Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä mielestäsi kiusaamista?

Vierailija
02.05.2018 |

Lapseni luokalla on oppilas, joka käyttäytyy välillä "lievästi" aggresiivisesti toisia kohtaan. Jos ei pääse keinuun, niin menee sitten väkisin niin että keinussa ollut itkee sen jälkeen. Muutenkin ohimenne läpsii ja satuttaa toisia eri tilanteissa. Pomottelee ja määräilee, kiusaa eri tavoin, niin että hänen seurassaan on ikävä olla. Ja tämän olen itse myös omin silmin nähnyt, ja lapseni on näin myös kertonut. Ja tottakai uskon koska itse sen kerran olen nähnyt ja päiväkodin aikuiset aikanaan olivat samaa mieltä.

Tämä kyseinen lapsi haluaisi olla juuri minun lapseni kanssa, mutta lapseni kokee olonsa tosi ikäväksi hänen seurassaan. Lapseni on saanut päiväkotiajoilta kehuja siitä, että tulee hyvin toimeen toisten kanssa ja ottaa muut huomioon. Hän ei tahallaan syrji ja kiusaa ketään. Mutta on sanonut useaan otteeseen, että ei halua tämän yhden lapsen kanssa olla koska hän jatkuvasti käyttäytyy tosi ikävästi.

Muiden seura ei oikein tahdo tälle yhdelle kelvata, vaan haluaisi olla juuri minun lapsen kanssa. No, siitä on seurannut se, että tämä lapsi keroo kotonaan että minun lapsi kiusaa, eikä päästä leikkiin mukaan. Äitinsä on sittten ollut koululle yhteydessä tästä asiasta. Sen takia lapseni joutuu olemaan tämän toisen lapsen kanssa ja jatkuvasti vaikuttaa hänen arviointeihinsa, että käyttäytyy muka toisia kohtaa ikävästi. Siis nykyinen opettaja on pelkästään sitä mieltä että minun lapseni syy. Kaikki muut ovat ollet toista mieltä ja itse kun olen seurannut päiväkotiajoilta lähtien, niin sokea pitää olla jos ei huomaa tämän yhden oppilaan törkeää käytöstä toisia kohtaan. Lisäksi on ollut tilanteita jossa tämä yksi lapsi kiusaa toista, oma lapseni on siihen puuttunut, että ei saa kiusata ja puolustanut kiusattua. Tämän tiedon kyseinen lapsi on kertonut äidilleen niin että lapseni määräilee häntä ja puuttuu hänen asioihinsa.

Kysynkin teiltä: oletteko sitä mieltä että minun lapseni on ollut kiusaaja kun ei ole halunnut olla ikävästi käyttäytyvän lapsen kanssa? Ja jos on puuttunut kiusaamistilanteisiin. Ja vaikka nykyään väkisin yrittää olla, niin edelleen hänen arviointipaperissa näkyy tämä asia.

Opettaja ei kaikkia tilanteita näe kun ne tapahtuvat välitunnilla, eikä ilmeisesti edes halua nähdä asiaa niinkuin se on. Mutta tosiaan, tämän ikävästi käyttäytyvän lapsen äidin mielipide tässä nyt ilmeisesti vaikuttaa eniten. En haluaisi ikinä sanoa lapselleni että älä puutu jos jotain toista kiusataan, mutta nyt olen joutunut sanomaan kun hän joutuu siitä itse kärsimään! Ihan kauheata mielestäni on jos vaikka sellainen arempi lapsi jota tämä yksi lapsi kiusaa, ei uskalla puolustautua eikä osaa, niin muut eivät edes saisi puuttua siihen. Olen aina sanonut lapsilleni että aina pitää puolustaa ja auttaa kiusattua. Mut nyt joudun toimimaan täysin periaatteitani vastaan.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämättömiä vastauksia ap saanut. Eivät ne opettajatkaan kaikkea näe. Oman lapseni luokalla (nykyään eri luokilla) oli myös oppilas, joka väkisin halusi olla yhden kaveri ja siinä sivussa sitten yritti tuhota välit kaikkiin muihin. Hän olisi vapaasti saanut tulla mukaan muiden leikkeihin, häntä ei syrjitty, mutta ei kai kyennyt. Ihan hirveää tuolle yhdelle - edelleenkin.

Käsittämätöntä tuoda esille, että av-mammankin lapsi voi olla kiusaaja? 

Vierailija
22/38 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämättömiä vastauksia ap saanut. Eivät ne opettajatkaan kaikkea näe. Oman lapseni luokalla (nykyään eri luokilla) oli myös oppilas, joka väkisin halusi olla yhden kaveri ja siinä sivussa sitten yritti tuhota välit kaikkiin muihin. Hän olisi vapaasti saanut tulla mukaan muiden leikkeihin, häntä ei syrjitty, mutta ei kai kyennyt. Ihan hirveää tuolle yhdelle - edelleenkin.

Lisään vielä, että olen itsekin yrittänyt asiasta koululla puhua, koska olen tuon lapsen tuntenut pienestä pitäen ja hän on minullekin sydäntään purkanut tullessaan syytetyksi ties mistä. Vaikka ainoa "syntinsä" on se, että haluaisi olla muidenkin kanssa, ei ainoastaan tuon kiusaajan. Koulun kanta on se, että asia lakaistaan maton alle, koska "kaikki näyttää ihan hyvältä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Entäs, jos ei olekaan. Vaan oikeasti käytöshäiriöisen lapsen uhri.

Vierailija
24/38 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet oikeassa siinä, että opettaja ei näe kaikkea. Jos yhden lapsen vanhempi alvariinsa valittaa lapsestasi, se tietenkin vaikuttaa opettajan käsitykseen.

Mutta sinulla on myös mahdollisuus puhua. Kerro suoraan, että lapsesi ei haluaisi olla missään tekemisissä tuon toisen lapsen kanssa, koska hän on väkivaltainen ja komenteleva. Ketään ei voi pakottaa vastoin tahtoaan toisen kaveriksi, ei koulussa eikä missään!

Jos lapsesi ei sen toisen lapsen kanssa leiki, ei synny skismaakaan. Simple as that. Ehdota tätä myös sille toisen lapsen äidille. Että koska lasten leikit eivät yhdessä suju, helpointa on pitää lapset erillään ja näin olet nyt lastasi ja lapsen opettajaa ohjeistanut. ÄLÄ ala syytellä sitä toista lasta, koska sinulla on asiasta vain oman lapsesi subjektiivinen kuulopuhe. Erillään olo toimii, on lapsellesikin parhaaksi, koska hänhän ei oman kertomasi mukaan edes tykkää siitä toisesta lapsesta.

Myös lapsen käytös koulussa voi vaikuttaa opettajan käsitykseen. Tuskin opettaja yhden kertoman perustelleela luo näkemyksen lapsesta vaan katsoo enemmän kokonaiskuvaa. 

Mutta muuten samaa mieltä. Lapsen kannattaa ottaa etäisyyttä tuohon lapseen. 

Vierailija
25/38 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Entäs, jos ei olekaan. Vaan oikeasti käytöshäiriöisen lapsen uhri.

Se, kun on pirun vaikea näyttää toteen ketä kiusaa ketä...Ja tässäkin on nyt asia esitettynä yhden osapuolen lasien läpi katsottuna. Asiat harvoin on näin mustavalkoisia.

Vierailija
26/38 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsen luokkakavereiden muut vanhemmat näkee asian? 

Vierailija
27/38 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydäppä sitä opettajaa soittamaan sinne päiväkotiin ja juttelemaan heidän kanssaan. Nyt on mennyt tuo nivellytys ihan pensaaseen noiden instanssien väliltä. Itsellä vähän samantapainen kokemus oman pojan kohdalla, kun siirtyivät yläkouluun. Mukana seurasi alakoulusta samalta luokalta poika, jonka kanssa oli ollut ihan järjetöntä vääntöä koko alakouluaika.  Siis opettajalla ja kaikilla vanhemmilla. No, yläkoulun lv olikin sitten sitä mieltä, että kaikki (=koko se porukka joka siirtyi samalta luokalta alakoulusta) kiusaavat tätä yhtä kun eivät huoli häntä porukkaan. Syy oli oli, se että ko poika kiusaa ja nälvii niin kauan, että joku hiiltyy ja huitaisee kuonoon. Mikään sanominen ei auta, ei siis mikään. Ko lapsi haukkui luokkalaistensa vanhemmat, sisarukset yms mitä vaan keksi näille luokkalaisilleen. Siksi jo alakoulussa sovittiin, että kun hiillostaminen alkaa, ko. kiusaaja jätetään yksinään. No, se sitten tulkittiin kiusaamiseksi. Ekan wilma-viestin jälkeen soitin ko. luokanvalvojalle ja kerroin koko tarinan sekä pyysin olemaan yheydessä uudelleen alakoulun luokanvalvojaan.. asia selvisi sillä. 

Vierailija
28/38 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet oikeassa siinä, että opettaja ei näe kaikkea. Jos yhden lapsen vanhempi alvariinsa valittaa lapsestasi, se tietenkin vaikuttaa opettajan käsitykseen.

Mutta sinulla on myös mahdollisuus puhua. Kerro suoraan, että lapsesi ei haluaisi olla missään tekemisissä tuon toisen lapsen kanssa, koska hän on väkivaltainen ja komenteleva. Ketään ei voi pakottaa vastoin tahtoaan toisen kaveriksi, ei koulussa eikä missään!

Jos lapsesi ei sen toisen lapsen kanssa leiki, ei synny skismaakaan. Simple as that. Ehdota tätä myös sille toisen lapsen äidille. Että koska lasten leikit eivät yhdessä suju, helpointa on pitää lapset erillään ja näin olet nyt lastasi ja lapsen opettajaa ohjeistanut. ÄLÄ ala syytellä sitä toista lasta, koska sinulla on asiasta vain oman lapsesi subjektiivinen kuulopuhe. Erillään olo toimii, on lapsellesikin parhaaksi, koska hänhän ei oman kertomasi mukaan edes tykkää siitä toisesta lapsesta.

Myös lapsen käytös koulussa voi vaikuttaa opettajan käsitykseen. Tuskin opettaja yhden kertoman perustelleela luo näkemyksen lapsesta vaan katsoo enemmän kokonaiskuvaa. 

Toki vaikuttaa, mutta lapset osaavat myös olla melkoisia "kuvanpalvojia" eli teeskennellä opettajan paikalla ollessa herranterttua.

Vierailija
29/38 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki vaikuttaa, mutta lapset osaavat myös olla melkoisia "kuvanpalvojia" eli teeskennellä opettajan paikalla ollessa herranterttua.

Tätä teeskentelyä ei esiinny omille vanhemmille?

Vierailija
30/38 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta, täällähän kokoontuu kiusaaja-äitien eturintama. Jos äidit anonyymisti vittuilee näin toiselle äidille joka ihan asiallisesti kysyy jotakin, mitenkähän mahtaa olla sen oman lapsen laita? Faktahan on ettei ne lapset opi mitä äiti haluaa vaan sen mitä äiti ON. Jos äiti saa kiksit muiden äitien kiusaamisesta, lasennekin todennäköisesti saavat kiksit kaverien kiusaamisesta. 

Tuo ap:n huolihan on ihan aiheellinen ja vaikea kysymyskin. Kun inun lapseni olivat nuorempia, oli vähän samanlainen juttu. Lapsellani oli eräs hyvin manipuloiva kaveri, joka usein oli meillä leikkimässä. Hän teki minullekin kiusaa, kerjäsi huomiota ja yritti manipuloida. JOten todella tiesin ettei kaikki ollut hänellä ihan ok. Hänen äitinsä hankki monta lasta peräjälkeen, vei aina edellisen päiväkotiin että saa nauttia uuden vauvan kanssa kotona, ja syytti jo 4-vuotiasta siitä kun tämä ei osannut pukea tarpeeksi vaatteita päälleen. Mm. Siis varsin vastuuton ja kehittymätön äiti. No erään kerran sitten minun lapseni oli kirjoittanut johonkin lappuseen, ettei tykkää tästä "kaveristaan". Joka voi siis olla myös ihan vain vilpitön tunteen ilmaisu. Enkä yhtään ihmettele edes kyseistä tykkäämättömyyttä, kun tämä kaveri oli jatkuvasti säätämässä jotain, eikä pyynnösitä huolimatta antanut lapseni olla rauhassa. No- tästä "tykkäämättömyydestä"  mielensä pahoittanut lapsi kertoi äidilleen, kuinka minun lapseni kiusaa häntä. Ja siitäkös alkoi viikkojen show. Tämä kaveri-lapsi ei voinut ahdistukseltaan tulla enää edes yhteisiin harrastuksiin, koska minun lapseni kiusaaminen aiheuttaa hänessä niin valtavaa ahdistusta ja pelkoa. Lapsi itsekin tais olola jo nolo ja valis perumaan koko hässäkän, mutta ei auttanut kun äidin kaikki omat hylkäämiskokemukset saivat vallan ja hän jaksoi riehua ja kauhistua ja ahdistua. Juttu oli ihan farssi. KUn yritin jotakin selvittää se levisi vaan kahta kauheammin. Eikä sillä mitä oikeesti tapahtui- eli hänen lapsensa oli todella ikävästi käyttäytyvä ja se varsinainen kiusaaja-manipuloija- ja minun lapseni yritti laittaa rajaa hänen toiminnalleen- olut mitään merkitystä. Eikä sillä että äidin olis kannattanut auttaa lastaan hyväksymään se, etteivät kaikki ylipäätään pidä hänen käytöksestään. Juu. Mut manipuloivilla kiusaaja-lapsilla on yleensä vanhempi jolla on myös isoja haasteita realiteettien kanssa- joten ei siitä niin vain tolkkua ota. 

Vierailija
31/38 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala valittaa sille opettajalle joka päivä kuinka tämä toinen on kiusannut sun lastasi. Kun valitus ja viestintä on jatkuvaa, niin ehkä opettaja tajuaa että nämä kyseiset lapset ois syytä pitää erillään.

Näin varmaan täytyisi tehdä! Jos kerran opettajan mielipiteeseen pystyy noin paljon vaikuttamaan sillä. Mutta oikeasti, sitä en tee. Jos opettaja ottaisi asiasta suoraan yhteyttä minuun, niin kertoisin kyllä nuo edellä mainitut asiat. Eikä opettaja aina kaikkea näe ja tiedä. Iso koulu, monta sataa oppilasta.. Juuri sen takia, että asioissa on aina monta puolta, en alkaisi itse kovin herkästi tekemään valituksia kenenkään lapsista. Mutta tämän yhden lapsen äiti ei ainakaan näe asiassa mitään muuta kuin yhden puolen. Hän ei ehkä edes tiedä, miten hänen lapsensa käyttäytyy toisia kohtaan, ja sen takia on vaikea ymmärtää  että hänen kanssaan ei hänen käytöksensä takia oikein kukaan haluaisi olla. Ei muutkaan. Mutta minun lapseni on se, jonka pitäisi hänen kanssaan olla, koska äiti ja lapsi näin haluavat. Muille tätä tilannetta ei tule, koska kyseinen lapsi ei muiden seuraan ole edes halukas menemään.

Tilanne on nyt se, että lapseni yrittää kestää hänen seuraansa ja olla hänen kanssaan. Koska ei halua olla "kiusaaja". Usein kertoo ikävistä tilanteista joita tulee tämän yhden takia. Niitä en tässä luettele, mutta olen varma että nuo jotka ensimmäisiä kommentteja kirjoittelivat, eivät varmasti itsekään tälläistä sietäisi ja käskisi lastaan olemaan hänen kanssa.

Enkä tosiaankaan ole liian sinisilmäinen oman lapseni kanssa. Tiedän, että ihan voi hänkin tehdä kaikenlaista. Mutta tämä tapaus on nyt vähän erilainen. Ja erikoista on kun lukuisa määrä aikuisia ovat aivan eri mieltä lapseni käytöksestä ja asiasta suhteessa tähän yhteen lapseen, kuin nykyinen opettaja. On tämän hetkinen opettajakin antanut myös positiivista palautetta. Mutta yksi kivi hiertää vaan aina kengässä. Se kun lapsi ei aina olisi halunnut olla kiusaajan kaveri. Ehkä opettaja pääsee sitten helpommalla tämän yhden äidin kanssa kun määrää lapseni olemaan kiusaajan kanssa? Aina olen sanonut, että kaikkien kanssa pitää olla ja paljon on kavereita lapsellani ollutkin. Mutta itkien kertoo, että ei haluaisi AINA olla tämän yhden kanssa, koska leikistä ei tule mitään hänen ikävän käytöksensä takia. 

Ja kiitos niille jotka edes yritti ymmärtää mistä asiassa on kyse.

ap

Vierailija
32/38 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta, täällähän kokoontuu kiusaaja-äitien eturintama. Jos äidit anonyymisti vittuilee näin toiselle äidille joka ihan asiallisesti kysyy jotakin, mitenkähän mahtaa olla sen oman lapsen laita? Faktahan on ettei ne lapset opi mitä äiti haluaa vaan sen mitä äiti ON. Jos äiti saa kiksit muiden äitien kiusaamisesta, lasennekin todennäköisesti saavat kiksit kaverien kiusaamisesta. 

Tuo ap:n huolihan on ihan aiheellinen ja vaikea kysymyskin. Kun inun lapseni olivat nuorempia, oli vähän samanlainen juttu. Lapsellani oli eräs hyvin manipuloiva kaveri, joka usein oli meillä leikkimässä. Hän teki minullekin kiusaa, kerjäsi huomiota ja yritti manipuloida. JOten todella tiesin ettei kaikki ollut hänellä ihan ok. Hänen äitinsä hankki monta lasta peräjälkeen, vei aina edellisen päiväkotiin että saa nauttia uuden vauvan kanssa kotona, ja syytti jo 4-vuotiasta siitä kun tämä ei osannut pukea tarpeeksi vaatteita päälleen. Mm. Siis varsin vastuuton ja kehittymätön äiti. No erään kerran sitten minun lapseni oli kirjoittanut johonkin lappuseen, ettei tykkää tästä "kaveristaan". Joka voi siis olla myös ihan vain vilpitön tunteen ilmaisu. Enkä yhtään ihmettele edes kyseistä tykkäämättömyyttä, kun tämä kaveri oli jatkuvasti säätämässä jotain, eikä pyynnösitä huolimatta antanut lapseni olla rauhassa. No- tästä "tykkäämättömyydestä"  mielensä pahoittanut lapsi kertoi äidilleen, kuinka minun lapseni kiusaa häntä. Ja siitäkös alkoi viikkojen show. Tämä kaveri-lapsi ei voinut ahdistukseltaan tulla enää edes yhteisiin harrastuksiin, koska minun lapseni kiusaaminen aiheuttaa hänessä niin valtavaa ahdistusta ja pelkoa. Lapsi itsekin tais olola jo nolo ja valis perumaan koko hässäkän, mutta ei auttanut kun äidin kaikki omat hylkäämiskokemukset saivat vallan ja hän jaksoi riehua ja kauhistua ja ahdistua. Juttu oli ihan farssi. KUn yritin jotakin selvittää se levisi vaan kahta kauheammin. Eikä sillä mitä oikeesti tapahtui- eli hänen lapsensa oli todella ikävästi käyttäytyvä ja se varsinainen kiusaaja-manipuloija- ja minun lapseni yritti laittaa rajaa hänen toiminnalleen- olut mitään merkitystä. Eikä sillä että äidin olis kannattanut auttaa lastaan hyväksymään se, etteivät kaikki ylipäätään pidä hänen käytöksestään. Juu. Mut manipuloivilla kiusaaja-lapsilla on yleensä vanhempi jolla on myös isoja haasteita realiteettien kanssa- joten ei siitä niin vain tolkkua ota. 

Kohtalontoveri! Ilmeisesti tuota asiaa ei voi tajuta ennenkuin sen itse kokee.

Itse olen myös omin silmin nähnyt tämän lapsen käytöksen ja ollut todistamassa montaa tilannetta jossa hän käyttäytyy ikävästi toisia kohtaan. Sen takia uskon kyllä että on tosi kyseessä. Ei johdu siitä että "ei vaan haluta ottaa leikkiin", vaan ihan muut on syyt että tekee ennemmin mieli kartella.

Ap

Vierailija
33/38 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan on taas kommentteja...mä uskon sua ap ja tosi kurja tilanne. Toivottavasti asia ratkeaa fiksusti. Vähän kyllä pelkään, sillä itse olen nähnyt sellasta hysteriaa ja hörhöilyä, että yritän itse ainakin pysyä kaukana koulusta ja muista vanhemmista...

Vierailija
34/38 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuoremmalla pojalla oli tällainen kummallinen kaveri. Hän alkoi lopulta pelätä koko poikaa. Otin yhteyttä kouluun. Pitkän vääntämisen jälkeen minulle uskottiin sellainen salaisuus, että tämä toinen poika oli erityislapsi. En muista diagnoosia. Oman poikani tukena olin. Isoveljensä tuli usein koulussa myös avuksi, mutta tämä erityinen mätki mm. jollain kepillä päähän auttajaa.

Olin ihan nesteessä. Nuorempi veli halusi alkaa ottaa mm. säbämailan kouluun. Sanoin että mitä sillä siellä teet. Lopulta selvisi, että hän halusi ottaa sen suojakseen, koska tuo erityinen asui lähellä ja joskus liimaantui poikani kylkeen. Hän siis halusi olla poikani kaveri. Mun poika on aina ollut suosittu.

Mä veikkaan, että kyseessä on erityinen. Sitä ei vaan saa sanoa kenellekään. Mun pojan kohdalla oli niin, että koulu yritti sovitella ja sovitella ja lykkiä mun poikaa ja erityistä yhteen. Minä en missään nimessä suostunut siihen, että minu lapseni olisi jonkun erityisen tukena. Olivat 7-8 -vuotiaita. Ei mun pojan tarvinnut lähteä avustajaksi ja välittäjäksi. Lopulta erityinen jätti rauhaan. Sanoin pojalleni, että lähde jonkun toisen kanssa pois tilanteesta ja sano, että mulle ei nyt sovi. Tosin kerran tää erityinen oli hajottanut vasaralla erään perheen ovikellon, kun suuttui siitä että heidän poikansa ei halunnut tulla ulos.

Vierailija
35/38 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sen vanhemmalle ja hauku lyttyyn. Ehkä narsku sen jälkeen hellittää...

Inhottavaa että tuollaiset lyöjien ja kiusaaminen vanhemmat pystyy vaikka vaikuttamaan tuota kautta vasuihin ja koulun arviointeihin. Itsekin Katsoin jonkun aikaa kun erään lapsi suorastaan yritti hakata toisen lasta tai yritti ainakin. Vanhempi ei tehnyt mitään. Yleensä tuollaisella lapsilla on jotain häiriötä kotona.

Pelottavaa jos tuollaisen vanhempi sattuu työntämään lapsensa samaan päiväkotiin ja sitä kautta vaikuttamaan vasuihin ym. kääntelemällä asiat toisinpäin.

Koulussa tuollaista ei yleensä vaarana mutta eihän sitä koskaan tiedä.....

Onko lapsella toista vanhempaa jota lähestyä että pitäisi aikansa kurissa. Nätisti sanoen asian oikean laidan tietenkin. Toisaalta pääset vähemmällä kun et korvaasi lotkauta mutta mitä lapsi ajattelee siitä että asioita viritetään hänen syykseen?

Vierailija
36/38 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ekan sivun. Outoja vastauksia. Minkähän ikäisistä on kyse? Ei häirikön kanssa ole mielestäni pakko olla kaveri, koulussa todennäköisesti on sääntö että kaikkien kanssa on leikittävä. Mutta hyvä opettaja tulisi välitunneille "ryhmäyttämään" eli ohjaamaan leikkejä niin että tämä häirikkö pääsee porukkaan mukaan. Ei sinun lapsesi tarvitse olla mikään omaishoitaja tälle huonosti käyttäytyvälle lapselle . Tai joku tukihenkilö. Sitähän tässä ollaan nyt toteuttamassa. Ja opettaja on huono opettaja, ettei näe asian kokonaisuutta. Pahimmassa tapauksessa opettaja haluaa alistaa juuri sinun lastasi tämän häirikön kaveriksi. Menisin keskustelemaan opettajan kanssa, ja pyytäisin rehtorin mukaan. Ei sinun lapsen tarvitse olla se ainoa, joka leikkii hankalan lapsen kanssa, vaan sitä pitää vaatia koko luokalta. Opettaja toimii nyt väärin. Ja vapaa-ajallaan lapsen ei todellakaan tarvitse olla häirikön kaveri. Kyllä jossain iässä opitaan myös se, että sellaisen ihmisen kanssa ei tarvitse olla, joka aiheuttaa sinulle huonoa oloa. Se on hyvä oppia ihan aikuisuuttakin varten. 

Vierailija
37/38 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä ei ole pumpulia. Parempi oppia nuorena mitä aikuisuus tuo tullessaan.

Vierailija
38/38 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa ei ole luokkia XDD.