hoivakoti vai palvelutalo?
Olen menossa sairaalaan neuvotteluun, jossa keskustellaan siitä, missä äitiäni jatkossa hoidetaan. Vaihtoehtoja on hoivakoti tai palvelutalo. Onko näissä eroa taloudellisesti? Olen ymmärtänyt, että palvelutalossa pitää maksaa lääkkeet itse?
Sosiaalityöntekijä selitti, että 85 % eläkkeestä menee hoitomaksuun. Onko siis sama kuvio, olipa kummassa tahansa??
Vastauksista kiitollinen ap.
Kommentit (8)
Tuskin siinä paljon eroa on. Eikö sinun pitäisi kuitenkin ajatella vanhempani hyvinvointia, eikä dollareita?
En halua kuitenkaan omasta pussista alkaa maksamaan äidin lääkkeitä.
ap
Oma isoäitini on palvelutalossa, siellä saa elää itsenäisemmin omassa asunnossa ja apua saa jos tarvitsee. Maksuista en osaa sanoa muutakuin että mielestäni maksaa itse lääkkeensä ja eläkkeestä menee suuri osa "vuokraan".
En edes tiedä, mikä on hoivakoti.
En osaa vastata. Sen Tiedän, että vanha kunnon vanhainkoti oli paras ja selkein. Meni tietty määrä eläkkeestä ja siihen hintaa sisältyi sitten kaikki.
Palvelutalo taas perii kaikesta erikseen. Jos omabeläke ei riitä, voi joutua hakemaan sossusta tukea. Sitä sitten ei ehkä saa, jos on omaisuutta. Aika ahdistavaa, jos joutuu vanhoilla päivillään myymään omaisuuttaan ja joutuu sossun luukulle.
Vierailija kirjoitti:
En edes tiedä, mikä on hoivakoti.
En osaa vastata. Sen Tiedän, että vanha kunnon vanhainkoti oli paras ja selkein. Meni tietty määrä eläkkeestä ja siihen hintaa sisältyi sitten kaikki.
Palvelutalo taas perii kaikesta erikseen. Jos omabeläke ei riitä, voi joutua hakemaan sossusta tukea. Sitä sitten ei ehkä saa, jos on omaisuutta. Aika ahdistavaa, jos joutuu vanhoilla päivillään myymään omaisuuttaan ja joutuu sossun luukulle.
Aivan! Nyt tullaan asian ytimeen. Äidilläkin on mökki, enkä todellakaan halua, että sitä jouduttaisiin myymään. Sairaalan sosiaalityöntekijä sanoi, että "ainakaan vielä Suomessa ei tarvitse myydä omaisuutta hoitopaikan vuoksi". Että miten tämä nyt menee? Olen kuullut, että yhdelle sukulaiselle hänen lapsensa joutuvat ostamaan lääkkeitä. Ja yhden toisen tilanteessa hänen asuntonsa jouduttiin myymään, kun palvelutalon maksut nousivat.
Arg mikä viidakko. Auttakaa.
ap
huhuu...
ap