onko kohtuuton matka päiväkotiin?
Saatiin päiväkoti paikka 1- vuotiaalle tytölle. Kiva pieni päiväkoti 24 lasta, hyvät ulkoilu mahdollisuudet, omahoitaja systeemi, ihana kotoinen tunnelma päiväkoti on entinen omakotitalo jonka kaupunki on lunastanut jne...
Mies kuitenkin on sitä mieltä että tuo on kohtuuttoman matkan päässä. Eli meiltä matkaa päiväkodille on 1,5 km mutta väärään suuntaan. Eli kun lapsi vietäisiin aamulla hoitoon matka olisi 1,5km päiväkotiin 1,5km takaisin kodin kohdalle ja siitä 2km töihin.
Olemme autoton perhe eli tuo matka pitäis hoidella pyörällä ja lapsi "peräkärryssä".
Eli päivittäin 3km ylimääräinen lenkki. Itseä tuo lenkki ei häiritse mutta työvuorojen takia välillä olisi myös miehen vuoro viedä/hakea lasta.
Toinen vaihtoehto on miehen työpaikan vieressä(N. 500mpäässä, eli ylimääräinen lenkki n. 1km) oleva yksityinen päiväkoti jossa on yli 100 lasta, hinta on 40-50 euroa kuussa enemmän. jotenkin epämiellyttävämmän oloinen ilmapiiri. Nyt miehen kanssa väitellään kumpi valitaan.
Itse olen tuon kauempana olevan kunnallisen kannalla. Kumpaan te veisitte?
Kommentit (34)
Minä olen vienyt ja hakenut tuon 1,5km suunta, eli 3km aamuisin, koska päiväkoti on myös eri suunnassa työpaikan ja aseman kanssa, jonka jälkeen hyppään junaan 20min ja sama 3km kävely iltapäivästä jo kolmen vuoden ajan niin lumessa, loskassa ja vesisaatessakin, koska ei ole autoa. Työmatkaan se lisää n.30min, mutta ei ikinä ole ollut ongelma.
Ei siis ole paha ollenkaan..
Tuo 1,5km ei edes ole mikään lenkki 😂 Itsellä sama tilanne, matka päiväkodille 3km, sitten takaisin se 3km plus töihin 6km ja ihan pyörällä poljen lapset kärryssä enkä edes koe hankalaksi. Mies hakee autolla.
Vierailija kirjoitti:
Ellei tuossa ollut lipsahtanut tullut jostain ylimääräinen pilkku jostain, niin kyllä mielestäni mies on kyllä itse vaikuttaa verraten kohtuuttomalta ja tilannetajuttomalta. Olette onnekkaita, jos matka kumpaan tahansa päiväkotiin on noin lyhyt.
Ei ole lipsahtanut pilkkua eli 1,5 km hoitoon 1,5 km takaisin kodin kohdalle eli 3km yhteensä ja siitä sit töihin 2km. tämä siis koskee miestä itse jos vien aamulla 1,5km kotoa hoitoon ja hoidosta n. 4km töihin.
Riippu työvuoroista kumpi vie kumpi hakee. Pyritään siihen että lapsella mahdollisimman lyhyt päivä
Helppo. Kunnalliseen tottakai. Syy: yksityiset firmat sijoittajineen tekee bisnestä lapsilla. Paitsi jos on joku vanhempainyhdistyksen ylläpitämä tms. Hlökunta laittaa ruokaa ja siivoaa samalla kun katsoo lasten perään. Hoidon laatu tasasempaa kunnalla. Sit toisekseen yksityiset on usein kiinni koko heinäkuun. Tsemppiä uuteen elämänvaiheeseen!
Vierailija kirjoitti:
Aina ei ole kesä ja pyöräilykeli.
No miten se mies meinaa sen 2,5 km kulkea pyörällä vai kävellen. Kulkeeko mitään busseja jne,,,
Jos oltai Oulussa niin pyöräilykeli olis aina jopa -35
Kun lapsi oli eskarissa oli meillä matkaa kilometri. Todella kohtuutonta. Ei meilläkään autoa ja jouduttiin kävelemään matka kun kohtuutonta olisi ollut ostaa bussilippu lapsen eskarimatkoja varten. Vaikka kuinka valitin kaupungille olivat kohtuuttomia eivätkä rakentaneet tarha meidän alakertaan.
Silloin kun palvelut ovat käden ulottuvilla, ei näe metsää puilta.
Ajattele hyvät puolet: tuossa matkassa tulee päivän aerobinen/kuntoilulenkki itsestään. Kateellinen olen! Kaatosateella voi olla hankala, mutta sadeasuja on. Kulkeeko busseja?
Monella maaseudulla voi olla päivähoitopaikka kymmenien kilometrien päässä ja se matka voi olla aivan eri suuntaan kuin työpaikka. ja vaikka tuo matka kuljettais autolla voi ajallisesti siihen helposti mennä 30min-1h olkaa kiitollisia että teillä on noin lähellä kaksi vaihtoehtoa.
Itse valitsisin ehkä pienimmän
Jokainen joka sanoo että eihän tuo ole matka eikä mikään, tuskin itse ajelee fillarilla kirjaimellisesti kesät talvet. Voitte käydä kokeilemassa väsyneenä räntäsateessa,tai -30 pakkasilla.
Kannataa valita se mihin helpoin viedä, aina. Myös asuinpaikka, mistä lyhin matka töihin yms.
cannondale kirjoitti:
Jokainen joka sanoo että eihän tuo ole matka eikä mikään, tuskin itse ajelee fillarilla kirjaimellisesti kesät talvet. Voitte käydä kokeilemassa väsyneenä räntäsateessa,tai -30 pakkasilla.
Kannataa valita se mihin helpoin viedä, aina. Myös asuinpaikka, mistä lyhin matka töihin yms.
Väsyneenä pimeässä räntäsateessa. Mennään pyörällä.
Väsyneenä pimeässä lumimyräkän jälkeen. Mennään pulkalla.
Väsyneenä pimeässä 30 astetta pakkasessa. Mennään bussilla.
Monikin ajelee fillarilla kesät talvet. Ja moni koululainen kulkee päivittäiset matkansa pyörällä säällä kuin säällä.
Kohtuutonta kahdelle aikuiselle ihmiselle? Meillä tokaluokkalainen kävelee saman matkan kouluun ja takaisin syksystä kevääseen. Onko se nyt sitten kohtuutonta?
Kohtuuttomana pitäisin valittamista noin lyhyestä matkasta.
Talvipyöräily on oma lajinsa ja aivan mahdollista. Meillä oli pakkasraja -25. Lapsella oli karvalakki ja villahuopa siellä kärryssä.
10