Mikä (pikaruoka)ravintoloiden työntekijöillä on erikoistilauksia vastaan?
Ymmärrän kyllä, että esimerkiksi gluteenittoman hampurilaisen tai pitsan tekemiseen menee normaalia enemmän aikaa kontaminaatioriskin huomioimisen takia. Mutta eihän se ole asiakkaan vika, jos hänellä on pahimmillaan jopa hengenvaarallinen allergia - tai jos lastenaterian hamppariin kuuluu oletusarvoisesti sinappi, raaka sipuli ja suolakurkku kuten Mäkkärissä.
Meillä siis valitettavasti perheessä yksi keliaakikkoaikuinen ja sitten ne lapset, jotka eivät em. täytteitä rakasta. Kerran saatiin lasten hampurilaiset juurikin Mäkkäristä suolakurkulla, sinapilla ja/tai sipulilla maustettuna, kun oltiin selväsanaisesti pyydetty mausteeksi vain ketsuppia (kuten varmaan monet muutkin Happy Mealin tilaajat?). Saman reissun jälkeen keliaakikkomies sai oireita hampurilaisesta, eli mahdollisesti jotain hämärää oli sen valmistamisessa tapahtunut. Tuli oikeasti sellainen olo, että työntekijät tekivät erikoistilauksen tahallaan väärin ja tästä eteenpäin olen häpeillyt ruokarajoituksiamme niin Mäkkärissä kuin ihan ravintoloissakin.
Olisi siis kiinnostava saada kuulla vastaus otsikon kysymykseen erityisesti pikaruokaravintoloiden työntekijöiden tai tarjoilijoiden ja kokkien näkökulmasta yleensä.
Kommentit (18)
Keliaakikko ottaa aina riskin ruokaillessaan/tilatessaan ruokaa ravintolassa tai pikaruokalassa, koska harvoissa paikoissa on keittiössä erikseen tilat, uunit, pöydät yms gluteenittomille tuotteille ja niiden valmistamiselle. Eli gluteeniton hamppissämpylä käsitellään erikseen, mutta täysin "puhtaissa" tiloissa ei hamppariasi valmisteta.
Erikoistilaukset eivät yleensä ole kovin vaivalloisia - varsinkin jos ne ovat sellaisia, missä vain jätetään pois jotain eikä vaihdella sitä tuohon ja tuota tähän. Siksi ei ole hyvää syytä siihen miksei tässä tapauksessa lapset saaneet purilaisiaan vain ketsupilla.
Turhaa häpeilet erikoistilauksiasi, niitä on koko ajan enenevässä määrin eikä niissä ole mitään ihmeellistä :)
En ole pikaruokaravintolassa töissä enkä kokki, mutta tässä näin tarjoilijan näkökulmaa.
Erityisen herkän keliaakikon ei kannata kyllä noissa mäkkäreissä ja vastaavissa syödä. Kyllä ne siitä huolen pitää että sämpylät on gluteenittomia kun niin tilataan, mutta eivät todellakaan käsittele niitä niin ettei voisi päästä pieniä määriä gluteenisia aineksia kontaminoimaan tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikko ottaa aina riskin ruokaillessaan/tilatessaan ruokaa ravintolassa tai pikaruokalassa, koska harvoissa paikoissa on keittiössä erikseen tilat, uunit, pöydät yms gluteenittomille tuotteille ja niiden valmistamiselle. Eli gluteeniton hamppissämpylä käsitellään erikseen, mutta täysin "puhtaissa" tiloissa ei hamppariasi valmisteta.
Erikoistilaukset eivät yleensä ole kovin vaivalloisia - varsinkin jos ne ovat sellaisia, missä vain jätetään pois jotain eikä vaihdella sitä tuohon ja tuota tähän. Siksi ei ole hyvää syytä siihen miksei tässä tapauksessa lapset saaneet purilaisiaan vain ketsupilla.
Turhaa häpeilet erikoistilauksiasi, niitä on koko ajan enenevässä määrin eikä niissä ole mitään ihmeellistä :)
En ole pikaruokaravintolassa töissä enkä kokki, mutta tässä näin tarjoilijan näkökulmaa.
Kiitos vastauksesta! Se on ihan totta, että kontaminaatiolta ei voi täysin välttyä ravintolassa. McDonalds vaan on yleensä ollut niitä harvoja paikkoja, joista ei miehelle mitään oireita tule koska ovat yleensä tarkkoja näistä asioista ja aikoinaan Keliakialiiton palkitsemiakin. AP
Lasten hampurilaiset olisi voinut palauttaa ja pyytää uudet. Samalla kerrot, että olitte tilanneet ne ilman lisukkeita. Tämä tieto löytyy myös kuitista, joten se kannattaa ottaa ja näyttää tiskillä.
No kuulostaa, että väärän ruoan olette saaneet. Siellä on nyt joku toinen saanut sitten vaan ketsupilla hampparin. Joo ei saisi niin käydä, mutta ikävä kyllä toisinaan tilaukset menee väärin.
Tuosta keliakikon oireista en osaa sanoa. Osaamaton kokki?
Herää jälleen kerran kysymys. Kuinka hyvin henkilökunta on ohjeistettu/opetetty?
Pikaruokaloissa työskentelee paljon nuoria ja kouluttamattomia, joten keliakiatietoisuus ei välttämättä ole riittävää. Kunnon ravintoloissa tilanne on toinen.
Lähtökohtaisesti ketjuravintoloissa on tarkoitus tehdä kaikki tilaukset tarkalleen samalla formaatilla, jotta kaikki sujuisi mahdollisimman sujuvasti ja nopeasti. Toki erikoistilauksia otetaan vastaan, mutta virheitä saattaa sattua. Eikä johonkin mäkkäriin kannata lähteä sillä asenteella, että minulle nyt kuuluu tehdä joku erikoislumihiutale-annos, koska minä nyt vain haluan eikä kelpaa listalla olevat tuotteet. Ne paikat eivät ole sellaista varten ja kaikki säätäminen on puhdasta ystävällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikko ottaa aina riskin ruokaillessaan/tilatessaan ruokaa ravintolassa tai pikaruokalassa, koska harvoissa paikoissa on keittiössä erikseen tilat, uunit, pöydät yms gluteenittomille tuotteille ja niiden valmistamiselle. Eli gluteeniton hamppissämpylä käsitellään erikseen, mutta täysin "puhtaissa" tiloissa ei hamppariasi valmisteta.
Erikoistilaukset eivät yleensä ole kovin vaivalloisia - varsinkin jos ne ovat sellaisia, missä vain jätetään pois jotain eikä vaihdella sitä tuohon ja tuota tähän. Siksi ei ole hyvää syytä siihen miksei tässä tapauksessa lapset saaneet purilaisiaan vain ketsupilla.
Turhaa häpeilet erikoistilauksiasi, niitä on koko ajan enenevässä määrin eikä niissä ole mitään ihmeellistä :)
En ole pikaruokaravintolassa töissä enkä kokki, mutta tässä näin tarjoilijan näkökulmaa.
Kiitos vastauksesta! Se on ihan totta, että kontaminaatiolta ei voi täysin välttyä ravintolassa. McDonalds vaan on yleensä ollut niitä harvoja paikkoja, joista ei miehelle mitään oireita tule koska ovat yleensä tarkkoja näistä asioista ja aikoinaan Keliakialiiton palkitsemiakin. AP
Onpa hyvä, että teit noin negatiivisen alkoituksen, kun teilläkin vain kertaalleen on jotain oireita tullut, ja lapsilla ollut muutakin kuin ketsuppia...
Onneksi sinä et ikinä ole tehnyt missään sitä yhtäkään mokaa.
Juustohampurilaisia "pleininä" tilattu jo vuosia, ei ikinä ole ollut valittamista. Eli väitän, ettei pikaruokapaikkojen työntekijöitä närästä sentin vertaan mitkään erityisruokavaliot tms.
Meillä ei lapsille hyväksytä sellaista nirsoilua, että hamppareista pitäisi jättää se pari grammaa sipulia ja kaksi suolakurkkuviipaletta pois. Jos ei normihamppari kelpaa niin sitten ollaan kokonaan ilman, ja johan rupesi kelpaamaan.
Vierailija kirjoitti:
McDonalds vaan on yleensä ollut niitä harvoja paikkoja, joista ei miehelle mitään oireita tule koska ovat yleensä tarkkoja näistä asioista ja aikoinaan Keliakialiiton palkitsemiakin. AP
Miksi yleistät otsikossasi ja annat ymmärtää, että ongelma on yleinen, jos kerran asia on ollut juuri päinvastoin, ja nyt vain yhden kerran saitte vääränlaiset hampurilaiset?
Paljon melua tyhjästä.
Yleensä ravintolassa on tapana tilata sovittu annos.Hampurilaiseen kuuluu sipuli,sinaappi ja kurkkukin.Jos ei pidä hampurilaisesta,voi syödä jotain muuta.Esimerkiksi nuggetit.
Ruoka-aineallergikot ovat asia erikseen,gluteeniton hampurilainen on aivan perusteltu pyyntö.
Mutta jos et ymmärrä tätä annos-ajatusta niin voit itse tehdä kaiken paremmin tai pyytää ensi kerralla ranskalaiset ilman suolaa ja limun ilman hiilihappoa ja miettiä,miksi sinusta tuntuu niin pahalta :)
Kirjoita lapulle ne erikoistilaukset valmiiksi, säästät kaikkien aikaa. Se on kuitenkin pikaruokapaikka.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ravintolassa on tapana tilata sovittu annos.Hampurilaiseen kuuluu sipuli,sinaappi ja kurkkukin.Jos ei pidä hampurilaisesta,voi syödä jotain muuta.Esimerkiksi nuggetit.
Ruoka-aineallergikot ovat asia erikseen,gluteeniton hampurilainen on aivan perusteltu pyyntö.
Mutta jos et ymmärrä tätä annos-ajatusta niin voit itse tehdä kaiken paremmin tai pyytää ensi kerralla ranskalaiset ilman suolaa ja limun ilman hiilihappoa ja miettiä,miksi sinusta tuntuu niin pahalta :)
Tämä on onneksi vain sun mielipide, ei esim mäkkärin työntekijöiden mielipide.
Jos haluan hampurilaisen ilman niitä mausteita, miksi en sellaista voi tilata? Tietenkin voin ja sellaisen myös saan. Etuna tuoreus :)
Tilauksissa menee aina enemmän aikaa kuin normiaterioissa, joten toivoisi, että sen erikoistilauksen tehneen hermot pitävät, vaikka 5 muuta asiakasta saa tilauksensa ennen häntä. Ei ole kerta eikä kaksi, kun siinä tiskillä hermostutaan, että missä mun tilaus viipyy. No se viipyy ihan siksi, että pikaruokalasta saa pikana vain perusannokset, loput tehdään erikseen. Jopa se lasten hampurilainen pelkällä ketsupilla. Kaiken lisäksi ainakin meillä (en kerro missä) ohjeena on, että ns. tavisannos ajaa ohi erikoisannoksen ihan siksi, että niille on enemmän kysyntää.
Jos ei osaa ottaa suolakurkkua ja sipulia itse pois kahden leipäpalan välistä, niin sopeutuu odottamaan 10-20 minuuttia.
Kyllä Mäkkärissä koulutettiin tarkoin gluteenittomat tuotteet. Eli vaikka ei olisi ollut mitään käsitystä keliaakiasta ennen siellä työskentelyä, niin varmasti tietää tärkeimmät asiat perehdytyksen jälkeen. Tosi tarkasti oli omat pussit ja hanskasuojaus gluteenittomien hampurilaisten kanssa (esim. gluteeniton sämpylä lämmitetään mikrossa erikoispussissa, muut sämpylät paahtimessa paljaaltaan). Eli tuo yksittäinen oirehtiminen on luultavimmin ollut vahinko, koska tahallaan ei varmasti kukaan kontaminoi tuotteita. Roskiin piti laittaa vaikka valmis hamppari, jos ajatuksissaan nojasi pöytään, jossa tavishampparit tehdään ja sitten koski hanskoilla siihen gluteenittomaan. Sama oli rasva-altaiden kanssa. Jos meni laittamaan väärään altaaseen paistumaan gluteenia sisältävän tuotteen, niin se koko allas otettiin pois käytöstä, tyhjennettiin rasvasta, pestiin ja laitettiin uudet rasvat. Eli jopa tunnin homma siitä yhdestä väärään paikkaan laitetusta tuotteesta :D Teoriassa siis rasvat samat ja altaat samanlaisia, mutta piti muistaa missä mitäkin paistetaan.
Ja noiden ketsuppihamppareiden kanssa myös luultavimmin käynyt vahinko, että joku muu sai sitten teidän pelkkä ketsuppi hampparit. Kannattaa aina käydä sanomassa niin saa uudet :)
Yleisesti ottaen ainakaan meidän Mäkkärissä ei kellään ollut mitään erikoistilauksia vastaan. Meneehän niihin aikaa, koska tavallisia hamppareita tekee paljon nopeammin ns. liukuhihnalta ja prosessi hidastuu, kun pitää alkaa miettimään mitä tähän nyt sai laittaa ja entä tähän. Mutta se kuului työhön eikä kukaan siitä huonoa tykännyt. Ehkä joskus vain vähän ketutti, kun oli jonoa ulko-ovelle asti ja tilaustaulu täynnä erikoistilauksia, eli tiesi että asiakkaat joutuu odottamaan keskimääräistä pidempään ja joku tulee sitten kuitenkin valittamaan että miksi kestää. Mutta kuului työnkuvaan kaikkien tuotteiden valmistaminen.
En ole ikinä ollut missään niin siistissä paikassa töissä kuin Mäkkäri. Opiskelin yliopistossa ja opintojen ohessa tein Mäkkäriduunia. Säännöt oli tosi tiukat ja niitä todellakin noudatettiin. Esim. keittiön lattian pesu on aina 60 min välein, keittiön rättien vaihto samalla syklillä ellei jo aiemmin. Muutenkin oli tosi tarkat aikataulut pöydälle nostettujen elintarvikkeiden kanssa (tarrakoneella tulostettiin tarra, missä luki milloin otettu lämpimään ja milloin laitetaan roskiin), ranskalaiset sai olla valmiina lämpötasolla vain 5 min ja sitten roskiin sekä hamppareilla 10 min ja roskiin jos kukaan ei ole ostanut. Olisin vaikka voinut syödä siitä keittiön lattialta :D Voi olla eroja eri paikkakuntien Mäkkäreissä, mutta ne näkemäni kolme olivat ainakin todella säntillisiä ja Oivahymytarkastajat tuli aina ilolla sinne ja kehuja vain sateli :D
Vierailija kirjoitti:
Tilauksissa menee aina enemmän aikaa kuin normiaterioissa, joten toivoisi, että sen erikoistilauksen tehneen hermot pitävät, vaikka 5 muuta asiakasta saa tilauksensa ennen häntä. Ei ole kerta eikä kaksi, kun siinä tiskillä hermostutaan, että missä mun tilaus viipyy. No se viipyy ihan siksi, että pikaruokalasta saa pikana vain perusannokset, loput tehdään erikseen. Jopa se lasten hampurilainen pelkällä ketsupilla. Kaiken lisäksi ainakin meillä (en kerro missä) ohjeena on, että ns. tavisannos ajaa ohi erikoisannoksen ihan siksi, että niille on enemmän kysyntää.
Jos ei osaa ottaa suolakurkkua ja sipulia itse pois kahden leipäpalan välistä, niin sopeutuu odottamaan 10-20 minuuttia.
Eipä ole onneksi ainakaan mäkkärissä ikinä tarvinnut noin kauaa odotella. Ja tiedäthän, että kyllä ne kamat sieltä välistä saa aika hyvin pois, mutta ei niiden jättämää makua. Ja onhan se plussaa saada aivan tuore hampurilainen, joka on tehty minulle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Mäkkärissä koulutettiin tarkoin gluteenittomat tuotteet. Eli vaikka ei olisi ollut mitään käsitystä keliaakiasta ennen siellä työskentelyä, niin varmasti tietää tärkeimmät asiat perehdytyksen jälkeen. Tosi tarkasti oli omat pussit ja hanskasuojaus gluteenittomien hampurilaisten kanssa (esim. gluteeniton sämpylä lämmitetään mikrossa erikoispussissa, muut sämpylät paahtimessa paljaaltaan). Eli tuo yksittäinen oirehtiminen on luultavimmin ollut vahinko, koska tahallaan ei varmasti kukaan kontaminoi tuotteita. Roskiin piti laittaa vaikka valmis hamppari, jos ajatuksissaan nojasi pöytään, jossa tavishampparit tehdään ja sitten koski hanskoilla siihen gluteenittomaan. Sama oli rasva-altaiden kanssa. Jos meni laittamaan väärään altaaseen paistumaan gluteenia sisältävän tuotteen, niin se koko allas otettiin pois käytöstä, tyhjennettiin rasvasta, pestiin ja laitettiin uudet rasvat. Eli jopa tunnin homma siitä yhdestä väärään paikkaan laitetusta tuotteesta :D Teoriassa siis rasvat samat ja altaat samanlaisia, mutta piti muistaa missä mitäkin paistetaan.
Ja noiden ketsuppihamppareiden kanssa myös luultavimmin käynyt vahinko, että joku muu sai sitten teidän pelkkä ketsuppi hampparit. Kannattaa aina käydä sanomassa niin saa uudet :)
Yleisesti ottaen ainakaan meidän Mäkkärissä ei kellään ollut mitään erikoistilauksia vastaan. Meneehän niihin aikaa, koska tavallisia hamppareita tekee paljon nopeammin ns. liukuhihnalta ja prosessi hidastuu, kun pitää alkaa miettimään mitä tähän nyt sai laittaa ja entä tähän. Mutta se kuului työhön eikä kukaan siitä huonoa tykännyt. Ehkä joskus vain vähän ketutti, kun oli jonoa ulko-ovelle asti ja tilaustaulu täynnä erikoistilauksia, eli tiesi että asiakkaat joutuu odottamaan keskimääräistä pidempään ja joku tulee sitten kuitenkin valittamaan että miksi kestää. Mutta kuului työnkuvaan kaikkien tuotteiden valmistaminen.
En ole ikinä ollut missään niin siistissä paikassa töissä kuin Mäkkäri. Opiskelin yliopistossa ja opintojen ohessa tein Mäkkäriduunia. Säännöt oli tosi tiukat ja niitä todellakin noudatettiin. Esim. keittiön lattian pesu on aina 60 min välein, keittiön rättien vaihto samalla syklillä ellei jo aiemmin. Muutenkin oli tosi tarkat aikataulut pöydälle nostettujen elintarvikkeiden kanssa (tarrakoneella tulostettiin tarra, missä luki milloin otettu lämpimään ja milloin laitetaan roskiin), ranskalaiset sai olla valmiina lämpötasolla vain 5 min ja sitten roskiin sekä hamppareilla 10 min ja roskiin jos kukaan ei ole ostanut. Olisin vaikka voinut syödä siitä keittiön lattialta :D Voi olla eroja eri paikkakuntien Mäkkäreissä, mutta ne näkemäni kolme olivat ainakin todella säntillisiä ja Oivahymytarkastajat tuli aina ilolla sinne ja kehuja vain sateli :D
Älytöntä .
söisitte kotonanne