Oletko ostanut rahoituksella auton, jossa on viimeinen suurempi erä?
Onko kokemuksia ja miten lopussa toimittu, kun iso erä tulee eteen
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Valtavan kokemuksen omaavana (2 ostettua autoa) väittäisin, että jos vain ja suinkin onnistuu, niin pankista se laina eikä mitään autolainaa, vaan normi kulutusluotto tms.
Ensimmäisen autoni ostin pankkilainalla ja lyhennys sujui joustavasti eli välillä saatoin lyhentää enemmänkin kuin minimierän.
Toisen auton ostoon otin lainan autokaupan välityksellä rahoitusyhtiöltä. Aivan käsittämätöntä säätämistä tyyliin jos maksoi sentin ylimääräistä niin johan posti kantoi kotiin uutta maksusuunnitelmaa ja jos tuli maksettua hieman enemmän, niin jättivät eriä välistä, mutta kasasivat välistä jääneet erät viimeiseen erään.
Lopulta kyllästyin tuohon säätämiseen ja otin erillusen lainan, jolla maksoin autolainan pois ja lyhentelin sitten sitä itselle sopivaan tahtiin.
TÄH? Oletko mahdollisesti vertaillut, paljonko pankin kulutusluoton korko on vs. autoluoton? No mutta jokainen tekee kuten haluaa. Se nyt vain on tyhmää maksaa liikaa, vai miten se meni.
ihan soopaa kiljuu somekuoro.
Riippuu tasan todellisesta vuosikorosta, kannattaako ostaa auto rahoitusyhtiön vai pankin velalla.
Jos diiliin liittyy iso loppusumma, niin senkin kustannukset pitää laskea mukaan.
Välillä saa autoliikkeen kautta hyviäkin rahoituksia
imenomaan uusille autoille, joskin rahoitusliike siinäkin on takana
Yleensä kaikissa osariautoissa on viimeinen erä suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole autoa käteisellä ostanut, sen verran köyhä olen. Aina ollut 5v maksuaika ja kk summa kukkarolle sopiva ja autot maksettu aina loppuun, tosin melko pian maksusta menneet vaihtoon eli periaatteessa koko ajan ollut autovelkaa. Ei ole kyllä häirinnyt.
Auto on käyttötavaraa ja siitä on aina maksut menossa. Otan rahoituksen 3-5 vuotta tilanteen mukaan ja kun auto alkaa olla maksettu niin se vaihtuu uuteen. Autoliikeet tykkää että vaihdetaan ennen kuin maksut loppuu, koska silloin rekisteriin tulee vain yksi omistaja ja taitavat saada jotain etua niiden loppuvelkojan lunastamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kaikissa osariautoissa on viimeinen erä suurempi.
Ei kai sentään yleensä, mutta varmaan aika usein.
Vierailija kirjoitti:
ihan soopaa kiljuu somekuoro.
Riippuu tasan todellisesta vuosikorosta, kannattaako ostaa auto rahoitusyhtiön vai pankin velalla.
Jos diiliin liittyy iso loppusumma, niin senkin kustannukset pitää laskea mukaan.
Välillä saa autoliikkeen kautta hyviäkin rahoituksia
imenomaan uusille autoille, joskin rahoitusliike siinäkin on takana
Kaikeita kalleinta rahaa oli kun ostin yhden auton pankkilainalla.
Autoliikkeen tarjoamassa rahoituksessa on yleensä jonkin verran tinkivaraa.
Uusiin autoihin voi saada jonku kymppitonnin rahoituksen jopa 0€/kk, eli ilman korkoa ja kuluja. Maahantuoja haluaa voittaa jonku segmentin vuoden markkinakuninkuuden tai muuta yhtä tärkeää ja tarjoaa lainarahaa ilmaiseksi päästäkseen tavoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Valtavan kokemuksen omaavana (2 ostettua autoa) väittäisin, että jos vain ja suinkin onnistuu, niin pankista se laina eikä mitään autolainaa, vaan normi kulutusluotto tms.
Ensimmäisen autoni ostin pankkilainalla ja lyhennys sujui joustavasti eli välillä saatoin lyhentää enemmänkin kuin minimierän.
Toisen auton ostoon otin lainan autokaupan välityksellä rahoitusyhtiöltä. Aivan käsittämätöntä säätämistä tyyliin jos maksoi sentin ylimääräistä niin johan posti kantoi kotiin uutta maksusuunnitelmaa ja jos tuli maksettua hieman enemmän, niin jättivät eriä välistä, mutta kasasivat välistä jääneet erät viimeiseen erään.
Lopulta kyllästyin tuohon säätämiseen ja otin erillusen lainan, jolla maksoin autolainan pois ja lyhentelin sitten sitä itselle sopivaan tahtiin.
Sinulla on kyllä ollut huono autorahoitus, jos korko on ollut enemmän kuin pankkilainassa.
Aikaisemmista autoista olen joskus maksanut ylimääräisiä lyhennyksiä, ei niistä mitään sekaannusta ole seurannut, eikä ole tullut mitään uusia maksuohjelmia. Loppuvelan määrän saa tietää puhelinsoitolla. En ole koskaan maksanut autorahoituksesta yli 3% korkoa, enkä ole koskaan saanut pankista näin halvalla, jos asuntolaina jätetään pois laskuista. Opintolainakin oli aikoinaan kalliimpaa kuin silloinen auton rahoitus.
Vierailija kirjoitti:
Autoon rahan hassaaminen on typerintä mitä tiedän. Jopa typerämpää, kuin rahojen ryyppääminen.
Itse tykkään autoilusta ja siitä että auto on aina lähtövalmiina ja ilman teknisiä murheita. Ei se ole rahojen hassaamista jos autoon on varaa ilman että sillä on talouteen vaikutusta. Meillä on yleensä ollut uudehko auto jonka ostohinta on ollut puolet talouden vuosibruttotuloista. Tuolla kaavalla ei tule ongelmia, koskaan ei ole autoon tullut yllättäviä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Auton osto rahoituksella se vasta typerää on. Säästä ensin se auton hinta, ja osta sitten niin pääset paljon halvemmalla. Idioottimaista maksaa jotain 7%:n lainan korkoja, että saa jonkin peltilehmän ostettua, jossa arvo alenee nopeammin kuin lainasi pääoma.
Tässä on sellainen pikkupikku ongelma, että sitä autoa tarvitsee käydäkseen töissä, josta palkasta voi säästää vasta. Autoa tarvitaan siis maksamaan itse itsensä.
Sitä varten pankit ovat, että niistä saa rahaa etukäteen.
Olen ostanut sekä rahoituksella jossa suurempi viimeinen erä että rahoituksella jossa ei ole. On makuasia että kumman valitsee. Suuremmalla viimeisellä erällä pääsee pienempään kuukausimaksuun tai lyhempään laina-aikaan. Maksamalla auton kokonaan kuukausierä nousee ja/tai laina-aika pitenee.
Edellisen auton maksoin kokonaan omaksi ja ajelin sillä vielä pari vuotta rahoituksen päättymisen jälkeen. Nykyinen auto on taas ostettu suuremman viimeisen erän kanssa kun tiedän että parin vuoden sisään saan yhden asunnon myynnistä tuloja joilla voi maksaa sen pois. Näin voin nyt "nauttia" pienemmistä kuukausieristä siihen saakka.
Ostin rahoituksella jossa ei korkoja ja kuluja. Säädin kuukausisumman niin että loppumaksuksi jäi 5000€. Sijoitin pankkitilillä olleet autorahat. Voitoilla ja osingoilla maksoin loppumaksun pois. Erittäin hyvä diili mun mielestä.
Ollaan ostettu mutta maksan kuitenkin 40 euroa enemmän joka kuukausi että vika erä jää todella pieneksi.
Mikäli tulee tiukka paikka niin sitten maksan määrätyn summan.
Autolainassa on pieni korko tai ei korkoa ollenkaan kun ostaa uutena.
Meillä nyt 2.9 ja edellisessä oli nolla korko.
Lainaa voi myös maksaa nopeampaa pois.
Meillä uusi auto ja viiden vuoden laina.
Aiotaan maksaa pois kolmessa vuodessa.
Kerran ostin, vaihdoin ennen viimeistä erää ja sittemmin ostanut tasaerillä tai maksanut auton ostettaessa omaksi. Riippuu rahoituksen korosta ostanko suoraan vai rahoituksella. Mikäli uskon saavani sijoitukselle paremman koron markkinoilta kuin mitä rahoitus maksaisi, niin laitan rahat markkinoille.
Autokauppa on tinkikauppa kuten kodinkonekauppakin. Ei autokaupasta kannata ostaa sillä hinnalla kun hintalapussa lukee, eikä varsinkaan korkoja sillä mikä kerrotaan. Viimeksi kun kävin autokaupoilla niin keskustelu meni kirjaimellisesti näin:
- Tähän saa rahoituksen, korko on 6,95%.
- Aika iso korko! Saan pankista edullisemmin.
- No, sopisiko 3,95%?
Tosin silloin en tarvinnut autoliikkeen rahoitusta.
Auton hintakin on aina neuvoteltavissa. Koskaan en ole autokaupassa maksanut hintalapun summaa.
Minulla on tällainen auto. Viimeinen isompi maksuerä on tämän vuoden lokakuussa. Minä olen tehnyt niin, että laskin joulukuussa, paljonko pitää säästää per kk, että viimeisen erän voin maksaa suoraan. Ja näin olen tehnyt. Homma itse asiassa helpottui, kun koronan takia kesän ulkomaan reissu jää tekemättä ja saan jos siitä takaisin tulevasta summasta ison osan viimeiseen lyhennykseen.
Minulla on hyvä auto, en aio vaihtaa tätä enää mihinkään vaan ajan ns loppuun.
Käytännössä järjestelmä ainoastaan kannustaa ostamaan kalliimman auton kuin mitä olisi varaa. Vakavarainen ei moisia poppakonsteja tarvitse.
Viimeinen erä kannattaa ehdottomasti olla hieman suurempi, näin saa lainan muut kulut matalemmaksi. Tästä voit laskea erilaisia skenaarioita tulevalle autolainalle: https://autorahoituslaskuri.fi
Toi on muuten kätevä laskuri myös muille lainoille jos haluaa tutustua :)
Kyllä olen. Neljän vuoden kuukausilyhennyksistä viimeinen on n. 20% auton kokonaisostohinnasta ja viimeistä erää varten laitan rahaa säästöön kuukausittain. Voihan tässä käydä niinkin, että vaihdan auton ennen tuota neljättä vuotta ja kyllä auto nyt sen verran kuitenkin pitäisi arvoaan säilyttää, että pystyy tuon loppuerän kuittaamaan vaihtoarvolla.
Mieluummin maksan kohtuullista kuukausierää kuin pistän säästöt kerralla mäkeen auton ostamiseksi. Kyseessä on kuitenkin käyttöesine, joka kuitenkin lähtökohtaisesti on kulu. Tällä tavalla voi säästää sivuun ja laittaa vaikka rahastoon tai osakkeisiin eikä raha mene yhteen kertaostoon yhdellä rysäyksellä.
Jos joku on typerää, niin auton osto omilla säästöillä. Omia säästöjä voi sijoittaa tuottavammin kuin autoon.
Kyllähän rahoitus lasketaan aina niin että auto kattaa jäljellä olevan velan.