*** Syyskeijujen ma-ti ***
[color=DarkOrange1][size=6]♥[/size] [color=Chocolate][size=6]♥[/size] [color=Sienna][size=6]♥[/size] [color=pink][size=6]♥[/size] [color=Goldenrod3][size=6]♥[/size] [color=DarkOrange1][size=6]♥[/size] [color=Chocolate][size=6]♥[/size] [color=Sienna][size=6]♥[/size] [color=pink][size=6]♥[/size] [color=Goldenrod3][size=6]♥[/size]
Kommentit (42)
Mutta eikös ne Kelalla huomio viime vuoden tulot, jos ne ovat olleet tietyn prossamäärän, oliko 20%, edellisvuotta paremmat (eli 2004)???
-piias-
Kommentoikaa paremmin tietävät!
Argh, kirjoitin äsken pitkät tarinat muttei tullut kirjoitus läpi..!
Typolle olis ihan ekana asiaa, toivottavasti olet tänään paikalla. Kommetoikaa myös muut.
Sinä Typo kun kirjoittelit niistä lorahteluista aiemmin niin ajattelin voisitko valaista hieman minuakin.
Eilen kun olin lenkillä tunsin yht' äkkiä miten jotain virtasi pöksyihini, siis se ei ollut mikään lorahdus vaan oikein virtaus. Pysähdyin ja kun liikahdin tuli se uudestaan. Pelästyin että se on verta, tunsin sen niin voimakkaasti. Syöksyin tietysti puskaan kurkkimaan housuihin, mutta verta se ei ollut vaan jotain ihan kirkasta vedenomaista nestettä. Sitä oli tullut niin paljon että pikkupöksyt olivat ihan läpimärät, ja se oli mennyt läpi myös puuvillaisista lenkkipöksyistä, niissä oli halkaisijaltaan varmaan noin 20 cm märkä läntti. Siinä oli varmaan lähes desi tavaraa, ja kyse oli tosiaan värittömästä nesteestä. Meinasin jo soittaa miehelleni että tulee hakemaan minut ja vie sairaalaan, mutta kävelin sitten kuitenkion rauhallisesti kotiin. Lisää sitä nestettä ei tullut, illalla supisteli taas kovasti mutta se ei ole mitenkään erikoista, minua supistelee päivittäin ja paljon.
Typo, otitko silloin yhteyttä äitiyspolille tai neuvolaan? Mitä sanottiin? Vieläkö sinulla lorahtelee? Kuinka paljon sitä nestettä tuli kerralla? Entä hankitko niitä testiliuskoja mistä oli jossain ketjussa puhetta?
Onko kenelläkään yleensä mitään hajua kuinka paljon lapsivettä yleensä on näillä viikoilla? Voiko lapsivettä lorahtaa noin ja sitten loppua?
Kysymyksiä taas riittää, mutta kyllä taas pelästyin. Nyt on kaikki taas ollut ihan ok, tässä juuri mietin pitäisikö soittaa polille ja kysyä neuvoa. Mutta kun juuri nyt kaikki on hyvin, niin ei kai ne mitään voi tehdä.
Voi itku näitä murheita!
Kaikki olkaa kilttejä ja kommentoikaa ja kertokaa jos asiasta jotain kokemusta tai tietoa.
Vauva muuten liikkuu ihan ok, eli hänellä pitäisi ainakin olla kaikki hyvin.
Tinah 21+2
ei tarvitse sitten murehtia. Voivat tehdä parissa minuutissa testi niin tiedät onko se lapsivettä. lapsivesi on kirkasta, väritöntä ja vestistä. Mutta raskausaikana valkovuotokin voi olla vetistä, eli älä huoli mutta käy kuitenkin varmistamassa.
Äitiysvaatteissa minua ärsyttää ettei ole muodon mukaisia mekkoja esim. mitän nyt paljon on " tavallisissa vaatteissa" jotka on rinna alta poikki. Äitiysvaatteet tuntuu olevan vuodesta toiseen saman mallisia.
Karpalo rv 19
Mulla ainakin on ollut tuota lorinaa ihan joka odotuksessa, eikä mitään vakavaa ole ollut. Lapsivedet tulleet sitten vasta ihan puhkasemalla sairaalassa. Eli epäilisin sen olevan sullakin valkovuotoa. Ja voithan vaikka aluksi soittaa neuvolaan ja sit sinne sairaalaan, jos haluat varmistuksen varmistuksen :)
-piias-
Onko siis sinullakin ollut ne valkovuotolorahdukset noin runsaita? Niin että menevät kaksien housejen läpi?
Soitin muuten polille, olivat sitä mieltä että olisi hyvä mennä käymään näytillä, ottamassa ainakin infektiolabrat.
Riippuu housuista :) Ja loppuraskauksissa on sitten ollut vähän virtsankarkailuakin, mut se nyt on asia erikseen. Mut ihan hyvä se on käydä tarkistamassa, ettei oo niitä infektioita tms. Tsemppiä!
Kyllä on niin pönäkkä olo..hyi.
Joku kertoikin tuntevansa liikkumisen hankalaksi jo näillä viikoilla, täällä samaa. Mulla lähinnä sellanen tankki-olo, siis sellanen, ettei tee mieli paljoo kumarrella tms. kun ei meinaa taipua ja tulee ahistavan pahaolla. Se kyllä ihmetyttää, että en ole tuntenut tarvetta käyttää tukivyötä vielä ollenkaan, aiemmin on tuntunu että maha oikein roikkuu jo näillä viikoilla ja kaipaan tukea. Joko muilla on vyöt käytössä? Eikä närästäkään vielä..ihan satunnaista närästelyä vain.
Luulin muuten että mulla on iso maha, mutta eihän mulla taida ollakaan ainakaan funduksen perusteella, mulahan se oli 19+4 15cm ja monella teistä on ollu enemmänkin!" Löysin ne vanhat neuvolakortitkin ja sain verrattua edellisiin odotuksiin. Tyttären kohdalla oli 19+ laitettu vain + merkki ja pojan kohdalla 18+ viikolla 14cm eli varmaan aika samoissa mennään. Miun lapset on molemmat ollu pieniä (tytär 2970g ja poika 3070g) joten kaipa tämäkin menee samaa rataa..toivottavasti. Siis en osaa edes kuvitella itselleni esim.4kiloista vauvaa kun nuo on olleet noin pieniä täysaikasuudesta huolimatta.
Inkuli ja Piias: ultraa odotan tosi innolla perjantaina ja mietin ihan tosissani sitä sukupuoli asiaa minäkin. Toisaalta sormet syyhyää päästä varastoon vauvan vaatteita jo lonimaan ja toisaalta...pelkään että sukupuoli lipsahtaa jollekin ulkopuoliselle. Ja sit ei ole mitään jännättävää...en tiedä. En tiedä.
Piias: laitetaanpa torstaina tarkempaa viestiä siitä perjantaista niin tunnistetaan toisemme saikulla.
Minä haluan lomalle, ei paljon nappais tää töissä käyminen...ihana ilma ulkona ja keksisin sen sata hommaa kotonakin...vielä pitäs jaksaa ainakin 8 viikkoa...
Vielä noista kestiksistä. Jos käyttää harsoja ja hahtuvia, niin mahtuuko siihen päälle ihan tavalliset potkuhousut? Millaisia vaatteita kestoilijat yleensä käyttää vauvalla (sorry, jos on tosi tyhmä kysymys ;-)? Kun mä en tosiaan viitsi tälle meidän varmaankin viimeiselle ruveta hankkimaan uusia vaatteita sen takia, että pystyn kestoilemaan. Kiinnostaisi kyllä nuo hahtuvat, kun niitä on kehuttu tosi paljon, mutta mulla on nyt siinä tämä vaateprobleema. Osaatko suositella jotain hahtuvia tai villahousuja? Loveybumseja taidettiin mainostaa, että ovat hyvät ja varsin ohuet. Niitäkin mietiskelin. Ai niin, luin muuten sellaistakin, että villahousut/hahtuvat ei välttämättä olis aivan vastasyntyneelle hyvät, kun sitä maitokakkaa useinkin menee sinne kuoreen. Mitä mieltä? Kaikki tieto otetaan kiitollisuudella vastaan :-).
neronja rv21+2
Enpäs ole piiitkään aikaan kirjoitellut mitään, mutta tämän aamuisen rakenneultran jälkeen " pakko" tulla hieman hehkuttamaan :) Siellä heppuli kölli käsi poskella ja toisella hieman huitoi, jotta " elekää tuluko häiritteen mua, nukun nyt" . Kaikki näytti kuitenkin normaalilta ja kokokin vastasi viikkoja.
Oma vointi on ollut melkeinpä vallan loistava. Jonkun verran iltaisin saattaa supistella kivuttomasti, mutta ei vielä mitenkään huolestuttavasti asti. Kovasti heppuli möyrii, joskin saattaa toisinaan mennä parikin päivää että saa ihan tosistaan kuulostella edes pientä tönäisyä.
Huomenna on neuvola pitkästä aikaa ja jospa se th sitä sf:ta mittailisi. Ei ole kyllä hirveesti vatsa kasvanu vielä ja itseasiassa sen takia tosi harva etes tietää koko vauvelista mitään ;) Kohtu kuiteski tuntuu tosi selvästi ja kovastihan tuo on kasvanu.
Puoli päivää olen tihrustanu itkua täällä, kun ensi viikolla mennään tutustuun tytön kanssa hoitopaikkaan ekaa kertaa... Mistä ikinä sainkin päähäni mennä vielä töihin tässä ennen äitiysloman alkua!!??!! Mutta nyt täytyy lähteä katsomaan kuinka paljon pikkukiviä on eteisen lattialta kertynyt neidin suuhun :/
Aurinkoista vapun odottelua! (simaa en uskalla tehdä itse kun siitä tulisi kuitenkin jonkin sortin sahtia, turvaudumme siis kaupan simoihin, joissa prosentit turvallisemmilla luvuilla ;) mutta munkin paisto häämöttää edessä tuossa loppu viikosta... Oi ihanaa, niitä tuoreita munkkeja :) nam!)
Äippä ja heppuli rv19+5 sekä tytsy 10kk
Kestot ei aseta vaatteille mitään muita vaatimuksia kuin sen, että pituus haaraan on tarpeeksi iso. Lyhyet bodyt jäävät helposti pieneksi.
Muuten voi vauvalla käyttää ihan samoja vaatteita kuin käyttäisi muidenkin vaippojen kanssa. Hahtuvathan hengittää tosi hyvin ja jos niihin ei kakkaa tule, niin pestä ei tarvitse kuin noin kolmen viikon välein, muuten riittää tuuletus.
Itse en ole siis vielä koskaan käyttänyt yhdistelmää harsot+hahtuvat, joten siinä olen ensikertalainen minäkin. Moni on ratkaissut tuon kakan karkailun lahkeista kääntämällä harsoa joten vauvan jalkojen ympärille, siitä oli ohjekin jossain Kestovaippainfon sivuilla. Harson alla voi myös käyttää kuivaliinaa. Eli siis idea on saada harso sen verran tiiviisti vauvan jalkojen ympärille, ettei kakka pääse hahtuviin asti.
Itse ostin yhdet Tirsokkaan hahtuvat, loput hahtuvat tekee siskoni, joka muutenkin kutoo tosi paljon. Vien hänelle hahtuvalankaa ja ohjeet :) En ajatellut teettää kovin monia pöksyjä, kun tuo S-koon aika on kuitenkin melko lyhyt ja sitten siirryn jo taskuvaippoihin. Toisaalta, hahtuvat toimivat vielä isommallakin lapsella, muutama tuttuni käyttää niitä öisin.
Tyhmiä kysymyksiä ovat vain ne, jotka jätetään kysymättä ;)
Nyt pitää juosta, pitää kohta lähteä viemään koiria eläinlääkäriin hampaiden putsaukseen ja mulla on naamakin kampaamatta, ääks.
Porenn ja Pimpula rv 22
tenttiin pitäisi olla lukemassa, mutta kyllähän välillä voi pitää vähän taukoa?! :) Vappua täälläkin odotellessa ja etenkin munkkeja, nam! En itse tee tänä vuonna, mutta ollaan kaveriporukassa juhlistamassa vappua aattona, joten eräs perhe tuo vastapaistetut munkit mukanaan. Meillä jää miehen kanssa tuo grillaus- ja salaattipuoli.
Omaan (.) ei ihmeempiä...nuppu siellä temppuilee minkä kerkiää ja kivuliaat supistukset on onneksi pysyneet poissa.
Kelan noista äitiysrahoista kirjoitti joku, oliko Kerttu?! ja muakin harmitti silloin esikoista odottaessa, että sain vuoden 2003 perusteella äitiysrahat kun esikoinen syntyi 2005, mutta kuulemma se vaan menee niin. Olin kyllä kumpanakin vuonna sekä 2003 että 2004 töissä, että ei siinä mitään, mutta vuonna 2004 tienasin enemmän, kun tein vuorotöitä, mutta minkäs teet noille Kelan päätöksille.
Mulla on tosiaan se rakenneultra (jos joku ei nyt tiennyt-kun muusta en puhukaan) niin perjantaina ja sitten neuvolalääkäri vielä ensi kuussa, siis toukokuussa ennen meidän Espanjan-matkaa. Mennään kahdeksi viikoksi Fuengirolaan. Joku oliko Piias ?! kyseli tuosta Bulgariasta, että onko lapsikohde, niin itse olen ollut ihan ystävän kanssa siellä, mutta paljon lapsiperheitä oli mukana ja rannat on siistit ja aivan ihanat ja lapset näytti viihtyvän. Eli suosittelen. Se on myös suht edullinen lomakohde, siis ruuat jne.
Nyt takaisin kirjan pariin...
inkuli ja nuppu rv 19+6
[color=darkviolet] Pakko kirjoittaa kesken pinon lukemisen, kun ei muuten muista kommentoida kaikkea :)
SF-mitta:Täällä mitataan vasta noin rv 26, koska aikaisemmin mitattuna antaa usein mitan joka sijoittuu yläkäyrälle ja sitten tasoittuu myöhemmin omalle tasolle. Sf-mitastahan voidaan päätellä vauvan vointia ja lapsivedenmäärää ja siksi sen tulisi kulkea omalla tasollaan koko ajan. Tähän vaikuttaa " käsiala" ja siksi usein esim. terkan ja lääkärin mittaukset heittää vähän.
Kestovaipat (neronja): me ei juuri olla hahtuvia käytetty, mutta muilla kuorilla+ harsoilla kestoiltu. Paketti on hieman isompi kuin kertavaippa, mutta ei se alun jälkeen ole haitannu äitiäkään :) Pojalle vaipan koolla ei ole merkitystä ;) Ite oon käyttäny ihan normaaleja vaatteita yleensä body+puolipotkarit/housut yhdistelmää. Housut on saanu olla normaalikokoa, mutta bodyt olen aina laittanu periaatteessa kokoa isommat (menee nepparit paremmin kii), pojalla on kyllä pitkäselkä, että siitä osin johtuu.
Tinah: Lapsi vettä voi tulla isohko määrä kerralla ja jäädä siihen, silloin puhutaan ns. korkeasta vedenmenosta, mutta uskoisin lorahduksen olleen valkovuotoa niin uskomattomaltakun se kuulostaakin. Itsellä on muutaman kerran tullu sen verran paljon että on pikkuhousut joutunu vaihtaan (ed raskaudessa), mutta en muista tuliko päälihousuista läpi.
Äitiysvaatteet:mulla onneks on löytyny hyvin istuvia vaatteita äityisvaate mallistosta ja nyt kun kävin juhlavaatteita etsimässä niin kokeilin niitä jonkun mainitsemia (kerttu?) rinnanalta poikkimeneviä paitoja normaalimallistosta niin ainakin minulle ihan hyvin sopivat ja itseasiassa sopivat paremmin isomman vatsan kanssa. Kokeilin vaan isompia kuin normaalioloissa käyttäisin. Salsahameet, joissa on kuminauhavyötärö sopivat myös todella hyvin. Nyt niitä voi vielä käyttää vyötärö mahan päällä ja myöhemmin sen voi laskea mahan alle.
Omia juttuja: lähetään pojan kans pakoon yksinäisyyttä ja ollaan loppuviikko reissussa. Mies taas työreissussa. Huusin eilen huuto.netistä meille kaksosten vaunut ja omasta mielestäni tein hyvät kaupat. Toivottavasti kukaan täältä ei havitellut samoja brioja :) Liikkeitä tuntuu hentoisia harvakseltaan ja eilen pitikin käydä neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä ja hyvin kuului eli turhaan olin huolissani. Nyt lukemaan pino loppuun ja sit pojan vaipan vaihtoon.
Aurinkoista päivää, höntän tavoin viihdyn myös oman pihan hommissa :)
Oona, Elmeri ja Sintti 18+2 [color=deeppink][size=5]♥
ja nyt näyttää siltä että Oona ja muutkin asiaa kommentoineet ovat oikeassa, testissä ei näkynyt merkkejä lapsivedestä. Arvoitukseksi siis jää mitä oli, valkovuotoakaan minulla ei kuulemma näyttänyt enempiä olevan. Oli mitä oli, pääasia että kaikki on kunnossa. Lääkäri sanoi että lapsivettä on oikein " hyvät lammikot" . Vauvan vointi myös tarkastettiin, kaikki ok, liikkui hyvin jne.
Infektionäytteet otettiin myös, niistä tulokset myöhemmin.
Supisteluista sanoi sen verran että olisi aika alkaa miettiä saikulle jäämistä, varsinkin jos jatkuvat.
Että sellaista jännitystä tälle päivälle, onneksi voi taas huokaista.
Hei keijut!
Pidän tänään etätyöpäivää ja olenkin ahkerasti surffaillut netissä ;).
Kysyn teiltäkin samaa kysymystä, johon jo eilen laitoin oman viestiketjun, mutta siihen tuli hieman nihkeästi vastauksia: Jos/kun olette ottamassa lapsellenne sairauskuluvakuutusta, kumpi on kannattavampi: sellainen vakuutus, jossa saa kerätä eri sairauksista kuitteja esim. vuoden ajan ja hakea sitten korvausta kerralla, vaiko sellainen, jossa korvaus on sairauskohtainen. Näinhän omavastuun osuus (usein 50 euroa) pitää maksaa aina uudestaan eri sairauden kohdalla. Toisaalta tuon sairauskohtaisen vakuutuksen etuna on se, että enimmäiskorvausmäärä alkaa aina alusta uuden sairauden kanssa, kun se noissa toisentyyppisissä on koko vakuutuksen voimassaoloajalta. (Siis esim. 17000 euroa/sairaus TAI 17000 euroa /20 vuotta). Meidän pitäisi päättää asia tällä viikolla, menee hankalaksi!
Muuten olo on täällä ihan mainio. Untamolla on tänään ilmeisesti rauhallisempi kasvupäivä, olen huomannut vain pari potkaisua. Taitaa vetää hirsiä...
Mukavia kevätilmoja toivottelee
Rizzu rv 20+3
meillä on tapiolan vakuutus syntymättömälle lapselle ja kerätään vuosi kuitteja, omavastuu 47¿. On kyllä silleen ollu ihan hyvä kun ollaan käyty polilla (22¿/kerta) ja muutama muu juttu sairastettu ja käytetty päivystyksessä eli ei lääkärinpalkkiota niin missään näissä tapahtumissa (muussa kuin synnärillä ab tipassa 6vrk 156¿) ei tullu summa niin isoksi että olis kannattenu hakee korvauksia, mutta yhteensä laskuja noin 220¿ eli saatiin n 180¿ sit takas. Päivystyksessä ollaan käytetty siks, että kaikilla kerroilla ollaan ootettu vain noin 15min maks. jos ois ollu ruuhkaa oltais viety yksityiselle.
Toivottavasti tämä auttaa päätöksentekoa suuntaan tai toiseen
Oona
Eilen kävin rakenneultrassa, jossa kaikki oli aivan loistavasti. Jotain ylimääräistä vaavelilla tosin oli jalkojensa välissä ;-) elikkä toiveistani huolimatta olisi selkeästi poika tulossa. Vesseli esitteli tosi auliisti kalleuksiaan, jottei asia vain jäisi epäselväksi. Sukukalleuksista tuli mukaan tosi komea sivuprofiilikuvakin muiden kuvien ohella. Isukki oli onnessaan ja tietysti tyyli oli " mähän sanoin" . Poikanikin innostui, mutta tyttö otti tiedon tosi raskaasti. Hän oli niin kovasti toivonut pikkusiskoa eikä kuulemma yhtään tykkää pojista. No, menemme tyttelin kanssa lauantaina shoppailemaan vauvanvaatteita, nyt kun väri on tiedossa, niin eiköhän tuo tokene. Vähän tässä on itselläkin sulattelemista. Jos uusperhe joskus toteutuu, on poikia sitten neljä ja vain yksi tyttö, onneksi tosin topakka sellainen.
Kulkeminen on täälläkin vaivalloista. Liitoskivut vaivaavat pahasti. Eiliseltä lääkäriltäkin kyselin asiasta ja hän lohdutti, että yleensä kun näin aikaisin alkavat kivut, keho tottuu eikä koko loppuaikaa välttämättä satu. Lohdullista. Kehotti kuitenkin ennemminkin liikkumaan kuin jäämään paikoilleen. Yritetään. Olo on muutenkin " punkero" eli kömpelyyttä löytyy täältäkin vaikkei viikkoja ole tämän enempää. Parasta olla ajattelematta mitenköhän sitten loppuaikoina... Aikaisemmissa raskauksissa sama olo on tullut vasta loppuaikoina.
Eilen muuten vertailin äitiyskorttien lukemia ja lohdutuksekseni huomasin, ettei painoni nousu poikkea tyttäreni odotuksen painolukemista eli toisesta raskaudesta. Ekaan raskauteen verrattuna: nykyisen raskauden viikon 19 paino vastasi ekan raskauden viikon 27 painoa! Puhhuh! Itsetuntoa hiveli, kun yksi työkaverini sanoi tänään, että " sinulle ei ole paljon painoa tainnut tulla" .
fullmoon 20+1 (vau!)
Hieno juttu että kaikki on hyvin. Hyvä että kävit tarkastuttamassa tilanteen. Ei mulla tullut noin paljon nestettä. Mulla tuli ekan kerran yöllä levossa. Heräsin pojan äännähdykseen ja sitten tunsin miten nestettä valui ihoa pitkin. Olin vaan niin unenpöppörössä etten tajunnut tarkistaa pöksyistä että kuinka paljon sitä nestettä tuli. Mutta veikkaan lusikallista. Mä lähdin vaan pissalla käymään ja sitten lorisikin oikein kunnolla ja silloin mulla vasta välähti päässä että onko tämä pissaa vai tuleeko siellä seassa jotain muutakin. Soitin aamulla päivystykseen ja ne käski vaan seurata tilannetta. No sitten tulikin taas kuiva kausi jota kesti 4 päivää ja sitten tuli taas lorahdus kun istuin. Olisko tullut sellainen puolitoistasenttinen läiskä pöksyihin ja seuraavaan aamuun asti pikkarit oli koko ajan tosi kostean tuntuiset. Seuraavana aamuna kävin neuvolalääkärillä ja silloin ei ollut mitään merkkejä valkovuodosta, mutta sitä lääkäri kuitenkin epäili. Sanoi että harvemmin näillä viikoilla lapsivettä tulee. Tänä aamuna oli taas tullut jotain, mutta se oli tullut huomaamattani ei ollut ainakaan mikään selkeä lorahdus. Mulla näyttää olevan välissä ihan kuivia päiviä ja sitten taas kosteita. Ehkä se on sitten vain sitä valkovuotoa, mistä sainkin paljon vastauksia että muilla vastaavaa. Yritän nyt olla panikoimatta asian suhteen, mutta jos tulee joku isompi lorahdus niin lähden ihan varmasti päivystykseen.
Kävin parissa apteekissa kyselemässä niitä liuskoja. Niitä ei ollut kummassakaan mutta olisivat tilanneet. En sitten jättänyt vielä tilausta sisälle kun tilausmäärä on 100kpl/18-19e. Jos olisi saanut parikymmentä kappaletta niin olisin tilannut heti, mutta jätin nyt vielä harkintaan.
Pidähän meidät ajantasalla asian suhteen. Mua asia silleen ihmetyttää/mietityttää kun viime raskaudessa olin koko ajan tasaisesti kostea niin se oli jotenkin helpommin ymmärrettävissä kun tämä on/off tilanne ja ne selkeät vesimäiset lorahdukset. Mulle neuvolalääkäri ei puhunut mitään että voisi olla infektio.
rv 21+1
Ihana auringonpaiste, mutta.. Atshiih! Reissutuliaisena alkoivat allergiaoireet :( Liekkö ollut jo kevät piirun verran pidemmällä K-Suomessa. Silmiä kutkuttaa ja aivastuttaa, ei tee mieli edes meikata, kun sit kutittaa silmiä enempi. Ärsyttävä riesa, koska ulkoilu jää väkisin vähemmälle, kun joutuu pärskimään koko ajan.
Ajattelin laittaa simaa tänään. Tokkopa kerkeää ihan Vapuksi, mutta juodaan sit Vapun jälkeen. Jos sitä nyt kukaan voi juoda, aion tehä sitä ihan ekaa kertaa, pitää muistaa olla varovainen hiivan suhteen ;) Munkkeja en suostu (vieläkään) paistamaan, jotenki pelkään sitä öljyssä paistoa.. Muuten Vappu menee ihan kotona, tai ainaki aatto ollaan pihassa ja Vappupäivänä varmaan käydään kaupungissa anopilla syömässä ja sit torilla, jos ei ole pakkasta/sada vettä.
Oletteko muuten miten tarkkoja alkoholin suhteen? Ihan tosta etusivulla olevasta kaupan sima-keskustelusta tuli mieleen. Minä en nyt ihan nollalinjalla ole ollut, mutta tuskin puolta lasiakaan kerralla koskaan juonut. Yleensä pari hörppyä miehen saunasiideristä. Siideristä tykkään kyllä ja ennen odotusta oli aina ihana silloin tällöin ostaa muutama erimakuinen juoma :) Ne 0,7% siiderit ym ovat ihan hyviä " korvikkeita" , mutta niin julmetun makeita.
Onko teistä kukaan käynyt Bulgariassa lasten kanssa? Tai muissa samantapaisissa lomakohteissa? Allekirjoittaneella matkakuume.. Mullei tosin ole kokemusta kuin Ruotsista ja Tallinnasta, enkä lentsikassa oo ollut koskaan.. Joten kiva ois, jos lento ei kovin kauan kestäis :D Suositelkaa jotain!
Masuun ei erikoista ja ympärysmittaa en oo ees uskaltanut mitata :)
-piias- rv 20+1