Amerikkalainen 18-vuotias tyttö pukeutui tanssiaisissa kiinalaiseen perinnemekkoon – Kiista kulttuurisesta omimisesta ryöpsähti heti yli äyräiden
https://www.hs.fi/nyt/art-2000005664332.html
Siis ei hitto tuota mielnsäpahoittamisen ja tiukkapipoisuuden määrää.
Jään innolla odottamaan, milloin Baijerilaiset loukkaantuvat niistä kymmenestä miljoonasta Oktoberfest-vieraasta, jotka pukeutuvat perinteisiin Dirndl-mekkoihin tai niistä väännettyihin ällöihin miniversioihin tai nahkahousujäljitelmiin, joita saa turistikaupoista muutamalla eurolla.
Kommentit (37)
Samalla logiikalla miesten puku on vhm:n keksintö eikä muut saa sitä käyttää
Ja lappalaiset myyvät turisteille hattujaan, mutta jos joku sellaisen päähänsä laittaa niin tulee sanomista.
Sen kyllä ymmärrän, että lappalaisasujen huonojen jäljitelmien käyttäminen on mautonta, mutta miksi myös aitojen?
Tervepäinen kulttuuri olisi ainoastaan tyytyväinen jos toisen kulttuurin edustajat haluavat apinoida siitä edes osia.
Käytin lapsena Hämeen kansallispukua, vaikka sukuni ei ole Hämeestä. Kivittäkää!
Suurin osa ei nähnyt tuossa mitään väärää.
Ne jotka näkivät, haluavat itselleen huomiota ja edistää omaa uraansa julkisuudessa.
Tää on niin nähty kuvio.
Etenkin nää jenkeissä tviitanneet kiinalaistaustaiset eivät tietenkään ole itse omineet mitään länsimaisesta kulttuurista vaan asuvat yhä bambumajassa ja tviittailevat töhrimällä pensselillä paperia?
Hitsi....minulla oli lapsena myös tuommoinen mekko mitä käytin kerran ainakin teemasynttäreillä kun rakastin Mulania...ihme ettei minua teurastettu kadulla silloin!
Ainiin tää superherkkyys ja jatkuva mielenpahoitus onkin viime vuosien perintöä. Ennen saivat lapset leikkiä intiaanileikkejä, nykyään se on rasismia ja halveksuttavaa.
No onhan se aika tökeröä tuolta tytöltä sanoa "it's just a fucking dress" koska se ei ole vain mekko, siihen liittyy paljon perinnettä ja traditioita mitä hän ei selkeästi ymmärrä.
Siis aivan absurdi juttu kaikenkaikkiaan. Olen asunut Kiinassa ja siellä myydään turisteille sekä viimeisen päälle silkkistä teetettyinä noita mekkoja, että turistirihkamana nailonkankaisia jäljitelmiä. Tämä on siis tyypillinen turistikaupan tuote pandojen ja muun krääsän lisäksi.
Omat lapseni ovat Kiinassa pukeutuneet naamiaisiin noihin mekkoihin ja on aivan tavallista, että kiinalaisen uudenvuoden aikaan länsimaisetkin lapset pukeutuvat esityksiin kiinalaisittain, jopa maskeerataan silmät aasialaisisksi.
Jos oma tyttäreni, joka on siis varttunut Kiinassa, mutta on täysin suomalainen, haluaisi pukeutua ensi vuonna vanhojen tansseissa kiinalaiseen qipaoon ajattelisin sen edustavan kunnioitusta kiinalaiseen kulttuuriin, ei sen halventamista. Tuskin haluaa, mutta ei pälkähtäisi edes päähän, että se voisi olla jotenkin halventavaa. Tytölläni on pienenä ollut laadukkaasta kaupasta ostettu qibaon tyylinen mekko, en ikinä ajatellut että olisin ominut kiinalaista kulttuuria, pidin asua kauniina.
Pääuhriutuja itse huutelee huvikseen n/eek/eriä Twitterissä, mutta aloittaa kiimassa lynkkauskampanjan, kun löytää netistä tytön käyttämässä kiinalaista mekkoa kiinalaisten hyväksymällä tavalla. Ok, joillakin sitä vihaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se aika tökeröä tuolta tytöltä sanoa "it's just a fucking dress" koska se ei ole vain mekko, siihen liittyy paljon perinnettä ja traditioita mitä hän ei selkeästi ymmärrä.
Mutta kun ne kiinalaiset Kiinastakin sanovat mekon olevan vain mekko eikä mikään pyhäinjäännös. Hiton kiinalaiset eivät ymmärrä omia perinteitään, kyllä kaiken aina paremmin tietävien valkoisten täytyy hoitaa turhasta loukkaantuminenkin heidän puolestaan!
Minulla on tuollainen kaapissa. Teetetty Kiinassa mittojen mukaan. Olen käyttänyt sitä paikallisissa juhlissa. En kuollut enkä saanut vihamiehiä.
Suomessa en uskalla enää nykyisin käyttää. Juuri tästä syystä.
Kuka muuten uskaltaa enää ostaa niiltä perulaisilta markkinamyyjiltä pipoja ja ponchoja? Pahempi kettutyttöilyn kohde kuin turkikset.
Ok. Kiinalaiset voivat varmasti sitten lopettaa pukeutumisen länsimaisiin vaatteisiin. Yksikään kiinalainen tyttö ei enää kulttuurin omimisen nimissä saa pukeutua vaikkapa länsimaiseen iltapukuun, vaan sitten pitäydytään niissä oman kulttuurin vermeissä. Miksi tämä on ok toisin päin? Kiinalaisia on maailmassa Miljardi, että nyt ei ole kyse edes mistään vähemmistöstä.
Tuo tyttö ei pilaillut, kyse ei ollut naamiaisasusta, vaan hän valitsi sen juhla-asukseen. Milloin esim. naisten iltapuvuissa ei olisi ollut vaikutteita muista kulttuureista, vaikka intian sarista.
Miehen pukeutuminen naiseksi tulee kieltää. Ylipäänsä naamiaisethan pitää kieltää. Meikkaaminen pitää kieltää. Vahvat silmärajaukset viittaavat Geishoihin, kieltolistalle. Kimonot pitää kieltää ja samalla kylpytakit. Kielletään kaikki. Koulun diskossa pakistanista kotoisin oleva, yhden tytön isosisko teki upeita hennatatuointia hintaan 50 senttiä (?). Tästä pahastui yksi vanhempi ja oli laittanut opettajalle viestin, että miksi tällainen sallitaan.
Odotan sitä päivää kun nämä tietyn vähemmistökulttuurin ammattimielensäpahoittajat tajuaa keitä matkitaan näin:
Takamuksen pitää olla mahdollisimman suuri ja tytisevä
Tekorusketus
Suuret huulet
Peruukit/pidennykset
Silloin sais loukkaantua miljoonille ympäri maailman.
Vierailija kirjoitti:
Ja lappalaiset myyvät turisteille hattujaan, mutta jos joku sellaisen päähänsä laittaa niin tulee sanomista.
Sen kyllä ymmärrän, että lappalaisasujen huonojen jäljitelmien käyttäminen on mautonta, mutta miksi myös aitojen?
a) ei lappalaisten, vaan saamelaisten
b) koska saamenpuku on merkityksellinen heille vähemmistönä ja puvun väärin käyttäminen loukkaa heitä
Terveisin lappilainen, jolle nämä asiat ovat itsestäänselvyyksiä täälä pohojosesa
Vaatteet eivät ole pyhiä. Eikä niitä voi omia. Pukeudu vaikka Jumalaksi, eikä hänkään pahastu.
On se kumma etta minun pitaa lukea naista kansaa "kuohuttavista" asioista Suomen lehdistosta. En ollut kuullutkaan koko skandaalista.
t.usalainen
No voi elämä. Itse teetin kiinassa vähän saman tyylisen mekon. Eipä tuntunut loukkaavan heidän kulttuuriaan sellainen.
Aika jännä tässä tuo, että kulttuurinen omiminen on sitä, että ” valtakulttuuri” ottaa käyttöön vähemmistön juttuja. Kiinalaisia kun taitaa olla maailmassa kaikista eniten.