13-vuotias ei haluaisi mennä viikonlopuksi isälleen, saako itse päättää?
Raskasta joka toinen viikonloppu koittaa vastahankaista teiniä saada innostumaan isälleen lähdöstä. Siellä kohdellaan kuin pientä lasta eikä saa tavata edes kavereitaan. Tapaamissopimus kuitenkin sanoo näin.
Onko teillä kokemusta, voiko tuota sopimusta "uhmata", kun lapsi on yli sen 12? Vai pitääkö tehdä uusi sopimus (mihin isä ei kyllä hevin suostu)?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa siellä isän luona onkin normisäännöt, mutta äidin luona voi elellä luin sika vatukossa? Ei niitä pissiksiä mitkään rajat kiinnosta.
Kaverit on kyllä tuon ikäiselle tärkeitä. Ymmärrän hyvin, jos 13 v ei halua lähteä isälle, jos ajanvietteet isän luona pysyvät vuodesta toiseen samoina.
Pitäisi miettiä ennenkuin eroaa. Lapset siinä aina kärsii.
Oikeastaan olisi pitänyt miettiä jo siinä vaiheessa, kun ryhtyi sen "ihanan" miehen kanssa lapsentekopuuhiin 😜
Täysin väärin isältä ja äitipuolelta pakottaa pikkulasten rytmiin. Ei ydinperheissäkään, joissa on hyvin eri-ikäisiä lapsia, pakoteta kaikkia samoihin sääntöihin. Miksei teiniä päästetä vaikka leffaan kaverin kanssa tai kaverin luo, josta isä sitten hakisi illalla kun pienemmät jo nukkumassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama juttu. Sossu sanoi, ettei lasta saa pakottaa. Eikä kukaan tule hakemaan lasta kotoa.
Isä tuli linjoja pitkin, mutta kun poika sanoi, ettei mene, niin ei mennyt. Isän mielestä minun olisi pitänyt kantaa 180-senttinen sinne.
Kaikki päättyi siihen, että poika suuttui isän painostukseen niin, ettei siihen mennessä vuoroviikkoasuja ole suostunut isäänsä edes yhtä kertaa tapaamaan...
Tästä on merkkejä jo täälläkin, arvostus isää kohtaan rapisee kun on tajunnut, ettei hänen mielipidettään kuunnella ollenkaan. :/
ap
Joo. Melläkin isä on joustamaton. Sama joustamattomuus aiheuttikin sen, että poika halusi pois vuoroviikkosysteemistä. Poika siis halusi muuttaa vuoroviikon viikonlopuksi + arki-illaksi. Iaän toiminnan vuoksi hän on nyt 100 % minulla.
Ja isän mielestä asia meni niin, etyä minä halusin vieraannuttaa pojan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.elatusvelvolliset.fi/index.php/elatusapu/tapaamisoikeus
"Täytäntöönpanolain mukaan 12-vuotiaan oman tahdon vastaista tointa ei saa tehdä liittyen tapaamisiin ja asumiseen. Eli 12 vuotias päättää itse asumisesta ja tapaamisista ja lain mukaan lapsia on kuunneltava ja heidän kehitysasteensa mukaisesti huomioitava heidän tahtonsa."
Kiitos, tämän minäkin löysin. Mutta en tiedä onko tuo tulkittavissa niin, että ennen sopimuksen vahvistamista lasta pitää kuunnella, mutta itse sopimus menisi kuitenkin kaiken edelle.
Ihan tyhmää edes miettiä lain kannalta, kun asiaa voisi miettiä esim. lapsen kannalta ja häntä kuunnellen!
ap
Ei sopimus mene enää edelle. Jos tyttö ei mene isälleen, ei ole mitään seuraamuksia mitä voi tulla. Isä voi toki aloittaa täytäntöönpanoprosessin käräjäoikeudessa halutessaan, mutta sinulle ei voi enää asettaa sakkoa. Paras olisi jos isä tulisi järkiinsä, mutta aikuista miestä ei voi pakottaa. Minä antaisin tytön itse päättää, koska jos nyt pakotetaan voi olla, että se rikkoo isän ja tytön (ja sinun!) välit pahemmin.
Ilmeisesti isä luulee, että tyttö on edelleen pikkulapsi joka viihtyy samassa huoneessa pikkusisarusten kanssa? Ehkä hän tajuaa ongelman vasta kun tyttö kieltäytyy menemästä.
lisähuomio: sinä olet lähivanhempana vastuussa tytön hyvinvoinnista ja jos sinusta tyttö ei voi hyvin kun häntä pakotetaan isälle - asia on myös sinun vastuullasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.elatusvelvolliset.fi/index.php/elatusapu/tapaamisoikeus
"Täytäntöönpanolain mukaan 12-vuotiaan oman tahdon vastaista tointa ei saa tehdä liittyen tapaamisiin ja asumiseen. Eli 12 vuotias päättää itse asumisesta ja tapaamisista ja lain mukaan lapsia on kuunneltava ja heidän kehitysasteensa mukaisesti huomioitava heidän tahtonsa."
Kiitos, tämän minäkin löysin. Mutta en tiedä onko tuo tulkittavissa niin, että ennen sopimuksen vahvistamista lasta pitää kuunnella, mutta itse sopimus menisi kuitenkin kaiken edelle.
Ihan tyhmää edes miettiä lain kannalta, kun asiaa voisi miettiä esim. lapsen kannalta ja häntä kuunnellen!
ap
Vaikka sopimusta tehtäisiin käräjillä asti, päätös ei ole toimeenpanokelvollinen enää yli 12-vuotiaan kanssa. Ota yhteyttä lastenvalvojaan ja kysy asiasta, sieltä voisi sitä pykälää tulla.
Joka tapauksessa tuon ikäisen lapsen oma tahto menee sopimuksen edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kuinka kiusaantuneita tilanteita usein oli, kun olimme vierailulla tuttavien luona ja siellä istui teinityttö/poika olkkarin nurkassa jähmettyneenä ja yritti olla sen oloinen, että ei häntä ole olemassakaan ja ei hän häiritse. Ja kun vielä keskusteluissa monesti sivuttiin sitä exän entisen vaimon lasta, jonka pitää tulla tänne joka toinen viikonloppu.
Joten ei ainakaan ennen ne isäviikonloput niin ihania lapsille olleet ja jättivät ne kyllä väliin, heti kun pystyivät.
Juuri tämä. Kuka aikuinenkaan suostuisi viettämään joka toisen viikonlopun paikassa jossa sulla ei ole mitään omaa rauhaa ja jossa ei juurikaan edes tykätä siitä että tulet sinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa siellä isän luona onkin normisäännöt, mutta äidin luona voi elellä luin sika vatukossa? Ei niitä pissiksiä mitkään rajat kiinnosta.
Kaverit on kyllä tuon ikäiselle tärkeitä. Ymmärrän hyvin, jos 13 v ei halua lähteä isälle, jos ajanvietteet isän luona pysyvät vuodesta toiseen samoina.
Monissa perheissä teini pääsee lapsenlikaksi nyxän pienille lapsille, jotta isä ja hänen uusi vaimo saavat parisuhdeaikaa. Siksi niin intohimoisesti halutaan pitää tapaamissopimuksesta kiinni, ettei tarvitse ottaa maksullista lapsenvahtia.
Ei tuohon auta nyt mikään muu kuin se, että sinä + isä + tyttö + tämä äitipuoli istutte alas ja käytte keskustelun siitä, että 13v on eri asia kuin 3v. Ja tämän uusioperheen on nyt vaan on ymmärrettävä, että tyttö tarvitsee omaa kahdenkeskistä aikaa isänsä kanssa. Jos tilat on pienet, sille ei mitään voi ja omaa huonetta ei silloin ole, mutta jos tyttö on siellä joka toinen vkonloppu ja siitäkin osan olisi omien kavereidensa kanssa, ehkä se on se kohta jossa teini voi sitten tulla vastaan ja nukkua näiden pienten kanssa samassa huoneessa? Nukkumaanmenoaika on tietenkin myöhemmin jne. Olisiko isällä ketään sukulaista tai tuttua, jolla olisi jo murrosiän ohittaneita lapsia, joita voisi vähän tästä konsultoida? Itsekkin esikoisen kanssa on tullut näitä opeteltua vähän kantapään kautta ja itsellä sentään tuo teini on tuossa 24/7...
Vaikea sanoa kun ei tunne tapausta. Nyt saatu vain äidin versio, ei isän. En lähtisi välejä tuhoamaan pienestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa perheissä teini pääsee lapsenlikaksi nyxän pienille lapsille, jotta isä ja hänen uusi vaimo saavat parisuhdeaikaa. Siksi niin intohimoisesti halutaan pitää tapaamissopimuksesta kiinni, ettei tarvitse ottaa maksullista lapsenvahtia.
Jos ap tilanne teillä on tämä, ilmoitat kylmästi, että se on sitten 8,40e/h lastenvahtimisesta. Tai tyttö lähtee kotiin heti, kun tämmöistä edes ehdotetaan. Kun kyse ei ole ole edes omista puolisisaruksista, hänellä ei ole mitään velvollisuutta paimentaa niitä kersoja. Itse olen maksanut omalle esikoiselle taskurahaa ihan omien täyssisarustensakin vahtimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa kun ei tunne tapausta. Nyt saatu vain äidin versio, ei isän. En lähtisi välejä tuhoamaan pienestä.
Ennemmin tuossa vaikuttaa että isä itse on tuhoamassa välit jos ei yhtään osaa asettautua teinin asemaan. Ei 13-vuotiasta voi enää pitää pikkulapsena. Kanssakäyminen lapsen ja vanhemman välillä muuttuu tuossa iässä aina, teini kaipaa kavereita ja myös omaa rauhaa, eikä mitään pikkulapsielämää.
Vierailija kirjoitti:
minusta tässä on aika neutraalisti kerrottu tilanteesta eikä välien tuhoamisesta ole puhunut kukaan...... Jos seikat on nuo, että a)tytöllä ei ole omaa huonetta b)isän luona on pieniä lapsia (käsittääkseni ei edes sisar puolia) c)isän luona ollessa ei ole mahdollista tavata kavereita ja ennen kaikkea d) lapsi itse ei halua mennä sinne niin kyllä siitä voi hyvinkin jo mielipiteen sanoa. Ihan riippumatta mitä muuta on jätetty kertomatta. Minun mielipide on ettei lasta tulisi enää pakottaa ja isän pitäisi tämän myös tajuta eikä hänen itse olla niitä välejä lapseen tuhoamassa tälläisella painostamisella!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minusta tässä on aika neutraalisti kerrottu tilanteesta eikä välien tuhoamisesta ole puhunut kukaan...... Jos seikat on nuo, että a)tytöllä ei ole omaa huonetta b)isän luona on pieniä lapsia (käsittääkseni ei edes sisar puolia) c)isän luona ollessa ei ole mahdollista tavata kavereita ja ennen kaikkea d) lapsi itse ei halua mennä sinne niin kyllä siitä voi hyvinkin jo mielipiteen sanoa. Ihan riippumatta mitä muuta on jätetty kertomatta. Minun mielipide on ettei lasta tulisi enää pakottaa ja isän pitäisi tämän myös tajuta eikä hänen itse olla niitä välejä lapseen tuhoamassa tälläisella painostamisella!!
Aivan, mutta onko asia noin kun ilmoitetaan? Terveisin, kymmeniä tapauksia hoitanut juristi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, mutta onko asia noin kun ilmoitetaan? Terveisin, kymmeniä tapauksia hoitanut juristi.
No mutta jos ajatellaan että on. Jos tästä ei olekaan jätetty mitään olennaista pois. Tietenkään koko elämänkartaa ja kaikkia vivahteita tuskin kukaan tänne kirjaa kuitenkaan. t. 33
Kyllä lapsen tahtoa on kuunneltava vaikka asianhan vanhemmat loppujen lopuksi päättävät. Kun teillä lapsesi kanssa on keskusteluyhteys niin selvitä, mikä siinä isän luona olemisessa konkreettisesti tökkii. Isän vaimo, uudet lapset vai joku muu? Eikö isä huomioi esikoistaan tarpeeksi nyt kun on toisella kierroksella lasten suhteen?
Se ei ole kenenkään edun mukaista että lapsi pakotetaan vasten tahtoaan jomman kumman vanhemman luokse. Nämä tilanteet, joissa lasta kuljetellaan kahden huushollin välillä kuin jotain postipakettia, on muutenkin aivan suolesta. Se on nimittäin lapsellekin henkisesti rankkaa kun pompotellaan kahden kodin välillä.
Kuuntele ja keskustele lapsesi kanssa. Siihen on joku syy miksi hän ei halua mennä isänsä luokse.
Tuo on muutenkin herkkä ikä. Onko teinillä paikkaa jossa vaihtaa vaatteet rauhassa jne?
Meillä oli tällainen tapaus, jossa teini ei enää halunnut isälleen. Isä asui pienessä kaksiossa ankeassa lähiössä, tyttären nukkumiseen tarjolla vain olkkarin lattialle laitettu patja. Ja koko ajan isä istui vaan tietokoneella ja oli kuin tytärtä ei olisi olemassakaan. Silti jos tytär yritti sitten lähteä vaikka kaupungille kavereiden kanssa, isä suuttui ja kielsi, koska nyt on tarkoitus viettää isän kanssa laatuaikaa. Joskus saattoi, jos teini oikein valitti ettei ole mitään tekemistä, sitten lähteä ajeluttamaan vähän autolla jonnekin, mutta sielläkin oli kuulemma poissaoleva, selasi kännykkää, oli kärsimätön lähtemään jo.
Itse yritin pitkään saada tytärtä menemään vaan kiltisti sinne isän luo, kun ei tuo nyt kumminkaan paha ihminen ole eikä vaarallinen mitenkään. Ajattelin, että jos ongelma on lähinnä tylsyys, niin sitähän ihminen joutuu muutenkin opettelemaan kestämään. Mutta vaikea se tosiaan on 13-14 vuotiasta enää pakottaa, sen huomasin kun tyttö karkasi kokonaan ettei joutuisi isälle. Ja kotiin palattuaan sanoi tuon mitä joku muukin: koulu on rasittavaa ja viikonloppu pitäisi saada levätä eikä olla jossain missä stressaantuu lisää. Lastenvalvojan mukaan oli ok että ilman mitään uusia sopimuksia tytär vaan ei enää käy isällään silloin kun ei tahdo. Nykyisin eivät enää koskaan ole yötä yhdessä siellä miehen kotona, vaan silloin tällöin isä vie matkoille esimerkiksi, kotimaahan tai ulkomaille. Ja joskus käyvät esim. sunnuntaina lounaalla.
Onko kyse jostain valtataistelusta vai mikä se isä edes haluaa teinitytön luokseen jos ei kuitenkaan halua tarjota mitään mikä saisi tytön viihtymään?
Saa, 12-vuotiaana saa päättää itse.
Olen jo vanhempi ihminen, joten tämä asia ei ole minulle enää ajankohtainen. Mutta tuossa parikymmentä vuotta sitten tuttavapiirissä oli eroja ja uusperheitä ja monenlaista, kun lapset oli pieniä ja teinejäkin.
Monella miespuolisella tutulla lapsi kävi viikonloppuisin ja teinille tai pienelle lapselle oli viikonlopuksi pedattu olkkarin sohva. Muuta tilaa ei ollut.
Muistan, kuinka kiusaantuneita tilanteita usein oli, kun olimme vierailulla tuttavien luona ja siellä istui teinityttö/poika olkkarin nurkassa jähmettyneenä ja yritti olla sen oloinen, että ei häntä ole olemassakaan ja ei hän häiritse. Ja kun vielä keskusteluissa monesti sivuttiin sitä exän entisen vaimon lasta, jonka pitää tulla tänne joka toinen viikonloppu.
Joten ei ainakaan ennen ne isäviikonloput niin ihania lapsille olleet ja jättivät ne kyllä väliin, heti kun pystyivät.