Mitä hidas ja nopea ihminen tekee eri tavalla?
Miksi hidas on hidas ja nopea on nopea? Voiko hidas kehittyä nopeaksi? Jääkö hidas esim haaveilemaan muuta?
Kommentit (49)
Voihan sitä olla joissain asioissa hidas ja toisissa nopea. Hidas ehkä niissä joissa alkaa ajatella liikaa ja jää jumittamaan ja nopea niissä mitkä on tuttuja juttuja? Tai jos on nopea kaikessa, niin saattaa olla vähän sellainen mutkat suoriksi ja jopa loppujen lopuksi laiska?
Mä olen sekä nopea että hidas. Esimerkiksi kävelen todella nopeasti, kaupassa kerään ostokset todella nopeasti ja kassalla esimerkiksi ostoksia pakatessa olen hyvinkin ripeä. En kestä yhtään sellaisia luumuilijoita ja haahuilijoita. Sitten taas toisaalta olen "hidas", eli saatan pohtia jotain asiaa hyvinkin pitkään ja on vaikea tehdä päätöksiä koska ajattelen asioita niin monelta kantilta.
Vierailija kirjoitti:
Hitailla pää käy hitaalla.
Sain mensan nettitestistä 131, tein sen hitaasti ja olen muutenkin hidas. :o
Itse alan suorittaa nopeasti, jos en nauti asian tekemisestä. Tällä hetkellä tuntuu, että suurin osa asioista on vähän tylsiä hommia, eli pakolliset asiat teen nopeasti.
Se riippuu vähän tilanteesta. Onko kyseessä fyysinen suorite johon vaikuttaa motorinen kyvykkyys vai onko kyse toiminnanohjaustaidoista jotka heikkenevät esim. stressin myötä vai onko kyse persoonallisesta tavasta tehdä asiat rohkeasti kokeillen tai huolella tarkasti oikein. Voi olla että hidas haaveilee tai harkitsee ja keskittyy, jälkimmäistä joko sopivasti tai liikaa, ja sekin riippuu keneltä kysyt.
Esim. minä olen meillä se nopea ja mies hidas. Minä saan paljon enemmän aikaiseksi, mutta kyllä se niin on että jos pesukoneen hana on jäänyt auki niin se on AINA minun jäljiltäni.
Kaikissa voi kehittyä tietyissä rajoissa, myös hidastamista ja vähemmän tekemistä voi oppia 😉
En tiedä vastausta apn kysymykseen, mutta tuli mieleen yksi tuttava, joka on samaan aikaan ärsyttävän hidas että nopea. Hän on hyvin täsmällinen ihminen ja haluaa tehdä asiat kunnolla. Joten lähtemisessä yleensä kestää kun ensin pestään tiskit, pyyhitään pöydät, järjestellään tavarat, varmistetaan että on kaikki tarvittava mukana jne. Mutta toisaalta jos sovitaan, että lähtö on klo 12 ja silloin kaikki ovat autossa ja valmiina, niin hän on kyllä jo varttia vaille odottamassa. Eli jos hänen kanssaan haluaa olla ripeä, niin pitää vain ilmoittaa aika jolloin lähdetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein nopeasti ja sain 147.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tietysti. :)
Minä käytän molempia käsiäni tehokkaasti hyväkseni, kun teen rutiinitoimenpiteitä. Olen nopea. Hämmästyin itsekin, kun huomasin, että osan töistä teen enimmäkseen vasemmalla kädelläni, vaikka olenkin oikeakätinen. Minulle ei tule tilanteita, joissa pallottelisin, että hmm. kumpaakohan kättä käyttäisin tai jäisinkö kuuntelemaan jotain sepustusta, että tehdään yhdessä, kun itse olen jo vaudissa. Odotan, että vahtiin liitytytään sulavasti mukaan. Yleensä teen maksimin jo yhdellä kädellä. Siis sen jutun, jossa hidas alkaa palloilemaan, että miten näitä käsiä nyt käyttäisi ja tarjoaisitko apukättä! Avain on kaivettuna valmiiksi jo ovelle tullessa, laukku valittu sellaiseksi, että sen saa kuljetettua monella eri tavalla, keittiönkaapissa järjestys, jossa ruoanlaitossa osuu käsi oikeaan kohtaan vaikka silmät kiinni, teen montaa ruokaa yhtaikaa, silloin kun reseptit ovat tuttuja ja kierrekorkin aukaisu ja hammastahnan pursotus vaatii tietenkin vain yhden käden. Minulla on hyvä ajantaju, rytmitän liikkeeni ja nautin tehokkuudesta. Minulla on hyvät unenlahjat, ruoansulatus sekä kyky nauttia vapaasta ajasta, jota nopealle jää. Osaan kaivaa vesipullon laukusta ja riisua takin kävellessäni. Tahti pysyy tasaisena. Suljen pussin yhdellä etusormella tietenkin vetosolmuun, jonka saa helpoiten auki. Opetelkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tietysti. :)
Samat sanat.
Hidas voi kehittyä huomattavan nopeaksi, mutta ei ehkä kaikista nopeimmaksi?
Entä kun on nopea haaveilija? Käsi tekee ja pää liitää pilvissä. Toimii hyvin tutuissa rutiineissa, mutta voi aiheuttaa vaikeuksia uuden oppimisessa.
No käytäytymis ja kognitiotieteilijöidn mukaan ihmiset, jotka ajattelevat ja toimivat pääsääntöisesti nopeasti pohjaavat toimintansa intuitioon ja tunteeseen. Sen sijaan ne, jotka toimivat pääsääntöisesti hitaasti pohjaavat tiedonkeruuseen, harkintaan ja logiikkaan. Kaikki ihmiset tekevät molempia, mutta koska nopea ajattelu on helpompaa, on laiskilla ihmisillä taipumus vaihtaa omassa mielessään hidasta ajattelua vaativat kysymykset nopealla ajattelulla ratkaistavissa oleviin. Nopea tapa on ensisijaisesti soveltavaa ajttelua: siinä otetaan malli, joka on ennenkin nähty ja toiminut kohtuullisesti ja survotaan uudet kokemukset samaan muotoon. Hidas tapa taas pyrkii tuottamaan uutta tietoa, katsomaan uutta kokemusta ja uutta empiriaa avoimena kysymyksenä ja pyrkii luomaan siitä ihan oman selityksensä.
Ks.Daniel Kahnemanin kirja Thinking, Fast and Slow.
Olemalla nopea arkisissa toimissa jää enemmän aikaa ajatella. Kun teen rutiinilla nopeasti olen flow tilassa. Ajatukseni eivät harhaile. Kun en tee mitään ajattelen. Suurimman osan ajastani ajattelen.
Mä olen sairaan nopea. SIitä kommentoitiin mulle usein jo lapsena. Tuntuu että se on jonkinlainen temperamenttijuttu, synnynnäistä. Minulla vaan sekä ajatukset, että keho tuntuu käyvän vähän "korkeammalla kellotaajuudella" kuin muilla. Silloinkin kun yritän tietoisesti toimia hitaasti, toimin useimpien mielestä todella nopeasti.
Jos olen stressaantunut, minua turhauttaa valtavasti ihmisten yleinen hitaus esim. liikenteessä, lounasruokalan jonossa, itsepalvelukassalla, tai yleensä vaan kävellessä. Sitten kun olen itse rennompi, ei minua haittaa mitä muut hommaa.
No käytäytymis ja kognitiotieteilijöidn mukaan ihmiset, jotka ajattelevat ja toimivat pääsääntöisesti nopeasti pohjaavat toimintansa intuitioon ja tunteeseen. Sen sijaan ne, jotka toimivat pääsääntöisesti hitaasti pohjaavat tiedonkeruuseen, harkintaan ja logiikkaan. Kaikki ihmiset tekevät molempia, mutta koska nopea ajattelu on helpompaa, on laiskilla ihmisillä taipumus vaihtaa omassa mielessään hidasta ajattelua vaativat kysymykset nopealla ajattelulla ratkaistavissa oleviin. Nopea tapa on ensisijaisesti soveltavaa ajttelua: siinä otetaan malli, joka on ennenkin nähty ja toiminut kohtuullisesti ja survotaan uudet kokemukset samaan muotoon. Hidas tapa taas pyrkii tuottamaan uutta tietoa, katsomaan uutta kokemusta ja uutta empiriaa avoimena kysymyksenä ja pyrkii luomaan siitä ihan oman selityksensä.
Minä ainakin kyllä tosiaan olen äärimmäisen intuitiolla toimiva ihminen. Harvoin tietoisesti ajattelen mitään, vaan ne impulssit toimia vaan tulee jostain syvältä itsestään. Myers-Briggs tyypiltänikin intuitiivinen INFJ.
Mutta vähän tuntuu erikoiselta tuolla tavalla leimata kaltaiseni laiskoiksi tai epäluoviksi. Oma kokemukseni ei ole, että intuitiivinen ratkaisu olisi pelkkää vanhan soveltamista. Olen itse it-alalla luovuutta vaativassa työssä ja päinvastoin: sieltä intuitiosta tulee usein niin hienoja ratkaisuja, että usein itsellä kestää tunteja älyllä miettien edes ymmärtää miten se toimii se mitä juuri toteutin. Joskus olenkin kommentoinut äärimmäisessä intuitio-flowssa kirjoitettua koodiani, jota en itsekään ymmärrä, kommenteilla Dark Forces Start tms...
Up.