Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Amerikkalainen 18-vuotias tyttö pukeutui tanssiaisissa kiinalaiseen perinnemekkoon – Kiista kulttuurisesta omimisesta ryöpsähti heti yli äyräiden

Vierailija
02.05.2018 |

https://www.hs.fi/nyt/art-2000005664332.html

Siis ei hitto tuota mielnsäpahoittamisen ja tiukkapipoisuuden määrää.

Jään innolla odottamaan, milloin Baijerilaiset loukkaantuvat niistä kymmenestä miljoonasta Oktoberfest-vieraasta, jotka pukeutuvat perinteisiin Dirndl-mekkoihin tai niistä väännettyihin ällöihin miniversioihin tai nahkahousujäljitelmiin, joita saa turistikaupoista muutamalla eurolla.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Tuollaisia mekkoja tehdään 13 tusinaan joka hemmetin sekunti Kiinassa ja nimenomaan turisteille.

Vierailija
22/37 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/nyt/art-2000005664332.html

Siis ei hitto tuota mielnsäpahoittamisen ja tiukkapipoisuuden määrää.

Jään innolla odottamaan, milloin Baijerilaiset loukkaantuvat niistä kymmenestä miljoonasta Oktoberfest-vieraasta, jotka pukeutuvat perinteisiin Dirndl-mekkoihin tai niistä väännettyihin ällöihin miniversioihin tai nahkahousujäljitelmiin, joita saa turistikaupoista muutamalla eurolla.

Sulle ei ole oikein auennut tämä kulttuurisen omimisen käsite.

Baijeriin tulee turisteja, joille baijerilaiset myyvät niitä paikallisen tyylisiä vaatteita baijerilaisen Oktoberfestin juhlimista varten siellä.

USA:ssa tai Suomessa enemmistöön kuuluva henkilö pukeutuu vähemmistökulttuurin asuun esitälläkseen itseään siinä julkisesti aivan muualla kuin minne vaate on tarkoitettu; lisäksi vaate ei ole usein edes alkuperäinen vaan joku halpa kopio, josta ei tietenkään makseta rahaa vähemmistöille, eikä käyttäjä usein edes tiedä tarkkaan mikä asun merkitys on alkuperäisessä kulttuurissa. Saattaa olla, että vaate tai asuste onkin sellainen, jolla on symbolinen, kulttuurinen tai jopa uskonnollinen merkitys alun perin. Lisäksi asua voidaan käyttää kulttuurisesti väärällä tavalla, eli vaikkapa nainen käyttää miehen vaatetta tai nuori käyttää vanhan ihmisen asua.

Näistä asukohuista toki tämä Kiina-asu on lievimmästä päästä, koska noita mekkoja on Euroopassa kaupattu Kiina-kaupoissa jo vuosikymmeniä. Miljoonat kiinalaiset verkkokaupat myyvät noita ihan kenelle vaan. Noita suja ei tee kukaan kiinalainen mummo käsityönä silkistä enää, vaan noita pusataan polyesteristä valtavissa tehtaissa, ks. Ali Baban hintoja (ovat tukkuhinnat):

https://www.alibaba.com/product-detail/Chinese-Traditional-Dress-Women-…

Merkitystä siis on myös sillä miten suuresta vähemmistöstä on kyse ja sen historiasta. Suomessa kiinalaisia kohtaan ei ole varmaan koskaan ollut valtavaa rasismia, USA:ssa kuitenkin on ollut. Uskon että amerikkalais-kiinalaisten kohtelu on ollut hyvin rasistista. Luultavasti mannerkiinalaisilla olisi ihan eri käsitys tässä mekkojupakassa kuin USA-laisilla kiinalaistaustaisilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä tässä tuo, että kulttuurinen omiminen on sitä, että ” valtakulttuuri” ottaa käyttöön vähemmistön juttuja. Kiinalaisia kun taitaa olla maailmassa kaikista eniten.

Juu mutta USA:ssa he ovat vähemmistö, joka on ollut hyvin syrjitty.

Vierailija
24/37 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervepäinen kulttuuri olisi ainoastaan tyytyväinen jos toisen kulttuurin edustajat haluavat apinoida siitä edes osia.

Tämä lause paljasti juuri kulttuurisen omimisen ongelman: sitä alkuperäistä kulttuuria apinoidaan.

Kyse ei olekaan kunnioituksesta vaan ivasta.

Vierailija
25/37 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkin nää jenkeissä tviitanneet kiinalaistaustaiset eivät tietenkään ole itse omineet mitään länsimaisesta kulttuurista vaan asuvat yhä bambumajassa ja tviittailevat töhrimällä pensselillä paperia?

Olipa rasistinen kommentti. Osoittaa aika suurta tietämättömyyttä. Kiinalaiset itse asiassa keksivät paperinvalmistuksen.

Vierailija
26/37 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että yksi miljardista pahastuu, ja kuten myöhemmin kävi ilmi, vielä paikkaa pahastumisellaan vain omia ongelmiaan, ei tarkoita että kulttuuria on nyt sorrettu.

Nuo ovat olleet ihan muoti-ilmiö ilman mitään pahastumista.

Vierailija
27/37 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitsi....minulla oli lapsena myös tuommoinen mekko mitä käytin kerran ainakin teemasynttäreillä kun rakastin Mulania...ihme ettei minua teurastettu kadulla silloin!

Ainiin tää superherkkyys ja jatkuva mielenpahoitus onkin viime vuosien perintöä. Ennen saivat lapset leikkiä intiaanileikkejä, nykyään se on rasismia ja halveksuttavaa.

Sun kaltaisen ihmisten sivistymättömyys hämmästyttää mua aina. Etkö ole tajunnut, että ne amerikkalaiset lännenfilmit olivat osa rasistista propagandaa?

Oletko koskaan kuullut kolonialismista? Amerikkojen alkuperäiskansojen kansanmurhasta? Mikä tuossa historiassa on niin ylentävää mielestäsi? Murhat, sodat, väkivaltaisuudet, raiskaukset, lasten raahaaminen sisäoppilaitoksiin, kulttuurie ja kielten tuhoaminen, maa-alueiden anastus, mikä? Miksi noita on "kiva" leikkiä?

Mitä mieltä olisit jos ruotsalaiset lapset leikkisivät "finnjäveliä"? Leikissä vedettäisiin esiin ruotsalaisten pahimmat ennakkoluulot suomalaisista. Mitähän jos ruotsalaiset lapset rupeaisivat leikkimään Nuijasotaa, "tapetaan ne pohjalaiset talonpojat ja silleen"?

Vierailija
28/37 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitsi....minulla oli lapsena myös tuommoinen mekko mitä käytin kerran ainakin teemasynttäreillä kun rakastin Mulania...ihme ettei minua teurastettu kadulla silloin!

Ainiin tää superherkkyys ja jatkuva mielenpahoitus onkin viime vuosien perintöä. Ennen saivat lapset leikkiä intiaanileikkejä, nykyään se on rasismia ja halveksuttavaa.

Sun kaltaisen ihmisten sivistymättömyys hämmästyttää mua aina. Etkö ole tajunnut, että ne amerikkalaiset lännenfilmit olivat osa rasistista propagandaa?

Oletko koskaan kuullut kolonialismista? Amerikkojen alkuperäiskansojen kansanmurhasta? Mikä tuossa historiassa on niin ylentävää mielestäsi? Murhat, sodat, väkivaltaisuudet, raiskaukset, lasten raahaaminen sisäoppilaitoksiin, kulttuurie ja kielten tuhoaminen, maa-alueiden anastus, mikä? Miksi noita on "kiva" leikkiä?

Mitä mieltä olisit jos ruotsalaiset lapset leikkisivät "finnjäveliä"? Leikissä vedettäisiin esiin ruotsalaisten pahimmat ennakkoluulot suomalaisista. Mitähän jos ruotsalaiset lapset rupeaisivat leikkimään Nuijasotaa, "tapetaan ne pohjalaiset talonpojat ja silleen"?

Pitäiskö sun käsitellä tuota vihaasi?

Loukkaantua nyt sellaisten puolesta jotka eivät itse loukkaannu.

Ja.

Ihan oikeasti normaalia ihmistä ei esimerkkisi hetkauttaisi.

Vierailija
29/37 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö sun käsitellä tuota vihaasi?

Loukkaantua nyt sellaisten puolesta jotka eivät itse loukkaannu.

Ja.

Ihan oikeasti normaalia ihmistä ei esimerkkisi hetkauttaisi.

Eli historialliset faktat ovat muka mun henkilökohtaisia vihantunteita? Olet aika pihalla maailman asioista.

Miten luulet että Suomessa suhtauduttaisiin siihen, että joku ulkomaalainen alusvaatemissi alkaisi pitää kuolleiden suomalaisten sotaveteraanien mitaleja rintaliiveissään muotinäytöksissä?

Ensinnäkin Suomen laki jo määrää siitä, miten, missä, kuka ja milloin mitaleja saa edes käyttää. Saati että sitten se moraalinen puoli, johon varmasti moni suomalainen reagoisi ajatellen oman sukunsa veteraaneja. Lisäksi ongelmana olisi se, että sota ja veteraanit yhdistettäisiin kaupalliseen alusvaatebisnekseen. Oikeasti, voitko olla niin kuplassasi, ettet tajuaisi miten iso juttu tuosta tulisi Suomessa?

Vierailija
30/37 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se olisi ihan ok!

Vierailija
31/37 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotakuta oikeasti aihepiiri kiinnostaa, niin tässä oivallista keskustelua asiasta:

https://areena.yle.fi/1-4416568

Vierailija
32/37 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö jokaisen "kulttuurin" sitten käyttää vaan niitä omia perinneasujaan (vähintään parinsadan vuoden päästä historiasta) ettei vaan ketään loukata.

Sori vaan kaikille tropiikista kotoisin oleville kun joudutte niiden ohuiden vaatteidenne kanssa pärjäämään talvipakkasissa suomessa.

Itse kannattaisin maalaisjärkeä tarkoitushakuisen joka-asiasta loukkaantumisen sijaan mutta maalaisjärjellä ei ole nykyaikana kysyntää, ei mediassa eikä missään muuallakaan.

Vierailija
33/37 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä tässä tuo, että kulttuurinen omiminen on sitä, että ” valtakulttuuri” ottaa käyttöön vähemmistön juttuja. Kiinalaisia kun taitaa olla maailmassa kaikista eniten.

Juu mutta USA:ssa he ovat vähemmistö, joka on ollut hyvin syrjitty.

Ai että syrjitty:) Ehkä jossain päïn jenkkilää vielä toistaiseksi on näin mutta meilläpäin kiinalaisperäiset (ensimmäisen, toisen tai kolmannen polven kiinalaiset) ovat suurin ryhmä. Me valkoiset tai kaukaasialaiset kuten täällä sanotaan olemme vähemmistö alle 30% panoksella. Mutta siis ainakaan täkäläiset kiinalaiset eivät pistä pahakseen jos joku käyttää heidän juttujaan. Tästä mekkojutusta taisivat pahoittaa mielensä lähinnä valkoiset feministit. Jopa Kiinasta asti ollaan ihasteltu kuinka hienoa että tyttö otti kiinalaistyylisen puvun asukseen ja kehuvat kuinka upealta näyttää. kiinalaiset itse omivat ja käyttävät kaikkea länsimaalaista ihan siitä lähtien että meillä kosmetiikkakaupat myyvät niitä teippejä joilla saa silmäluomet pois silmien tieltä kun meikkaa että silmistua tulee länsimaalaisittain suuret. Ja suuri osa länsimaihin muuttaneista turvautuu kauneuskirurgiaan näyttääkseen länsimaiselta. Käveltiin prom-päivänä naapurustossa ja kaikki tytöistä olivat länsimaalaisesti pukeutuneet, yhtään kiinalaismekkoa ei kiinalaistyttöjen päällä näkynyt. Melkein kaikilla tytöillä oli vieläpä kaukaasialainen kavaljeeri. Pitäisikö heitä syyttää siitä että vievät kaikki länsimaalaiset tulevaisuudentoivot valkoisilta tytöiltä????

Vierailija
34/37 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on jäänyt varmasti HSltä mainitsematta, jos edes tajusivat sitä, on se, että tästä metelin nostanut hemmo on ihan puhdas nettitrolli. Se tekee tätä paskanheittoa koko ajan.

Vierailija
35/37 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

artikkelissa Buzzfeed mainittu... kertoo kaiken oleellisen.

Vierailija
36/37 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o. Kulttuurillinen omiminen on käsite, joka leviää tai on ainakin leviämässä myös rodulliseen omimiseen. Asun Espoossa ja alkuvuodesta mulle aivan pokkana tuli afrikkalaistaustainen tyttö kaverinsa kanssa selostamaan "tuollaisen hiustyylin" olevan mustien naisten juttu, että minulla ei ole oikeuksia sellaiseen mikä ei minulle kuulu. Minulla on siis lyhyet, luonnostaan voimakkaasti kihartuvat hiukset. Tämä tapahtui tavallisena arkipäivänä bussipysäkillä koulun jälkeen. No, menin tilanteessa vähän lukkoon, mutta sain sanotuksi että hiukseni kasvavat päästäni tällaisina. En ollut tätä ennen kuullutkaan mistään vähemmistöjen oikeuksista hiustyyleihin tai asusteisiin ja asiaa googlettaessani löysin mm. videon, jolla ilmeisesti oppilaitoksessa musta tyttö ahdistelee valkoista poikaa tämän rastojen takia. Pitäisiköhän aloittaa somekampanja, jolla saan Beyoncen luopumaan hiustensa vaalentamisesta ja suoristamisesta? 

Vierailija
37/37 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mä arvaan kuka siitä on loukkantunut: pari hyväosaista, yliopistossa opiskelevaa valkoista naista.