Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arkipyhät kirkosta eronneille

Vierailija
02.05.2018 |

Nyt on sitten vappu, yksi harvoista ei-kirkollisista arkipyhistä, juhlittuna.

Olenkin miettinyt sitä, miksi kirkosta eronneet saavat viettää kristillisiä juhlapyhiä? Kirkollisveroja ei haluta maksaa, mutta kirkon etuudet arkipyhien muodossa halutaan pitää.

Mitä mieltä olette?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse keksit?

Vierailija
2/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä pitäis kuulua kellekään.

Mutta valtiollinen asiahan tuo on, ei kirkollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon voisi vaikka lakkauttaa.

Vierailija
4/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja samalla pyhäkorvaukset pois kirkkoon kuulumattomilta, ja diakoniapalvelut samaten.

Vierailija
5/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkin miettinyt sitä, miksi kirkosta eronneet saavat viettää kristillisiä juhlapyhiä? Kirkollisveroja ei haluta maksaa, mutta kirkon etuudet arkipyhien muodossa halutaan pitää.

Mitä mieltä olette?

Minua ihmetyttää sinun kaltaiset ihmiset, jotka eivät ole tietoisia mm. historiasta.

Vierailija
6/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä aivopieru.

Ensinnäkin, ne sun kirkolliset juhlat on alunperin pakanajuhlia jotka kirkko ryösti omiin tarkoituksiin.

Toisekseen, vapaapäivät ovat ammattiliittojen ja työvoimajärjestöjen neuvottelemía, eivät seurakuntien.

Kolmanneksi, raamatussa työviikko on kuusi päivää ja lomia ei tunneta, joten alapa sitten noudattaa sitä uskontoasi ihan kunnolla sitten, jos siihen vetoat!

Vierailija
7/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Ap oikeasti noin pihalla vai haluatko vain trollata?

Vierailija
8/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan sitten itse uskovaisena että viikon ainut lepopäivä on sunnuntai. Teet varmaan mielelläsi kuusipäiväistä työviikkoa :)

Vierailija
9/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan, että kirkolliset pyhät olibat ennen pakanallisia juhlia. Kirkolliset pyhät asetettiin niiden päälle, jotta pakanajuntit omaksuisivat uudet pyhät paremmin.

Kaikki tämän tietää.

Vierailija
10/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä aivopieru.

Ensinnäkin, ne sun kirkolliset juhlat on alunperin pakanajuhlia jotka kirkko ryösti omiin tarkoituksiin.

Toisekseen, vapaapäivät ovat ammattiliittojen ja työvoimajärjestöjen neuvottelemía, eivät seurakuntien.

Kolmanneksi, raamatussa työviikko on kuusi päivää ja lomia ei tunneta, joten alapa sitten noudattaa sitä uskontoasi ihan kunnolla sitten, jos siihen vetoat!

Juuri näin.

Vierailija
11/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja samalla pyhäkorvaukset pois kirkkoon kuulumattomilta, ja diakoniapalvelut samaten.

Eli sinusta kirkolla ja uskovaisilla pitäisi olla oikeus päättää muiden ihmisten palkoista ja vapaapäivistä?

Vierailija
12/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kalenteriin pitäisi merkitä kaikki pakanajuhlat ja sopia, että kirkkoon kuulumattomat voisivat pitää palkallista vapaata näinä päivinä. Miksi vain kristinuskoon kuuluvilla olisi oikeus vapaisiin.

Vierailija
13/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkosta eronneena olen todellakin sitä mieltä, että ei nämä kirkolliset pyhät kuuluisi meille. Töihin vain sellaisina.

Sen sijaan kun tämä uskonvapaus on suotu, niin voisin ihan yhtä hyvin päättää, että joka toisen viikon perjantai ja joka toisen viikon maanantai olisi oman maailmankatsomukseni ja vakaumukseni mukainen vapaapäivä töistä - ympäri vuoden. Ja kerran pari vuodessa sitten lisäksi joku viikon jakso samaan syyhyn vedoten. Silloin saisi kirkkoon kuuluvat hoitaa puolestaan minun hommani.

Vierailija
14/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistathan, että kirkolliset pyhät olibat ennen pakanallisia juhlia. Kirkolliset pyhät asetettiin niiden päälle, jotta pakanajuntit omaksuisivat uudet pyhät paremmin.

Kaikki tämän tietää.

Eihän kuuliainen ateisti viettäisi näitä pakanajuhliakaan koska niissäkin palvottiin henki-/jumalolentoja.

Vierailija
15/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni suomen n. 4 milj luterilaisesti aikoo mennä kirkkoon ensi viikon torstaina ja hiljentyä kuuntelemaan jumalan sanaa :D Siinä olen ap:n kanssa kyllä samaa mieltä että kirkolliset juhlapyhät ovat syrjiviä koska kai täällä muillakin uskonnoilla pitäisi olla oikeus viettää juhlapäiviään kuin vain kristityillä tasapuolisuuden nimissä. Oma ehdotus olisi kyllä se, että joulun pyhät pidettäisiin ennallaan ja pääsiäistä pitäisi miettiä. Muuten kaikki vapaat korvattaisiin neutraaleilla vapaapäivillä tai luovuttaisiin yleisistä. Eli tietysti itsenäisyyspäivä, uusivuosi ja juhannus olisivat edelleen listalla vapun lisäksi.

Vierailija
16/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua trollata, vaan herättää keskustelua. Ihmettelen , miksi nämä kirkolliset juhlapäivät suodaan ihmisille, jotka eivät kuulu kirkkoon.

Ja itse en siis kuulu kirkkoon, jos sitä mietitte.

Vierailija
17/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tämän tietää.

Höpö höpö.

Vierailija
18/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette?

Uskomisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuuluuko kirkkoon vai ei.

Ei sitä uskoa rahalla tai "aneilla" osteta.

Vierailija
19/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua trollata, vaan herättää keskustelua. Ihmettelen , miksi nämä kirkolliset juhlapäivät suodaan ihmisille, jotka eivät kuulu kirkkoon.

Kaikki on suhteellista. Ei työ tekemällä lopu. 

Haluaisitko että elämä olisi vieläkin kireämpää ja tiukkapipoisempaa? 

Vierailija
20/71 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan se sinulle selitettiin useampaan kertaan. Vapaapäivät eivät oikeasti liity mitenkään seurakuntiin tai niiden jäsenyyteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi