Nyt tarvitsen neuvoja. Väkivaltainen parisuhde, muutto toiselle paikkakunnalle.
Auttakaa. Olemme olleet pian 8 vuotta yhdessä, viime vuosina mies on alkanut käyttäytymään tosi väkivaltaisesti minua kohtaan. Lähinnä öisin kun lapset nukkuu. Nytkin olen silmä mustana. Olen erittäin pienituloinen ja meillä on tosiaan on lapsia. Haluaisin todellakin muuttaa kotikaupunkiini, missä on minun ystävät ja vanhemmat... Ongelma tässä vaan on, että palkkani on todella pieni, en tosiaankaan tiedä miten saan sen riittämään muuttoon, takuuvuokraan ja ekan kuun vuokraan..
En ole ikinä sossusta mitään jeesiä hakenut, en siis ikinä ja olen ihan pihalla auttavatko ne edes tässä asiassa. Kiinnostaa myös tietää että kumpaan sossuun otan yhteyttå, nykyisen asuinkaupunkini, vai tulevan?
Vai kärsinkö suosiolla vielä pari kk, laitan lomarahat yms säästöön ja muutan elokuussa..
Kommentit (34)
Mitähän se turvakotiin meno ap:ta auttaa, asunto kun pitää saada? Ota yhteyttä sen kaupungin sossuun jonne aiot muuttaa.
Turvakoti voi ollla nyt hyvä osoite.
Voi auttaa mahdollisessa vanhemmuustaistelussa.
Turvakodista saat apua. Eli nyt sinne ja rikosilmoitus miehestäsi.
Miten työpaikka?
Olisiko pitkä matka käydä nykyisessä paikassa muuton jälkeen?
Raha onkin hyvä syy jäädä hakattavaksi, lähde kun vielä olet hengissä.
Mitä tulee mieleen muitakin auttavia tahoja kuin Turvakoti (suosittelen! Sieltä saat myös tietoa ja tukea), niin myös Pelastusarmeija ja Diakonissat saattavat keksiä jotakin apua. Eikös myös ole olemassa sellaisia auttavia ja neuvovia puhelimia tilanteessasi oleville naisille? Älä ihmeessä jää enää väkivaltaisen kumppanisi vaikutuspiiriin, siinä voi käydä todella pahasti. Kyllä asiat vielä järjestyvät. Ihan vaan yksi kerrallaan aletaan ratkomaan, älä stressaa koko sumppua kerralla. Tärkeintä se lähteminen.
Vastaavassa tilanteessa ollut ja siitä oppinut:rikosilmoitus miehestä,käy lääkärissä kirjauttamassa vammat,muuta lasten kanssa turvakotiin.Turvakodissa jeesivät käytännön järjestelyissä,siellä on päivystävä sossu.Saat varmasti käytännön järjestelyt rullamasn kun oikeesti teet sen rikosilmoituksen.Muussa tilanteessa et pääse ex-kumppanista eroon oikeasti vaan saat katkeran ja väkivaltaiset exän kanssa jatkaa tulevaisuudessakin yhteistyötä,jota ei kukaan toivoisi :( Alussa vaikeaa ja inhottavas,mutta syksyllä kaikki voi olla tosi paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Miten työpaikka?
300 km, mutta siis se ei ole ongelma, koska minulla on kotikaupungissani työpaikka tiedossa. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten työpaikka?
300 km, mutta siis se ei ole ongelma, koska minulla on kotikaupungissani työpaikka tiedossa. -Ap
Mitä vielä odotat.
Ajattele lapsia jos et itseäsi.
Mies ei halua lasten huoltajuutta, eli mitään taistelua siitä ei tule, sen tiedän. Hänelle riittää että käy moikkaamassa heitä kerran kuussa.
Olen nyt töissä. En tiedä haluanko tehdä rikosilmoitusta, mutta pois ainakin haluan muuttaa.. Ehkä menen sinne turvakotiin nyt ensalkuun
Ap
Mä kannatan tuota turvakotia nyt ens alkuun.
Mutta saat kyllä sossusta takuuvuokran ja kotipaikkakunnaltasi kaupungin asunnon kun sanot, että sun on pakko muuttaa avioeron ja väkivallan takia, ja olet siis käytännössä asunnoton. Sen jölkeen voit hakea kelalta asumistukea vuokriin. Turvakodissa ovat kyllä tottuneet näitä järjestelemään joten osaavat siellä neuvoa, mille tiskille pitää mennä ensin. ( sossuun, ensin nykyisen paikkakunnan ja sittn sen tähtäinpaikkakunnan).
Onko sun työ sellainen, että voit vaihtaa paikkakuntaa?
Vierailija kirjoitti:
Mies ei halua lasten huoltajuutta, eli mitään taistelua siitä ei tule, sen tiedän. Hänelle riittää että käy moikkaamassa heitä kerran kuussa.
Olen nyt töissä. En tiedä haluanko tehdä rikosilmoitusta, mutta pois ainakin haluan muuttaa.. Ehkä menen sinne turvakotiin nyt ensalkuun
Ap
Luulet vaan,e ttei mies halua lapsia. Ei varmaan oikeasti haluakaan, mutta mies voi haluta köyttää valtaa lasten kautta ja pelotella sua huoltajuuden vaatimisella.
Tuolta kautta nyt hakemaan yhteystietoja lähimmästä turvakodista.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se turvakotiin meno ap:ta auttaa, asunto kun pitää saada? Ota yhteyttä sen kaupungin sossuun jonne aiot muuttaa.
Minä ja tyttäreni saimme asua turvakodissa kaksi kuukautta. Saimme sieltä työntekijän mukaan mm. sossuun toimeentulo- ja asuntoasiassa.
Saimme myös valita kalusteita yms. uuteen kotiimme jonka saimme heidän avullaan. Heillä oli varastossa ihmisten sinne lahjoittamia ehjiä ja hyviä tavaroita.
Olen ikuisesti kiitollinen turvakodille.
Ja tuo muuttoasia: ensin oman kaupungin sossulle, sieltä asia siirretään uuteen asuinkuntaan kun olette siellä kirjoilla. Ei ennen.
Mene tekemään se rikosilmoitus, todisteet on naamassasi. Käy lääkärissä, vaikka työterveydessä. Väkivaltainen parisuhde kelpaa asunnonhaun perusteeksi ja se lääkärintodistus olisi tarpeen siinä haussa, jolloin pääset jonossa etusijalle.
Etkö voi asua vanhemmillasi nyt vaikka ensi alkuun?
Muistutan ettei sulla ole mitään velvollisuutta suojella väkivaltaista miestäsi. Tee rikosilmoitus ehdottomasti, ehkä se herättää miehen hakemaan apua, ennenkuin vie toimintamallinsa seuraavaan suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap
enpä luottaisi miehen tuohonkaan lupaukseen. Vai oletko tähän asti saanut yhtään lupausta, että mä en lyö suo enää, ja mies olisi pitänyt ne...?
Olen ihan tosissani,että jos haluat muutoksen oikeesti parempaan,sun pitää olla nyt vahva ja tehdä se rikosilmoitus,kirjauttaa vammat ja suosittelen vahvasti tilanteessasi sitä turvakotia,sieltä käydään töissä ja koulussa jos pystytään.Jos nyt haluat sen skenaarion,mutä voi käydä jos et viitsi nyt tehdä esim.rikosilmoitusta tai kirjauttaa vammoja,niin..no,mitään väkivaltaa ei virallisesti ole ollut.Uudella asunnolla ei ole kiire,sosiaalisia perusteita vuokratakuille ei ole,lapset kasvavat pelossa,puoliso muuttuu hurjemmaksi kun alat pakata kampsujasi,voi mennä henkikin ennen kuin olet poissa asunnosta,ja kuka tietää miten lasten käy,tai sitten se puoliso alkaa tehdä kiusaa,mediasta olet varmasti seurannut minkälaista kivaa voikaan keksiä.Ja se on fakta ettei kukaan akanhakkaaja "halua olla hankala" tuossa vaiheessa,koska silloin nämä rikosilmoitukset yms tulisi aina tehtyä.Tuolla "en halua huoltajuutta" lauseella hän saa ostettua sinut hiljaiseksi nyt ja hankaluuksiin loppuelämäksesi.
nollalinja 080 005 005
Paljonko henkistä väkivaltaa kannattaa sietää?
Kauanko seksuaalisesta väkivallasta kannattaa vaieta?
Montako lyöntiä voi laskea vahingoksi?
Ei yhtään.
Valitse Nollalinja. Soita.
Kuuntelemme ja autamme sinua ammattilaisvoimin.
Kellon ympäri, vuoden jokaisena päivänä.
Voit soittaa maksutta ja nimettömästi. Puhelu ei näy puhelinlaskussasi.
Jos olet akuutissa hädässä, soita yleiseen hätänumeroon 112.
Nollalinja auttaa:
naisia, jotka ovat kokeneet henkistä, fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa tai väkivallan uhkaa
kaikkia, jotka ovat kokeneet henkistä, fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa tai väkivallan uhkaa läheisessä ihmissuhteessaan
väkivaltaa kokeneiden läheisiä
ammattilaisia ja viranomaisia, jotka tarvitsevat neuvoja asiakastyöhönsä
Nollalinjalle soittaminen on ilmaista. Kun soitat Nollalinjalle, saat keskustella tilanteestasi, kokemuksistasi ja peloistasi puhelinpäivystäjän kanssa. Päivystäjämme ovat ammattilaisia, jotka kuuntelevat, tukevat ja neuvovat sinua vaikeassa tilanteessasi.
Sinun ei tarvitse kertoa puhelimessa nimeäsi. Päivystäjä ei myöskään näe puhelinnumeroasi puhelun aikana eikä sen jälkeen. Puhelusta ei jää jälkeä puhelinlaskuusi.
Voit keskustella päivystäjiemme kanssa suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.
Mee turvakotiin.