Omituisimpia itse kokemiasi nettikirppistapauksia?
Minulla fb-kirppiksellä:
1. Olin myymässä 4 eurolla lasten takkia. Ostaja sanoi ensin, ettei pysty tarkalleen sanomaan, mihin kellonaikaan käy hakemassa seuraavana päivänä. Odotettiin koko päivä kotona. Klo 20 ilmoitin, että mennään nyt nukkumaan, oletan, että ostaja ei ole tulossa. Hän vastasi olevansa meillä 10 min. päästä. Osti 4 euron ostoksensa, ja tuhlasi kaikkien aikaa siihen koko päivän.
2. Myyjä oli myymässä muumimukeja. Vastasin sähköpostilla, että voin ostaa, ja maksan pyyntihinnan 15€. Myyjä vastasi viikon päästä, että on ollut matkoilla, mutta ei myy sillä hinnalla. Vastasin vihaisena, että jos hän itse määrittelee hinnaksi 15€, niin miksi kenenkään pitäisi maksaa enemmän. Hän vastasi, että on tutustunut huutonetin hintoihin, ja sama muki on siellä puolet kalliimpi. En vastannut enää mitään. Hän laittoi vielä yhden viestin, että jos kiinnostaa, voin tulla mukia katsomaan, on priimakuntoinen.
Kertokaa omia kokemuksianne!
Kommentit (2608)
No kyllä se hinta on sovittu. Ihan voi jättää ostamatta jos ei miellytä eikä yrittää tingata priimaa tuotetta halvemmaksi. Se seuraava ostaja tod.näk. maksaa sovitun hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella on se käsitys että kauppa on sovittu jo ennen tapaamista. Eikös silloin tulla katsomaan, että minkälainen tavara on ja sitten käydään neuvottelu.
Ainakin itse myin samaan aikaan kaupassakin saatavilla olevia merkkituotteita, joissa ei ollut mitään vikaa taikka kulumaa. Eli ei perustetta tingata jo sovittua hintaa alaspäin. Tilanne on ärsyttävä kun joku tyyppi seisoo sun eteisessä, todellakin silmät loisten haluaa sun myymät tavarat ja tarjoaa sovittua vähemmän rahaa.
t. Se Petivaatteet, yhdistelmät ja baby Björnin myyny.
Ps. Näissä keskusteluissa oli aina aiemmin innokas joukko haaskalintuja, jotka hokivat aina että ”käytetty on käytetty” eikä merkillä, kunnolla tms. ole mitään merkitystä. Paitsi että näille haaskoille pitäisi myydä juurikin ne uudenveroiset merkkituotteet samaan hintaan kun viidellä lapsella olleet halpahallikamppeet.
Myin säilytysjärjestelmää tori.fi:ssä ja sovin kaupat naishenkilön kanssa. Nouto aika sovittiin nopeasti.
Hän puhui tuotteen hakemisesta itse, mutta hieman meni pasmat sekaisin kun pihalle ilmestyikin mies hakemaan. Ei siinä mitään, kauppa oli onnistunut ja mies oikein mukava mutta olisin ehkä itse tilanteessa ilmoittanut mieheni noutavan tuotteen, jottei tule mitään hämminkiä. Asia ei minua mitenkään vaivannut mutta hiukan ihmettelin hetken, että onko tämä tuote nyt menossa oikealle ihmiselle : D
Jälleen tori.fi, myin kenkiä ja ilmoituksessa "pelkkä nouto". Potentiaalinen ostaja otti yhteyttä ja pyysi postittamaan hänelle. En suostunut ja huomautin, että postittaminen sen verran tyyristäkin niin tulee parin euron popoille vaan hintaa. Seuraavaksi pyydettiin sitten tuomaan Leppävaaran, asun itä-Helsingissä. Vastasin kahdella sanalla "vain nouto". Ei kuulunut mitään ja kengät meni tuttavalle.
Asun ulkomailla ja myin paikallisessa tori.fissä/huudossa telkkaria 149 eurolla. Sain siitä 10 viestiä, ja näistä peräti neljässä oli edes jonkinlainen tervehdys alussa.
Neljä ekaa viestiä oli suunnilleen "100e ok kiitos", näille en edes vastannut mitään. Viides kysyi onko tämä smart-tv vaikka ilmoituksessa selvästi lukee että ei ole.
Myin sitten 140 eurolla sellaiselle, joka vaikutti kyllä kauppaavan elektroniikkaa omalla sivullaan eteenpäin, mutta oli ihan asiallinen ukko. Noutaessa koitti vielä tingata mutta olin varautunut tähän ja pysyin lujana 140 eurossa. Kaupat tuli silti ja hyvät palautteet molemmin puolin :D
Vierailija kirjoitti:
Sovitun tapaamispaikan vaihto pienellä varoitusajalla.
Tapaus 1: sovittiin ostajan kanssa, että nähdään Helsingin keskustan Stockalla klo 16:15. Kello 16 hän sitten pistää viestin: "hei olen nyt Vuosaaressa, voitaisko nähdä kuitenkin täällä?" No v*ttu EI voida.
Tapaus 2: olin pistänyt myynti-ilmoitukseen, että nouto Helsingin keskustasta tai vaihtoehtoisesti Iso Omenalta. Eräs ostaja sanoi ostavansa tuotteen, ja sovittiin, että nähdään Kampissa klo 13. 10 minuuttia ennen hän pistää viestin: "hei, olen Ompussa, nähdäänkö täällä?" Vastasin: "ei kun Kampissa, sovittiin tapaaminen tänne". Ostaja oikein suuttui: "sinä sanoit että OMPUSSAKIN sopii!"
Miksei ihmiset tajua? Jos sovitaan joku tietty tapaamispaikka, niin siellä sitten p*rkele soikoon myös tavataan. Miksi luullaan, että toiselle on automaattisesti ok lähteä toiselle puolen kaupunkia?
Ehkä hän ajatteli, että osaat jakautua kahtia ja olet yhtä aikaa Ompussa ja Kampissa? :D
Vakavasti puhuen, miten ihminen voi luulla noin, kun kerran oli sovittu jo tapaaminen siellä toisessa paikassa?
akksum kirjoitti:
torissa myin seinälipun sovittiin maksusta sun muusta ja laitoin tilinumeron, sen jäkeen ei kuulu tyypistä mitään, 3kk tästä sattumalta verkkopankissa huomasin että oli maksanut seinälipun. Noh minä en 3kk tavaroita säästele, oli jo myyty muualle kun ei mitään enää ilmoitellut, laitoin rahat takaisin ja viestiin että myyty jo, oli tullut s-postiin aika napakkaa tekstiä kun oli huomannut että rahat tuli takaisin
Nyt on pakko kysyä, että mistä sait sen tyypin tilinumeron, niin että sait rahat laitettua takaisin mitään kyselemättä?
Olen itse tylysti vain näille tinkijöille sanonut, että ellei jo sovittu hinta miellytä, saapi mennä ihan muualta ostamaan. Omalla kohdallaki toki on ollut näitä, jotka tavaraa hakiessaan sanovat että ei ole kuin se ja se määrä käteistä mukana, mutta minä olen heillekin sanonut sitten vain, että voi voi, emme sitten tee kauppoja. Kummasti sen jälkeen on kuitenkin se sovittu summa aina löytynyt.
No nää tori lahjottajat!!! Ollaan muka " lahjottamasa" kasa vaatteita muttei sitten kuitenkaan vaivaudu edes kokoa kertomaan ei mittaile ei kerro tatkempia asioita ei kuvaa jne. No kuka sulta hakee mitään sikaa säkissä?
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää ne, jotka laittavat myynti-ilmoitukseen hinnasta, että "tarjoa". Sitten, kun tarjoaa niin myyjältä löytyykin hinta, jonka alle ei myy.. Osalla ilmoitukset jo vanhojakin ja alkavat sitten tuputtamaan tuotetta, josta tarjoan esim. 20e, että osta tuote 50e? 45e? Jne.. kun muillekaan ei kelpaa..
Tai jos kysyy jostain tuotteesta joka on ollut kuukausia myynnissä, että vieläkö on myynnissä, ja vastataan sähköpostiin vaan "Joo."
Ei tee mieli enää kysyä mitään :D Vastaisi edes kokonaisella lauseella..
Mua ärsyttää ihan suunnattomasti nuo, jotka lähettelee "Onko tämä vielä myynnissä?" -viestejä. Parhaimmillaan, kun vastaat että on, tulee vain vastaus "olen kiinnostunut ostamaan". Aha, niinkö, sehän ei tullut jo ekasta viestistä selville. Viestittely ei tunnu etenevän mihinkään, kaikki tiedot pitää kaivaa näistä tyypeiltä erikseen, kun eivät itse tajua viedä kauppoja eteenpäin mitenkään. Tuletko hakemaan vai postitanko, jne.
Aivan turhaa kysyä onko tuote myynnissä, oletettavaa on että on myynnissä jos ilmoituskin on netissä edelleen. Miksei voisi laittaa viestiä että olen kiinnostunut, annatko tilinumerosi/milloin voisi tulla noutamaan. Yhtä lailla tuolloin selviää onko tavara myynnissä ja kaupat etenee paljon nopeammin.
Ei näille jumittajille jaksaisi edes vastata, mutta pakkohan ne tavarat on jonnekin saatava myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää ne, jotka laittavat myynti-ilmoitukseen hinnasta, että "tarjoa". Sitten, kun tarjoaa niin myyjältä löytyykin hinta, jonka alle ei myy.. Osalla ilmoitukset jo vanhojakin ja alkavat sitten tuputtamaan tuotetta, josta tarjoan esim. 20e, että osta tuote 50e? 45e? Jne.. kun muillekaan ei kelpaa..
Tai jos kysyy jostain tuotteesta joka on ollut kuukausia myynnissä, että vieläkö on myynnissä, ja vastataan sähköpostiin vaan "Joo."
Ei tee mieli enää kysyä mitään :D Vastaisi edes kokonaisella lauseella..Mua ärsyttää ihan suunnattomasti nuo, jotka lähettelee "Onko tämä vielä myynnissä?" -viestejä. Parhaimmillaan, kun vastaat että on, tulee vain vastaus "olen kiinnostunut ostamaan". Aha, niinkö, sehän ei tullut jo ekasta viestistä selville. Viestittely ei tunnu etenevän mihinkään, kaikki tiedot pitää kaivaa näistä tyypeiltä erikseen, kun eivät itse tajua viedä kauppoja eteenpäin mitenkään. Tuletko hakemaan vai postitanko, jne.
Aivan turhaa kysyä onko tuote myynnissä, oletettavaa on että on myynnissä jos ilmoituskin on netissä edelleen. Miksei voisi laittaa viestiä että olen kiinnostunut, annatko tilinumerosi/milloin voisi tulla noutamaan. Yhtä lailla tuolloin selviää onko tavara myynnissä ja kaupat etenee paljon nopeammin.
Ei näille jumittajille jaksaisi edes vastata, mutta pakkohan ne tavarat on jonnekin saatava myytyä.
Oman kokemukseni mukaan todella usein tuote ei enää ole myynnissä, laiska myyjä ei vaan ole saanut aikaiseksi poistaa ilmoitusta. Joten jos tuote on ollut myynnissä vaikka pari viikkoa tai sitä kauemmin, niin todellakin kysyn onko se vielä myynnissä, ennen kuin alan kysellä hakuajoista ja muusta käytännön asiasta.
Vierailija kirjoitti:
akksum kirjoitti:
torissa myin seinälipun sovittiin maksusta sun muusta ja laitoin tilinumeron, sen jäkeen ei kuulu tyypistä mitään, 3kk tästä sattumalta verkkopankissa huomasin että oli maksanut seinälipun. Noh minä en 3kk tavaroita säästele, oli jo myyty muualle kun ei mitään enää ilmoitellut, laitoin rahat takaisin ja viestiin että myyty jo, oli tullut s-postiin aika napakkaa tekstiä kun oli huomannut että rahat tuli takaisin
Nyt on pakko kysyä, että mistä sait sen tyypin tilinumeron, niin että sait rahat laitettua takaisin mitään kyselemättä?
Ainakin op-mobiilissa se nykyään näkyy kun painaa tapahtuman kohdasta
Myin joskus muumitaloa hahmoineen torissa hintaan 12 euroa. Joo tiedän että pyysin liian vähän, mutta epätoivoisessa rahapulassa ihminen tekee typeriä päätöksiä.
Kohta soittaa joku nainen 400 kilsan päästä ja kysyy että postitanko. Sanoin että joo kai voin, vaikka olinkin ilmoitukseen laittanut että vain nouto. Nainen vielä sanoi että:"Ja postikuluthan sisältyy hintaan." Aloin nauramaan ja lopetin puhelun ystävällisesti.
Ihan törkeää, alihintaan sitä kauppasin muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tee mieli enää kysyä mitään :D Vastaisi edes kokonaisella lauseella..Mua ärsyttää ihan suunnattomasti nuo, jotka lähettelee "Onko tämä vielä myynnissä?" -viestejä. Parhaimmillaan, kun vastaat että on, tulee vain vastaus "olen kiinnostunut ostamaan". Aha, niinkö, sehän ei tullut jo ekasta viestistä selville. Viestittely ei tunnu etenevän mihinkään, kaikki tiedot pitää kaivaa näistä tyypeiltä erikseen, kun eivät itse tajua viedä kauppoja eteenpäin mitenkään. Tuletko hakemaan vai postitanko, jne.
Ei näille jumittajille jaksaisi edes vastata, mutta pakkohan ne tavarat on jonnekin saatava myytyä.Oman kokemukseni mukaan todella usein tuote ei enää ole myynnissä, laiska myyjä ei vaan ole saanut aikaiseksi poistaa ilmoitusta. Joten jos tuote on ollut myynnissä vaikka pari viikkoa tai sitä kauemmin, niin todellakin kysyn onko se vielä myynnissä, ennen kuin alan kysellä hakuajoista ja muusta käytännön asiasta.
Edelleen, yhtä lailla se tuotteen myynnissä olo selviää sillä, että ilmoitat olevasi kiinnostunut ja kysyt sopivaa noutoaikaa tms. Et menetä mitään, voitat vain molempien aikaa ilman turhaa vetulointia.
Vierailija kirjoitti:
Haeskelin kodinvaihtajakoiraa Torista, ja löysinkin lupaavan ehdokkaan, joka tosin oli aika kaukana. Otin yhteyttä myyjään ja kyselin koirasta, ja useamman viestin vaihdon jälkeen tulimme molemmat siihen tulokseen, että tehdään kaupat. Kerroin, että menee muutama päivä ennen kuin saan kyydin, koska itselläni ei ole ajokorttia, eikä myyjän luo päässyt julkisilla, jolloin myyjä itse ehdotti, että toisi koiran minulle. Ilahduin ja lupasin tarjota kahvit, ja sovimme ylihuomisesta. Siivosin tietysti ja leivoin sitten tarjottavaa, hain koiran hinnan verran käteistä automaatista, ostin muutamia välttämättömiä koiratarvikkeita (juuri tälle koiralle sopivia) ja laitoin kaiken valmiiksi uuden tulokkaan saapumista varten. Sovittuna päivänä laitoin myyjälle vielä viestiä, että jos et löydä perille, niin soittele ihmeessä niin annan ajo-ohjeita. Tähän aikaan myyjän olisi pitänyt olla jo lähdössä. Vastauksena tuli lyhyt viesti, että "annoin koiran sittenkin serkulleni". Ai jaa?! Et sitten voinut harkita tuota vaihtoehtoa ennen kuin laitoit myynti-ilmoituksen ja sovit kaupoista yksityiskohtineen kaikkineen?
Tori.fi: puolivuotias narttukissa myynnissä 30e. Sunnuntaina kyselin että voiko tiistaina tulla katsomaan, kun aiemmin ei ehdi. Asia ok.
Tässä välissä hinta olikin jo 50e. Olin että ok, koska todennäköisesti pitää viedä leikattavaksi ja rokotettavaksi, ei ollut uusikaan hinta vielä paha. Huvittavaa vain nostaa hintaa.
Tiistaina ollaan kopan kanssa paikalla, mutta myyjä ei vastaa viesteihin eikä soittoyrityksiin. Puoli tuntia tavoiteltuani laitoin viestiä että täällä ollaan perheen kanssa odoteltu, että joko viitsit kissaa näyttää? "Sori se meni jo eilen, piti saada pian pois". Kiukkuinen viesti sitten että et viitsinyt edes ilmoittaa. Toivottavasti meni vastuulliseen kotiin. Joku pissis oli varmaan ottanut "iihanan kissanpennun" ja kun eka kiima yllätti, äkkiä pois.
No lähdettiin kauppaan, mies ja poika kävivät kaupassa ja selasin tori.fi ja ilmoitin sitten että mennäänpäs hakemaan kissa. Oli nimittäin nuori narttukissa, leikattu ja rokotettu ja raapimapuu kaupan päälle 150 e, tuohon hintaan "valmis paketti" oli hyvä. Kunnollinen ex-omistaja ja hyvä koti, joutui luopumaan kun kahden kissan kemiat eivät kohdanneet. Saimme meille ihanan kissan, lemmikin ja perheenjäsenen.
Roskalava-havainto, jota en ymmärrä:
Alueemme FB-kirppiksellä oli laitettu kuva roskalavalla olevista lasten pyöristä. Ilmoittaja kysyi, että kuka haluaa, että hän varaa heille pyörän (vain yksi per hlö). Pyörät eivät olleet ko. ilmoituksen jättäjän vaan taloyhtiön yleisellä roskalavalla olevia.
No, haluajia oli. Sitten joku ryhmän jäsenistä oli nähnyt, että eräs nainen olikin vaan hakenut yhden pyörän varaamatta sitä ensin. Nainen sattui olemaan myös FB-kirppisryhmän jäsen. Hänen nimensä julkaistiin ja häntä vaadittiin palauttamaan pyörä. Siitä nousi kova äläkkä ja pyörän hakenutta naista vaadittiin erottamaan ryhmästä.
Menin puolustamaan ko. naista, ja sanoin, että roskalavalta saa kyllä vapaasti hakea tavaroita.
Mitä mieltä olette tästä? En tunne ehkä tarpeeksi roskalava-etiikkaa :D mutta jotenkin terve järki sanoo, että sieltä toki saa hakea, eikä niitä tavaroita pitäisi varailla kellekään.. Vielä kun pyörän noutanut nainen asui naapurustossa.
Vierailija kirjoitti:
Minulta tavaroita varanneilla on ilmeisesti keskimääräistä huonompi tuuri, sillä hämmästyttävän moni on aina joutunut sairaalaan kun tuote pitäisi noutaa.
Sama täällä :D Vähintäänkin synnyttämässä silloin tai jonkun sisäelimen poisto menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta tavaroita varanneilla on ilmeisesti keskimääräistä huonompi tuuri, sillä hämmästyttävän moni on aina joutunut sairaalaan kun tuote pitäisi noutaa.
Sama täällä :D Vähintäänkin synnyttämässä silloin tai jonkun sisäelimen poisto menossa.
Mulla on yhden kerran ollut sairaalassa ja yhden kerran joutui onnettomuuteen. Kai kummatkin tietty oli sairaalassa.
Kumpikin maksoi heti ostokset tilille. Toinen kysyi voiko hänen siskonsa tulla hakemaan, kun hän on täällä synnytyssairaalassa. Toinen joutui auto-onnettomuuteen ja meni kuntoutukseen toiselle paikkakunnalle. Sanoi ei voi hakea vielä, sanoin ei kiirettä. Haki ehkä puolen vuoden päästä ja kiitti, kun olin jemmannut. Niin, harvoin sitä onnettomuuteen tahalleen osallistutaan.
Sen sijaan minulla on ollut tosi paljon näitä Av kysyn mieheltä . Ja vastaus on ollut mies ei tykännyt, miehen mielestä on liian kallis jne. Nyrkin ja hellan välissä olevia puolisoita on mulle tulossa asiakkaaksi, mutta mies on este.
"Mua ärsyttää ihan suunnattomasti nuo, jotka lähettelee "Onko tämä vielä myynnissä?" -viestejä."
Ne on yleensä niitä "sivustaohjattavia tyyppejä", eli ei ole omaa päätöksentekokykyä juurikaan.
Varsinainen syy usein on myös että ei ole rahaa ostaa, ovat ns. peraukisia, mutta tekisi kovasti mieli tuotetta silti.
Eli kysyvät "onko vielä myynnissä", että jos tuote ei ole vielä mennyt, ei sitä kannata ostaakaan, koska on joko liian kallis tai huono kun ei ole kenellekkään kelvannut vielä.
Eli hakevat tunnetasolla itselleen tyydyttävää perustetta sille asialle että ei oikeasti ole varaa ostaa:
-> Jos tuote on vielä myynnissä, ei sitä kannatakaan ostaa koska ei ole muille kelvannut.
-> Jos tuote myyty, ei voi enää ostaa.
Eli köyhyys ei ole ongelma eikä rajoita ostamista joten kaikki tunnetasolla ostajalla bueno.
Aika monella on se käsitys että kauppa on sovittu jo ennen tapaamista. Eikös silloin tulla katsomaan, että minkälainen tavara on ja sitten käydään neuvottelu.