Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotisynnytys

merja-anneli
05.05.2018 |

Katsoitteko eilen perjantaidokkarin, joka käsitteli kotisynnytystä?
Olisi kiva kuulla mielipiteitä.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut jostain, että hollannissa, missä kotisynnytykset yleisempiä, on lääkäriambulanssi ulkona, kun lapsi syntymässä. Tarkoittaa silloin sitä, että hyvinkin pikaista apua voidaan tarvita. Ei niinkuin kotisynnytysten puolustajat sanovat, että lähdetään tarpeen mukaan sairaalaan.

Vierailija
22/30 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, akateeminen äiti, oikein tohtoriksikin itseni lukenut, en koskaan synnyttäisi kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse olisin synnyttänyt kotona, tänä päivänä ei olisi minua eikä poikaani.

Sektio pelasti meidät molemmat.

Samoin!Todella täpärälle meni vaikka sairaalassa oltiinkin.

(Ja vaikka kävin äitiysjoogassa,opettelin ymisemään kivut pois ja kuuntelemaan lantionpohjalihaksia :D.)

Ei ollut puhettakaan ettenkö olisi mennyt sairaalaan.eikä siellä tullut kysymykseenkään lopun viimein "orgastinen synnytys ilman kipulääkkeitä".

Vierailija
24/30 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin synnyttänyt 1.lapsen kotona niin luultavasti olisi käynyt huonosti.

Ponnistusvaiheessa sydänäänet katosi ja tuli oikeasti kiire punnata se lapsi ulos. Vauvalla oli se anturi päässä niin ahdinko huomattiin heti. Napanuora olikin sitten tiukasti kaulan ympäri. Repesin aika pahasti vaikka vauva oli alle 3kg kun piti niin äkkiä punnata se vauva maailmaan. Kotisynnytyksessä tuskin vauvan ahdinkoa olisi huomattu vaan siinä vaiheessa olisi himmailtu ja vauva olisi varmaan saanut vähintään cp-vamman hapenpuutteesta. Nytkin oli ihan sininen syntyessään mutta tokeni parissa minuutissa.

Vierailija
25/30 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, koskaan ei tiedä etukäteen, mitä voi tapahtua. Ei se, että riskisynnyttäjät karsitaan pois kotisynnyttäjistä, riitä, etteikö jotakin yllättävää ilmaantuisi ja tarvittaisiin nopeasti apua.

Olen kuullut, että Suomessakin on yhden kotisynnyttäjän vauva kuollut. Olisi ehkä selvinnyt, jos synnytys olisi ollut sairaalassa.

Vierailija
26/30 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet valitsee kotisynnytyksen, kun aiempi on mennyt huonosti sairaalassa.

Vierailija
27/30 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun odotin esikoistani, luin paljon kotisynnytyksestä, koska koin sairaalan todelle inhottavaksi ympäristöksi. En olisi millään halunnut sairaalaan synnyttämään, mutta ajattelin sitä samalla tavalla kuin tupakointini lopettamista, lopetin keksimästä tekosyitä ja päätin, että synnytän sairaalassa, vaikka inhoankin niitä. Parempi olla lähellä apua, jos käy jotakin. Ja onneksi olin, muuten lapseni kasvaisi ilman äitiä, koska menetin paljon verta nopeasti synnytyksen jälkeen. Jos olisin ollut kotona 30km:n päässä, en usko että olisin ehtinyt sairaalaan, ehken edes ambulanssiin.

Monilta, jotka kotisynnytystä harkitsevat, olen kuullut saman tekosyyn, jota itsekin mietin paljon. Jos äiti on inhottavassa paikassa, adrenaliinia voi erittyä liikaa, jolloin synnytys ei etene. Aivan totta, mutta yleensä kun synnytys on käynnissä, ei paljon ympäristöä mieti, miettii vain sitä, että saa lapsen ponnistettua ulos ja keskittyy siihen. Minulla ainakin oli niin.

Kotisynnytys on vaarallinen, vaikka sitä ei haluta sanoa ääneen. Olisihan se mukavampaa kotona olla heti synnytyksen jälkeen, mutta kaikille on parempi, kun on sairaalassa. Lapsien takia pitää aika usein astua ulos omalta mukavuusalueeltaan ja joka sitä ei ole valmis tekemään, ei mielestäni ole valmis vanhemmaksi. Jos aikoo synnyttää kotona, pitää sitten käsittää se, että lapsi voi kuolla, eikä se ole kenenkään muun syy, kuin sen joka päätti synnyttää kotona varoituksista huolimatta. Pitäisi laatia jokin kaavake, jolla luovutaan oikeudestaan nostaa mitään äläkkää ketään vastaan, jos lapsi kuolee kotisynnytyksessä.

Vierailija
28/30 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hollannissa kotisynnytykset on ihan tavallisia. Normaalin raskauden yhteydessä kätilö saattaa jopa ihmetellä miksi nainen haluaisi oman kodin sijasta synnyttää sairaalassa. Hollannissa ajatellaan, että sairaala on sairaille eikä synnyttävä äiti ole sairas.

Hollannissa taitaa olla lyhyemmät matkat sairaaloihin kuin Suomessa ja sääkin on parempi kuin Suomessa.

Itse olisin synnyttänyt sairaalassa, vaikka olisin Hollannissa asunut. Tuskin Hollannissakaan kotona käynnistetään kaksi viikkoa yliaikaiseksi menneitä raskauksia.

Vierailija
29/30 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnytin kotona, en tosin suunnitellusti, mutta vauvalla oli sen verran kiire ettei muuallekaan ehditty.

En ikimaailmassa riskeeraisi oman ja vauvan henkeä tarkoituksella (no ehkä jos asuisin ihan sairaalan naapurissa).

Vierailija
30/30 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilomantsin kotisynnyttäjät taisivat olla juuri se tv:stä tuttu pari, jota koskevat vanhatkin keskustelut ovat kadonneet. Kautta aikain naiset ovat synnyttäneet muualla kuin sairaalassa ja kautta aikain niin äitejä kuin lapsiakin on siksi kuollut. Ihan hyvä että tämä toinen puoli asiassa kirkastui myös hihhuloitsijoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan