Ientulehdus
Kävin viikko sitten poistattamassa hammaskiveä. Tiesinkin jo, että minulla on laaja ja hankala ientulehdus, siksi meninkin. Olen nyt joka päivä harjannut hampaat aamuin illoin ostamallani sähköhammasharjalla ja putsannut hammasvälit myös kahdesti päivässä plus käyttänyt minulle määrättyä suuvettä.
Ikenistä ei enää ole vuotanut verta kertaakaan hammaskiven poiston jälkeen, mutta ne ovat yhä paikoin ärtyneen väriset. Etenkin yläleuan puolella.
Onko kellään käsitystä, missä ajassa tulehduksen pitäisi häipyä kokonaan ja ienten rauhoittua?
Kommentit (11)
Aika nopeasti, jos et esim tupakoi.
Olen 55 vuotias nainen. Tulossa proteesit ylös. Parodontiitti on tuhonnut hampaani. Kunnallinen hammashoito ei koskaan kiinnittänyt huomiota
ientaskuihini. Kiire ja välinpitämätön hoito aiheutti sen, että parodontiitti levisi liian pitkälle.
En tupakoi. Minulta kuulemma mitattiin ientaskut puhdistuksen yhteydessä, en huomannut yhtään. On kuulemma syventyneitä ientaskuja, mutta tilanne hoidettavissa.
Hyvänä merkkinä pidän verenvuodon loppumista, mutta tuo yläetualueen ien on mokoma yhä turvoksissa. No, toivottavasti se paranee... Huolettaa hiukan.
Ap
Huuhtele hammasharjasta (osan saa irti) bakteerimassa/ vaahto juoksevalla vedellä joka käytön jälkeen, niin ei jää muhimaan. Yleensäkin hammasharjan voi joskus kastaa kiehuvaan veteen niin pöpöt kuolee.
Paranemiseen voi mennä parikin viikkoa. Mutta: hammasharja kannattaa vaihtaa nyt, koska vanhassa harjassa on vielä niitä pöpöjä.
Harja kannattaa vaihtaa mieluummin liian usein kuin liian harvoin. Sen voi myös desinfioida esim Septidinissä.
Minulle on kerrottu, että ientulehdus voi alkaa jo parissa päivässä, ellei hampaita puhdista. Mutta paranemisnopeudesta ei ole sanottu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on kerrottu, että ientulehdus voi alkaa jo parissa päivässä, ellei hampaita puhdista. Mutta paranemisnopeudesta ei ole sanottu mitään.
Minulla ainakin yksikin väliin jäänyt pesu aiheuttaa ientulehdusta.
Harjaa aamuin illoin, purskuttele vedellä syömisen jälkeen ja syö tuoretta valkosipulia. Auttaa nopeasti.
Suolavedellä purskuttelu on vanha, käyttökelpoinen konsti.
Itse olen pohtinut samaa