Siikajoen laiminlyönti 80 kuollutta nautaa
Tässä tapauksessa toivottavasti valvova eläinlääkäri myös saa syytteet, sillä ihan vahingossa valvonnan alla ei tällaista saata tapahtua.
Vaikuttaa siltä eläinten pahoinvoinnin ilmi tultua muissakin tapauksissa, että suomessa ollaan aivan retuperällä eläinten hyvinvoinnin valvonnassa. Toisinsanoen minkäänlaista valvontaa ei ole, vain pakollista asioiden toimittamista ja hoitamista paperilla.
Nyt uusia tapoja ja ratkaisuja esiin miten voitaisiin valvontaa muuttaa lakisääteisesti myös ja ihan käytännön tasolla. Ehkä videovalvonta on ainoa tapaa tulevaisuudessa taata eläinten hyvinvointi.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä eläinlääkärit on ihan polvillaan näiden lihankasvattajien ja maidontuottajien edessä. Valvonta pitäisi olla keskusohjattua, ei paikallisia tuttuja eläinlääkäreitä. Pakollisella videovalvonnalla voitaisiin varmasti estää jo aika paljon tätä eläinten huonoa kohtelua. Siitä, kun pääsisi joku valvoja koska vain kurkkaamaan mitä kuuluu/näkyy, niin eipä näitä ikäviä tapauksia näin paljon tulisi.
MIten tällainen toteutettaisiin, jos kyseessä on tällainen haikkuja kasvattava tila? Haikut kun yleensä eivät majaile navetoissa tai eläinsuojissa muutenkaan, vaan hyvin yleisesti laitumella ympäri vuoden. Miten ajattelet, että niille laajoille alueille saadaan videovalvonta?
Onhan kaupunkien kadutkin täynnä kameroita. Ei kai laitumet ole sen vaikeampia? Ja tarvitseeko joka senttimetri kuvata? Yleensä eläimet viihtyyvät enemmän tietyissä kohdissa laitumillakin.
No ei tunnu olevan tarpeeksi, kun touhua on seurannut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä tässä tapauksessa järkyttää. Eläimethän oltaisiin tapettu joka tapauksessa ihmisten iloksi. Suomalainen eläintuotanto on alusta loppuun pelkkää julmaa eläinrääkkäystä, jonka mahdollistaa Suomen luokaton eläinsuojelulaki.
Eläimet kuolivat hitaasti nälkään, mutta onko muka oikeasti parempi, että parastakin aikaa tuotantoeläimiä rääkätään se 1-4 vuotta (4 vuotta nykytuotannon mittapuulla on jo pitkä ikä lypsylehmälle) ja tapetaan sitten. Itse en näe näillä kovinkaan suurta eroa.
Ylämaankarjan tuotanto on kaukana rääkistä sillä eläimet saavat olla ympäri vuoden vapaana laajoilla laitumilla ja toteuttaa luonnollista käyttäytymistään. Olen vieraillut tapauksen tilalla Noin kaksi vuotta sitten ja tuolloin isäntä kertoi tilastaan ja sen toiminnasta ja näytti laitumia ja eläimiä. Tuolloin kyllä näki että isäntä välitti eläimistään joten hyvin vaikea ymmärtää että minkä vuoksi näin on päässyt tapahtumaan. Rahallinen menetys kun tämä on tilalle koska kuolleiden eläinten arvo on yli 200 000 euroa.
Tiedät varmasti kuinka pieni osa kotimaisesta lihantuotannosta koostuu juuri ylämaankarjasta? Suomalaisesta naudanlihasta liki 90 % tulee lypsytilojen sivutuotteena. Lypsytilojen toiminta ja olosuhteet ovat pääsääntöisesti luokattomia, mutta kevyttä kamaa verrattuna sonnikasvattamoihin ja sikaloihin.
Täälläpäin erästä luomumaitotilaa pidettiin eläimille oikein auvoisena paikkana elää ja tilalla oli hyvä maine. Todellisuudessa sairaat eläimet, jotka eivät jaksaneet itse enää edes seistä, hilattiin traktorilla pellolle yön turvin. Ihmiset sitten katselivat ihaillen, kun tyytyväiset lehmät loikoilevat pellolla. Itse äkkäsin tämän tilakäynnillä, tein ilmoituksen ja viisi lehmää hätälopetettiin. Eläinsuojelu ei voinut mitään muuta kuin antaa moitteita, mutta huonon eläinsuojelulain takia tila porskuttaa edelleen.
Tämä oli vain yksi esimerkki suomalaisten tilojen arkipäivästä. 10 vuotta tuotantoeläinlääkärinä riitti minulle. Tätä tuulimyllyä vastaan on turha taistella, niin kauan kun kuluttajat haluavat pitää illuusionsa kotimaisesta tuotannosta.
En usko, että olet eläinlääkäri. Taidat olla joku pajunköyttä syöttävä vegaanitrolli. Kertomuksessasi oli monta kohtaa, jotka laittoivat epäilemään. Itse olen maatalousalalla ollut jo reilu 10 vuotta eikä se ole lainkaan tuollaista kuvaamasi kaltaista. Oikeasti kukaan ei hinaa mitään lehmiä mihinkään laitumelle noin.
Hyi vttu! Miksi tämän psykopaat ti politiikon nimeä ei julkaista?????????
Toi psyko jaksoi hoitaa ''työnsä'' ja piti itsestään huolta, mutta nälkiinnytti lehmät?!? Hyi saa t ana.
Valvontaa tilalla kyllä on ollut, mutta ilmeisesti supliikki mies osaa höynäyttää niin valvontaeläinlääkäriä kuin läänineläinlääkäriäkin, naisia molemmat. Ja toisekseen kuntapoliitikko, joten valvontaeläinlääkärihän on melkein sillä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa odottaa ensin kun selvitetään että mitä tässä tapauksen taustalla oikein on. Tilan isäntä on kyllä ammattimies että sinänsä itsekin ihmettelin että minkä vuoksi näin on päässyt tapahtumaan. Muistaakseni hänellä on yhteensä lähes 200 eläintä.
Ei tarvitse odotella. Näitä tapauksia on sattunut viime vuosina ihan liikaa sekä karja-, että lammastiloilla. Lisäksi mikään syy ei ole hyväksyttävä syy sille, että eläimet tiloilla kuolevat hoidon puutteeseen. On kehitettävä järjestelmä jonka avulla eläinten henki pelastuu. Yhtään vastaavaa tapausta ei saa enää tulla ikinä, ei mihinkään syyhyn vedoten. Nämä tapaukset on ESTETTÄVÄ.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaas näin siinä käy kun Suomessa kaikki vouhottaa kilpaa jostain (laillisista) turkistarhoista vain koska turkikset ovat heidän mielestään elitistien juttu ja rikkaampia täytyy vihata, niin perus lehmitilat ja vastaavat jää huomioitta ja siellä saa touhuta mitä vaan tai olla touhuamatta ollenkaan!
Kyllä eläinsuojelijat vouhottavat kaikesta tasapuolisesti. Sitä kuuntelevaa viranomaista ei vain tahdo löytyä.
Jos välitätte eläinten hyvinvoinnista, niin lopettakaa se lihan syönti , munat ja maitotuotteet. Satutteko tietämään missä oloissa suurin osa liha-ja maitoteollisuuden eläimistä elää?
ottakaapa selvää. Minä olen ottanut selvää, enkä halua enää antaa senttiäkään teollisuudenalalle, joka kiduttaa ja murhaa viattomia eläimiä miljoonittain joka vuosi vain sen takia, että me saisimme lihaa lautasellemme, joka itse asiassa sairastuttaa meidät. Tai maitotuotteita, jotka itseasiassa heikentävät luita. Puhumattakaan lihantuotannon ilmastovaikutuksesta.
Ja ei, Suomessa se eläinten elämä lihantuotannossa ei ole yhtään sen parempaa kuin muuallakaan eivätkä ne eläimet halua kuolla. Ne ovat yksilöitä, jotka tuntevat tunteita ja kiintyvät poikasiinsa ja lajitovereihinsa.
Lihateollisuus itsessään on ihan sairas systeemi ja pitäisi lopettaa kokonaan.
Nykyaikana kun ihminen pärjää ilman lihaa mainiosti.
Lopettakaa se proteiininpalvonta ja syökää kasvikunnan tuotteita monipuolisesti niin pysytte paljon terveempinä. Kasvikunnan tuotteissakin on proteiinia ja normaalisti liikkuva ihminen ei tarvitse "joka aterialla 30g proteiinia" , eikä Varsinkaan eläinproteiinia.
Liha-ja maitoteollisuus tekevät rahaa, se on niiden tärkein tavoite.
Siinä jo mennään vikaan kun elävästä yksilöstä tulee tuote jota ihminen hyväksikäyttää omiin tarpeisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa odottaa ensin kun selvitetään että mitä tässä tapauksen taustalla oikein on. Tilan isäntä on kyllä ammattimies että sinänsä itsekin ihmettelin että minkä vuoksi näin on päässyt tapahtumaan. Muistaakseni hänellä on yhteensä lähes 200 eläintä.
Ei tarvitse odotella. Näitä tapauksia on sattunut viime vuosina ihan liikaa sekä karja-, että lammastiloilla. Lisäksi mikään syy ei ole hyväksyttävä syy sille, että eläimet tiloilla kuolevat hoidon puutteeseen. On kehitettävä järjestelmä jonka avulla eläinten henki pelastuu. Yhtään vastaavaa tapausta ei saa enää tulla ikinä, ei mihinkään syyhyn vedoten. Nämä tapaukset on ESTETTÄVÄ.
Eläinten henki pelastuu?
no lopeta se lihansyönti ja maidon juonti .niin helppoa se on . Miten se lihatilan possu lopulta eroaa lemmikkikoirasta tai -kissasta? ei mitenkään.
Siirtykää whole food plant based ruokavalioon. Suosittelen.
katsokaa vaikka uusi dokumentti youtubesta, H.O.P.E , what you eat matters.
Ei paljon tee mieli enää sen jälkeen tukea liha-ja maidontuotantoa.
Vierailija kirjoitti:
Täälläpäin erästä luomumaitotilaa pidettiin eläimille oikein auvoisena paikkana elää ja tilalla oli hyvä maine. Todellisuudessa sairaat eläimet, jotka eivät jaksaneet itse enää edes seistä, hilattiin traktorilla pellolle yön turvin. Ihmiset sitten katselivat ihaillen, kun tyytyväiset lehmät loikoilevat pellolla. Itse äkkäsin tämän tilakäynnillä, tein ilmoituksen ja viisi lehmää hätälopetettiin. Eläinsuojelu ei voinut mitään muuta kuin antaa moitteita, mutta huonon eläinsuojelulain takia tila porskuttaa edelleen.
Tämä oli vain yksi esimerkki suomalaisten tilojen arkipäivästä. 10 vuotta tuotantoeläinlääkärinä riitti minulle.
Höpsistä. Tuon kirjoittaja ei ole koskaan toiminut minkäänlaisena eläinlääkärinä eikä saanut siihen koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläinten henki pelastuu?
no lopeta se lihansyönti ja maidon juonti .niin helppoa se on . Miten se lihatilan possu lopulta eroaa lemmikkikoirasta tai -kissasta? ei mitenkään.
Ei paljon tee mieli enää sen jälkeen tukea liha-ja maidontuotantoa.
Nälkään ja janoon kuoleminen on kivuliasta. Myös ihmiset kuolevat elämänkaaren päätteeksi joten hengen pelastuminen tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, ettei kuole nälkään ja janoon kärsien. En syö lihaa. Rehellisesti sanottuna en usko, että Suomessa luovuttaisiin maataloustuotannosta kertalaakista, joten tärkeintä on ensin parantaa eläinten oloja ja odottaa sitä hetkeä kun yhteiskunta on joko viisastunut niin paljon, että luopuu tuotannosta tai on pakotettu luopumaan siitä syystä jos toisesta. Minulla ei ole sikaa lemmikkinä kerrostalossa, koska se on hieman epäkäytännöllinen, sikoja vastaan minulla ei mitään ole, olen niitä joskus sukulaistilalla hoitanutkin. Näen aika selviä eroja kissojen ja koirien välillä, sekä sikojen ja muiden tuotantoeläinten välillä. Esimerkiksi lehmää olisi aika mahdotonta lenkkeilyttää hissittömän talon kolmannesta kerroksesta.
Eiköhän pahnanpohjimmaisina ole ne maataloustuet? Mies on saanut kunnon tuet ja nyt jostain syystä ote kirposi. Mutta kepulit auttavat menetyksessä varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläinten henki pelastuu?
Ei paljon tee mieli enää sen jälkeen tukea liha-ja maidontuotantoa.Nälkään ja janoon kuoleminen on kivuliasta. Myös ihmiset kuolevat elämänkaaren päätteeksi joten hengen pelastuminen tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, ettei kuole nälkään ja janoon kärsien. En syö lihaa. Rehellisesti sanottuna en usko, että Suomessa luovuttaisiin maataloustuotannosta kertalaakista, joten tärkeintä on ensin parantaa eläinten oloja ja odottaa sitä hetkeä kun yhteiskunta on joko viisastunut niin paljon, että luopuu tuotannosta tai on pakotettu luopumaan siitä syystä jos toisesta. Minulla ei ole sikaa lemmikkinä kerrostalossa, koska se on hieman epäkäytännöllinen, sikoja vastaan minulla ei mitään ole, olen niitä joskus sukulaistilalla hoitanutkin. Näen aika selviä eroja kissojen ja koirien välillä, sekä sikojen ja muiden tuotantoeläinten välillä. Esimerkiksi lehmää olisi aika mahdotonta lenkkeilyttää hissittömän talon kolmannesta kerroksesta.
Ai niinkö se niiden henki määritellään että mitä eläintä voi taluttaa hihnassa?!? :-!
Tää oli uus näkökulma!:-D
Kannattaa tutkia ja etsiä tietoa, miten käyttäytyy esim. suljetussa tilassa vankeudessa elävä possu / lehmä/kana ja sitten miten eläin käyttäytyy normaaleissa oloissa, lajityypilliseen tapaan ja hoivaa poikasiaan.
Länsimaissa on niin pinttynyt se tapa ja luulo siitä, että lautasella pitää olla jotain eläinperäistä tai kuolee ravintoaineiden puutteeseen.
Lihassa ei ole mitään mitä ei saisi muualta terveellisemmässä muodossa. B12- vitamiini on bakteerien tuottamaa, siksi sitä on lihassa ja sen voi ottaa purkista.
Ihan sairas koko teollisuudenala ja tulee kaatumaan viimeistään superbakteerien ja patogeenien villiintymiseen ja yksinkertaisesti siihen että luonnonvaroja ei voida enää tuhlata eläinten ruokkimiseen ,maapallo ei sitä kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläinten henki pelastuu?
Ei paljon tee mieli enää sen jälkeen tukea liha-ja maidontuotantoa.Nälkään ja janoon kuoleminen on kivuliasta. Myös ihmiset kuolevat elämänkaaren päätteeksi joten hengen pelastuminen tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, ettei kuole nälkään ja janoon kärsien. En syö lihaa. Rehellisesti sanottuna en usko, että Suomessa luovuttaisiin maataloustuotannosta kertalaakista, joten tärkeintä on ensin parantaa eläinten oloja ja odottaa sitä hetkeä kun yhteiskunta on joko viisastunut niin paljon, että luopuu tuotannosta tai on pakotettu luopumaan siitä syystä jos toisesta. Minulla ei ole sikaa lemmikkinä kerrostalossa, koska se on hieman epäkäytännöllinen, sikoja vastaan minulla ei mitään ole, olen niitä joskus sukulaistilalla hoitanutkin. Näen aika selviä eroja kissojen ja koirien välillä, sekä sikojen ja muiden tuotantoeläinten välillä. Esimerkiksi lehmää olisi aika mahdotonta lenkkeilyttää hissittömän talon kolmannesta kerroksesta.
Ai niinkö se niiden henki määritellään että mitä eläintä voi taluttaa hihnassa?!? :-!
Tää oli uus näkökulma!:-DKannattaa tutkia ja etsiä tietoa, miten käyttäytyy esim. suljetussa tilassa vankeudessa elävä possu / lehmä/kana ja sitten miten eläin käyttäytyy normaaleissa oloissa, lajityypilliseen tapaan ja hoivaa poikasiaan.
Länsimaissa on niin pinttynyt se tapa ja luulo siitä, että lautasella pitää olla jotain eläinperäistä tai kuolee ravintoaineiden puutteeseen.
Lihassa ei ole mitään mitä ei saisi muualta terveellisemmässä muodossa. B12- vitamiini on bakteerien tuottamaa, siksi sitä on lihassa ja sen voi ottaa purkista.
Ihan sairas koko teollisuudenala ja tulee kaatumaan viimeistään superbakteerien ja patogeenien villiintymiseen ja yksinkertaisesti siihen että luonnonvaroja ei voida enää tuhlata eläinten ruokkimiseen ,maapallo ei sitä kestä.
Ja ennenkuin lihansyöjät alkavat puolustaa lihansyöntiään takapuolesta vedetyillä argumenteillaan täällä, niin ei voi muuta kuin kehottaa etsimään ensin TIETOA aiheesta
(ilmastonmuutos, vegaaniruokavalio, 'niittyliha', eläinten olot Suomessa ja maailmalla, niiden kohtelu ja käyttäytyminen , maidontuotanto ja mitä siihen vaaditaan, maailman pitkäikäisimpien ja terveiden kansojen ruokavalio, osteoporoositilastot yms.)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä tässä tapauksessa järkyttää. Eläimethän oltaisiin tapettu joka tapauksessa ihmisten iloksi. Suomalainen eläintuotanto on alusta loppuun pelkkää julmaa eläinrääkkäystä, jonka mahdollistaa Suomen luokaton eläinsuojelulaki.
Eläimet kuolivat hitaasti nälkään, mutta onko muka oikeasti parempi, että parastakin aikaa tuotantoeläimiä rääkätään se 1-4 vuotta (4 vuotta nykytuotannon mittapuulla on jo pitkä ikä lypsylehmälle) ja tapetaan sitten. Itse en näe näillä kovinkaan suurta eroa.
Näkisit suuren eron, jos olisi vierekkäin terve ja hyvinvoiva eläin menossa teurastamoon kohtaloaan aavistamatta ja kolme viikkoa huonolla hoidolla kitunut viimeisinä hetkinään.
Sinä et tiedä mitään eläinrääkkäyksestä etkä suomalaisesta eläintuotannosta. Googleta käsite tervaliha. Se on yksi syy siihen, että kaikki elintarvikkeeksi menevä liha pyritään tuottamana rääkkäämmättä eläintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläinten henki pelastuu?
Tää oli uus näkökulma!:-DKannattaa tutkia ja etsiä tietoa, miten käyttäytyy esim. suljetussa tilassa vankeudessa elävä possu / lehmä/kana ja sitten miten eläin käyttäytyy normaaleissa oloissa, lajityypilliseen tapaan ja hoivaa poikasiaan.
Itse kirjoitit: "Miten se lihatilan possu lopulta eroaa lemmikkikoirasta tai -kissasta?" Kerroin siis, että mielestäni niillä on paljonkin eroa lemmikkeinä. Silloin kun eläin on elossa niin tärkeintä on sen hyvinvointi. Ikävä kyllä yhteiskunta ei muutu yks kaks vaan uudet asiat vievät yleensä vähintään vuosikymmeniä, ellei vuosisatoja. Olen kyllä opiskellut eläinten käyttäytymistiedettä ja maataloustuotteiden tuotantoketjuja, mutta se ei ole pointtina. Pointtina on se, että ennen kuin sinä teet hokkuspokkus-temppusi ja lopetat ehkä jo huomenna koko maataloustuotannon niin osa ihmisistä yrittää parantaa eläinten oloja kunnes todella onnistut siinä. Se on helppo sanoa, että lopetetaan maataloustuotanto, mutta hieman hankalampi toteuttaa. Katso vaikka eläinkokeiden kieltoyritysten historiaa jne. prosessit vievät todella kauan. Vaikka kansalaisaloitteilla olisi tarpeeksi kannatusta niin tuotantolaitokset pistävät vastaan ja arvaa kuka yleensä voittaa... Siihen asti jokaisella eläimellä on arvonsa missä ikinä se sijaitsee ja jokainen eläin on mahdollisimman hyvän elämän arvoinen. Yksikään eläin ei saa kärsiä.
Helppo ratkaisu: jokainen kasvattaa ja teurastaa itse eläinruokansa ja tuottaa eläimen äidinmaidon, jota haluaa itse nauttia eläinvauvan sijaan ja kasvattaa kanansa, joiden kuukautisia haluaa syödä. Tietysti tuohon pitää käydä koulutus ja valvjoja on paikalla kun teurastus tapahtuu ja se myös videoidaan. Perheen lasten on syytä olla paikalla myös tottakai. Eläinsuojeluyhdiksellä olisi milloin tahansa oikeus vierailla tilalla ja tehdä ilmoitus eläinten kaltoinkohtelusta ja toimenpiteisiin ryhdyttäisiin samantien, ei mitään armonaikoja.
Monikohan söisi eläintuotteita?
Vierailija kirjoitti:
Helppo ratkaisu: jokainen kasvattaa ja teurastaa itse eläinruokansa ja tuottaa eläimen äidinmaidon, jota haluaa itse nauttia eläinvauvan sijaan ja kasvattaa kanansa, joiden kuukautisia haluaa syödä. Tietysti tuohon pitää käydä koulutus ja valvjoja on paikalla kun teurastus tapahtuu ja se myös videoidaan. Perheen lasten on syytä olla paikalla myös tottakai. Eläinsuojeluyhdiksellä olisi milloin tahansa oikeus vierailla tilalla ja tehdä ilmoitus eläinten kaltoinkohtelusta ja toimenpiteisiin ryhdyttäisiin samantien, ei mitään armonaikoja.
Monikohan söisi eläintuotteita?
Yllättävän moni, ikävä kyllä :(
Tiedät varmasti kuinka pieni osa kotimaisesta lihantuotannosta koostuu juuri ylämaankarjasta? Suomalaisesta naudanlihasta liki 90 % tulee lypsytilojen sivutuotteena. Lypsytilojen toiminta ja olosuhteet ovat pääsääntöisesti luokattomia, mutta kevyttä kamaa verrattuna sonnikasvattamoihin ja sikaloihin.
Tämä oli vain yksi esimerkki suomalaisten tilojen arkipäivästä. 10 vuotta tuotantoeläinlääkärinä riitti minulle. Tätä tuulimyllyä vastaan on turha taistella, niin kauan kun kuluttajat haluavat pitää illuusionsa kotimaisesta tuotannosta.