Miten oppisi ostamaan laadukkaampia ja kalliimpia vaatteita?
Lapsuudenperheessä ostettiin aina halpaa. Ostettiin "kun halvalla sai" vaikka ei olisi tarvinnutkaan. Kaapissa oli siis rumia rytkyjä aivan liikaa.
Olen vähitellen opetellut tästä pois. En osta jos en tarvitse. Tämä onnistuu. Mutta edelleen ne alelaput ja halvat hinnat hirvittävät minua. Voin ostaa melko kalliin tuotteen jos se on alessa (ja silti edelleen kallis). Jotenkin en vaan saa annettua itselleni lupaa ostaa (mielestäni) kallista tuotetta normaalihintaan. Varaa olisi ja olen aina ollut tyytyväinen niihin kalliisiin (ale)ostoksiin. Enkä tarkoita että pitäisi ostaa mitää luksustuotteita, mutta 90 e on neuleesta ihan ok hinta. Ei tarvitse ostaa halpahallin 20 e neuletta.
Olen keski-ikäinen nainen. Työelämässä johtavassa asemassa. En halua näyttää kassialmalta. Miten saan lapsuuden opetukset pois päästäni?
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenperheessä ostettiin aina halpaa. Ostettiin "kun halvalla sai" vaikka ei olisi tarvinnutkaan. Kaapissa oli siis rumia rytkyjä aivan liikaa.
Olen vähitellen opetellut tästä pois. En osta jos en tarvitse. Tämä onnistuu. Mutta edelleen ne alelaput ja halvat hinnat hirvittävät minua. Voin ostaa melko kalliin tuotteen jos se on alessa (ja silti edelleen kallis). Jotenkin en vaan saa annettua itselleni lupaa ostaa (mielestäni) kallista tuotetta normaalihintaan. Varaa olisi ja olen aina ollut tyytyväinen niihin kalliisiin (ale)ostoksiin. Enkä tarkoita että pitäisi ostaa mitää luksustuotteita, mutta 90 e on neuleesta ihan ok hinta. Ei tarvitse ostaa halpahallin 20 e neuletta.
Olen keski-ikäinen nainen. Työelämässä johtavassa asemassa. En halua näyttää kassialmalta. Miten saan lapsuuden opetukset pois päästäni?
Äh, siis alet kiinnostaa, ei hirvitä. Ja isot hinnat hirvittää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Myös istuvat alusvaatteet ovat kaiken A ja O. Jos selkään tai kainaloon tulee tuplatissit sopimattomien rintaliivien vuoksi tms., näyttää kaikesta muusta panostuksesta huolimatta hivenen epäsiistiltä. Yleinen "perisynti" rintaliiveihin liittyen on se, että ympärysmitta on liian iso ja kupin kirjain liian pieni.
Tätä en vielä ole pohtinutkaan. Uskon rintsikoiden koon olevan oikea (olen vaihtanut nuoruuden 75B:t nykyisiin 70C:hen, vaikka ympärysmittani on ennemminkin kasvanut), mutta alusvaatteissa en ole ostanut koskan edes keskihintaisia tuotteita. Ihan hyviä keinokuituisia on löytynyt alle kympillä marketin alesta. Ihan hyvältä ne ainakin näyttää ja tuntuu.
Iltapuvun tai muun ihonmyötäisen mekon alla pidän toki aina muotoilevia vaatteita.
Ap
Ei kai muuta kuin opetella. En itse osta koskaan mitään mitä en tarvitse. Ja kun ostan, laatua. Laatu on eri asia kuin turhanpäiväinen luxus. Haluan vaatteen ja kengät ja laukun jne. joka näyttää hyvältä, on hyvää materiaalia hyvin tehty. Istuu kunnolla ja käyttäytyy hyvin pesussa, ei veny eikä vanu eikä menetä väriään.
Kun on muutama laadukas asukokonaisuus jota voi yhdistellä, siihen sopivat kengät jne. pääsee jo pitkälle. Ja rahaa säästyy pidemmällä tähtäimellä.
Ja viimeksi vaan ei vähäisimmäksi, näyttää hyvälle!
Menet suoraan sellaiseen liikkeeseen, jossa ei myydä kuin laadukkaita vaatteita. Kyllähän se maksaa, mut muutaman käyntikerran jälkeen, ei tunnu enää niin pahalta.
Katso pesulappua ja materiaalimerkintää. Luonnonmateriaalit ovat hyviä ja kestäviä, keinokuitulumput ovat hyvännäköisiä hetken kunnes hiutuvat/nukkaantuvat/menettävät muotonsa. Itse en osta mitään vaatetta, joka ei kestä 60 asteen pesua (pl. farkut, villa ja silkki).
Puuvilla vaatii 60 asteen pesun puhdistuakseen kunnolla. Hienhajukin häviää. Helppo pyykätä, kun voi heittää kaikki alushousut, sukat ja t-paidat/topit/pitkähihaiset samaan koneeseen. Vaikka pesu kuumemmassa kuluttaakin enemmän energiaa, koen olevan ekologisempaa pestä harvemmin täysinäisiä koneellisia kuin myllyttää vaatteita yhden päivän käytön jälkeen 40:ssä. Pesukonekin itse asiassa puhdistuu, kun sitä käyttää kuumemmalla vedellä.
Pieni aasinsilta, mutta ei riitä että vain ostaa laadukkaan vaatteen kun sitä pitää myös huoltaa.
Myös istuvat alusvaatteet ovat kaiken A ja O. Jos selkään tai kainaloon tulee tuplatissit sopimattomien rintaliivien vuoksi tms., näyttää kaikesta muusta panostuksesta huolimatta hivenen epäsiistiltä. Yleinen "perisynti" rintaliiveihin liittyen on se, että ympärysmitta on liian iso ja kupin kirjain liian pieni.