Kotisynnytys
Katsoitteko eilen perjantaidokkarin, joka käsitteli kotisynnytystä?
Olisi kiva kuulla mielipiteitä.
Kommentit (30)
Synnytyksessä voi tulla komplikaatioita esim. Tarvitaan äitille verta tai esim. Joudutaankin tekemään hätäsektio tai muuta. No mites nää onnistuu kotona? Hätäsektiossakin jokainen minuutti merkitsee. Täytyy olla todella vähä-älyinen jos kotona tarkoituksella synnyttää. Sairaalassa on kaikki tarjolla ja osaavat ihmiset vierellä huolehtimassa sinusta ja vauvasta.
Katsoin.
Toki on jokaisen oma asia mitä kehollaan tekee mutta mielestäni tuo on typerää ja vaarallista. Ihan niinkun se lääkäri sanoi: he(sairalaan henkilökunta) ovat täällä äitejä varten.
Naisella kauhea korostus "olen akateeminen! Olen valmistautunut LUKEMALLA!" Onneksi synnytys meni hyvin(?). Muuten hänkin olisi jossain vinkumassa miksei kukaan sanonut tämän olevan huono idea.
Minusta oli myös kamalaa, että lapsi katseli tuskaista äitiä vierestä. En tiedä onko tuo normaalia?
Kotisynnytys pitäisi kriminalisoida. Jokainen voi toki vaarantaa oman henkensä mutta vauvan hengenvaaraan saattaminen on törkeää. Ongelmat voi tulla täysin yllättäen vaikka raskaus olisikin sujunut normaalisti, eikä hätäsektiossa ole aikaa mennä sairaalaan.
Tuo oli kyllä yllättävän koukuttava ohjelma!Parasta oli tosiaan "harjoittelen akateemisena maatalon emäntänä kirjoista synnyttämään"..ja "miksei valtio tue kotisynnytystä?Mikä valintakysymys tämä on jos joutuu itse maksamaan kotisynnytyksen kuluja?Miksi minusta tuntuu että jos en tule sairaalaan,saan pärjätä omillani?" :D .."Kaikki menee hyvin kun antaa kehon hoitaa synnytys eikä puutu mitenkään siihen!".Miksiköhän ihmeessä siirryimme synnyttämään sairaaloihin,sitä hänelle ei varmaan kukaan kertonut!100v synnytettiin,ja kuoltiin komplikaatioihin,kotisaunoissa .
Minäkin rupesin katsomaan ohjelmaa ja odotin kotisynnytysten puoltamista ja niinhän siinä kävikin. Mutta onneksi oli paikalla myös lääkäri, joka sanoi, että Suomessa alhainen syntyvyyskuolleisuus johtuu juuri hyvästä sairaalaverkostosta, joissa synnytykset hoidetaan. En ymmärrä Maria Nordinia enkä tätä videon kotisynnyttäjää. Hänen synnytys meni hyvin, niinkuin synnytykset usein menee. Mutta joskus tarvitaan nopeaa apua.
Kotisynnyttäjä vertasi myös naisia nisäkkäisiin, jotka synnyttävät kehollaan ja muuta hölynpölyä.
Olen jutellut eräiden kätilötuttuni ja terveydenhoitajatuttuni kanssa kotisynnytyksistä ja kumpikaan ei missään nimessä suosittelisi kenelläkään kotisynnytystä. Myös lääkärit ovat tätä mieltä.
Oma valinta. Turha kuitenkaan sitten itkeä, jos jotain peruuttamatonta tapahtuu.
No mikäs siinä, ellei lapsella ole sydänvikaa, napanuoraa kaulan ympärillä, ei synny vihreästä vedestä, äidille ei tule komplikaatioita, lapsi ei tarvitse happea syntymän jälkeen, tehohoitoa, synny etuajassa, äiti ei kaipaa kipulääkkeitä ja perhe hyväksyy sen, että jos jotain menee pieleen, apu tulee liian myöhään ja ihmishenkiä menetetään.
Juu, ennenvanhaan synnytettiin kotona ja lapsikuolleisuus oli?
Mikä ihme se kuvitelma on, että synnytys menee hyvin kun sen vaan antaa mennä itsestään miten menee? Kun asia ei tosiaankaan ole niin! Nää luomujuntit ei taida edes tietää, miten hirveästi sektiolla tehdään niin kiireellisiä kuin hätäsektioitakin. Ja ylipäänsä ihan alatiesynnytyksiinkin joudutaan paljon ns "puuttumaan" erilaisin toimin jotta turvataan äidin ja vauvan tila.
Valitettavasti luonto ei aina ole ihan niin ihana. Varsinkin synnytyksissä nimenomaan sairaaloiden ja terveydenhuollon ansiosta on synnytyskuolleisuus todella minimaalista.
Synnytys ei ole mikään pikku juttu tosiaankaan.
Jos itse olisin synnyttänyt kotona, tänä päivänä ei olisi minua eikä poikaani.
Sektio pelasti meidät molemmat.
Jumalattoman törkeää vaarantaa vauvan henki oman itsekkyyden takia. Ihan hirveetä.
Jos verrataan eläimiin, niin useinkaan kaikki pennut eivät synny hengissä.
Luonnonvalinta.
Lääketiede on kehittynyt pelastamaan ne, jotka luonnonvalinta hylkäisi.
Turha ainakaan alkaa kampanjoida asian puolesta. Jokainen päättää itse miten synnyttää, en kunnioita sen enempää kuin sairaalassa synnyttäneitä.
Mulla kun tuli lapsivedet niin lähdettiin kiireellä sairaalaan. Vasta sairaalassa sain itselleni turvallisen olon. En ymmärrä miten joku uskaltaa synnyttää alkeellisissa olosuhteissa sairaalassa. Miettikää jos lapsi vaikka kuolee äidin itsekkyyden takia? Tai vammautuu pahasti? Äiti voi toki kuolla myös itsekin. Sairaalaolosuhteissa on erittäin erittäin harvinaista, että mitään peruuttamatonta tapahtuu. Kotisynnytyksessä kuitenkin ihan "pieni" juttukin voi olla kohtalokas, koska apu ei ole lähellä.
Jos kaikki synnyttäisivät kotona, vastasyntyneiden teho-osastot voisi lakkauttaa.
Sinne on päästävä nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kun tuli lapsivedet niin lähdettiin kiireellä sairaalaan. Vasta sairaalassa sain itselleni turvallisen olon. En ymmärrä miten joku uskaltaa synnyttää alkeellisissa olosuhteissa sairaalassa. Miettikää jos lapsi vaikka kuolee äidin itsekkyyden takia? Tai vammautuu pahasti? Äiti voi toki kuolla myös itsekin. Sairaalaolosuhteissa on erittäin erittäin harvinaista, että mitään peruuttamatonta tapahtuu. Kotisynnytyksessä kuitenkin ihan "pieni" juttukin voi olla kohtalokas, koska apu ei ole lähellä.
Alkeellisissa olosuhteissa KOTONA eikä sairaalassa. Kirjoitin väärin😂
Hollannissa kotisynnytykset on ihan tavallisia. Normaalin raskauden yhteydessä kätilö saattaa jopa ihmetellä miksi nainen haluaisi oman kodin sijasta synnyttää sairaalassa. Hollannissa ajatellaan, että sairaala on sairaille eikä synnyttävä äiti ole sairas.
Vierailija kirjoitti:
Hollannissa kotisynnytykset on ihan tavallisia. Normaalin raskauden yhteydessä kätilö saattaa jopa ihmetellä miksi nainen haluaisi oman kodin sijasta synnyttää sairaalassa. Hollannissa ajatellaan, että sairaala on sairaille eikä synnyttävä äiti ole sairas.
Synnytysosastot eivät ole sairaille vaan synnyttäneille terveille äideille.
Jos mun äiti olis valinnu kotisynnytyksen niin mua ei olisi olemassa...😄 Että semmoista. Fiksu äitini onneksi synnytti sairaalassa.
En katsonut, joten en tiedä mitä siinä on ollut.
Mutta ihmettelempä vaan. Miksi helkkarissa joku haluaa asettaa itsensä ja vauvan vaaratilanteeseen täysin omasta tahdosta?! Aivan hullua. On se nyt kumma kun ei loistavat sairaalaolosuhteet kelpaa.