Mitä yleisesti hyväksyttyä asiaa et voi ymmärtää?
Minkä asioiden tekeminen vielä melkein 2020-luvulla tuntuu sairaalta ja epäedistykselliseltä?
Aloitan: Yksityissaastuttimella ajaminen samaan paikkaan johon pääsee julkisilla / pyörällä.
Kommentit (845)
Että kissoja pidetään vapaana kaupunkialuella. En vain ymmärrä, miksi kissa on lemmikkieläimenä erityisasemassa, että se voidaan käytännössä jättää heitteille! Töissäkin on useampi henkilö, joilla on ties monesko katti menossa, kun ihmetellään, ettei se Mirri taaskaan enää tullut kotiin...
Maailmantaloutta en ymmärrä. Väitetään että se perustuu jatkuvaan kasvuun. Jokainen ymmärtää että kasvun rajat tulevat joskus vastaan. Miksi meille valehdellaan törkeästi? Kysymyshän on suurpääoman vapaudesta kahmia pikavoittoja. Jäljet korjaa joku muu. Surullista, emme mahda mitään tälle huijaukselle. Poliitikot on ostettu systeemiin mukaan.
Ankaraakin opiskelua tuetaan vähemmän kuin kotona lojumista.
Porojen pitämistä vapaana. Ne ovat kotieläimiä.
Pienten vauvojen viemistä yökylään, jotta saadaan omaa aikaa. Yksi tuttukin vei 3-viikkoisena vauvan yökylään, että pääsi miehen kanssa käymään yhdessä paikassa... Miten voi tulla siinä vaiheessa edes mieleen joku yökyläily? :O ymmärrän jos koliikin tms takia joudutaan laittamaan yöksi hoitoon, mutta nääkin laittoi ihan muuten vain, heidän vauvansa nukkui about heti kokonaisia öitä.
Vierailija kirjoitti:
Lastentarhanopettajakoulutuksen voisi hyvin siirtää ammattikoulun puolelle. Ei sitä mihinkään lentokoneensuunnitteluun voi verrata.
Uskoisin että tulevaisuudessa siirretään, niin saadaan palkka vastaamaan koulutustasoa.
Aijaa. Kyllä itse arvostan suuresti, että lastani hoitaneet lastentarhanopettajat ovat opiskelleet pedagogisia opintoja, ymmärtävät lasten kehitysvaiheista, erityislapsista jne. He suunnittelevat ryhmän toiminnan. Ryhmän, jossa saattaa olla 20 kpl 1-5-vuotiaita lapsia joille kaikille pitäisi olla ikätasoista ja omaa kehitystä tukevaa toimintaa.
Tietysti joidenkin toive on, että lapsi saa vain perushoitoa. Ruokaa, unta, ne kuravaatteet ja vapaata leikkiä. Mukavaahan sekin on, niin pitkään, kunnes ryhmän erityislapsi alkaa häiriköidä tätä vapaata leikkiä, kunnes tyttöporukalle tulee riitaa ja yksi jätetään ulkopuolelle, kunnes joku ei osaa mennä ryhmän mukaan vaan jää aina syrjään...
Toki on myös tarpeetonta havainnoida lasten kehitystä ja keskustella siitä vanhempien kanssa. Jos joku taantuu, so what.
Enkä itse ole lto, vaan ihan vaan eskari-ikäisen äiti.
Se että perse pyyhitään, muttei pestä vaikka olisi ihan yhtä helppoa.
En ymmärrä, miksi on hyväksyttyä tivata henkilökohtaisia asioita ja esittää niistä niputtain kysymyksiä ja pitää pahimmillaan jopa saarnoja. Tätä tekevät ihan kaiken ikäiset. Pitäisi juurta jaksain selittää muille miksi ei halua lapsia, ei usko Jumalaan/kuulu kirkkoon, ei mene naimisiin, vaikka on on ollut suhteessa yli vuosikymmenen, ei halua/omista ajokorttia, ei halua asua omakotitalossa tai ylipäätään omistusasunnossa, ei halua juoda alkoholia jne. Suomessa on kiellettyä kysyä raha-asioista ja palkkauksesta, mutta minulle esimerkiksi aiemmin luetellut asiat ovat henkilökohtaisempia. Raha on kuitenkin vain rahaa.
Lihavat ja/tai rumat saavat seksiä ja/tai rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurraa tulevaisuus! kirjoitti:
Minkä asioiden tekeminen vielä melkein 2020-luvulla tuntuu sairaalta ja epäedistykselliseltä?
Aloitan: Yksityissaastuttimella ajaminen samaan paikkaan johon pääsee julkisilla / pyörällä.Etkö lapsikulta tiedä, että esim. bussit ovat dieseleitä ja todella pahoja ilmansaastuttajia, kun taas suurin osa yksityisautoista bensakoneella ja putkesta tulee suunnilleen pelkkää vesihöyryä enää.
Tiedän. Toimin polttoainekehityksessä.
Tiedätkö sinä lapsikulta sen sijaan, mikä kaikki kokonaispäästöihin vaikuttaa ja kumpi on loppupeleissä ekologisempaa matkustajaa kohden? Voit vastata tähän laittamalla tutkimuksiin perustuvat laskut näkyviin.
VTT tutki, että tyypillistä matkustajakuormaa kohden henkilöauton päästöt ovat pienemmät kuin linja-auton vaikka autossa olisi vain kuljettaja. Jos henkilöauto on täynnä matkustajia, ei linja-auto voi koskaan saavuttaa henkilö-auton ekologisuutta. Suhde menee vielä paremmaksi henkilöautolle, kun sähköautot yleistyvät.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä yksityisautoilua kaupungissa, jossa on hyvä julkinen liikenne.
Ymmärrän kyllä, että ei ne bussit kaikkialle vie kaiken on kiva hakea autolla kaupasta viikon ruuat, mutta ihmettelen sitä autoilua paikkoihin joihin julkisilla pääsisi helposti
Meneppä ratikalla Sörnäisten pysäkin ohi. Alat ymmärtää yksityisautoilua kaupungissa. Omassa autossani saan ihan itse päättää kuka kanssani matkustaa. Ei yksikään pistäväsilmäinen haiseva nisti ikinä matkusta kanssani minun aitossani. Ratikkaan niitä valitettavasti tunkee.
Korkokengät. Mitä helvetin järkeä.
Henkilöautot, niillä mennään jopa ihan lähikauppaan, jonne pääsis pyörälläkin.
Pyörään saa ostettua kaksikin koria, johon isotkin ostokset mahtuu. Jos ei osta paljon, voi ostokset kantaa kävellenkin.
Mutta ei, euto pitää olla perseen alla ja se pitää saada mahdollisimman lähelle kaupan ovea.
Vierailija kirjoitti:
Lihavia ihmisiä pidetään kamalina, mutta alkoholistit on hyviä tyyppejä. Lihava kuitenkin kantaa itse omat läskinsä ,alkoholisti tuhoaa kaikki läheisensä..
Entä kun on molempia, lihava alkoholisti, kuten minä?
Kai ymmärrät että monilla liikapaino johtuu alkoholijuomista. Esim itselläni kaljasta.
Kyllä lastenhoitajaa pitäisi piisata alempi koulu kuin AMK. Ei olen mitään järkeä nykytouhussa. Meillä naapurin 12 v likkakikn osaa katsoa lasten perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä yksityisautoilua kaupungissa, jossa on hyvä julkinen liikenne.
Ymmärrän kyllä, että ei ne bussit kaikkialle vie kaiken on kiva hakea autolla kaupasta viikon ruuat, mutta ihmettelen sitä autoilua paikkoihin joihin julkisilla pääsisi helpostiMeneppä ratikalla Sörnäisten pysäkin ohi. Alat ymmärtää yksityisautoilua kaupungissa. Omassa autossani saan ihan itse päättää kuka kanssani matkustaa. Ei yksikään pistäväsilmäinen haiseva nisti ikinä matkusta kanssani minun aitossani. Ratikkaan niitä valitettavasti tunkee.
Minä asun täällä pikkupaikkakunnalla, toisinsanoen maalla, täällä kaikki juntit omistaa auton ja kurvaavat sillä vain puolikin kilometria kauppaan, jopa 200 metriä.
Myös lapset kuskataan ovelta ovelle joka paikkaan.
Kaupungissa luulisi kaupan olevan kävelymatkan päässä, sinä olet vain sellanen kermaperse joka käy automarketeissa.
Älykännykät. Miksi niitä edelleen valmistetaan ja myydään, vaikka kaikki voivat nähdä ettei se laite ole saanut aikaan kuin zombieita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolen vaihtaminen. Ei se sukupuoli kuitenkaan leikkaamalla vaihdu.
Ei vaihdukaan. Hoitoihin menijät ovat jo valmiiksi naisia tai miehiä, jotka hoidattavat itsensä tullakseen kohdatuksi oikein arkielämässä. Leikkaus on hyvin pieni osa prosessia, joka ei edes ole kaikille välttämätön.
Se että äskeisen kommentin esittäjän kaltaisia pidetään ihan normaalina.
Kukaan ei voi syntyä väärään sukupuoleen, ihminen joko syntyy tai ei sellaisena kuin syntyy, mutta nykyään on ihan normaalia sanoa että "olen oikeasti mies" vaikka olisi nainen. Sitten "korjataan".
Aika jälkeenjäänyttä ajattelua, vanhakantaista. Ihmisen kuuluu saada olla sellainen kuin on, omilla vehkeillään, eikä väittää olevansa väärässä kehossa jos pitää vaikka hameista tai jalkapallosta.
Tälläkin hetkellä joku jättää tahallaan ehkäisyn pois, koska ihmisistä on pulaa, toisin kuin mistään muusta maapallolla.