Ärsyttää kun televisiossa puhutaan säästä, aurinkoista ilmaa pidetään yleisenä ihanteena, muita säitä halveksutaan avoimesti
Luuleeko ne että kaikki pitää juuri samasta säästä, auringosta ja lämmöstä.
Itsekin pidän eniten harmaasta sadesäästä.
Kommentit (21)
No niinhän se on ihmisten puheissa aina; sade on ikävää, syksy on kamalaa, talvi on pimeä ja kylmä. Kesä ja mahdollisimman kuuma keli on parasta. Minustakin harmaa sadesää on kiva ja syksy paras vuodenaika. Ikävintä on kuuma kesä, menee kyllä jos on max. 20 astetta lämmintä. Ja nyt oli kyllä niin ihana talvi, että eipä ole muistissa milloin viimeksi oli tämmöinen oikea luminen pakkastalvi.
Monien mielestä on hyvä sää, jos lämpötila on yli 30, pilvetön taivas eikä tuule.
Mä en pidä ollenkaan. Tykkään viileydestä ja siitä, ettei iho pala karrelle.
Kyllä jossain kuivuuden runtelemassa maassa voisi olla eri ääni kellossa sateista.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vähän ylitulkintaa. :) Ei nyt sentään halveksuta.
Pakko kärjistää, että tiedätte mitä ajan takaa. Kyllä ne asenteet näkyy selvästi esim uutistenlukijoiden kommenteista, jotka juttelee meteorologille. "koska se aurinko tulee, koska tulee kesä, joko on lämmintä" kun meteorologi sanoo että on pilvistä ja sataa, uutistenlukija vääntelee naamaansa ja toivoo parempia aikoja, näin se aina menee.
Ihan kuin esim. sade olisi saatanasta. Sehän on erittäin tarpeellinen säätila, suotta halveksittu, pitäisi iloita että luonto saa vettä, saa ne auringonpalvojatkin sitten maata vihreällä nurmella kesällä..
Vierailija kirjoitti:
Monien mielestä on hyvä sää, jos lämpötila on yli 30, pilvetön taivas eikä tuule.
Mä en pidä ollenkaan. Tykkään viileydestä ja siitä, ettei iho pala karrelle.
Samoin. Toi on pahin sää mitä tiedän.
Minulle ei aurinko sovi ollenkaan. En voi hyvin, enkä edes näe mitään, silmistä alkaa valua vettä jne.
Viileä ja kylmä sää ilman auringon häikäisyä on lempisää.
Sateinen harmaa sää on ihanaa!! Inhosin lapsena kun oli vielä niitä kunnon kesiä (joka päivä melkein yli 20 astetta)
Nyt aikuisiällä enemmän nauttinut kesästä kun allergiat ei vaivaa kun sataa vähän väliä niin ilma pysyy raikkaana ja eikä aurinkorasvojen kanssa tarvi läträtä paljoo 😊
Tulisipa sateinen kesä taas!
Vierailija kirjoitti:
Plägä on kiva ku on järvellä veneessä ja voi pulahdella veteen vähän väliä. Aurinkovarjo veneessä mukana. Ja kivan miehen kanssa.
Kaikki säät kelpaavat jonkin aikaa. Mutta se vituttaa, jos joku säätila kestää viikkokausia ilman mitään vaihtelua. Sadepäivä keskellä helteistä kesää on enemmän kuin tervetullut, mutta jos sadetta on viikko, niin se nyppii. Ja jos sekä sataa, että on tuulista ja koleaa, niin eipä tee ulos mieli. No ei se hellekään montaa päivää kestävänä ole kovin mukavaa, jos ei satu lomapäiville että voi vaan oleilla missä haluaa. Pakkanen on hyödyllistä, se tuhoaa loisia ja jäädyttää vesistöjä kulukelpoisiksi. Mutta viikon kovat pakkaset eivät houkuttele ulos, ellei sitten ole samalla aurinkoiset kevättalven säät, jolloin se aurinko hieman lämmittääkin keskipäivällä. Sadesäällä ja sumuisina päivinä luonto on kaunis, on kiva kävellä ja nauttia. Mutta ei sitäkään viikkoa jaksa, tylsäksi se käy. Rankkasade ja ukkoset ovat ihania, joskus.
Muuten, jos valitan jostain säästä, niin ei se automaattisesti tarkoita että olen sitten juuri päinvastaisen sään rakastaja. En pidä pakkasestä ENKÄ helteestä... Siedän molempia.
Huvittaa säästä valittavat ihmiset, iha kuin voisivat vaikuttaa säähän ulisemalla 😂
Sadesääfanina rankkaa olla aurinkoihmisten kanssa tekemisissä koska he haluavat juurikin aurinkoiselle paikalle ja tehä paljo asioita aurinkoisina päivinä.. itse taas etsin varjoisimman paikan ja vältän rasitusta.
Sadesäällä(kun on harmaata) oon sitten.tosi aktiivinen mutta sitten nämä aurinkoihmiset linnottautuu sisälle ja valittaa kun ei ulkona voi olla/tehdä mitään 🙄 ihan asenteesta kiinni...
T.ihminen joka liikkuu säistä riippumatta mutta viileä sadesää on parhautta
Vierailija kirjoitti:
Sateinen harmaa sää on ihanaa!! Inhosin lapsena kun oli vielä niitä kunnon kesiä (joka päivä melkein yli 20 astetta)
Nyt aikuisiällä enemmän nauttinut kesästä kun allergiat ei vaivaa kun sataa vähän väliä niin ilma pysyy raikkaana ja eikä aurinkorasvojen kanssa tarvi läträtä paljoo 😊
Tulisipa sateinen kesä taas!
Juu, toivotaan. Raikas, vehreä ja sateinen kesä. :)
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa säästä valittavat ihmiset, iha kuin voisivat vaikuttaa säähän ulisemalla 😂
Sadesääfanina rankkaa olla aurinkoihmisten kanssa tekemisissä koska he haluavat juurikin aurinkoiselle paikalle ja tehä paljo asioita aurinkoisina päivinä.. itse taas etsin varjoisimman paikan ja vältän rasitusta.
Sadesäällä(kun on harmaata) oon sitten.tosi aktiivinen mutta sitten nämä aurinkoihmiset linnottautuu sisälle ja valittaa kun ei ulkona voi olla/tehdä mitään 🙄 ihan asenteesta kiinni...T.ihminen joka liikkuu säistä riippumatta mutta viileä sadesää on parhautta
♥♥♥ Juuri näin. ♥♥♥
Muutama vuosi takaperin olin lähdössä kesällä Keski-Eurooppaan kaupunkilomalle ja katselin mitä säätä on luvattu: hellettä 35 astetta ja pilvetön taivas. Mietin että auts ja kaverille kerroin, että nyt tulee kuumat paikat kierrellä. Kaveri oli ihan haltioissaan, kertoi olevansa kateellinen kun pääsen tuollaisiin keleihin ja käski nauttia lämmöstä. Juu ei, en nauttinut. Muuten oli kiva loma, mutta vaikka join päivisin litratolkulla vettä, niin silti olo oli todella tuskainen, oksetti ja oli vetämätön olo. Ruokakaan ei maistunut kuin vasta vikana iltana, kun tuli kova ukkonen ja ilma viileni. Meidän lähtömme jälkeen siellä olikin ollut jotain 25 astetta, harmitti tuo huono tuuri miten just meidän reissun ajaksi sattui kovat helteet. Heh, sille mun kaverille tuo olisi ollut varmasti hyvä tuuri...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jossain kuivuuden runtelemassa maassa voisi olla eri ääni kellossa sateista.
Ehkä joku maanviljelijä saattaa aavikkomaassa toivoa sadetta, mutta muut iloitsevat jokaisesta poutaisesta hellepäivästä.
Nyt taisi pakkasukkoa sattua ilmarasisti keskustelu.
Tammikuussa uutistenlukija alkaa jo tentata meteorologilta, että "joko kevät alkaa?"
Huhhuh. Tulisi talvikin ensin. TAMMIKUUSSA!
Sitten ne jostain syystä vielä toukokuussa kyselevät ihan samaa, vaikka ollaan keväässä oltu jo pari kuukautta. Ihme keväthulluja, sokeitakin vielä.
Joo, tuntuu kuin kaikkien ihmisten pitäisi olla tässäkin samanlaisia (vaikka muka moninaisuutta arvostetaan): tykätä ennen kaikkea auringonpaisteesta (vaikka se aiheuttaa syöpää ja helteellä on hankalaa), inhota sadetta (vaikka se välttämätön kasveille ja siten myös monien elinkeinolle), haluta "kunnon talvea" (vaikka paleleminen on inhottavaa, lumityöt raskaita ja lämmittäminen tulee kalliiksi) jne. Säätiedottajat saisivat olla neutraaleja tai, mikä vielä parempi, vivahteekkaampia arvottamisissaan!
Nyt on vähän ylitulkintaa. :) Ei nyt sentään halveksuta.