Onko epäreilua rajoittaa tyttäreni ja hänen poikaystävänsä tapaamisia pojan vanhempien perusteella?
Pojan isä on alkoholisti ja tiedän, koska on sen verran pieni kaupunki. Palstan termeillä "täysin wt" tupakointeineen ja kiroiluineen ja pojan äidistä taas ei tiedä. Onko epäreilua jos tämän takia en päästä tyttöä pojan luokse yöksi? Poika vaikuttaa tubnolliselta.
Kommentit (96)
14-vuotiaat voivat hyvin seurustella ilman yökyläilyjä. Itse en päästäisi lastani alkoholistiperheeseen yökylään lainkaan enkä kannustaisi kyläilemään siellä edes päiväaikaan. Alkoholisti ei ole hyvää seuraa lapselle.
Huono-osaisuus on periytyvää. Tästä syystä olisin varuillani, jos tyttäreni ryhtyisi seurustelemaan huonoista kotioloista tulevan pojan (tai tytön) kanssa.
Ihan sama mitä väitetään niin alkoholistiksi tullaan sillä että juodaan alkoholia, joten ihan itse aiheutettu ongelma!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole alkoholistin sorsimista, vaan oman lapsen suojelua! Herran jestas miten typeriä vastauksia täällä on. Miksi alkoholisteja pitäisi jotenkin hyväksyä? Jos oma lapsi seurustelee sellaisen pojan kanssa, jolla on ns. huonot lähtökohdat ja kotona ehkä levotonta, niin en tietenkään antais omanlapsen käydä siellä kylässä, edes päiväsaikaan. Miettikää vähän tarkemmin.
Oletko oikeasti noin kylmä ja armoton :O ? Lähimmäisenrakkaus hukassa :(
Alkoholismi on sairaus, eikä sairaus ole syy olla hyväksymättä ihmistä. Paitsi jos ihmisellä on paljon vihaa sisällään, ja purkaa sitä niihin, joilla asiat on huonommin elämässään, esim. alkoholisteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei 14-v saa yökyläillä poikaystävän luona? Oma tyttöni oli 14-vuotiaana seurustellut vuoden ja sallin yökyläilyt samanlailla kun sallin yökyläilyt tyttökavereidenkin luona. Ehkäisy oli kunnossa, vaikkei ajankohtaista ollutkaan tuolloin. Nyt 18-vuotiaita molemmat ja muuttamassa syksyllä omaan kämppään :)
Ottiko tyttäresi jo 14-vuotiaana kakkoseen?
Itse pääsin 14-vuotiaana yökyläilemään poikakaverin luokse ja 15-vuotiaana otin kakkoseen :) En mennyt rikki, oli kiva harjoitella seksiin liittyviä asioita ensirakkauden kanssa, vaikka se suhde kestikin vain pari vuotta. Nyt ikää 26-vuotta ja takana 8 vuoden hyvä parisuhde (eri tyypin kanssa). Seksikumppaneita mulla on ollut elämäni aikana siis peräti kaksi ja ehkäisystä on aina huolehdittu.
Antakaa teinienne bylsiä! Suurin osa 14-vuotiaista ei ole enää mitään lapsia vaan teinejä. Toki on tärkeää varmistaa, ettei se yökyläilypartneri ole useita vuosia vanhempi. Parhaiten nuorten suhteista pysyy kartalla, kun ei pyri rajoittamaan niitä turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole alkoholistin sorsimista, vaan oman lapsen suojelua! Herran jestas miten typeriä vastauksia täällä on. Miksi alkoholisteja pitäisi jotenkin hyväksyä? Jos oma lapsi seurustelee sellaisen pojan kanssa, jolla on ns. huonot lähtökohdat ja kotona ehkä levotonta, niin en tietenkään antais omanlapsen käydä siellä kylässä, edes päiväsaikaan. Miettikää vähän tarkemmin.
Oletko oikeasti noin kylmä ja armoton :O ? Lähimmäisenrakkaus hukassa :(
Alkoholismi on sairaus, eikä sairaus ole syy olla hyväksymättä ihmistä. Paitsi jos ihmisellä on paljon vihaa sisällään, ja purkaa sitä niihin, joilla asiat on huonommin elämässään, esim. alkoholisteihin.
Vaatiiko ihmisen hyväksyminen sinusta sitä, että päästää teininsä alkoholistin luo yökylään?
Päästäisitkö itse lapsesi esimerkiksi narkkarikämppään yöksi? Jos et, niin miksi olet kylmä etkä hyväksy huumeidenkäyttäjiä ihmisinä?
Ei vaadi, enkä päästäisi ollenkaan yökylään, vaikka olisi presidenttiperhe.
Edellinen sanoi "Miksi alkoholisteja pitäisi jotenkin hyväksyä?", siinä ei puhuttu yökyläilystä vaan ihmisen hyväksymisestä. Kaksi eri asiaa. En päästäisi narkkarin kotiin, mutta en siitä syystä, etten hyväksyisi huumeidenkäyttäjiä ihmisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kysymys on trolli. Ei kukaan järkevä äiti päästä 14-vuotiasta tyttöään yökylään poikaystävän luokse. Lapsia ovat vielä, eikä seksielämän kuulu alkaa noin nuorena.
Mutta itse kysymykseen, en sorsi alkoholistejakaan, eli ei olisi syy estellä seurustelua, jos poika itse tosiaan on kunnollinen.
Aloituksessa ei mainittu seksiä.
Ei, mutta jos kaksi kenties hormoonihuuruista rakastavaista päästää nukkumaan vierekkäin, voi arvata, ettei siitä ole pitkä matka seksiin, vai oletko eri mieltä?
Luultavasti sitten jo lukiossa pähkäilee lastenhoitoa nämä jo niin isot tytöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kysymys on trolli. Ei kukaan järkevä äiti päästä 14-vuotiasta tyttöään yökylään poikaystävän luokse. Lapsia ovat vielä, eikä seksielämän kuulu alkaa noin nuorena.
Mutta itse kysymykseen, en sorsi alkoholistejakaan, eli ei olisi syy estellä seurustelua, jos poika itse tosiaan on kunnollinen.
Ei, mutta jos kaksi kenties hormoonihuuruista rakastavaista päästää nukkumaan vierekkäin, voi arvata, ettei siitä ole pitkä matka seksiin, vai oletko eri mieltä?
Kyllä ne sen saa hoidettua ilman vierekkäin nukkumista ja jos kerran ovat niin lapsia niineiyän voi tulla mieleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitto-Kalevi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä?
Molemmat ovat 14.
-apEli olette itsekin wt-perhe. Ei normaaleissa perheissä tuonikäiset yökyläile.
Teillä ne karkaavat ja menevät "kaverin luokse"
Kotona nuo on tähän asti yönsä nukkuneet, ainakin 14-vuotiaana. Ette kai ole lapsillenne ehkäisystä opettaneet, nelikymppiset mummot on kuulemma nyt in. Wt-mammat trendien aallonharjalla.
Eivät ole olleet yhtään yötä pois kotoa? Joko ei ole kavereita tai viilaa sinua linssistä ihan vaan tavatakseen kavereitaan.
Voi luoja. Ovat kavereidensa luona olleet yötä, tiedän kun tunnen kavereiden vanhemmat että siellä ovat olleet eivätkä muualla huitelemassa. Voi olla että ovat ehtineet jossain muussa välissä seksiä harrastamaan, en minä lapsiani 24/7 vahdi joka ikistä liikettä. Mutta en myöskään päästä tuon ikäisiä poika/tyttöystävän luokse yöksi. Onko tuo oikeasti teidän mielestä normaalia, että noin nuorena ollaan seurustelukumppanin luona yötä? Ostatte varmaan viinat ja röökitkin kun "kyllä ne niitä jostain kuitenkin saa"?
Niin sieltähän se tuli, että meidän parempien ihmisten kohdalla tämmöistä ei ole. Seksi ei ole samalla tasolla tupakan ja alkoholin kanssa. Miksi ei olisi normaalia?
Seksi on normaalia aikuisen elämässä, mutta 14-vuotias on lapsi vielä.
Jos tuonikäisen seksi on sinulle normaalia, niin pakko kysyä, minkälaisesta kodista olet itse? Et saanut hyväksyntää, aikaa ja rakkautta omilta vanhemmiltasi? Isä ehkä jättänyt sinut nuorena? Piti etsiä hyväksyntää pojilta, mieluiten seksin muodossa?
Sain vanhemmilta hyväksyntää, mutta ei haluttomuutta aiheuttanut. Ei pitäisi olla kiire, mutta estelykään ei ole hyvä asia.
En päästäisi yöksi, et voi edes tietää miten mies käyttääntyy humalassa. Onko väkivaltainen? Lapset ja nuoret usein suojelevat vanhempiaan ja salaavat heidän ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiden vaarojen ohella, alkoholistin kotoa löytyy aina alkoholia. Eli tällä pojalla on helppoa päästä käsiksi alkoholiin. Miten voit kuvitella ettei nuoret ole jo juopotelleet? Aivan varmasti ovat. Oli tämä sitten provo tai ei. Mutta sinisilmäisiä ja tyhmiä vanhempia vastaamassa tähän ketjuun. Alkoholi ja seksi näköjään ok 14-vuotiaille? Luulette että kaiken hyväksyminen tekee asioista jotenkin vähemmän haitallista?
Muuten samaa mieltä, mut alkoholistin lapset tosiaan joko alkolisoituu itsekin, tai melkein vielä useammin tietoisesti valitsevat raittiuden. Koska eivät halua vanhempansa kohtaloa.
Ihanaa mutkat suoraksi -ajattelua taas tässäkin ketjussa. Alkoholistin lapsesta ei automaattisesti tule joko alkkis tai raivoraitis. Huono-osaisuus ei automaattisesti periydy. Näin VOI käydä, mutta ei välttämättä. Ap voi myös omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen ja suhtautua poikaan asiallisesti, näyttää hänelle myös esimerkkiä toisenlaisista vanhemmista. Pahinta mitä voi tehdä on syyllistää poikaa vanhemmistaan ja suhtautua häneen niin että hänestä tulee väistämättä samanlainen.
Sen sijaan yökylään en päästäisi 14-vuotiasta itsekään, sekä iän perusteella että vanhempien alkoholismin takia.
Terveisin alkoholistin lapsi, joka ei ole alkkis eikä raivoraitis vaan ihan keskiluokkainen työssäkäyvä tavis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne sen saa hoidettua ilman vierekkäin nukkumista ja jos kerran ovat niin lapsia niineiyän voi tulla mieleenkään.
Kyllä, kuten viinaakin saa aina jostain, enkä silti aio sitä lapsilleni hommata.
Luonto vetää kyllä tikanpojan puuhun, enkä halua ehdoin tahdo järjestää lapsilleni kiusauksia, kokemuksesta tiedän ettei pidättäytyminen ole aina niin helppoa vaikka haluaisikin. Ja kokemuksesta tiedän, että kun ei nuku vierekkäin, niin on helpompi vastustaa kiusauksia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitto-Kalevi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä?
Molemmat ovat 14.
-apEli olette itsekin wt-perhe. Ei normaaleissa perheissä tuonikäiset yökyläile.
Kotona nuo on tähän asti yönsä nukkuneet, ainakin 14-vuotiaana. Ette kai ole lapsillenne ehkäisystä opettaneet, nelikymppiset mummot on kuulemma nyt in. Wt-mammat trendien aallonharjalla.
Eivät ole olleet yhtään yötä pois kotoa? Joko ei ole kavereita tai viilaa sinua linssistä ihan vaan tavatakseen kavereitaan.
Voi luoja. Ovat kavereidensa luona olleet yötä, tiedän kun tunnen kavereiden vanhemmat että siellä ovat olleet eivätkä muualla huitelemassa. Voi olla että ovat ehtineet jossain muussa välissä seksiä harrastamaan, en minä lapsiani 24/7 vahdi joka ikistä liikettä. Mutta en myöskään päästä tuon ikäisiä poika/tyttöystävän luokse yöksi. Onko tuo oikeasti teidän mielestä normaalia, että noin nuorena ollaan seurustelukumppanin luona yötä? Ostatte varmaan viinat ja röökitkin kun "kyllä ne niitä jostain kuitenkin saa"?
Niin sieltähän se tuli, että meidän parempien ihmisten kohdalla tämmöistä ei ole. Seksi ei ole samalla tasolla tupakan ja alkoholin kanssa. Miksi ei olisi normaalia?
Jos tuonikäisen seksi on sinulle normaalia, niin pakko kysyä, minkälaisesta kodista olet itse? Et saanut hyväksyntää, aikaa ja rakkautta omilta vanhemmiltasi? Isä ehkä jättänyt sinut nuorena? Piti etsiä hyväksyntää pojilta, mieluiten seksin muodossa?
Sain vanhemmilta hyväksyntää, mutta ei haluttomuutta aiheuttanut. Ei pitäisi olla kiire, mutta estelykään ei ole hyvä asia.
En ole edellinen, mutta minä estelisin* 14-vuotiasta mm. siksi, että 14-vuotiaalla olisi tällöin halutessaan mahdollisuus kieltäytyä seksistä vetoamalla äidin/isän kontrollointiin tilanteessa, jossa se 14-vuotias ei oikeastaan haluaisi vielä seksiä mutta häntä painostetaan ja hän kokee että hänen pitää suostua. Jos 14-vuotias aidosti haluaa seksiä niin tuskin vanhempien kontrolli sitä estää. Mutta voi toimia "alibina" jos ei halua.
*kieltäisin yökyläilyt, muuten tarkistelisin missä menee. En lukitsisi sisään enkä kieltäisi seurustelua.
En päästäisi, vaikka olisi minkälaiset vanhemmat. Sanoisin tyttärelleni, että meillä voitte olla yhdessä ja viettää aikaa, mutta vieraat yöksi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitto-Kalevi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä?
Molemmat ovat 14.
En ole edellinen, mutta minä estelisin* 14-vuotiasta mm. siksi, että 14-vuotiaalla olisi tällöin halutessaan mahdollisuus kieltäytyä seksistä vetoamalla äidin/isän kontrollointiin tilanteessa, jossa se 14-vuotias ei oikeastaan haluaisi vielä seksiä mutta häntä painostetaan ja hän kokee että hänen pitää suostua. Jos 14-vuotias aidosti haluaa seksiä niin tuskin vanhempien kontrolli sitä estää. Mutta voi toimia "alibina" jos ei halua.
*kieltäisin yökyläilyt, muuten tarkistelisin missä menee. En lukitsisi sisään enkä kieltäisi seurustelua.
Voihan tyttö väittää noin, vaikket olisi sanonut niin. Tuskin joku soittaa, että tyttäresi väittää, että olet seksin kieltänyt onko totta vai raiskaanko. Voisi olla myös hyvä, että kuulee seksistä jonkun muunkin mielipiteen kuin äidin ääripään ja jonkun pojan mahdollisen ääripään eli tietäisi, että saa, mutta ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitto-Kalevi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä?
Molemmat ovat 14.
Voihan tyttö väittää noin, vaikket olisi sanonut niin. Tuskin joku soittaa, että tyttäresi väittää, että olet seksin kieltänyt onko totta vai raiskaanko. Voisi olla myös hyvä, että kuulee seksistä jonkun muunkin mielipiteen kuin äidin ääripään ja jonkun pojan mahdollisen ääripään eli tietäisi, että saa, mutta ei ole pakko.
Voi, mutta tuo vanhempien ääneen lausuttu mielipide asiasta ja nämä "estelevät" toimet tukevat huomattavasti nuorta tällaisessa tilanteessa, jos hän haluaa kieltäytyä, mutta ei oikein uskalla/tiedä miten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitto-Kalevi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä?
Molemmat ovat 14.
Voi, mutta tuo vanhempien ääneen lausuttu mielipide asiasta ja nämä "estelevät" toimet tukevat huomattavasti nuorta tällaisessa tilanteessa, jos hän haluaa kieltäytyä, mutta ei oikein uskalla/tiedä miten.
Tutkitusti paras on terve suhtautuminen seksuaalisuuteen eli ei painostava tia kieltävä. Seksuaalirikollisia harvoin kiinnostaa vanhempien mielipiteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kuten viinaakin saa aina jostain, enkä silti aio sitä lapsilleni hommata.
Luonto vetää kyllä tikanpojan puuhun, enkä halua ehdoin tahdo järjestää lapsilleni kiusauksia, kokemuksesta tiedän ettei pidättäytyminen ole aina niin helppoa vaikka haluaisikin. Ja kokemuksesta tiedän, että kun ei nuku vierekkäin, niin on helpompi vastustaa kiusauksia :)
Viina on seksiä vaarallisempaa, joten sitä en tähän haluaisi vetää. On tainnut sinullakin tulla vähän liikaa aikuisviihdettä katsottua jos noin näet miten yhdyntä vain tapahtuu pienestä kiusauksesta ihan noin vain. Oikeassa elämässä se ei vain ala noin vain vierekkäin nukkumisesta.
Mulla broideja monta, ja yks niistä vähän "rapoiolla". Puoliks sen takii meiän perhe tuntee jonkin verran näitä joilla alkoholisoituneita vanhempia, ja kaikki ovat todellakin pysyneet kaukana kaikista aineista ja möyhöistä.
Siis oikeesti mullehan tää iso broidi on vähän niinku rappiolla oleva isä, perheen sisäinen huono esimerkki, joten en vitussa ole koskemassa mihinkään vastaavaan kamaan.
(No joo ehkä huom. Tulevaisuudessa alkoholiin)
Joo 14v on viel skidi, kuin myös minä, mut jos joku kokee olevansa valmis ja sitä oliskin jopa fyysisesti,haluu nussii, ni nussikoot! Ei tarttee tehä isoo numeroon. Jos haluutte et teiän rakkaat venais siihen asti et ne on 16, 17 tai 18, ni rankkaa tulee pitää silmäl, so good luck with that.
Täähän oli siis vastaus itse teiniltä teille 20v neitsyytensä menettäneille, jotka ei ymmärrä, et nii aa vaan joskus menee. Älkää sitoko niille pakkopaitaa, antakaa niitten chillaa. (Älkää liikaa)
Meillä mennään kaverin luokse ihan sovitusti niin, että me vanhemmat soitamme asiasta keskenämme, kukaan ei yökyläile missään ilman että vanhemmat ovat perillä asiasta.