päikkäreistä..
Mua kiinnostaa muiden puolivuotiaiden päikkärajat?? Ei kai vauvaa voi väkisin laittaa neuvolan paperiden mukaan nukkumaan tiettyyn aikaan, jos ei ole väsy?? Tyhmä kysymys, mutta askarruttaa mieltä. Kiitos vastanneille jo etukäteen!!
Kommentit (7)
Keskimäärin kai puolivuotias nukkuu 2-3 päikkärit.
Neuvolan täti totesi ykskantaan, että kunnon päivärytmi auttaa risaisiin öihin. Napero nyt 8kk siis heräili öisin tunnin parin välein, ei syömään vaan ihan vaan johonkin, nukahti kyllä heti uudestaan, mutta aina piti jonkun nousta laittamaan tuttia tmv.
Päivärytmi rakentamalla (hän nukkuu nyt kahdet n. 1,5h päiväunet, toiset aamu- ja toiset iltapäivällä) yöheräilyt on saatu vähennettyä yhteen ja juniori nukkuu välillä jopa 21:30-06:30 putkeen.. Mikä oli ennenkuulumatonta aiemmin.
Eikä siinä sen suurempaa pakottamista tarvinnut (ei tuota edes voinut pakottaa nukkumaan, jos se oli pirteä, ihan turha toivo.. hymy vaan vilkkui sängystä ja tutti kädessä heilui ja hyrisi :).
Ensin tarkkailin hänen rytmiään pari päivää ja katsoin, mihin aikoihin yleensä nukkuu pisimmät (noin 35 min) unensa. Seuraavat pari päivää sitten pidin huolen siitä, ettei hän nuku niitä 15-20 min. unia ennen sitä (esim. leikittiin tai lähdettiin lähikauppaan ilman kärryjä tai kierrettiin asuntoa tai mentiin kylpyyn, jos näytti siltä, että kohta nukahtaa). Ja tarjosin päiväunien nukkumista vaihtoehdoksi niihin aikoihin, jolloin alkoi näyttää todella väsyneeltä. Lisäksi, jos heräsi uniltaan tosi pian, esim. puolen tunnin päästä, silittelin kunnes nukahti uudestaan. Näillä konsteilla meillä oli parissa päivässä suhteellisen säännöllinen päivärytmi, ja siis myös nykyään yörytmi, huraa!
Pointtini siis on, että jos yöt on risaiset tai päiväunien rytmittömyys häiritsee teidän elämää, niin sille voi tehdä jotain, mutta jos ei häiritse niin ei siitä lapselle mitään haittaa ole, vaikka nukkuisi kuinka epäsäännölliset päiväunet. En itse olisi halunnut mitään kovin säännöllistä rytmiä rakentaa, kun se hankaloittaa arkielämää, mutta alettiin olla koko perhe yöheräilyjen takia niin poikki, että oli vähän pakko kokeilla. Ja nyt olen aivan uusi ihminen. :)
2 unet. Päivärytmi oli suunnilleen tämä:
6.30 herätys + maito
7.30 puuro + maito
n. 9.30/10.00 maito -> unille
n. 11.30/12.00 heräsi + ruoka +maito
14/14.30 välipala +maito
15.30 - 16.00 unet (näiltä piti herättää, muuten yö meni valvomiseksi osittain)
16.30 ruoka + maito
19.00 puuro
n.19.45 maito makkarissa ja unille
Ei meillä ole mitenkään ohjeistettu neuvolassa päikkäreiden suhteen. Voiko sitä muka jotenkin räätälöidä kaikille puolivuotiaille yhtä mallia, epäilen..
Meillä ollaan juuri päästy nyt 6 kk iässä kolmiin päiväuniin (ennen siis neljät)
10 tuntia yöunta
aamulla tirsat (45 min. yleensä)
pitkät unet noin 2 h puolen päivän aikaan
iltatirsat (30min-45 min.)
Meillä toiminut juuri noin, kun zel sanoi. (tosin ei ole ollut risaisia öitä 1,5kk asti, vaan nukkunut 12h yössä putkeen).
Mutta tyttö nukkui hampaiden tulon, konttausharjoitusten ym. motorisen kehityksen tultua kuvioihin paaaljon paremmin yönsä kun oli tarkat rytmit.
Tosiaan saatiin semmonen lappu missä oli ohjeet milloin pitäisi nukkua. Olin ihan ihmeissäni. Mutta jatkossa taidan yrittää kaksia päikkyjä, aamulla ja iltapäivällä. Kiitos kaikille omista rytmeistä.=))
ei ole mitään rajoja. Poitsu tosin vasta 3,5kk.. välillä nukkuu 5tunnin päikkärit ja välil taas ei malta nukkua kun 15-20min pätkiä. Olen ajatellut että pikkuinen nukkuu jos väsy, jos ei niin ei nuku. Ei sen kummempaa. :) Neuvola tätit erilaisia ja toiset nyt vaan katselee tarkemmin noita oppi kirjojaan.