Pyörätieltä tuleva pyöräilijä saa ajaa tien yli pyörätien jatketta pitkin, MUTTA HÄNEN ON VÄISTETTÄVÄ sekä oikealta että vasemmalta tulevia autoilijoita.
Mikä siinä on että aikuispyöräilijätkin tuntevat säännön huonosti? Paahdetaan yli pysähtymättä ja luullaan että autoilijat väistää niin kuin kävelijää suojatiellä.
(ja joo, ei koske tilanteita, joissa autoilijalla kolmio tai autoilija kääntymässä)
Kommentit (46)
Tarkoitatteko, että tasa-arvoisessa risteyksessä pyöräilijä väistää oikealta ja vasemmalta tulevia autoja kun on ajamassa suojatielle, jossa pyörätie jatke?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatteko, että tasa-arvoisessa risteyksessä pyöräilijä väistää oikealta ja vasemmalta tulevia autoja kun on ajamassa suojatielle, jossa pyörätie jatke?
Kyllä, jos auto ei ole kääntynyt.
https://www.is.fi/autot/art-2000001159369.html
Itä-Uudenmaan poliisin mukaan kansalaisilta tulee toistuvasti viestejä, joissa pyydetään kertausta polkupyöräilijöiden ja muun liikenteen välisistä väistämissäännöistä. Ja poliisi vastaa pyyntöön, näin ne säännöt menevät.
Pääsääntö on se, että pyörätieltä ajoradalle tullessaan polkupyöräilijä väistää.
Tähän on kuitenkin kaksi poikkeusta: Liikennemerkillä (kärkikolmio tai stop) osoitettu muu väistämisjärjestys ja se, että risteyksessä kääntyvä ajoneuvo väistää risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää.
Pääsäännön mukaan polkupyöräilijä ei saa käyttää suojatietä ajoradan ylittämiseen. Mikäli suojatie on pyörätien jatkeena tai suojatie on ajoratamerkinnöin merkitty pyörätien jatkeeksi, saa polkupyöräilijä ylittää ajoradan. Silloinkin polkupyöräilijän on aina väistettävä, lukuun ottamatta edellä mainittuja poikkeuksia.
Eli suojatiellä polkupyöräilijä ja jalankulkija ovat aivan eri asemassa. Muun liikenteen on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, mutta vastaavassa tilanteessa polkupyöräilijän on väistettävä muuta liikennettä.
Ja vielä kerran: Tässä yleisimmät hankalat tilanteet ja selitykset, kuinka niissä pitäisi toimia.
Kääntyvä väistää aina. Kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävällä tiellä (pyörätien jatkeella) kulkevia.
2. Kolmion takaa tuleva väistää
Kärkikolmion takaa tuleva väistää kaikkia eli risteävää tietä pyörätien jatkeella ylittäviä pyöräilijöitä sekä vasemmalta tulevaa ajoneuvoa.
Pyöräilijä väistää, kun autoilijoilla ei ole liikennemerkeillä osoitettua väistämisvelvollisuutta. Pyörätien jatke on pyörällä kulkevalle merkitty paikka tien ylittämistä varten. Eli kuvan tilanteessa pyörätieltä ajoradalle tuleva saa ajaa tien yli, mutta hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta suoraan ajavaa ajoradan muuta liikennettä.
Mielestäni hyvä juttu, eli kerrataanpa miten menee.
Itse pakotan pyöräilijän aina väistämään kuvatussa tilanteessa. Sukkahousupyöräilijätkin sen tajuavat ja jarruttavat mutta kuusikymppiset kurpat ostoskassi pyöränsä sarvissa ovat niitäkin jääräpäisimpiä.
Vierailija kirjoitti:
http://slideplayer.fi/2668980/10/images/9/N%C3%84ISS%C3%84KIN+TILANTEIS…
https://www.keski-uusimaa.fi/sites/default/files/styles/article/public/…
Vierailija kirjoitti:
Suojatietä pitkin ei saa pyöräillä tien yli!
Tämä on perussääntö.
Pyöräilijä saa vain taluttaa pyörää suojatiellä.
(Jos autoja ei tule niin silloin voit pyöräillä tietenkin) Aina olet väistämisvelvollinen autoihin nähden.
Edes liikennevaloissa ei ajeta pyörällä suojatiellä.
Lukekaa huviksenne tieliikennelaista.
P.s, olen ammattiautoilija ja olen juuri suorittanut uuden ajokortin.
Höpö höpö.
Periaatteessa aina väistän pyöräillessä, ihan siksi että jos auton kanssa kolaroin niin minä siinä eniten kärsin. Vaan silloin jos autoilija hidastaa ja antaa tietä, menen.
Uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020. Kannattaa tutustua mitä muutoksia se toi mukanansa.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/tieliikennelaki2020
Vierailija kirjoitti:
Uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020. Kannattaa tutustua mitä muutoksia se toi mukanansa.
Vastasit sitten vanhan lain aikana kirjoitettuun aloitukseen. Ja uusi tieliikennelaki ei tuonut väistämissääntöihin muuta muutosta kuin yhden uuden liikennemerkin, joita voidaan asentaa vain sellaisiin paikkoihin, joissa on korotettu suojatie.
Tässä ketjussa on paljon vanhaa tietoa. Opetelkaa uudet liikennesäännöt.
Pyöräteille on joihinkin paikkoihin laitettu kolmioita kertomaan väistämisvelvollisuudesta. Se on johtanut siihen, että jos ei ole kolmiota niin ei tarvitse väistääkään.
Pyöräiliällä on AINA etuajo oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräiliällä on AINA etuajo oikeus.
Jalankukioitten on kanssa väistettävä pyöräiliöitä, koska ne ajaa kovempaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan mikään ei muuttunut. Väistämissäännöt pysyi kaikki ennallaan.
Laissa vaan täsmennettiin muutamat vanhat väärät oletukset pois, kuten se että suojatiellä ei muka saisi pyöräillä. Laissa ei koskaan ole kielletty ylittämästä ajorataa pyörällä suojatien kohdalta, mutta silti tällainen luulo on elänyt vahvana.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on paljon vanhaa tietoa. Opetelkaa uudet liikennesäännöt.
Pyöräilijän väistämissäänöt eivät ole juuri muuttuneet 1992 vuoden jälkeen.
Eikö se ole tasa-arvoinen risteys eli vasemmalta tuleva väistää? Eli jos fillari tulee autoon nähden oikealta, ei kolmiota eikä kumpikaan ole kääntymässä kulkusuunnastaan, auto väistää? En juuri pyöräile, siksi kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Näin minä toimin, väistän reilusti. Olisipa kiva, jos ne autoilijatkin muistaisivat ne pari kohtaa, jolloin he väistävät (kääntyvä autoilija ja liikenneympyrä). Omalla työmatkallani on sekä iso liikenneympyrä että useita pihateitä ja risteyksiä. Melkein joka aamu tapahtuu joku vaaratilanne, vaikka ajan maltillista tahtia (20 km/h), väistän selvästi elehtien, kun olen väistämisvelvollinen, minulla on valot, kirkkaanoranssi takki ja heijastimia.
Viimeksi tänään liikenneympyrästä poistuva paku ei näyttänyt vilkkua eikä hidastanut lainkaan, vaikka olin ylittämässä tietä -> en olisi edes voinut väistää, kun en tiennyt, että auto poistuu juuri siitä kohtaa, jota olin ylittämästä. Minä olin jo osin pyörätien jatkeella, kun tämä sankari kaahasi hirveää vauhtia pois ympyrästä. Siinä oli törmäys aika lähellä.
Vähän matkaa kun jatkoin, oli pikkutieltä isommalle liittyvä, kolmion takaa tuleva auto parkkeerannut odottamaan liittymistilaa täsmälleen suojatien/pyörätien jatkeen päälle. Auton etupuolella oli valtava, syvä vesilätäkkö. Pyöriä oli tulossa kummastakin suunnasta. Näkyvyys olisi ollut taaempaakin isommalle tielle aivan riittävä (tiedän, koska ajan tästä itse usein). Auto ei inahtanutkaan, joten lähdin menemään sen etupuolelta vesilätäkön kautta. Juuri sillä hetkellä se idiootti päättikin lähteä liikkumaan eteenpäin, en tiedä miksi, koska isolla tiellä oli katkeamaton autojen jono, eikä liittymään olisi päässyt. Töytäisi minua hieman, otin tukijalan alle ja se upposi nilkkaa myöten siihen vesilätäkköön. Onneksi en kaatunut. Usein tuntuu, että liittyvien autoilijoiden katse osoittaa tiukasti vain vasemmalle, vaikka kevyttä liikennettä tulee kummastakin suunnasta.
Minua ihmetyttää tämä kummastelu, mitä loppulausunnossasi harrastat. Totta kai ihmisen huomiokyky on rajallinen, ja totta kai ihmiset unohtavat katsoa toiseen suuntaan, syystä jos toisestakin.
En ikimaailmassa olisi uskaltanut lähteä ylittämään tuossa tilanteessa, ellei minulla olisi ollut suora katsekontakti ajajaan. Oletukseni on, että siellä seikkailee väsyneitä, huumekuskeja, hulluja, vanhoja, ajatuksiinsa uponneita, itsekeskeisiä tai muuten vain hölmöjä. Ja somettajia.
Ei mitkään säännöt poista velvollisuutta huolehtia omasta nahasta. Eihän se rangaistus sinua takaisin tuo. Nykyisin ihmettelen kaupunkiin joutuessani lähinnä sitä, miten harva näyttää katsovan ympärilleen ennen kuin laittautuu alttiiksi hengenvaaralle. Ei vilkaisun poikastakaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole tasa-arvoinen risteys eli vasemmalta tuleva väistää? Eli jos fillari tulee autoon nähden oikealta, ei kolmiota eikä kumpikaan ole kääntymässä kulkusuunnastaan, auto väistää? En juuri pyöräile, siksi kysyn.
Riippuu siitä, missä pyöräilijä ajaa. Jos hän ajaa ajoradalla, häneen pitää suhtautua kuin muihin ajoneuvoihin (autot, mopot, moottoripyörät). Jos pyöräilijä ajaa kevyen liikenteen väylää, on väistämissäännöt ihan erilaiset, käytännössä autoilija väistää vain, jos väistämisvelvollisuus on osoitettu liikennemerkillä tai jos autoilija kääntyessään ajaa suojatien yli.
Vierailija kirjoitti:
Itse pakotan pyöräilijän aina väistämään kuvatussa tilanteessa. Sukkahousupyöräilijätkin sen tajuavat ja jarruttavat mutta kuusikymppiset kurpat ostoskassi pyöränsä sarvissa ovat niitäkin jääräpäisimpiä.
Itse ajelen niin rämällä pyörällä, että voi surutta paukauttaa sopivalla vauhdilla kylkipeltejä mutkalle.
Ihan samalla lailla pyöräilijöiden ja kävelijöiden on ne liikennesäännöt osattava. Aikuisten ja lapsien.