssa kulkemaan edes takaisin".
Oli kuitenkin valmis matkustamaan bussilla rattaiden kanssa 200 metrin päähän kotoani :)
Miksei myyjä voi nähdä mitään vaivaa. Tässäkin tilanteessa ostaja varmaan pelkäsi jos paluumatkan bussi olisi jo ollut täynnä rattaita. Olisititse voinut joustaa. Itse pyrin myyjänä joustamaan jos jostain tavarasta haluan eroon.
Miten se bussin täynnä oleminen muuttuu jos siinä pysäkillä odottaa?
Ajatus oli varmaankin se, että hakija olis vain pysäyttänyt bussin pysäkille, ottanut tavarat poistumatta bussista, tai sanoen kuskille, että odottaa 5 sekuntia. Ja sitten olisi jatkanut suoraan bussin kierroksella takas lähtöpisteeseen. ;)
pop98 kirjoitti:
"ärsyttää fb kirppiksissä kun yhdet ja samat naamat ovat kaikesta rahaa vailla, jostain kuluneista vaatteistakin melkein uuden hintaa vailla ja roskalava ryhmissä vinkuvat ilmaiseksi tavaraa. itse joskus roskalavalla annoin vanhoja lastenvaatteita pois niin yksi tämmöinen laittoi viestiä ja olisi vielä kotiin asti pitänyt viedä"
Hankala kun ei voi lahjoittaa tavaraa oikeasti tarvitseville, kun trokarit kyttää Toria/Facea aamusta iltaan ja sekunnissa tulee puhelu että tuun heti hakeen. Ja sitten kama on parin päivän kuluttua myynnissä samassa paikassa kovaan hintaan.
Pelastusarmeijalle ja yms, en todellakaan vie ikinä, siellä vaan eliitti johtajat rahastaa satojen tuhansien eurojen palkat köyhien kustannuksella/varjolla. Ihan samanlaisia henk. koht hyötymistarkoituksessa trokareita hekin.
Onko keinoa lahjoitta esim. hyväkuntoisia leluja ja lastenvaatteita oikeasti köyhille, niin että väliportaat trokarit ei pääse väliin?
Paikallinen perhetyötoiminta ottaa varmasti vastaan lahjoituksena lastenvaatteita ja -tarvikkeita. Menevät suoraan paikallisille vähäosaisemmille lapsiperheille ja tarve on todellinen.
Ostin muutama vuosi sitten Ebayn kautta suht usein pvc-/faux leather -vaatteita (enimmäkseen housuja/leggareita) ja monessa ei ihan sitten koot mätsännyt huolimatta ilmoitetuista mitoista. Laittelin näitä sitten Toriin myyntiin. Joku sitten pisti tekstiviestiä, että vieläkö on myymättä, kyseli tarkempia mittoja, venyykö, minkämuotoisen päälle sopisi parhaiten yms. ihan normaalia. Vastailin ja selvisi sitten rivien välistä, että kyseessä on mies ja kyselee itselleen. Eihän siinä mitään, jatkoin vastailua asiallisiin kysymyksiin, mutta ajan myötä alettiin tekstailla ihan muuten vain arkisiakin asioita ja välillä sitten meni aiheet seksiasioihin. Vastailin, ei siinä mun mielestä oo mitään outoa, oli ihan asiallinen niissä aremmissakin asioissa ja sen kanssa muutenkin juttu luisti ja huumori osui yks yhteen :D Mies lisäksi osti kaiken mitä aina möin, mutta kun viestittely alkoi lopulta mennä ihan pommittamiseksi, niin lopetin vastailun. Edelleen laittaa ehkä puolen vuoden välein viestiä, että mitä kuuluu, saatan vastata, mutta usein en, koska alkaa heti pommittamaan. Ihan hauska tapaus, ei koskaan vinkunut kuvia minusta tai udellut omaa elämäntilannetta, kysellyt nähdäänkö tms., vaikka seksiin liittyvistä asioistakin oli puhe.
Kaukaisempi tökaveri myi työpaikan verkko-ilmoitustaululla huonekaluja lähtiessään ulkomaille töihin. Viestittelin tyttöystävänsä kanssa yhdestä Lundian työtasosta. Varmistelin vielä, että ovathan mitat varmasti ne mitkä ilmoituksessa on, koska niitä on usean kokoisia. Tuli vastausta että joo tämä poikaystävä on ne mitannut ennen muuttoaan. Tosi huonosti löydettiin mitään yhteistä aikaa noudolle. Puoli yksitoista yhtenä arki-iltana sitten sopi. Olin 8. kuulla raskaana, aivan lopen väsynyt työpäivän jälkeen ja ajelin syyspimeässä sateessa koko pääkaupunkiseudun halki, puoli tuntia matkaa. Minulla oli mitta mukana. Kuten varmaan jo arvaattekin, tasohan ei ollut sen mittainen kuin ilmoituksessa luki. No ei muuta kuin taas puoli tuntia pimeässä kotiin vatsan kanssa väsyneenä ilman sitä tasoa. Kyllä harmitti. Nykyään kyllä otan laskuihin mukaan myös oman ajankäyttöni enkä vain sitä että edullisemmin voi käytetyn saada kuin uuden.
Itse myyn joskus nettikirppisten kautta koska on ollut ylimääräisiä huonekaluja. Niistä kuitenkin saa sen verran rahaa, ettei viitsi ilmaiseksi lahjoittaa. Ja toinen on se, että sillä tavoin hoituu kuljetus helpoimmin. Itselläni ei ole autoa ja Fidan noutoa pitää monesti odottaa pidempään.
Onhan tuossa vaivaa.
Täältä joskus luin noista nettikirpparipervoista. Eilen sain itse ekan kerran sellaisen viestin. Kyseli Whatsapin kautta legginsejä. Sitten kyseli erilaisista alusvaatteista. En enää vastannut. Kuvasta näki, että kyseessä on mieshenkilö. Tajuaakohan ollenkaan, että näin hänen kuvansa? Vai ajatteliko, että innostuisin, kun näen millainen heppu sieltä viestittelee?
Hei heput! Vastatkaa tekin tähän! Ja minä voin sanoa, että ei kiitos, ei innosta millään lailla.
Pakko kertoa Tori-kaupoista jotka menivät kuin elokuvissa:
Myin Torissa sohvaa ja kävin toisella paikkakunnalla komennustyössä, olin jo lähtenyt sunnuntaina komennuspaikkakuntaa kohti, ostaja soitti kysyi onko sohva vielä myynnissä ja voiko hän tulla hakemaan sen heti. Vastasin myöntävästi, mutta kerroin etten ole enää kotona joten hän voi sopia asiasta mieheni kanssa. Annoin miehen numeron ja soitin miehelleni että mahdollinen sohvan ostaja on tulossa. Vähän ajan päästä mies laittoi kuvan 50€ setelistä (joka oli sohvan pyyntihinta) ja kertoi että ostajan saavuttua oli ruvennut esittelemään sohvaa "tässä tämä olisi..." mutta ostaja oli vain lykännyt rahan kouraan, tarttunut apurinsa kanssa sohvaan ja kantanut sen pois. Oli vaan saatesanoiksi sanonut jotain tyyliin "mulla on koiria ja näitä sohvia kuluu" :D
Vierailija kirjoitti:
Pakko kertoa Tori-kaupoista jotka menivät kuin elokuvissa:
...ostaja oli vain lykännyt rahan kouraan, tarttunut apurinsa kanssa sohvaan ja kantanut sen pois. Oli vaan saatesanoiksi sanonut jotain tyyliin "mulla on koiria ja näitä sohvia kuluu" :D
Ihan huippu! 😂
Minulla sama kun vein (!) tuotteen ostajalle, ei paljon tuotetta vilkaissut, maksoi ostoksen 300€ tosta vain.
Just vein aivan hyvän jenkkisängyn ikean kierrätyskonttiin. Laitoin nettikirppikselle, että annan ilmaiseksi, jos vaan itse hakee. Kuljetuksesta oisin ottanut 10€, sänky oli valmiiksi kuomullisessa peräkärryssä. Hyvät kuvat ja kunto tarkasti kuvattuna.
Kolme (hoonosoomea) ilmoitti tulevansa hakemaan. Viesteillä prepaid liittymästä, vaikka ilmoitukseen laitoin, etten vastaa viesteihin! Yksikään ei tullut, joista kaksi ilmoitti viestillä, ettei otakkaan.
Yritin tarjota myös kierrätuskeskukseen, mutta siellä tukityöllisesti venäläisittäin murtava tyyppi ilmoitti ettei kelpaa. "Ei saatta myyty, tjuossa olla reikä...
Siinävaiheessa loppui kärsivällisyys ja empatia, joten hetekka lähti ikean kierrätyskonttiin, maksutta, koska ostin uuden sängyn sieltä.
Laitoi tomivan ruohonleikkurin myyntii viidellä eurolla ja ei noutoa. Siitä huolimatta ostaja yritti saada minut tuomaan ruohonleikkurin hänelle. Mitä ihmiset oikeasti ajattelevat? Joku lähtisi tuomaan 5 euron ruohonleikkuria?
Mari12345 kirjoitti:
Laitoi tomivan ruohonleikkurin myyntii viidellä eurolla ja ei noutoa. Siitä huolimatta ostaja yritti saada minut tuomaan ruohonleikkurin hänelle. Mitä ihmiset oikeasti ajattelevat? Joku lähtisi tuomaan 5 euron ruohonleikkuria?
Ei noutoa, mutta et suostunut viemäänkään? Millä se ruohonleikkuri olisi sitten pitänyt saada ostajalle?
Törmäsin kerran todella rehelliseen huutismyyjään. Ostin 11.50 euron tavaran, ja olin laittanut huomaamattani hänen tililleen 1150 euroa, ja hän ilmoitti asiasta ja palautti rahat.
KILL ME KILL ME kirjoitti:
Just vein aivan hyvän jenkkisängyn ikean kierrätyskonttiin. Laitoin nettikirppikselle, että annan ilmaiseksi, jos vaan itse hakee. Kuljetuksesta oisin ottanut 10€, sänky oli valmiiksi kuomullisessa peräkärryssä. Hyvät kuvat ja kunto tarkasti kuvattuna.
Kolme (hoonosoomea) ilmoitti tulevansa hakemaan. Viesteillä prepaid liittymästä, vaikka ilmoitukseen laitoin, etten vastaa viesteihin! Yksikään ei tullut, joista kaksi ilmoitti viestillä, ettei otakkaan.
Yritin tarjota myös kierrätuskeskukseen, mutta siellä tukityöllisesti venäläisittäin murtava tyyppi ilmoitti ettei kelpaa. "Ei saatta myyty, tjuossa olla reikä...
Siinävaiheessa loppui kärsivällisyys ja empatia, joten hetekka lähti ikean kierrätyskonttiin, maksutta, koska ostin uuden sängyn sieltä.
Siis, että rikkinäinen sänky ei kelvannut. Kallishan se on erikseen jätekeskukseen viedä, mutta onneksi uuden myyjä vastasi asiasta.
Naapurirapussa asuva nainen "joutui viemään lapsensa sairaalaan, kun murtui jalka" samaan aikaan kun piti hakea ja maksaa huutamansa tuotteet minulta, joka odotin sitä varten kotona.. Sairaalassa sitten ikävästi akkukin tyhjeni kännykästä, kun ei ilmoittanut mitään, ettei tulekaan. Myöhemmin halusi tulla uudestaan hakemaan tavarat ja sanoin lapselleen, että kiva kun olet jo saanut kipsin pois jalastasi. Lapsi oli aivan ymmällään.. ja äiti punastui.
Siis oikeesti aikuiset ihmiset. Jos unohdatte, niin sanokaa se Nämä sairaalajutut eivät mene täydestä, ja aiheuttavat noloja tilanteita varsinkin kun kauppaa käydään naapurien kesken, kuten FB kirppiksissä.
Myin kolme laatikollista sekalaisia legoja edullisesti, kiinnostus oli valtava heti laitettuani ilmoituksen. Moni oli valmis hakemaan legot ilman sen kummempaa tarkastelua.
Mutta ei. Ensimmäinen ostajaehdokas oli pelottava, intensiivisesti tuijottava kuin joku sarjamurhaajatyyppi kauhuelokuvasta. Kaiveli ja kaiveli ja kaiveli niitä legoja, punnitsi käsissään, sekoitteli niitä ja vihdoin viimein alkoi loputon pakkaaminen. Erehdyin hermostuksissani kommentoimaan jotain ja taas SE KATSE. En uskaltanut jättää tyyppiä yksin huoneeseen ja aika mateli niin hitaasti...
Ensimmäinen kerta kun pelotti päästettyäni jonkun kotiini, oli elämäni tuskaisimmat noin 15 minuuttia :-D