Onko kokemuksia Seurana-yrityksen toiminnasta?
Olisin elämäntilanteessa, jossa osa-aikatyö olisi tarpeen. Eivät ilmoita mitään tuntipalkaa työntekijälle.
Veloittavat asiakkaita kuitenkin n. 150 euroa tunnissa.
Kommentit (12)
Vierailuja tekevät tyypillisesti eläkeläistädit jotka saavat 13 euroa tunnissa palkkiota, halutessaan osaksi matkakulukorvauksina.
Media kirjoitti just, että 38 e. Pitäneekö paikkansa?
Asiakas maksaa 38 eur/h, siitä työntekijä saa 13 eur ja Seurana ottaa 25 eur.
Työntekijän 13 euron palkasta vähennetään palkanmaksufirman (4eze-palvelu) kautta 3,63 % kulut ja tottakai verot myös. Matkakuluja ei korvata!
Kuinka tämä laskutuspalvelun kautta toimiminen toimii?
Asiakas ostaa palvelua 1tunnin, 38€:n arvosta. Sen laskuttaa Seurana Oy 0% AVI:lla.
Itse työn tekee alihankkija, joka ei saa toimia 0% ALV:lla. Alihakkija laskuttaa laskutuspalvelun kautta Seurana Oy:tä 13€, tästä menee vero. Seurana korjaa hyödyn AVL 0%:lla kun ei mene veroa 25€:sta.
Laskutuspalvelu hoitaa vakuutukset? Korvaukset kolmannelle osapuolelle, jos sattuu jotain?
Alihankkijan kannattaisi nostaa taksaansa.
Mitä verottaja sanoo tästä kikkailusta?
Vähintään 2 tuntia pitää ostaa minun tiedon mukaan.
Mielellään enempi <3 kaksi tuntia menee nopeasti, vanhus tykkää jutella ja käydä ulkona rauhassa.
Tärkeää pitää huolta vanhuksista.
Ensin kun luin aiheesta ihastuin siitä. Nyt kun sain tietoa maksuista niin en kyllä ihastunut. Vanhuksilta kiskotaan rahaa ja vain pieni osa siitä menee seuralaiselle. Tulee kyllä kunnalle halvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ensin kun luin aiheesta ihastuin siitä. Nyt kun sain tietoa maksuista niin en kyllä ihastunut. Vanhuksilta kiskotaan rahaa ja vain pieni osa siitä menee seuralaiselle. Tulee kyllä kunnalle halvaksi.
Äitini on monisairas vanhus ja makaa lähinnä sängyssään muiden avustettavana.
Kaupungin myöntämä hoitoapu on aamuisin ja iltaisin joka päivä plus suihkutus ja lääkkeiden jako dosettiin kerran viikossa. Olemme kiitollisia, vaikka me omaisemme emme saakaan ottaa yhteyttä hoivapalveluun. Heillä ei vain ole aikaa.
Äiti asuu senioritalossa, omassa osakkeessaan, mutta maksaa talon keittiön valmistamasta ateriasta 20 euroa kaksi kertaa päivässä. Kertasumma koostuu ruuasta ja siitä, että ruoka tuodaan hänen keittiöönsä. Muutoin meille omaisille valitetaan, miten joutuvat auttamaan äitiämme ylös sängystä syömään.
Maksamme 45 e/ tunti yksityisestä hoiva-avusta, jossa kaksi ei hoiva-alalle kouluttautunutta eläkeläistä pitävät äidille seuraa, keittävät kahvit, ulkoiluttavat pyörätuolissa yms. kolme tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa. Äidillämme on varaa siihen ja hän voi juuri siksi henkisesti hyvin. Palkkio on todella kova, mutta saamme ottaa yhteyttä ja sopia äitiä koskevista asioista. Joten äiti saati me emme koe palkkiota kohtuuttomaksi. Meitä autetaan kaikessa, mikä äidin asioissa askarruttaa siihen samaan hintaan.
Hain töitä tämänkin firman kautta.
Kun selvisi, että Seurana ei ole työnantaja ja maksa esim. vakuutuksia, niinpä ei enään kiinnosta.
Reilun vuoden olen tehnyt seniorille arjen apu työtä Hemby firman kautta.
He maksavat oikeasti parasta palkkaa, arvostavat sillä hyvin tehdyn työn.
Ja itse korottavat palkkaa!!!
Hemby palkkaa vain 5% hakijoista joten työnteko motivaatio pitää osata kertoa heille.
Tämä firma vaikuttaa tekevän paljon rahaa laupeudentyöllään. Liikevaihtoa tuli vuonna 2024 1,4 miljoonaa ja voittoa 125 tuhatta. Vuonna 2023 1 1 miljoonaa ja 149 tuhatta. Voitto on siis kaikkien kulujen ja verojen jälkeinen rahasumma.
Aloin tutkia yritystä, kun en saanut äitini seuraneitiä lopettamaan käyntejään, vaikka äitini ei enää jaksanut ulkoilla lainkaan (tätä varten hänet oli lähinnä otettu) ja pysyi hereillä noin 10 min kerrallaan. Tätä oli kestänyt jo usean viikon ajan.
Kysyin asiakaspalvelupäälliköltä, että miten voimme lopettaa palvelun? Hän sanoi, että omaiset päättävät, koska äitini ei pysty enää itse päättämään. 2/3 sisaruksista halusi lopettaa palvelun ja ottaa sen takaisin, jos tilanne muuttuu.
Yrityksen toimitusjohtaja soitti minulle tämän jälkeen ja oli erittäin asiaton ja töykeä. Hän ei kuunnellut huoltani äidin jaksamisesta vaan alkoi väittää, että olen haukkunut seuraneitiä ja että olen tyytymätön hänen antamaansa palveluun.
Palvelu jäi voimaan, koska 1/3 halusi sen pitää. Raha edellä tässä taidetaan mennä. Käyntiaikaa ei myöskään voinut vähentää, vaan nyt seuraneiti seurustelee ehkä 30 min yhteensä, mutta äitini maksaa 2 tunnin maksun joka kerta.
Huom! Äitini on halvaantunut ja asuu palvelutalossa. Hoitajatkin ovat minulle kommentoineet, että mitähän se Seuraneiti siellä tekee.
Kovasta pyrkivät tuomaan esiin vanhusten tarpeen tämänlaiseen palveluun. Monille vanhuksille saattaa avustaja olla ainoa ulkopuolinen henkilö jonka näkee pari kertaa viikossa. Henkilökohtaisen avustajan työ on tärkeää juuri tästä syystä. Ko yhtiö painottaa että työntekijät eivät tee tätä rahasta vaan halusta auttaa. Mikä Seurana yhtiön periaate on? Ei rahasta vaan halusta auttaa? Tosin onhan se kiva ku yhtiö tuottaa voittoa omistajille. Työntekijöiden keski-ikä noin 65-70v. palkka 12e/tunti. Työntekijät joutuvat ns pienyrittäjiksi ja laskuttavat, tilitoimiston kautta, Seuranaa. Tästä palvelusta he maksavat 12:sta eurosta noin 4% tilitoimistolle. Mielestäni tekopyhää hurskastelua koko yhtiö ja perustajan siirapin makuinen video omasta papasta ja hänen toiveistaan . Liiketoiminnan voitto tässä on pääasiana ei mikään muu ylväs auttamisen halu..
Asiakkaana tai työntekijänä.
Ymmärrän, että yritystoiminta vaatii paljon rahaa. Epäilyttää kuitenkin tämä, että parista tunnista viikossa plus pari puhelua veloitetaan asiakkalta melkein kolmesataa euroa (toki kotitalousvähennys), mutta sehän ei firmaa sinänsä koske.
Eli mitä saavat työntekijät?