Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö datanomin tutkinnolla mitään?

Vierailija
05.05.2018 |

Kaikkialta saa kuulla ja lukea, että ICT-alalla on puutetta tekijöistä ja että siellä on koko ajan työpaikkoja ja että tarve vain kasvaa ja kasvaa. Siksi aloinkin miettimään, että tekeekö tieto- ja viestintätekniikan ammattitutkinnolla eli tuttavallisemmin datanomin tutkinnolla jotain?

Ne kokemukset joita olen kuullut puhuvat sen puolesta, että ei sillä paljon mitään tee. Silti päässäni muhii ajatus, että hankkisin sen tutkinnon ja menisin johonkin perustehtävään ICT-alalle. En siis odota saavani datanomina 5000 e kuukaudessa, vaan ihan tavallinen työpaikka riittäisi. Onko ihan turha toive? Jakakaa kokemuksianne.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tutkinnolla sinänsä ei tee mitään. Minulle se oli startti alalle ja sitten muutaman työpaikan kautta päädyin myyntiin, projektien vetäjäksi ja asiakaspalvelu-/asiakaskokemuspäälliköksi.

Vuositulot vaihtelee 70/80/90 tuhatta riippuen tulospalkkioista, bonukset on puolet palkasta. Palkka sinänsä ei ole minulle se juttu vaan, että saan tehdä vaihtelevaa ja mielenkiintoista työtä. Alalle kiinni ja mielenkiintoisiin projekteihin, kannattaa ehdottaa mitä haluaa tehdä kun tuntee itsensä, kykynsä ja kiinnostuksensa.

Totta puhut. Tunnen itse muutamia erittäin hyvässä asemassa olevia datanomeja, joten kaikki on yleensä itsestä kiinni.

Vierailija
42/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin yo-datanomiksi vuonna 1998. Tein opintojen 6kk työharjoittelun pienelle internet-operaattorille asiakastuessa, palkaton harjoittelu. Elelin opiskelija-asunnossa ja elin Kelan opiskelutuilla. Soittivat sieltä vakituiseen työhön jo ennen valmistumistani, oisko ollut nykyrahassa luokkaa 1600-1700eur/kk ensimmäinen alkupalkkani. Ostin omistusasunnon vuoden 2000 keväällä, maksoi 99.000eur.

Ura jatkui isommalla operaattorilla (Sonera, nyk. Telia) ja myöhemmin vaihdoin ITn sisällä alaa verkkolaskutukseen ja integraatioihin. Erikoistuin projektipäällikön hommiin. Sekä työtehtävää että taloa on vaihdettu moneen kertaan. Stressi ja yt-neuvottelut kuuluvat osaksi elämää isoissa IT-taloissa.

Nykyään tienaan 65.000e vuodessa (reilu 5100/kk). Aloitin 2000-luvun lopussa asuntosijoittamisen josta tulee tänä päivänä bruttona jo enemmän vuodessa.

Myös aviomies IT alalla, sama palkka ja sijoittaa hänkin. Palkkatuloista yhteensä brutto 130.000eur/vuosi ja 20 vuoden työuran aikana rakennetuista asunto- ja osakesijoituksistamme brutto 200.000eur/vuosi. Vaikka verottaja syö valtavasti on elämä yo-datanomin koulutuksella ja perheen 330.000 euron vuosituloilla ihan mukavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi